Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukkuuko kukaan muu kahdessa osassa?

Vierailija
19.11.2014 |

Nukun iltaisin kuudesta puolille öin, valvon yön ja nukun aamulla muutaman tunnin ennen kouluun lähtöä (luennot yleensä 12-14 aikaan). Mietin että kuinkakohan haitallista kun kuitenkin saan vuorokaudessa tarpeeksi unta vai onko kyseessä joku unihäiriö?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, unirytmisi on ei kuulosta ollenkaan hullulta verrattuna ihmisiin, jotka yrittävät selvitä (ja joidenkin blogien mukaan pysyvät hengissä) kuusilla 20 minuutin nokosilla vuorokaudessa. http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic_sleep

Artikkelin keskivaiheilta löytyy nukkumiseen monenlaista mallia, myös sinun unirytmisi.

Vierailija
2/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Partisen jutun jostain,mutta en nyt muista lähdettä. Siinä hän sanoi, että ihmiselle luontaisinta olisi nukkua kahdessa osassa. Nykypäivä ei tätä kyllä mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Nukkuminen tahdistaa monia elimistön toimintoja, ja epäsäännöllisestä rytmistä on monia terveyshaittoja, mutta sinulla se näyttäisi olevan kuitenkin säännöllinen. Itse en saisi nukuttua läheskään tarpeeksi kahdessa osassa.

Vierailija
4/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:20"]

Ihmiselle luontaista on nukkua kahdet unet vuorokaudessa. Jos ei olisi kelloja ja aikatauluja, luontainen unirytmi menisi niin, että yöllä nukutaan pidemmät unet ja päivällä päikkärit. Eli tuskin on yhtään haitallista. Nukut kyllä mielestäni aika monta tuntia vuorokaudessa jos nukut illalla kuusi tuntia ja sitten vielä myöhemmin muutaman tunnin. Optimaalista olisi käsittääkseni nukkua esim. 5 tuntia yöllä ja 1,5h päivällä.

[/quote]

höpöti höö.

Vierailija
5/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo nyt suuri ongelma ole, mutta ootas kun menet töihin tms. Siinä on varmaan totuttelemista.

Vierailija
6/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin kahdessa osassa nuorempana töiden ja koulun takia ja sain tosi pahan unihäiriön. Mutta kai se on yksilöllistä.

Vierailija
7/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tietoinen valinta, jotenkin tähän on vaan päädytty t. Ap

Vierailija
8/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:43"]

Ihmiselle luontaista on nukkua kahdet unet vuorokaudessa. Jos ei olisi kelloja ja aikatauluja, luontainen unirytmi menisi niin, että yöllä nukutaan pidemmät unet ja päivällä päikkärit. Eli tuskin on yhtään haitallista. Nukut kyllä mielestäni aika monta tuntia vuorokaudessa jos nukut illalla kuusi tuntia ja sitten vielä myöhemmin muutaman tunnin. Optimaalista olisi käsittääkseni nukkua esim. 5 tuntia yöllä ja 1,5h päivällä.

[/quote]

Juupa juu... Mä tarvitsen 9-10 tuntia unta yössä jotta jaksan päivän. 5 tunnilla olisin ihan zombi ja en tajuaisi maailmasta mitään. Päikkäreitä en nuku, koska a) en tarvitse ja b) en sais unta illalla/yöllä.

[/quote]

Ootko koskaan koittanut elää täysin aikataulutonta elämää? Jos sulla ei ole kelloa eikä kiire mihinkään tiettynä aikana, unirytmi muovautuu tuollaiseksi. Eihän tuo nyt tietenkään tässä yhteiskunnassa toimi, kun suurimman osan täytyy tehdä henkisesti ja/tai fyysisesti raskasta työtä klo 9-17 ja sitten vielä ehtiä tekemään kaikkea muutakin. Mutta minä puhuinkin siitä miten unirytmi muovautuisi esim. luonnossa.

Vierailija
9/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Johtuu kyllä omasta työstä miksi näin teen

Vierailija
10/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:43"]

[/quote]

Juupa juu... Mä tarvitsen 9-10 tuntia unta yössä jotta jaksan päivän. 5 tunnilla olisin ihan zombi ja en tajuaisi maailmasta mitään. Päikkäreitä en nuku, koska a) en tarvitse ja b) en sais unta illalla/yöllä.

[/quote]

Ootko koskaan koittanut elää täysin aikataulutonta elämää? Jos sulla ei ole kelloa eikä kiire mihinkään tiettynä aikana, unirytmi muovautuu tuollaiseksi. Eihän tuo nyt tietenkään tässä yhteiskunnassa toimi, kun suurimman osan täytyy tehdä henkisesti ja/tai fyysisesti raskasta työtä klo 9-17 ja sitten vielä ehtiä tekemään kaikkea muutakin. Mutta minä puhuinkin siitä miten unirytmi muovautuisi esim. luonnossa.

[/quote]

Olen työtön ollut jo monta vuotta ja todellakin ei ole mitään aikatauluja tai velvotteita. Menen yöllä n. klo. 2-3 nukkumaan (olen ilta/yövirkku) ja herään aina vasta n. 11-13 välillä. Ilman kelloa ja herätystä. Tämä on se mun luontainen rytmi. Joskus olen ollut jossain työtoiminnassa ja se on yhtä tuskaa, kun ei voi pitää tätä omaa rytmiä silloin. Tulee nukuttua huomattavasti vähemmän ja se näkyy päivän kulussa, ihan pihalla siis. Olen siis joutunut menemään nukkumaan ennen klo. 12 illalla ja heräämään aamulla n. 6-7 aikaan. Uni ei tietenkään ole tullut heti , pyörimistä sängyssä riittää ja uni on ollut katkonaista. Olen siis yrittänyt saada tällöin myös sen 9-10 tuntia, mutta kun ei ole luontaista mennä nukkumaan kuin vasta yömyöhään, niin eihän siitä mitään tule. Näin se nyt vaan menee.

Vierailija
11/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on entisajan unirytmi. Silloin nukuttiin just noin. Yöllä saatettiin vierailla naapurissa. Sähkövalo vasta toi tän rytmin.

että tärkeetä on saada se unimäärä tarpeeksi riittäväksi ja että siellä on rem-unta j syvää unta tarpeeksi, kun ne eheyttää. Ja niitä jo tuossa kolmen tunnin rupeamassa ilmeisesti on.

oletko jaksavainen?

ei siinä silloin pitäis olla mitään vaarallista. Sulla vaan rytmi nyt sellainen.

Vierailija
12/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:20"]Ihmiselle luontaista on nukkua kahdet unet vuorokaudessa. Jos ei olisi kelloja ja aikatauluja, luontainen unirytmi menisi niin, että yöllä nukutaan pidemmät unet ja päivällä päikkärit. Eli tuskin on yhtään haitallista. Nukut kyllä mielestäni aika monta tuntia vuorokaudessa jos nukut illalla kuusi tuntia ja sitten vielä myöhemmin muutaman tunnin. Optimaalista olisi käsittääkseni nukkua esim. 5 tuntia yöllä ja 1,5h päivällä.
[/quote]

Näin minäkin oon kuullut. Olisi mielenkiintoista päästä kokeilemaan tällaista. Luulen, että tuohin olisi helppo sopeutua!

Vierailija
13/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole haitallista välttämättä ollenkaan. Muistaakseni luin unitutkija Markku Partisen sanoneen, että ihminen nukkui aikoinaan kahdet noin 4 tunnin unet vuorokaudessa. Googlella voisi löytyä tämäkin lausunto.

Vierailija
14/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tällaisen löysin...

http://www.talouselama.fi/tyoelama/kahdeksan+tunnin+youni+on+luonnotonta/a2088495

"

Esimerkiksi 1990-luvulla tehdyssä kokeessa koehenkilöt viettivät joka päivä 14 tuntia pimeydessä. Kesti aikaa, ennen kuin unirytmi alkoi löytyä, mutta monet koehenkilöt alkoivat nukkua kahdessa erässä. He nukkuivat ensin neljän tuntia, valvoivat sitten pari tuntia ja jatkoivat sitten uniaan.

Historioitsijat ovat osoittaneet, että ihmisillä on pitkään ollut tapana nukkua nimenomaan näin aikana ennen sähkölamppuja. Historiallisista lähteistä kerättyjen tietojen mukaan tällaista unirytmiä pidettiin laajasti itsestäänselvyytenä."

"Historioitsija Roger Ekirch kuitenkin arvioi BBC:lle, että monet nykyisistä uniongelmista voivat juontua siitä, että ihmisellä olisi luontainen taipumus jakaa unensa kahteen osaan."

Vierailija
15/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mutta vain romanialaiset murtovarkaat valvoo yöt.

Vierailija
16/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle voisi sopia tuo kaksi kertaa neljä tuntia vuorokaudessa. Tarvitsen aika paljon unta, joten voin nykyään nukkua töiden jälkeen illalla esim kello 19-21 kaksi tuntia ja sitten taas yöllä 22:30-6:00 puolitoista tuntia. Pitkät päikkärit eivät estä unen saamista yöllä.

Olen minäkin joskus ihmetellyt, että onko tässä jotain vikaa. Toisaalta olen itse tähän tyytyväinen.

Lyhyet päikkärit sen sijaan tekevät minut vihaiseksi, vaikka juuri semmoiset niiden kuulemma pitäisi olla. Minusta tuntuu, etten virkisty kunnolla, jos nokoset ovat vain puoli tuntia tai alle sen.

Vierailija
17/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkällä vapaalla ja unirytmini on sellainen että valvon noin klo 12 asti. Nukun 9-9.30. Iltapäivällä klo 14 saatan vielä ottaa parin tunnin päikkärit.

Vierailija
18/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mutta miksi sinä teet niin? Ja mitä sitten teet yöllä?

Vierailija
19/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:13"]En tiedä. Mutta miksi sinä teet niin? Ja mitä sitten teet yöllä?
[/quote] on jäänyt päälle. Öisin teen koulujuttuja ja käyn kävelyllä, surffailen, mitä ihmiset nyt yleensä tekee

Vierailija
20/31 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama nukun 20.00 johonki 1.00 ja hereillä oon aamu kuuteen ja sit pari tuntii ja ylös on kyllä aika rasittavaa koska yöllä mulla ei ole tekemistä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän