Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidit ei voi käydä suihkussa?

Vierailija
19.11.2014 |

Mikä tekee siitä suihkussa käymisestä niin vaikean äidille (tai isälle), kun on pieni vauva. Minä ainakin laitan 5 kuukautisen vauvani sitteriin ja turvallisen näköetäisyyden päähän, kun itse menen suihkuun. Vauva viihtyy siinä vallan mainiosti sen 5-10minuuttia ja tuskin kehityskään siinä kärsii, kun on ne vaivaiset minuutit sitterissä. Suihku myös piristää väsynyttä äitiä. Ymmärrän, että poikkeuksiakin on, mutta nyt tarkoitankin niitä henkilötä keiden vauvat viihtyy muualla kuin sylissä. Sama juttu hampaiden pesun kanssa; miksei niitä hampaita voi pestä vauva sylissä tai kun vauva on nukkumassa?? Mieluummin jätetään pesemättä ja perustellaan sillä, kun on vauva ja ei kerkeä.. 

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää hyvät ihmiset suihkussa, voi luoja mitä touhua.

Vierailija
82/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, keillä on huutavia vauvoja. Onko vauva tosiaan läpi vuorokauden sylissä? Ei missään vaiheessa hetkeä että nukkuisi muualla? Entä vauvan isä, vai oletteko yksinhuoltajia? 

Mullakin on ollut vauva, joka huusi lähes ympäri vuorokauden. Siinä sivussa hoidin esikoista, joka oli silloin 1,5vuotias. Mies oli, mutta ei pannut tikkua ristiin minkään eteen. Silti pystyin käymään suihkussa. Kyllähän se vauva saattoi huutaa sillä aikaa, mutta eipä tuo rikki mennyt, ihan ehyt 5-vuotias on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:51"]

Mihin vuoden ikäinen laitetaan? Tai alle? ei pysy sitterissä, ei syöttötuolissa köytettynäkään. Pinnasängyn alimmalta tasolta noussut jo 5 kk ikäisenä (sai kammettua itsensä yli ja tippui pää edelöä lattialle). Mä en ole keksinyt turvallista ratkaisua, onnistuu kyllä mut turvallisuus on siitä touhusta kaukana.

[/quote]

Matkasänky ja leikkikehä. Ei nyt kovin suurta päänvaivaa vaadi keksiä laskutilaa vuodenikäiselle, tosin ellei halua niin aina voi kiertyä marttyyriasuunkin.

Peseytymätön äiti on varmaankin masentunut ihminen, ellei kykene huolehtimaan itsestään.

Vauvat huutaa ja vaativat paljon. Jos sen 10-15 minuuttia huutaa ilman äitin läsnäoloa ja muun ajan on äiti saatavilla, ei tapahdu mitään traumatisoivaa.Olen aika monta vanhempaa tavannut, joitten vauvat huutavat vanhempien hermoilun takia. Vauvat vaistoavat vanhempien mielialoja. 

Vierailija
84/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää että joku muu mutta minä en.

Vierailija
85/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän olisin huolissani äitien nukkumajärjestelyistä, jos se vauva ei koskaan ikinä milloinkaan viihdy muualla kuin sylissä vaan 24/7. Miten siinä voi nukkua?

Vierailija
86/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto 1: Lapsi sitteriin
Vaihtoehto 2, jos ei viihdy sitterissä (meillä pari ekaa kuukautta): Suihkuun kun lapsi nukkuu
Vaihtoehto 3, jos ei viihdy sitterissä, eikä nuku kuin sylissä: Käyn suihkussa kun mies on kotona ja katsoo vauvaa. Ei ole mahdottomuus.

Toki kohta joku tulee sanomaan, että lapsi ei viihdy missään muualla kuin sylissä, eikä nukukaan, eikä ole miestä. Siihen sanon että selvä, on mahdotonta. P...a nakki.

Vierailija
87/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnasänkyyn en jättäis, mutta luulis tuvakaukalossa vöissä pysyvän kylppärin ovella... sama se jos huutaa, jos äiti on siinä vieressä ja vastailee/juttelee vauvalle. Naapurit tietty tykkää kun vauva kiljuu joka päivä klo 9-9:10, mutta kai nekin tottuu :)

Tosin mistäpä mä tiedän: meillä isä hoiti osuutensa ja vauva nukkui 3h päiväunia hyvien yöunien lisäksi, eikä ollut innokas liikkumaan (käveli vasta 1v8kk) :)

Vierailija
88/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt perkele että teidän pitää lapsi laittaa johki näköetäisyydelle että voitte edes rauhassa käydä suihkussa?!! Eikö isät voi sen vertaa edes lasta hoitaa että äiti voi käydä IHAN RAUHASSA SUIHKUSSA....

Vierailija
89/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en päässyt koskaan suihkuun jos olin yksin kotona vauvan kanssa. Siinähän ihmettelette miksi ei onnistu, vauvat on erilaisia. Omani suuritarpeinen, oli ekat 6kk sylissä ja tissillä, lähes kokoajan. Jos ei ollut sylissä niin hysteerinen missä äiti on kuolen tähän paikkaan huuto alkoi. Ei mitään kitinää. Ja mie en vauvaa huudata, se tekee vain hallaa, olla vastaamatta toisen tarpeeseen jos on hätä. Huomaa, että vastaajilla on ollut tyytyväisiä vauvoja. No, niin oli esikoinenkin, silloin onnistui hyvin.

Vierailija
90/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut äidit pätevät sillä että heillä on hyvä tuuri? Ei se että vauva on helppohoitoinen tarkoita sitä että äiti on parempi ihminen, nainen ja äiti. Jos se vauva on helppohoitoinen, niin äitiyslomalla voi tehdä vaikka avoimen yliopiston opintoja, harrastaa jotain tai tehdä mitä tahansa muuta kuin haukkua av:lla niitä äitejä joilla ei ole niin helppoa.

Vierailija
91/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:14"]

Minä en päässyt koskaan suihkuun jos olin yksin kotona vauvan kanssa. Siinähän ihmettelette miksi ei onnistu, vauvat on erilaisia. Omani suuritarpeinen, oli ekat 6kk sylissä ja tissillä, lähes kokoajan. Jos ei ollut sylissä niin hysteerinen missä äiti on kuolen tähän paikkaan huuto alkoi. Ei mitään kitinää. Ja mie en vauvaa huudata, se tekee vain hallaa, olla vastaamatta toisen tarpeeseen jos on hätä. Huomaa, että vastaajilla on ollut tyytyväisiä vauvoja. No, niin oli esikoinenkin, silloin onnistui hyvin.

[/quote]

Herran jumala! 10 minuuttia se vauva voi kyllä odottaa vaikka huutaen. VAuva on juuri niin suuritarpeinen, kuin sen antaa olla. Joka vinkaisuun ei kannata reagoida. Juuri sillä, että reagoi joka pikkukitinään, saadaan näitä tississä ja sylissä kiinni roikkuvia suuritarpeisia aikaiseksi. Ihan itse olen vauvastasi suuritarpeisen kouluttanut, onnea valitsemallasi tiellä. Sen perään tulee suuritarpeinen uhmis, ja sitten suuritarpeinen teini. Onnea matkaan!

Vierailija
92/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
93/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:53"]

meillä oli ammeessa sellainen teline missä pikku vauva kesti hyvin,siinä kylvetettiin ja itse sai samalla käytyä suihkussa,1v ei todellakaan ole ongelma ja alkaa jo harjoitella itsekin hampaiden pesua potalla.

[/quote]

Hampaiden pesua potalla?

Vierailija
94/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:19"]

Miksi jotkut äidit pätevät sillä että heillä on hyvä tuuri? Ei se että vauva on helppohoitoinen tarkoita sitä että äiti on parempi ihminen, nainen ja äiti. Jos se vauva on helppohoitoinen, niin äitiyslomalla voi tehdä vaikka avoimen yliopiston opintoja, harrastaa jotain tai tehdä mitä tahansa muuta kuin haukkua av:lla niitä äitejä joilla ei ole niin helppoa.

[/quote]

Ei sillä ole mitään tekemistä tuurin kanssa, jos äiti ottaa sen 10 minuuttia suihkussa käymiseen ja vauva odottaa sen ajan. Itkien tai hiljaa.

Vierailija
95/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut että joku ei ehtisi käydä suihkussa tai pestä hampaitaan kun on vauva.

Vierailija
96/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:51"]

Mutta mitä se haittaa, jos vauvaa vaikka huutaakin sillä aikaa, kun äiti käy suihkussa? Vauvan voi laittaa pinnasänkyyn, niin ei siinä mitään tapahdu, vaikka se siellä kurkku suorana huutaisi.

[/quote]

Minulla yksi nyrkkisääntö oli että alle 3kk tarpeisiin vastataan pian. Jos itku tuli kesken suihkun ja olin yksin niin pika huuhtelu ja vauvan luo. Se ei ole passausta, lellimistä tms. Toki myös yli 3kk vauvan viesteihin reagoin,  mahdollisimman nopeasti. Meidän vauva kun karjui itkiessään niin ei sitä pystynyt kuuntelemaan yhtään ylimääräistä.  Lopulta jos oikein hysteria tuli niin pidätteli hengitystä.

Vierailija
97/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:45"]

Kenenkään vauva ei istu koko aikaa sylissä tai valvo 24/7. Suihkussa käymiseen menee viisi minuuttia, hampaiden pesuun kaksi. Kyse on täysin äitien itseuhriutumisesta, joka ei ole tervettä, eikä tee hyvää äidin ja lapsen suhteelle. Henkilökohtaisen hygienian laiminlyöminen kielii mielenterveysongelmista, äideillä esimerkiksi synnytyksenjälkeisestä masennuksesta.

t. lääkäri

[/quote]

Olet ilmeisesti eka lääkäri joka ei ole kuullut siitä että lapsikin voi sairastaa. Mielestäni äiti joka jättää lapsen huutamaan yksin johonkin ja lähtee suihkuun ja meikkaamaan on mielenterveysongelmainen, ei se joka kantaa ja lohduttaa lasta hiukset paskaisena. Arvaa mitä tein sen viisiminuuttisen jonka olisin voinut käyttää peseytymiseen? Nukuin. Uskoakseni se oli omaksi ja vauvan parhaaksi. Mielenterveyteni voi oikein hyvin, ja lapsikin on terve ja reipas siitäkin huolimatta että häntä on pidetty sylissä.

Vierailija
98/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kävi niin että sillä sekunilla kun mies ja kätilö menivät punnitsemaan lasta niin häipäsin suihkuun, hyvä niin koska seuravat 2vk meni itsellä sellaisessa univajeessa että hyvä että muistin käydä suihkussa 3krt.
Itselläni univaje on hyvin nopeasti lamauttava kierre, rutiinit saa tehtyä mutta kaikki muu unohtuu.

Vierailija
99/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:29"]Mitenköhän onnistuu kun lapsi rupeaa itkemään ennen kuin edes saat sityeriin asti laitettua. T viihtyy vaan ja ainoastaan sylissä.Nukkuu 20 minuutin pätkissä SYLISSÄ. [/quote] Mulla oli sama, ratkaisin sen niin että otin vauvan syliin,joskus samalla imetin ja toisella kädellä pesin hiuksia. Ei ole niin vaikeaa,mielikuvitusta kehiin

Ei se lapsi mene rikki vaikka karjuisi naama punaisena sen 5 min kun äiti käy suihkussa. Ja vaikka kuinka karjuisi, niin kait se joskus edes nukkuu, eikö niitä pesuja voi hoitaa heti kun tyyppi nukahtaa? Ihan oikeastiko joku mielummin pesee hiuksia vauva sylissä...

Vähän rajaa tähän vauvantahtisuuteenkin suosittelen, voisiko yksi syy "suuritarpeiseen" lapseen olla se, että joka ininään on alusta asti vastattu ja hyysätty penska pilallle jatkuvalla sylissä pitämisellä?

[/quote]

[/quote]

Sulla ei taida olla aavistustakaan minkä ikäinen vauva osaa jo karjahdella huomiota ja minkä ikäinen huutaa puhtaasti hätäänsä? Onneksi tuo vaihe on lyhyt elämässä, nykyään liikun suihkunraikkaana ja hyvin nukkuneena, vaikka nuorimmainen on 2 kk. Muutama vuosi sitten ei vaan voinut mitään, toki pääsin suihkuun kun mies oli kotona.

Ja meillä todellakin vauva nukkui vain sylissä, itsekin nukuin puoli-istuvassa asennossa yöt. Ette voi ymmärtää ellei teille synny suuritarpeista vauvaa (anteeksi, paapotte piloille ;))-16

Vierailija
100/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:28"]

Meillä ei edes ole suihkua. Kunnollista peseytymistä varten on vain pihasauna. Lämmitän saunan iltaruuan jälkeen kun menemme vielä vähän ulkoilemaan. Ulkoilusta suoraan saunaan ja pesulle. Onnistuu vaikka olen yksin kahden lapsen kanssa. Sisällä on isohko wc, jossa käsisuihku. Siinä onnistuu kriittisten alueiden pesu oikein hyvin. Vessaan mahtuu myös lasten amme.

Montako kättä ihminen tarvitsee hampaiden harjaukseen? Toisella harjaa ja toisella pitelee vauvaa. Tai sitten antaa sen vauvan kitistä sitterissä tms. ja ottaa itselleen sen pari minuuttia aikaa hampaiden pesua varten, ei se vauva siitä rikki mene.

Kerrassaan avutonta, jos ei perushygieniaa pysty hoitamaan ja syyttää siitä vauvaa.

[/quote]

Juu vauvan voi huoleti jättää pinnasänkyyn vaikka vähän kitiseekin tai itkee.Ei se siitä säry tai saa traumoja. Turhaa liiallinen hössöttäminen tuosta ettei voi jättää vauvaa kolmeksi minsaksi kun se itkee.Ainahan ne sen verta itkee.