Miten ihmeessä mä totun siihen että oon ikuisesti läski?
Eilen söin aamulla kaksi kuppia kahvia, joukossa maks. 0,25dl maitoa. Lounaalla salaatti buffasta, jossa pääosin kasviksia, n. ruokalusikallinen lohta ja ehk kolme neljä ruokalusikallista kanaa. Kaksi rkl salaatinkastiketta.
Päivällisellä kotona kanasalaatti, sis vihanneksia, 2 broilerin ohuen ohutta rintafilettä, 1rkl aurajuustoa, 1 rkl majoneesia, omena.
Muuta en ehtinyt syömään, mutta tuohon tyyliin syön joka päivä. Välipaloina sitten omena tai banaani, joskus n. 20 cashewpähkinää. Vettä juon pari kolme litraaa päivässä. Joskus aamupalaksi mantelimaitoon haudutettu gluteeniton kaurapuuro jonka kanssa pakastevadelmia. Ei sokeria.
Tällaisella ruokavaliolla olen ollut kuukausia ja tiedättekö mitä? Mun paino EI laske. Mun bmi pysyy 42 eikä putoa minnekään. Liikuntaa en harrasta, mutta muuten olen ihan työssäkäyvä ihminen joten en makaa sohvallakaan päivästä toiseen.
Ja ihan turha tulla valittamaan, että vedän salaa herkkuja. En todellakaan vedä. En myöskään käytä alkoholia tai juo mehuja tms. V*tuttaa. Että pitikin mennä sinne vaa´alle tänään. Sama paino kuin kaksi kk sitten. Pääsisinköhän mä jo johonkin ennätystenkirjaan näillä läskeilläni, jotka ei vaan katoa??
Viimeiset pari viikkoa olen antanut itselleni luvan syödä viikonloppuisin vapaammin, ajatuksena aineenvaihdunnan buustaaminen. Käytännössä silloin olen syönyt muuten samoin, mutta esim viikonloppuna söin n.50g juuressipsejä, yksi vkl söin yhden korvapuustin. Siis oikeasti pieniä määriä, jotka ei normaali-ihmisillä edes tunnu missään jos ruokavalio on muuten kunnossa. Ei mitään vaikutusta, tai en tiedä, ehkä oon sitten lihonut niistä yhtäkkiä taas sata kiloa.
Mä luulen että mä taidan alkaa itkemään. Niin perseestä tää koko systeemi on. Mä haluan olla normaalipainoinen, syön kuin normaalipainoinen ja silti oon ja pysyn läskinä. Reilu maaailma.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 06:59"]Syö kunnon ateria 3x päivässä. Niiden syömisten väliin pitää tulla taukoja, jolloin verensokeri laskee ja elimistö saa tilaisuuden käyttää rasvaa energianlähteenä. Jos koko ajan syöt välipaloina hedelmiä, ei verensokeri pääse laskemaan vaan elimistö erittää insuliinia, jolloin rasvaa VARASTOIDAAN. Syö siis 3 x päivässä niin, että nälkä lähtee. Vähennä jonkin verran hiilihydraatteja ja keskity saamaan ne hyvistä, kuitupitoisista lähteistä. Paljon proteiinia (ainakin 100g/pv) ja hyviä rasvoja.
Esimerkkipäivä:
Aamupala: 250g maitorahkaa, marjoja, 2 viipaletta täysjyväruisleipää (esim. Oululainen Jälkiuuni), sipaus levitettä, 2 kunnon viipaletta juustoa (ei kevyt), kasviksia.
Lounas: 200g broileria/kalaa/vähärasvaista lihaa, 50g fetaa, paljon kasviksia, rkl oliiviöljyä+viinietikkaa.
Iltapala: 200g broileria/kalaa/vähärasvaista lihaa, iso annos uunijuureksia (ei kamalasti perunaa) pyöriteltynä mausteissa ja oliiviöljyssä ennen uuniin laittoa.
Tässä n. 1500-1700 kaloria ja sinun kokoisesi varmasti laihtuu eikä lähde lihakset.
[/quote]
Järkky määrä ruokaa!
Aloita kuukauden - kahden kuntokuuri. Palkkaat vaikka PT:n. Varmasti tulee tuloksia hyvän ruokavalion lisänä. Sitten oletkin jo liikuntakoukussa ja paluuta vanhaan ei ole.
Onko sulle tehty perusteellista terveystarkastusta? Voisit hakeutua sellaiseen, koska bmi on noin hurja. Sulla voi olla hyvinkin jo sairauksia lihavuuden takia. Oletko harkinnut lihavuusleikkausta?
Tsemppiä! Mä oon kesästä laihduttanut 6kg. Ei kamalasti mutta toisaalta mulla ei ole ollut enempää pudotettavaakaan. Katsoin netistä paljonko mun kulutus on ja söin suunnilleen sen verran mutta aloin myös liikkua joten niiden liikuttujen kaloreiden verran jäin miinukselle. Aloin myös käydä salilla muutaman kerran viikossa, muina päivinä sauvakävelin tms. Todellisuudessa rasvaa on lähtenyt aika paljon koska tilalle on nyt tullut lihasta selvästi.
En ole kituuttanut tai mitään mutta alkuun selvitin ruokien kalorimäärät ja punnitsin ne jolloin mulle tuli tarkka kuva syömästäni kalorimäärästä ja vältin pahimmat kaloripommit. Olen syönyt koko ajan ihan normaalisti. Esim. Leipääkin n. 4-6 palaa päivässä. Päälle kalkkunaa tai broilerileikettä. Paljon kasviksia, banaanin tai satsumoita tms päivittäin. Riisiä ja perunaa yms olen kyllä jättänyt aterioilta koska niistä saa helposi paljon kaloreita. Ne olen korvannut kasviksilla. Olen vältellyt kaikkia keksejä,pullia yms, karkkia, jätskiä ja tummaa suklaata olen joskus syönyt mutta niitäkin pieniä määriä.
Mun mielestä ap syöt liian vähän ja vääränlaista ravintoa.
Salaatti lounaaksi (tai keitto) on erittäin ok, mutta tarvitset yhden proteiinipitoisen kunnon ruuan. Määrä on sitten asia mikä pitää sisäistää - yksi kanafile on todella iso annos, 3-4 lihapullaa tai sentin siivu mureketta riittää. Erityisesti tarkkaile lisukkeita - mätätkö perunoita tai muussia kauhatolkulla?? 1-2 kananmunan kokoista perunaa riittää tai 2 dl muussia, täysjyväpastaa tai -riisiä. Kasviksia taas vatsan täydeltä. Hyvin tehty kotiruoka on vähärasvaista, pataruuat on erinomaisia laihduttajalle!! Siis ilman kerma ja juustolisää.
Salaattikastikkeeksi ilman muuta mielummin oliiviöljyä kuin noita käyttämiäsi!! Lisäaineita, sokereita yms turhaa. Ruokalusikallisessa majoneesia on yllättävän paljon turhia kaloreita!
Jos pidät leivästä niin ruisleipä on paras, päälle pieni sipaisu voita (ei välttämätön) ja esim kinkku tai kalkkunasiivu. Siis vain 1 siivu. Kasviksia sitten mielin määrin oheen.
Maustetut jugurtit ja kevyttuotteet pois, tee vaikka tuoreista (tai pakastetuista) marjoista ja hedelmistä smoothieta jos ei paljaaltaan jugurtin tai rahkan seassa mene. Banaani on terveellistä - siitä saa kaliumia ja helpottaa mm nukahtamista kun syö illalla. Itse laitan 1/2 banaania 1/2 rahkaan ja syön iltapalaksi.
Tuolla aloituspainolla voit hyvin nostaa päiväkalorit 1800-2000 ja silti laihdut
t bmi 23
Kannattaa käydä salills koska lihakset kuluttaa enemmän kuin läski. Jos ei ole lihaksia niin et tarvitse niin paljon energiaa.
Minä käyn 3 kertaa salilla ja sen lisäksi lyhyillä 30 min lenkeillä pari kertaa viikossa. Personaltrainer teki minulle kehonkoostumus mittauksen jonka perusteella saan syödä 1600kcal joka tarkoittaa sitä että voin vaikka maata koko päivän ja kehoni kuluttaa tuon verran.
Nyt olen syönyt vähemmän kuin 1600kcal ja painoni on alkanut tippua. Välillä syön esimerkiksi vain 500kcal päivässä.
Kokeile vielä lisätä liikuntaa niin alat laihtua.
Mittani on tällä hetkellä 168/59,6
Tuo aurajuusto ja majoneesi on ruokavaliossa todella satunnaisesti, silloinkin hyvin pieninä määrinä. Mukana siksi, että tiedän että laihduttajankin pitää saada riittävästi rasvaa ja mun ruokavalio on muuten todella vähärasvainen. En syö niitä edes viikottain. Samoin pähkinöitä olen syönyt samasta syystä, niitäkään en tosin viikottain. Hedelmät otin mukaan ruokavalioon siksi, että saisin lisättyä hiilareiden määrää. Perunasta en oikein välitä, joskus syön kuitenkin päivälliseksi ihan tavallista keittoa, jossa siis mukana perunaa.
Olen pyrkinyt maidottomaan ja gluteenittomaan ruokavalioon, koska olen huomannut voivani siten paljon paremmin. Iho pysyy hyvänä, vatsa voi hyvin, olo on energisempi eikä astmakaan enää vaivaa. Siksi en halua syödä maitorahkaa, juoda maitoa, syödä sitä ruisleipää jne.
Kasviksia tulee syötyä ainakin se puoli kiloa päivässä. Kahvia juon vain aamulla herättyäni kaksi kuppia, en muulloin. Enkä haluaisi siitä luopua, sillä en usko että ne kaksi kuppia ovat se syy miksi painoni ei laske.
Olen aloittanut tämän elämäntaparemontin jo keväällä, jolloin ensimmäiset kuukaudet punnitsin jokaisen suupalan ja kirjasin ne ylös. Kun silmä opi hahmottamaan oikeat annoskoot, jätin punnitsemisen pois. Välillä teen kuitenkin itselleni "pistareita" ja punnitsen vaikkapa otamani pihvin painon jotta tiedän pysyväni oikealla tiellä.
Olen yrittänyt tsempata itseäni siihen, että paino on vain numeroita eikä sillä ole mitään väliä. Pääasia että syön terveellisesti ja hyvin ja voin paremmin. Mutta silti siellä takaraivossa on pieni toive siitä, että tällä terveellisemmällä ruokavaliolla myös painokin putoaisi. Ja kun se ei putoa, niin pettyyhän sitä.
t. ap
Mun ystävä laihdutti pari vuotta sitten 40 kiloa, ekaan 2,5 kk ei tapahtunut mitään, sitten paino alkoi tippua ja on pysynyt poissa. Noudatti dieettiä alussakin, lääkäri sanoi, että se voi aluksi viedä aikaa ennen kuin laihtuminen alkaa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:15"]
Mun ystävä laihdutti pari vuotta sitten 40 kiloa, ekaan 2,5 kk ei tapahtunut mitään, sitten paino alkoi tippua ja on pysynyt poissa. Noudatti dieettiä alussakin, lääkäri sanoi, että se voi aluksi viedä aikaa ennen kuin laihtuminen alkaa.
[/quote]
Mammat haluu sen 40kg heti pois, yksi syy,miksi laihdutus ei onnistu.
En syö kevyttuotteita, sokeria, perunaa tai pastaa. Riisiä periaatteessa voisin syödä, mutta ei ole tullut syötyä. Mun lisukkeet on aina kasviksia joko kylmänä tai lämpimänä.
Pääasiassa salaatinkastikkeena on pieni liraus oliiviöljyä. Kaupan salaatinkatikkeita en käytä. Majoneesi, kun sitä käytän, on aina ihan tavallista, ei mitään maustettuja versioita.
Se mistä olen nyt hämmästynyt, on tuo kun joku sanoi että yksi broilerin rintafile on todella iso annos? Siis sellainen mun kämmenen kokoinen pala on iso? Painoa sillä on 70-90g. Ja puhun nyt niistä luuttomista fileistä, en niistä paloista joissa on luut tallella. Niitä en syö.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:06"]
Tuo aurajuusto ja majoneesi on ruokavaliossa todella satunnaisesti, silloinkin hyvin pieninä määrinä. Mukana siksi, että tiedän että laihduttajankin pitää saada riittävästi rasvaa ja mun ruokavalio on muuten todella vähärasvainen. En syö niitä edes viikottain. Samoin pähkinöitä olen syönyt samasta syystä, niitäkään en tosin viikottain. Hedelmät otin mukaan ruokavalioon siksi, että saisin lisättyä hiilareiden määrää. Perunasta en oikein välitä, joskus syön kuitenkin päivälliseksi ihan tavallista keittoa, jossa siis mukana perunaa. Olen pyrkinyt maidottomaan ja gluteenittomaan ruokavalioon, koska olen huomannut voivani siten paljon paremmin. Iho pysyy hyvänä, vatsa voi hyvin, olo on energisempi eikä astmakaan enää vaivaa. Siksi en halua syödä maitorahkaa, juoda maitoa, syödä sitä ruisleipää jne. Kasviksia tulee syötyä ainakin se puoli kiloa päivässä. Kahvia juon vain aamulla herättyäni kaksi kuppia, en muulloin. Enkä haluaisi siitä luopua, sillä en usko että ne kaksi kuppia ovat se syy miksi painoni ei laske. Olen aloittanut tämän elämäntaparemontin jo keväällä, jolloin ensimmäiset kuukaudet punnitsin jokaisen suupalan ja kirjasin ne ylös. Kun silmä opi hahmottamaan oikeat annoskoot, jätin punnitsemisen pois. Välillä teen kuitenkin itselleni "pistareita" ja punnitsen vaikkapa otamani pihvin painon jotta tiedän pysyväni oikealla tiellä. Olen yrittänyt tsempata itseäni siihen, että paino on vain numeroita eikä sillä ole mitään väliä. Pääasia että syön terveellisesti ja hyvin ja voin paremmin. Mutta silti siellä takaraivossa on pieni toive siitä, että tällä terveellisemmällä ruokavaliolla myös painokin putoaisi. Ja kun se ei putoa, niin pettyyhän sitä. t. ap
[/quote]
Vaihda ne cashew pähkinät parapähkinöihin. Paljon terveellisempiä ja jo 3-4 pähkinää riittää välipalaksi eikä tarvitse kouratolkulla syödä. Kohtuus kaikessa...
Luultavasti sun aineenvaihdunta on niin jumissa että kestää kauan ennenkuin muutos vaikuttaa
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 06:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 06:25"]
En ymmärrä miten kaikkia kehotetaan vielä vähentämään syömistä, lisäämään liikuntaa ja selitetään aina jotain "mussutat vaan huomaamattas" -tyyppistä lätinää. Jos syö liian vähän, ei laihdu. Itse vedän alikaloreilla joka päivä, eikä mun paino mihinkään putoa. Olen tosin normaalipainoinen, mutta tän perus "syö enemmän kuin kulutat" -logiikan mukaanhan sen painon pitäis tippua joka tapauksessa.
Siispä sanoisinkin, että lisää sitä syömistä. Ei se aineenvaihdunta siitä paljon lähde käyntiin yhdellä korvapuustilla kerran pari viikossa.
[/quote]
Ihminen laihtuu pakolla jos kuluttaa enemmän kuin saa energiaa. On mahdotonta olla laihtumatta.
[/quote]
Miksei sitten väistämättä liho, jos syö liikaa? Miksei matematiikka toimi toiseen suuntaan? Jokainen meistä tuntee niitä luikkuja, jotka voivat syödä mitä vaan ja eivät liho. Ja vaikk painoni on stabiili usean vuoden ajalta en todellakaan syö aina samalla tavalla ja yhtä terveellisesti/ epäterveellisesti/ paljon tai vähän.
Elimistö yrittää aina vastustaa painomuutoksia, siksi lihominen tai laihtuminen ei tapahdu hetkessä. Ala oikeasti syödä ihan kunnon annoksia panostaen proteiiniin ja kasviksiin, perunaa, riisiä tai pastaa ihan pieni annos (kypsänä max desilitra). Tuo jonkun suosittelema muutama lihapullaa ja sentti mureketta on ihan höpölöpöä... Kituuttamalla retkahdat vain helpommin herkkuihin ja elimistö menee shokkiin ja yrittää pitää entistä kovemmin kiinni niistä rasvavarastoista. Syö niin, että jaksat hyvin, pysyt virkeänä. Parhaiten laihtuu, kun ei stressaa eikä laske, vaan tekee vain joka aterialla oikeita valintoja. Eli lautanen täpötäyteen vaan mutta KUNNON ruokaa, eli proteiinia, sopivasti rasvaa ja runsaasti kasviksia. Näillä pysyy nälkä pois kauan. Hiilihydraatteja kohtuudella, esim. kaurapuuroa ja ruisleipää. Kaikki välipalat pois. Syö 3 x 500 kaloria päivässä. Kun aterian rakentaa oikein, tuolla kalorimäärällä saa syödä tosi paljon. Kannattaa oikeasti kokeilla sen kituuttamisen sijaan. Dieetti pitää olla sellainen, että voisit noudattaa sitä loppuelämäsi ja olla vieläpä ihan tyytyväinen. Pysyvää elämänmuutostahan sinä tavoittelet? Kannattaa oikeasti kokeilla tota 3x pv kunnon ateriat.
Muistelen lukeneeni tänä syksynä että vihdoin olisi saatu tieteellistä näyttöä siitä, että ihmisten peruskulutus voi vaihdella huomattavastikin. Eli että kaikki eivät laihdu samalla tavalla / samalla kalorivajeella. En nyt jaksa googlata aihetta mutta mutu tuntumalla osa ihmisistä voi syödä enemmän kuin toiset ja olla lihoamatta.
Myös naisilla, joilla on pcos, voi olla selvästi keskimääräistä pienempi peruskulutus. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18678372
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 06:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 06:25"]
En ymmärrä miten kaikkia kehotetaan vielä vähentämään syömistä, lisäämään liikuntaa ja selitetään aina jotain "mussutat vaan huomaamattas" -tyyppistä lätinää. Jos syö liian vähän, ei laihdu. Itse vedän alikaloreilla joka päivä, eikä mun paino mihinkään putoa. Olen tosin normaalipainoinen, mutta tän perus "syö enemmän kuin kulutat" -logiikan mukaanhan sen painon pitäis tippua joka tapauksessa.
Siispä sanoisinkin, että lisää sitä syömistä. Ei se aineenvaihdunta siitä paljon lähde käyntiin yhdellä korvapuustilla kerran pari viikossa.
[/quote]
Ihminen laihtuu pakolla jos kuluttaa enemmän kuin saa energiaa. On mahdotonta olla laihtumatta.
[/quote]
Miksei sitten väistämättä liho, jos syö liikaa? Miksei matematiikka toimi toiseen suuntaan? Jokainen meistä tuntee niitä luikkuja, jotka voivat syödä mitä vaan ja eivät liho. Ja vaikk painoni on stabiili usean vuoden ajalta en todellakaan syö aina samalla tavalla ja yhtä terveellisesti/ epäterveellisesti/ paljon tai vähän.
[/quote]
Mä olen vähän tällainen vielä nyt 50+ iässäkin. Matkoilla voin lihoa jopa 2 kiloa mutta heti kun palaan kotiin se lähtee pois, iso osa pelkkää nestettä. Ylimmillään paino (jopa raskausaikana) on ollut bmi 25, nyt 23. Syön kaikkea hyvää, mm jäätelöä joka päivä mutta todennäköisesti syy on ateriakoossa. Harvoin ylitän 1500 kaloria/pvä (viikonloppuisin 2000)
27
Vaikkarasvaakin pitää saada, kannattaa salaatinkastikkeet harkita tarkkaan ja esim jättää pois joku tollanen päivittäinen "ruokalusikallinen aurajuustoa" jne...krutongit ja kuivatut sipulirouheet yms sisältää myös hirveeesti kaloreita joita salaateissa usein on.
Lasket ihan tarkkaa kalorit mitä syömistäsi ruuista tulee. Teet esimerkkiannokset salaateista lisukkeineen kotona ja sitten työpaikkaruokalassa tai muualla otat ihan samat ja samoin valmistetut kamat lautaselle. Kysyt miten ne kanat on vakka valmistettu jne jos on epäselvää.
Kalorien laskeminen aluksi on avain onneen iha varmasti. Ite aloin laihduttaa kaksi kuukautta sitten ja 10 kiloa nyt tarkallen lähtenyt. Käytin kiloklubia pari vkoa jotta sain käsityksen kaloreista ja liikunnan kuluttamista kaloreista. Aloin käymään taas salilla 4-5krt vkossa lihaskuntoa tekemässä ja lenkkeilin koiran kanssa. Eka kk tuli joka pvä kolme tuntia liikuntaa, mikä oli jo vähhä liikaa... Kesällä koitin laihduttaa pelkän ruokavalion avulla eikä siitä tullu yhtää mitään vaikka laskin kaloritkin tarkasti. Eli, liikuntaa liikuntaa... Siitäkin pystyy oppia pitämään kunhan motivaation avulla pääsee kunnon vauhtiin vain ensin. Tsempit! Terveisin kaksi numeroa pienemmissä farkuissa kuin kaksi kk sitten...
...jatkan...olen kans sitä mieltä, että sun pitäis se lämmin ruoka syöd
pari kertaa päivässä. Ja illalla ja aamulla puuro.
Ja muihin intresseihin sitten huomio. Ei tarvi kytätä sen jälkeen välipaloja ja muita.
ayö perusateriat kohtuukokoisina. Ja juo vettä.
kahvi stressaa elimistöä.