Koko tili meni vuokraan ja laskuihin
Kommentit (78)
Oletko seurakunnan jäsen? Seurakunnan diakoniatyö auttaa vähävaraisia. Jos olet jäsen, varaa sinne aika ja käy keskustelemassa. Sieltä voisit saada apua. Tsemppiä!
https://www.kela.fi/-/osa-aikatyota-tekeva-ei-joudu-enaa-odottamaan-tyo…
Tässä vielä lisää aiheesta.
T. Nro61
Vierailija kirjoitti:
mitä ihmeen laskuja ihmisillä on/kk kun aina puhutaan että laskuihin menee niin paljon rahaa? mulla tulee joka kuussa TASAN yksi lasku dna:lta johon kuuluu puhelin+puhelimen netti+kodin laajakaista, nämä yhteensä 35 euroa.
4 x vuodessa tulee sähkölasku joka noin 50-70 euroa/kerta.
Vakuutusmaksut 2 x vuodessa joka 90 e/kerta.
Kerran vuodessa YTK-maksu 120 e.
Sähkölaskuja kaksi kappaletta joka kuukausi (sähkönsiirto ja kulutus erikseen), joihin menee yli 100e/kk joka kerta yhteensä, talvella n. 200-250e/kk, koska sähkölämmitys. Puhelinlasku pari kymppiä, joka toinen kuukausi nettilasku, joka neljäs kuukausi vesiennakko (n. 140e) ja talvella tasauslasku. Miehelle tulee lisäksi neljännesvuosittain auton vakuutukset ym. vastaavat, minulle kerran vuodessa kotivakuutus ja lapsen tapaturmavakuutus.
Sanotaan nyt vaikka näin, että kyllä joulukuussa menee rahaa erittäin paljon laskuihin, kun silloin tulee sähkölaskua vähintään 200e, vesilaskua n. 150-200e (oletan, että ollaan kulutettu enemmän kuin mitä ennakkona maksettu), miehelle auton kulut 110e (+ bensat ja muut juoksevat kulut päälle), puhelinlaskut ja nettilasku. Mutta joo, nämä voi hyvinkin ennakoida, kun tietää minä kuukausina tulee ne "ylimääräiset" isot laskut, joita ei joka kuukausi ole. Ap:lla on selvästi tällä osa-alueella puutteita.
Itse saan palkkatuloillani maksettua vastikkeen, vakuutukset, sähköt, veden, netit ja puhelimet. Onneksi mies maksaa ruuat, autoilun ja asuntolainan lyhennykset.
Ap! Kuinka paljon sulla oli palkka bruttona, netolla kun ei ole mitään väliä Kelan kanssa. Lasken vaikka sulle sen sovitellun päivärahan määrän jos et itse osaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin on selvää, että asut liian kalliissa asunnossa tulotasoosi nähden.
Ei halpoja vaihtoehtoja enää kaikkialla olekaan. Tai jos onkin, niin niissä taloissa ei voi normaali työssäkäyvä ihminen asustaa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
mitä ihmeen laskuja ihmisillä on/kk kun aina puhutaan että laskuihin menee niin paljon rahaa? mulla tulee joka kuussa TASAN yksi lasku dna:lta johon kuuluu puhelin+puhelimen netti+kodin laajakaista, nämä yhteensä 35 euroa.
4 x vuodessa tulee sähkölasku joka noin 50-70 euroa/kerta.
Vakuutusmaksut 2 x vuodessa joka 90 e/kerta.
Kerran vuodessa YTK-maksu 120 e.
Olen miettinyt samaa ja tullut tähän tulokseen:
"Laskuihin menee hirveästi rahaa" = "ostan joka kuukausi hirveästi asioita, jotka maksan kuitenkin vasta seuraavassa kuussa. En varaudu näihin maksuihin mitenkään, enkä kyseenalaista, pitikö/kannattiko asiaa ostaa alunperinkään"
Joillakin on toki esim. isot sähkölaskut sun muut, mutta silloin budjetoinnissa harjaantunut sanoo todennäköisesti "asumiskuluihin menee hirveästi rahaa".
Vierailija kirjoitti:
Ap! Kuinka paljon sulla oli palkka bruttona, netolla kun ei ole mitään väliä Kelan kanssa. Lasken vaikka sulle sen sovitellun päivärahan määrän jos et itse osaa.
848 e / brutto. Veroprosentti on nyt pieni. Ap.
Eli sulla on omaisuutta minkä takia et saa toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Ap ei saa toimeentulotukea, koska ei ole hakenut soviteltua päivärahaa? Tuohon päivärahaanhan ei vaikuta ulosotot, osamaksut, omaisuudet tai mitkään muutkaan. tai no palkka tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
848 e / brutto. Veroprosentti on nyt pieni. Ap.
Noniin, eli tuon perusteella saisit soviteltua 25,69 e/pv joka tarkoittaa 21.5 kertoimella n.552e. Tuosta toki verot pois.
Mielikuvitustarina taas vaihteeksi.
Kuten jo ylhäällä mainittu, aloittajan kannattaa hakea soviteltua päivärahaa Kelasta, liittoon ei tarvitse kuulua. Asutko ap yksin? Jos asut niin olet todennäköisesti oikeutettu myös asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei saa toimeentulotukea, koska ei ole hakenut soviteltua päivärahaa? Tuohon päivärahaanhan ei vaikuta ulosotot, osamaksut, omaisuudet tai mitkään muutkaan. tai no palkka tietenkin.
No ei vaikuta toimeentulotuen saamiseen, jos ei hae ensisijaista etuutta. Päätökset tehdään niin, että peritään takautuvasti maksetusta tuesta takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin on selvää, että asut liian kalliissa asunnossa tulotasoosi nähden.
Tämä on turha sanominen!
EI ole saatavana "halpoja" asuntoja tulotasoon nähden! Kukaan vuokraa "halvalla" ,ei edes kunta!
Tulotasoon nähden halpojakin vuokra-asuntoja löytyy, kunhan asunnosta katsoo seuraavat seikat kohdilleen:
- pinta-ala
- ikä
- kunto
- sijainti
Halpojakin vuokra-asuntoja on tarjolla, mutta ne eivät välttämättä ole ihan Helsingin ydinkeskustassa tai muuallakaan Uudellamaalla.
Valitettavasti ne työpaikat on Uudellamaalla.
Valitettavasti suurin osa työpaikoista on muualla Suomessa kuin Uudellamaalla. Palkka voi olla pari prossaa pienempi siellä muualla, mutta asuminen on kymmeniä prosentteja halvempaa, joten voitolle muualle muuttamisessa silti jää!
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulukaan saada toimeentulotukiaisia! Aikuisen ihmisen kuuluu ensisijaisesti itse kustantaa oma elämisensä, eikä jättäytyä yhteiskunnan loiseksi.
https://www.kela.fi/soviteltu-tyottomyysetuus
Hae Kelasta soviteltua työttömyysetuutta ja asumistukea äläkä kitise. Liitolla ei ole tässä asiassa paskankaan väliä.