Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt yrittänyt laihduttaa syömällä kotiruokaa lautasmallin mukaan ja paino on pudonnut 2,5 kg 8 kk:ssa

Vierailija
29.09.2021 |

Mikä mättää, kalorit noin 2400 päivässä lautasmallin mukaan.
Pituus on 162 cm ja painoa 90 kg, N36

Kommentit (197)

Vierailija
41/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorit aivan liian korkealla. Ihmiset luulevat, että naisen tulee syödä aina vähintään 2000 ja miehen 3000 kaloria päivässä, tai on kyse nälkiintymisestä. Oikeasti noin paljon voi syödä vain paljon urheileva atleetti.

Ei pidä paikkaansa. Kannattaa oikeasti selvittää oma kulutuksensa, eikä alkaa kitukuureille, joita saa tehdä loppuelämänsä. Olen tällä hetkellä työtön, harrastan monia erilaisia lajeja kausittain, en ole kuitenkaan mikään todella urheilullinen atleetti, ihan peruspulliainen. Kulutus pyörii 2100-2400kcal/vrk perusviikkoina.

Vierailija
42/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellinen jatkaa, koulussa on perinteistä kouluruokaa eli yleensä pastaa tai perunaa ja hyvin hiilaripainotteista varsinkin kun on kasvissyöjä, mutta päivällisellä syön yleensä jotain keittoa tai muuta kevyempää.

Koulussa syön salaattia paljon kun kotiin ei raaski opiskelijabudjetilla ostaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä hauskaa, kun ihmiset huutaa "oikean ruuan" puolesta, mutta eivät kumminkaan osaa selittää mitä se oikea ruoka on :D ilmeisesti se ei ole liha, kala, kasvikset? Eikä maitotuotteet? Eikä viljatuotteet? Jonkun mielestä se taitaa olla raejuusto ja maitorahka?

Vierailija
44/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No liiat kalorit, 1400 vois riittää wwjos et tee tosi raskasta työtä.

Ei kannata mennä tällaisiin ääripäihin, siitä voi seurata vaan repsahduksia. Ap siis syö nyt 2400 kcal per päivä eikä käytännössä liho eikä laihdu. Tämä on siiis hänen kulutuksensa. Riittää ihan hyvin ottaa tuosta vaikka 500 kcal pois, niin alkaa laihtua terveellisen määrän, noin puoli kiloa viikossa, eikä tarvi vielä kituuttaa olemattomalla ruoalla nälässä. 

Se myös kannattaa miettiä, mistä kivuttomimmin sen 500 kcal vähentää. Välipaloistako, olisiko vähemmän kalorikkaita vaihtoehtoja jotka maistuu ok:lle tVoi hyvänen ha´´ai onko välipaloja liikaa? Tai meneekö jotain kaloripitoisia juomiia päivittäin ja niitä voisi vähentää? Käyttääkö liikaa juustoja taii 10% rasvaisia jogurtteja tms.

Juustot ja jogurtit kannattaa syödä aitona rasvaisena versiona. Hillitsee makeanhimoa. Sokerihan se lihottaja on, ei suinkaan rasva.

Sen verran kokemusta tästä itsellä että olen laihduttanut yli 20 kiloa 12 kertaa, viimeinen laihdutus 42 kg yli nelikymppisenä. 

Itse laihtuminenhan on äärihelppoa. Mikä tahansa dieetti, joka vähentää kaloreita ja jossa onnistuu pysymään kuukausia laihduttaa. Toisaalta jos ei kalorit vähene, ei laihdu. Olen esim. karpannut laihtumatta ollenkaan, koska kuvittelin juuri noin että sokerihan se lihottaa, sen sijaan proteiinia ja rasvaa saa vetää. Sokeri ja makea ei vaan ole koskaan ollut minun paheitani ihmeemmin, joten ei ylläri etten laihtunut kun sain himon kohteisiini eli rasvaisiin ja suolaisiin ruokiin vapaan syönnin. Joillakin toki juuri hiilaristen ruokatyyppien poisto ruokavaliosta auttaa, jos he on ennen saaneet niistä merkittävästi kaloreita. Monelle tosin karppauksesta tulee jojoiluhomma, koska se poikkeaa niin paljon muiden ruokavaliosta että alkaa tuntua sosiaaliisesti rajoittavalta ja lopulta lopettaa siksi kurinalaisuuden ja lihoo taas.

Se mikä on kuitenkin pääpointti on, mitä ruokavaliota haluaa ja voi pitää loppuikänsä. Itselleni se on "virallisterveellinen", koska sellaista ruokaa saa joka paikasta ja saa edelleen syödä lapsuudesta tuttuja makuja. Laihduin siis viimeisen kerran, 42 kg yli nelikymppisenä, ihan virallisterveellisellä, hitaasti puolisen kiloa viikossa. Proteiini oli se mulla mikä piti nälkää, ei rasva. Rasvaa rajoitin "kohtuudella" eli toki söin hyviä rasvoja koska keho niitä tarviii mutta söin esim. jogurtit rasvattomana ja juustot vähärasvaisena. Eikä se, että söin myös hiilareita mitenkään estänyt proteiinin kylläisyyttä tuovaa vaikutusta. Esim. pelkkä puuro tai leipä aamupalaksi - joo nälkä tulee, mutta vaikka jogurtti, marjoja, mysliä + leipä leikkeleellä niin ei tule, ja saa syödä hiilareitakin.

En ottaisi neuvoja vastaan ihmiseltä joka on laihduttanut 20 kiloa 12 kertaa :D

Niin, minä vaan olen viimeisen yli 40 kg laihdutuksen jälkeen pysynyt jo saavuttamassani tavoitepainossa 60 kg yli 5 vuotta, eli jotain olen selvästi oppinut siitä mikä toimii itselläni ja mikä ei. Matkan varrella olen myös toki ihan valtavasti lukenut kaikenlaisten asiantuntijoiden ja "asiantuntijoiden" kirjoja ja blogeja yms. aiheesta.

Myös tämä karppaajien teoria ja käytännöt on minulle ihan tuttuja ja olen niitä monta kertaa kokeillut osana jojokierrettäni, vähän eri tyyppisiä vähähiilihydraattisia ruokavalioita. Minulle ne ei olleet pysyvä ratkaisu. Tiedän, että osalle sopii ja hyvä juttu heille! Mutta siitä en pidä että sitä markkinoidaan ikään kuin ainoana kaikille toimivana juttuna, vaikka tutkimusten mukaan juuri karppauksen keskeyttää kliinisissä kokeissa suurin osuus ryhmäläisistä, ja niilläkin jotka jatkaa, puolen vuoden päästä laihdutustuokset on vain samaa luokkaa kuin enemmän hiilareita sisältävillä Välimeren ruokavaliolla tai virallisterveellisellä (ekoina kuukausina enemmän, koska hiilarivähennys poistaa reilusti nesteitä). Mitään ihmeellisiä etuja siitä ei siis tutkitusti saa joten ei sellaiseen ole mitään tarvetta kenenkään ryhtyä, ellei muuten sitten satu haluamaan syödä niin.

Vierailija
45/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei tarvitse jogurttia yhtään mihinkään. Aivan joutava lihotustuote.

Syökää oikeaa ruokaa.

Mitä on oikea ruoka?

Otetaan esim kaurajuoma buumi.

KAURAPOHJA (vesi, KAURA 10 %), rapsiöljy, happamuudensäätöaine (dikaliumfosfaatti), kalsiumkarbonaatti, kalsiumfosfaatteja, jodioitu suola, vitamiinit (D2, riboflaviini, B12).

Ja tummapasta

HIIVALEIPÄVEHNÄJAUHO, vesi.

Suomen suosituin ruisleipä

TÄYSJYVÄRUIS (rouhe, jauho, mallas), vesi, VEHNÄJAUHO, VEHNÄGLUTEENI, perunahiutale, jodioitu suola ja hiiva. Täysjyväruista 58 % leivän painosta.

Kuulostaako oikealta ruualta?

Vierailija
46/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei sitten täälläkään olla yksimielisiä siitä mikä on oikeaa ruokaa.

Vierailija
47/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen laihtunut parissa vuodessa sillä, että kävelen päivittäin 5-10km ja käyn pari kertaa viikossa salilla. Syön aamupalan, lounaan ja päivällisen syön heti koulun jälkeen. Illalla keitän kahvia tai teetä ja joskus saatan ottaa jonkun pienen kahvileivän tai hedelmän kylkeen. Leipää syön vain lounaan kanssa palan ja yhden aamuisin.

Syön normaalikokoisia annoksia kasvispainotteista ruokaa ja kerran kuussa haen jotain pikaruokaa ja ostan jonkun pienen suklaapatukan tai karkkiaskin.

Klo 18 jälkeen iltaisin en syö yhtään mitään, juon teetä ilman maitoa ja sokeria ja vettä. Joskus omena tai näkkäri ilman päällysteitä jos tulee hirmu kova nälkä.

Paino on tippunut tasaiseen tahtiin ja nälkää ei todellakaan tarvitse nähdä.

Paino oli aluksi 120kg, tällä hetkellä 75kg.

Olen 172cm pitkä, tällä tahdilla on sopiva pudottaa painoa pysyvästi.

Vuoden päästä olen jo normaalipainoinen tätä tahtia.

Vuoden päästä olet ole ns laihaläski.

Vierailija
48/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulle riittää ihan hyvin 2000kcal päivä ja voit tiputtaa jopa 1900kcal päivä ellet ole huippu-urheilija. Muista myös laskea herkkujen kalorit näihin mitä viikon aikana tulee nautittua.

Hyvä olisi opetella yksi tai muutama asia kerrallaan kuten varmaan nyt oletkin opetellut säännöllisen ruokarytmin 8kk aikana, hienoa!

Kannattaa rehellisesti pitää päiväkirjaa parin viikon ajan, johon kirjaa ylös jokaikisen suupalan ja tarkistaa niiden kalorit ja laskee siitä miten paljon todellisuudessa tulee syötyä. Tästä ei kannata kauhistua ja lannistua vaikka näyttäisi esim. suurempaa mitä itse arvioi. Hyvin tavanomaista meiltä jokaiselta :)

Siitä voi sitten katsoa mikä ruoka oli tarpeellista, terveellistä ja riittävästi nälkää pitävää ja mitkä ruoat taas voisi helposti jättää pois kuitenkaan pilaamatta ruoan nautintoa. Opettelee sitten vaikka sitä ettei ota enää niitä, mitkä on helppo jättää pois muutaman kuukauden.

Tämän jälkeen voi sitten jo katsoa taas seuraavia asioita, esim. alkoholin määrää tai sokerin/suolan määrää, et minkä verran niitä oikeasti tarvitsee ja ottaa jonkun tavaksi jääneen lihottavan pois tai pienentää sen määrää. Harjoittelee sitten sitä jne.

Tällä saat pysyvät tulokset, jos vain motivaatio ja halu riittää. Repsahduksista ei kannata välittää vaan palaa vain takaisin siihen missä oli. 

Tämän jälkeen voi sitten tarkistella

Vierailija
49/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2400 kalorilla ei laihdu kuin erittäin hitaasti. Tipauta kalorit 1500, niin alkaa tuloksia tulla.

Vierailija
50/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea ruoka on sellaista jossa ei ole tuoteselostetta. 

Vierailija
51/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä hauskaa, kun ihmiset huutaa "oikean ruuan" puolesta, mutta eivät kumminkaan osaa selittää mitä se oikea ruoka on :D ilmeisesti se ei ole liha, kala, kasvikset? Eikä maitotuotteet? Eikä viljatuotteet? Jonkun mielestä se taitaa olla raejuusto ja maitorahka?

Surullista ettet sinäkään tiedä.

Vierailija
52/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa miten avmammat tietää mikä on oikeaa ruokaa ja viralliset ravitsemussuositukset täyttä moskaa :D no, kai siinä voi tuntea sitten itsensä tärkeäksi ja muita älykkäämmäksi.

Vierailija
53/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa miten avmammat tietää mikä on oikeaa ruokaa ja viralliset ravitsemussuositukset täyttä moskaa :D no, kai siinä voi tuntea sitten itsensä tärkeäksi ja muita älykkäämmäksi.

Itse aina mietin että mitäköhän nämä ihmiset luulee että joku hyötyy siitä että ravintosuosituksissa huijataan? Luullaanko esim. että olisi tarkoitus saada porukka sairaaksi? Vaikka nytkin suosituksia noudattaa melko harva, ja silti ihmisillä on sairauksia?

Vierailija
54/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "oikea ruoka" on romantisoitua hömppää. Samalla periaatteella pitäisi noudattaa "oikeaa lääkintää" eli hylätä kaikki teolliset "epäluonnolliset" valmisteet kuten kipulääkkeet, syöpälääkkeet, ihottumavoiteet jne. Katsokaapa niiden hyi hyi epäluonnollisia valmistusaineita. Mitä "oikeaa" ja "luonnollista" on keskuslämmityksessä, autoilussa, elokuvissa, pesukoneissa ja yhtään missään nykyihmisen elämässä? Aivan.

Luonnollista on mm. pernarutto, paiserutto, loiset, laava... suoraan äiti maan povesta :D Luonnossa kuollaan nälkään ja tauteihin. Esi-isämme söivät juuria, matoja, raatoja ja mitä vaan ympäristöstä saatiin raavittua irti, ja kärsivät puutostiloista. Luolaihmiset eivät todellakaan paistelleet mehukkaita pihvejä ja koristelleet niitä pekonilla.

Jokainenhan tykkää toitottaa omaa ruokavaliotaan ainoana oikeana. Tutkimusta asiasta on tonneittain ja se osoittaa, että kaikki ruokavaliot toimivat niin kauan kuin niitä noudattaa, eivätkä ihmiset noudata mitään rajoittavaa niin pitkään että sillä saisi PYSYVIÄ tuloksia. Siksi pitää löytää se oma tapa syödä.

Joillakin toimii paasto, joillekin se ei sovi. Itse en voi paastota, koska se laukaisee rytmihäiriön.

Joillakin toimii hiilarien vähentäminen. Yleensä niitä vähentämällä laihdutaan eikä sitä jakseta pitkään ja lihotaan kaikki takaisin. Kannattaa vähentää niitä niin paljon kuin haluaa olla syömättä hiilareita loppuelämänsä. Itse en vähentäisi, koska kun en syö lihaa niin kutistuisi niin pieneksi mitä saan syödä, ja yllättäen en jaksaisi sitä kovin pitkään. Usein myös hiilarien vähentäjien oikea ongelma on niiden holtiton ahmiminen. Ei ole mikään ongelma syödä kohtuudella hyvälaatuisia hiilareita.

Energiatasapaino on ainoa, jolla on laihtumisen kannalta väliä. Pitää etsiä ne itselle sopivat ruoat, joilla energiamäärä pysyy tarpeeksi pienenä että laihtuu, kylläisyys tarpeeksi suurena että jaksaa pitää siitä kiinni ja ruoan maistuvuus ja systeemin joustavuus riittävänä ettei ala hermo kiristää pidemmän päälle. Kaikki ruokavaliorajoitukset ovat vaan keino saada aikaan se energiavaje, valitse niistä omasi.

Vierailija
55/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä älyä tarvita kun tajuaa, että keinoruoka ja huonot rasvat eivät ole hyväksi terveydelle. Suositusruoka on juurikin tuota.

Vierailija
56/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea ruoka on sellaista jossa ei ole tuoteselostetta. 

Ainesosat: vesi, sokeri, ravintokuitu, vitamiinit, kivennäisaineet, hapot (E 200, E 210), hyytelöimisaine (E 440), väriaineet (E 160a, E 163), aromit. (Evira, 2009)

Arvaa, mikä tämä on?

Puolukka. Metsästä poimitun puolukka.

Näin teidät hyväuskoiset on höynäytetty ostamaan "oikea ruoka" -huuhaaideologiaa.

Vierailija
57/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse aina mietin että mitäköhän nämä ihmiset luulee että joku hyötyy siitä että ravintosuosituksissa huijataan? Luullaanko esim. että olisi tarkoitus saada porukka sairaaksi? Vaikka nytkin suosituksia noudattaa melko harva, ja silti ihmisillä on sairauksia?

Kyllä suurin osa noudattaa suosituksia. Syövät keinoruokaa ja huonoja rasvoja.

Vierailija
58/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "oikea ruoka" on romantisoitua hömppää. Samalla periaatteella pitäisi noudattaa "oikeaa lääkintää" eli hylätä kaikki teolliset "epäluonnolliset" valmisteet kuten kipulääkkeet, syöpälääkkeet, ihottumavoiteet jne. Katsokaapa niiden hyi hyi epäluonnollisia valmistusaineita. Mitä "oikeaa" ja "luonnollista" on keskuslämmityksessä, autoilussa, elokuvissa, pesukoneissa ja yhtään missään nykyihmisen elämässä? Aivan.

Luonnollista on mm. pernarutto, paiserutto, loiset, laava... suoraan äiti maan povesta :D Luonnossa kuollaan nälkään ja tauteihin. Esi-isämme söivät juuria, matoja, raatoja ja mitä vaan ympäristöstä saatiin raavittua irti, ja kärsivät puutostiloista. Luolaihmiset eivät todellakaan paistelleet mehukkaita pihvejä ja koristelleet niitä pekonilla.

Jokainenhan tykkää toitottaa omaa ruokavaliotaan ainoana oikeana. Tutkimusta asiasta on tonneittain ja se osoittaa, että kaikki ruokavaliot toimivat niin kauan kuin niitä noudattaa, eivätkä ihmiset noudata mitään rajoittavaa niin pitkään että sillä saisi PYSYVIÄ tuloksia. Siksi pitää löytää se oma tapa syödä.

Joillakin toimii paasto, joillekin se ei sovi. Itse en voi paastota, koska se laukaisee rytmihäiriön.

Joillakin toimii hiilarien vähentäminen. Yleensä niitä vähentämällä laihdutaan eikä sitä jakseta pitkään ja lihotaan kaikki takaisin. Kannattaa vähentää niitä niin paljon kuin haluaa olla syömättä hiilareita loppuelämänsä. Itse en vähentäisi, koska kun en syö lihaa niin kutistuisi niin pieneksi mitä saan syödä, ja yllättäen en jaksaisi sitä kovin pitkään. Usein myös hiilarien vähentäjien oikea ongelma on niiden holtiton ahmiminen. Ei ole mikään ongelma syödä kohtuudella hyvälaatuisia hiilareita.

Energiatasapaino on ainoa, jolla on laihtumisen kannalta väliä. Pitää etsiä ne itselle sopivat ruoat, joilla energiamäärä pysyy tarpeeksi pienenä että laihtuu, kylläisyys tarpeeksi suurena että jaksaa pitää siitä kiinni ja ruoan maistuvuus ja systeemin joustavuus riittävänä ettei ala hermo kiristää pidemmän päälle. Kaikki ruokavaliorajoitukset ovat vaan keino saada aikaan se energiavaje, valitse niistä omasi.

Kiitos.

Vierailija
59/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaanko me sinusta sitten kaikki saman kokoisia, ikäisiä, samaa sukupuolta, liikutaan yhtä paljon, jne...

Vierailija
60/197 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä näitä hiilareiden karttelijoita. Ihminen on apina ja meitä ei kyllä ole tarkoitettu elämään ilman hiilareita. Muistuttaisin, että jo esivanhempamme, metsästäjä-keräilijät, söivät suhteellisen runsaasti juuria ja mukuloita, joista saivat hiilihydraatteja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi