Äidit ei voi käydä suihkussa?
Mikä tekee siitä suihkussa käymisestä niin vaikean äidille (tai isälle), kun on pieni vauva. Minä ainakin laitan 5 kuukautisen vauvani sitteriin ja turvallisen näköetäisyyden päähän, kun itse menen suihkuun. Vauva viihtyy siinä vallan mainiosti sen 5-10minuuttia ja tuskin kehityskään siinä kärsii, kun on ne vaivaiset minuutit sitterissä. Suihku myös piristää väsynyttä äitiä. Ymmärrän, että poikkeuksiakin on, mutta nyt tarkoitankin niitä henkilötä keiden vauvat viihtyy muualla kuin sylissä. Sama juttu hampaiden pesun kanssa; miksei niitä hampaita voi pestä vauva sylissä tai kun vauva on nukkumassa?? Mieluummin jätetään pesemättä ja perustellaan sillä, kun on vauva ja ei kerkeä..
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:21"]Vauva nukkuu paljon niin kyllä sitä ehtii käydä suihkussa, täyttää tiskikoneen, viikata pyykit, tehdä ruokaa, siivota jne.
[/quote]
Niin sinun vauva. Luuletko että myös kaikkien muidenkin vauvat?
Kommentoin tähän liittyen, että minusta tuntui ahdistavalta ja ristiriitaiselta, kun neuvolassa painotettiin salamannopeaa reagointia vauvan itkuun mutta toisaalta korostettiin paljon myös äidin tarvetta itsestään huolehtimiseen. Nuo ovat toki tärkeitä asioita molemmat, mutta suuritarpeisen vauvan äidin on pakko tinkiä toisesta.
.
Meillä vauva huusi alkuajat kaikkialla muualla kuin tissillä ja nukkui päiväunet vain minun sylissäni tai liikkuvissa vaunuissa. Kävin silti vessassa ja suihkussa niin, että laitoin vauvan sitteriin, jossa hän huusi happi loppuu -itkua koko toimituksen ajan. Mukavaa tuo ei missään nimessä ollut meille kummallekaan, mutta siitä on selvitty.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 19:48"]^Mitäh? Mistä tuo lesta tuli? Loppuiko fiksut argumentit? Sori, mutta telkkari ei vaan ole hyväksi vauvoille. Tai laita toki linkkiä toisin osoittavaan lähteeseen ;) [/quote] Ei loppunu, ajattelin vain. Teilläkö ei lapset katso tvtä ollenkaan? Se on päällä siis vain iltaisin kun vain aikuiset on hereillä? Et siis laita telkkaria päälle jos esim syötät lasta? Sehän saattaa vaikka nähdä pikku kakkosen?
[/quote]
Ei, eikä lähipiiriimme kuulu muitakaan telkkaria katsovia vauvoja. Telkkari ei ole päällä lapsen ollessa sen läheisyydessä. Mitä ihmeellistä tässä nyt on? Ihan jo neuvolan perhevalmennuksessakin kerrottiin tämä seikka vähän itsestäänselvyytenä.
Pikku kakkonen taitaa muutenkin olla vähän vanhemmille lapsille tarkoitettu, ei vauvoille.
[/quote]
En ole lukenut kaikkia viestejä mutta tällaisena välihuomiona tähän viestiin, meillä on usein telkkari kotona ollessa päällä. Esikoinen on 1v9kk ja ei ole koskaan mokomasta kiinnostunut, muumien tunnussävelen jaksaa katsoa nykyään (viimeiset 1-2kk) kun muumit on tuttuja kirjoista. Tämä toinen, 6,5kk taas on ihan alusta asti ollut kiinnostuneempi, saattaa lyhyen hetken katsellakin mutta ei todellakaan niin pitkään että sillä häntäkään viihdyttäisi vaikka suihkun ajan. Yhden mainoksen verran ehkä. En ole ikinä kuullutkaan ettei telkkari saa edes olla päällä jos vauva on lähellä! Korkeintaan tiedän vauvoja jotka jaksaa katsoa muutaman värikkään mainoksen mutta en jaksa uskoa että joku vauva katsois telkkaria niin paljon että siitä olis hälle vahinkoa. Ja ulkoiluineen, ruokailuineen ja muine rutiineineen aika vähän sitä töllöaikaa oikeasti jääkin lasten hereillä ollessa. Itse katson telkkaria usein kun vauva nukahtaa tissille (etenkin kun ovat ihan pieniä imeväisiä olleet), siihen ei tarvitse käsiä, ei kuulu rapinaa tai muuta vauvaa häiritsevää ja usein katsoin sellaisia ohjelmia missä ei tarvitse seurata juonta - helppo keskeyttää.
Tietysti meillä telkkari on aika korkealla ja pienehkö putkitelkkari, ei ole heti siinä mihin lasten katseet osuu ensimmäisenä. Eli ehkä hiukan eri kuin seinänkokoinen taulutelkkari johon väkisin katse kääntyy kun kuvat liikkuu. Mutta liian iso telkkarihan ei muutenkaan ole kovin hyvä (lapsen) silmille, etenkään liian pienessä huoneessa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:41"]Mulla on tuttu joka päivitteli mulle, että enkö tajua kuinka hankalaa on mennä miehen, pienen taaperon ja vauvan kanssa saunaan (kerrostalo), että ei siitä mitään tule. Itselläni kolme lasta ja kaikki olleet mukana saunassa samaan aikaan, eikä mitään ongelmia. :)
[/quote]
No hyvin me ollaan pärjätty, ikäero 1v2kk ja molemmat alusta lähtien olleet mukana saunassa käydessä. Välillä käyn yksinkin noiden lasten kanssa mutta yleensä silloin on muu/muita aikuisia mukana myös lisäkäsinä tarvittaessa. Mutta kyllä nuo silloinkin pääasiassa on mun vastuulla, ehkä riisuminen hoituu nopeammin kahdelta kuin yhdeltä mutta siihenkin olen harjaantunut kun on tottunut näitä riisumaan ja pukemaan muutenkin :) Meidän taapero osaa kyllä käydä saunassa, ei ole yrittänyt esim kiukaalle koskaan mennä vaan heti penkille menee istumaan, vaikka aina vahdinkin ettei pääse vahingossakaan polttamaan itseään. Mutta jos on kaksi aikuistakin mukana niin mikäköhän ongelma silloin voisi olla?
Eikös juuri synnyttäneen ja jälkivuotavan äidin pitäisi käydä ainakin kerran päivässä suihkussa? Silloinhan pitäisi olla tosi tarkka hygieniasta, ettei tule mitään tulehduksia. Jos mulla olis todella suuritarpeinen vauva, joka huutaisi kaikkialla muualla kuin äidin sylissä, menisin silti sinne suihkuun edes siksi pariksi minuutiksi pikapesulle, vaikka vauva huutaisi sen ajan isän/mummon/muun sukulaisen/kaverin sylissä. Mielestäni on pahempi juttu, jos äiti joutuu viikoksi sairaalaan pahan tulehduken takia kuin se, että vauva on joutunut hetken itkemään kerran päivässä.
Minä käyn suihkussa kun vauva ja taapero alkaa yöunille. Ei kai kenelläkään ole vauvaa, joka 24/7 tarvitsee äitiä. Kyllähän ne nyt nukkuukin, niin päivällä kun yölläkin!
Saako siivota jos vauva itkee? Esim. Imurointi varmasti pelästyttää vauvan lisäksi on vielä jätetty yksin eli vauva saa tuplatrauman.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:22"]
Eikös juuri synnyttäneen ja jälkivuotavan äidin pitäisi käydä ainakin kerran päivässä suihkussa? Silloinhan pitäisi olla tosi tarkka hygieniasta, ettei tule mitään tulehduksia. Jos mulla olis todella suuritarpeinen vauva, joka huutaisi kaikkialla muualla kuin äidin sylissä, menisin silti sinne suihkuun edes siksi pariksi minuutiksi pikapesulle, vaikka vauva huutaisi sen ajan isän/mummon/muun sukulaisen/kaverin sylissä. Mielestäni on pahempi juttu, jos äiti joutuu viikoksi sairaalaan pahan tulehduken takia kuin se, että vauva on joutunut hetken itkemään kerran päivässä.
[/quote]
Tiedän siis yhden äidin, joka joutui viikoksi sairaalaan tulehduksen takia, kun vauva oli 2 kk.
Terv. 119
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:24"]Saako siivota jos vauva itkee? Esim. Imurointi varmasti pelästyttää vauvan lisäksi on vielä jätetty yksin eli vauva saa tuplatrauman.
[/quote]
Miten niin Varmasti pelästyttää? Meillä nukahti heti kun laittoi imurin päälle vaikka ei ollut hiljaisin hurisija kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:24"]
Minä käyn suihkussa kun vauva ja taapero alkaa yöunille. Ei kai kenelläkään ole vauvaa, joka 24/7 tarvitsee äitiä. Kyllähän ne nyt nukkuukin, niin päivällä kun yölläkin!
[/quote]
Nukkuu, mutta niin lyhyissä pätkissä että se uuvutti minut. En ollut hetkessä valmis säntäämään suihkuun, kun oli nälkäkin aika usein (imetin siis). Ja vessahätä. Vauva heräili yöllä puolen tunnin-tunnin välein ja päivällä nukkui 3x 15min. Aika vähän minun mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:24"]
[/quote]
Palstamammojen lapset ei nuku ollenkaan, älä nyt pilaa hyvää ketjua.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:22"]
[/quote]
Kyllä mä olen käynyt sen kerran päivässä suihkussa, mutta ei se kokovartalosuihku ole niin oleellinen alapään hygienian kannalta. Mulla on tehty molemmissa synnytyksissä episiotomia ja haavaa olen suihkutellut käsisuihkulla. Se on tärkeintä.
Herran jumala! 10 minuuttia se vauva voi kyllä odottaa vaikka huutaen. VAuva on juuri niin suuritarpeinen, kuin sen antaa olla. Joka vinkaisuun ei kannata reagoida. Juuri sillä, että reagoi joka pikkukitinään, saadaan näitä tississä ja sylissä kiinni roikkuvia suuritarpeisia aikaiseksi. Ihan itse olen vauvastasi suuritarpeisen kouluttanut, onnea valitsemallasi tiellä. Sen perään tulee suuritarpeinen uhmis, ja sitten suuritarpeinen teini. Onnea matkaan!
[/quote]m
Tämänkaltaiset MIELIPITEET ovat ristiriidassa nykyTIEDON kanssa liittyen vauvojen kasvuun, kehitykseen, käytökseen jne. Surullista, että näitä kommentteja / ohjeita vielä jaellaan, vaikka asiantuntijat (ja maalaisjärki) sanoo ihan muuta.
Mulla on kolme lasta ja aina olen suihkuun päässyt, siinä nyt ei kauaa mene. Ja ettei ehtis pestä hampaita?!mitääh?
Isä voi vahtia lapsia, lasten kanssa voi myös mennä suihkuun yhdessä tai käydä kun ne nukkuu. (Kai kaikkien lapset joskus nukkuu)
Mihin vuoden ikäinen laitetaan? Tai alle? ei pysy sitterissä, ei syöttötuolissa köytettynäkään. Pinnasängyn alimmalta tasolta noussut jo 5 kk ikäisenä (sai kammettua itsensä yli ja tippui pää edelöä lattialle). Mä en ole keksinyt turvallista ratkaisua, onnistuu kyllä mut turvallisuus on siitä touhusta kaukana.
Minä tunnustan että olin vauvan ensimmäiset kuukaudet varmasti maailman epävarmin äiti, enkä uskaltanut mennä suihkuun jos mies ei ollut kotona. Oikeasti! Uskoin ihan kaikki neuvolantädin paasaukset vauvantahtisuudesta ja vauvan hätääntymisestä jos äiti ei heti ole vastaamassa vauvan itkuun. En uskaltanut mennä edes vauvan nukkuessa suihkuun, koska pelkäsin että vauva herää sillä aikaa ja itkeä enkä ehdi tarpeeksi nopeasti rauhoittamaan vauvaa. Ja mulla oli vielä ihan oikeasti helppo vauva. En luottanut omiin vaistoihini tai järkeeni tippaakaan vaan noudatin kirjaimellisesti ihan kaikkea kuulemaani neuvoa. Vaikeaa oli ja harmittaa kun ne ensimmäiset kuukaudet oli yhtä suorittamista ja pelkäämistä että teen kaiken väärin.
Nyt onneksi olen uskaltanut luottaa jo siihen ettei se vauva mene rikki vaikka itkeekin ja suihkussa käyn huoletta joko vauvan nukkuessa tai vauva turvakaukalossa kylppärin ovella.
Tuntuu, että äidit pelotellaan jo valmiiksi sillä että vauva ja lapsi menee rikki ja saa traumoja siitä jos äiti huolehtii itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan. Annetaan ymmärtää että äidin suihkussa käynnit, meikkaamiset ym, olisi siltä lapselta pois. Samaan aikaan kuitenkin paasataan miten äidin pitää saada omaakin aikaa. Kumpa mullekin olisi joku sanonut että älä stressaa turhasta, vauva ei mene rikki vaikka hetken itkisikin.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:05"]
Yhteenvetona:
Vauvaa ei voi hetkeksikään laskea käsistään, koska tulee heti trauma. Äiti ei saa ainakaan puoleen vuoteen nukkua tai käydä suihkussa, huolimatta siitä, että haaroväli puskee jo sientä ja muuta eliöstöä. Hampaat saa vapaasti tippua suusta, koska yhdellä kädellä ei voi hampaita harjata, sillä molemmat kädet pitää olla kiinni vauvassa.
Myöskään vessassa ei voi käydä ja nukkuakin voi max 5 minuuttia.
Kaikkeen tähän syynä suuritarpeinen vauva.
Tämä selvä, i rest my case. Älkää sitten tulko itkemään, että mies löysi parempaa seuraa...
[/quote]
Ja jokaikinen suuritarpeisen vauvan äiti on ilmeisesti yksinhuoltaja tai isä on kirjaimellisesti kädetön.
Hyi, ihan tuli inhottavat vauva-ajan muistot mieleen.... meillä vauva oli todella itkuinen ja oksentelevainen (paljastui myöhemmin allergiaksi) ja suihkussa käynti oli todella haastavaa. Aamuisin nukuin niin pitkään kuin vain voin, koska jokainen yli kahden tunnin unipätkä oli kullanarvoinen. Imetin yöllä sängyssä ja aina toinen rinta valutti maitoa sen verran, että aamulla oli suihkun tarpeessa. Käytin maidonkerääjääkin, mutta kun nukahti ja käänsi kylkeä, oli maito ympäri sänkyä. Sitteriä tai turvaistuinta meillä ei ollut ja vauva huusi kuin viimeistä päivää kun sen laittoi maahan sylistä. Tämä johti usein oksenteluun, enkä halunnut siksi jättää vauvaa sänkyyn vaan toin siihen kylppärin oven eteen ja ovi auki, oli hemmetin kylmä aina suihkussa!
Pyrin aina käymään aamulla pesemässä edes perusjutut (kainalot, kasvot, alapää, maitoinen keskivartalo), nopeimminhan tämä käy suihkussa. Jos oli hiuksilla maitoa tai oksennusta, niin nekin oli tietysti pakko pestä. Päivällä kävin tarvittaessa uudestaan suihkussa jos oli pahasti maitoa tai oksennusta jossain. Hampaat harjasin, meikata en ehtinyt.
Loppujen lopuksi tuo pahin vaihe oli vain muutaman kuukauden, mutta tuntui silloin loputtomalta. Itku tosin ei myöhemminkään loppunut, eivätkä lelut kestäneet rattaissa tai syöttötuolissa, vaikka kuinka yritin saada lapsen viihtymään niillä siinä kylppärin ulkopuolella. Ilman valvontaa en olisi uskaltanut jättää, olisi varmaan kääntänyt hellan levyt päälle ja kaatanut telkkarin päälleen.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:28"]
Meillä ei edes ole suihkua. Kunnollista peseytymistä varten on vain pihasauna. Lämmitän saunan iltaruuan jälkeen kun menemme vielä vähän ulkoilemaan. Ulkoilusta suoraan saunaan ja pesulle. Onnistuu vaikka olen yksin kahden lapsen kanssa. Sisällä on isohko wc, jossa käsisuihku. Siinä onnistuu kriittisten alueiden pesu oikein hyvin. Vessaan mahtuu myös lasten amme.
Montako kättä ihminen tarvitsee hampaiden harjaukseen? Toisella harjaa ja toisella pitelee vauvaa. Tai sitten antaa sen vauvan kitistä sitterissä tms. ja ottaa itselleen sen pari minuuttia aikaa hampaiden pesua varten, ei se vauva siitä rikki mene.
Kerrassaan avutonta, jos ei perushygieniaa pysty hoitamaan ja syyttää siitä vauvaa.
[/quote]
Juu vauvan voi huoleti jättää pinnasänkyyn vaikka vähän kitiseekin tai itkee.Ei se siitä säry tai saa traumoja. Turhaa liiallinen hössöttäminen tuosta ettei voi jättää vauvaa kolmeksi minsaksi kun se itkee.Ainahan ne sen verta itkee.
[/quote]
Kuka suihkii kolmessa minuutissa? Eihän siinä puhdasta tule. Mä tarviin ainakin vartin, hoitoaineineen ja voiteineen puoli tuntia. Mutta ei tarvinnut huudattaa suuritarpeista vauvaa, koska vauvalla oli ja on myös rakastava isä. Ja mä sain sen rentouttavan oman suihkuajan joka päivä. :) <3
Ilman isää olisin käynyt huomattavasti harvemmin suihkussa. Mä en mulle rakasta ihmistä kiusaa turhanpäiten.
Meillä vauva nyt 8kk js käymme yhdessä suihkussa. Vauva seisoo pyttyä vasten kun pesen itseni. Molemmills hauskaa. Pikku vauva-aikana oli ihan olohuoneessa katselemassa lelujaan, kun kävin suihkussa.
Ehkä en taaperoa ja vauvaa jättäisi kaksin edes tuoksi aikaa, mut nyt on helppoa näin.