Äidit ei voi käydä suihkussa?
Mikä tekee siitä suihkussa käymisestä niin vaikean äidille (tai isälle), kun on pieni vauva. Minä ainakin laitan 5 kuukautisen vauvani sitteriin ja turvallisen näköetäisyyden päähän, kun itse menen suihkuun. Vauva viihtyy siinä vallan mainiosti sen 5-10minuuttia ja tuskin kehityskään siinä kärsii, kun on ne vaivaiset minuutit sitterissä. Suihku myös piristää väsynyttä äitiä. Ymmärrän, että poikkeuksiakin on, mutta nyt tarkoitankin niitä henkilötä keiden vauvat viihtyy muualla kuin sylissä. Sama juttu hampaiden pesun kanssa; miksei niitä hampaita voi pestä vauva sylissä tai kun vauva on nukkumassa?? Mieluummin jätetään pesemättä ja perustellaan sillä, kun on vauva ja ei kerkeä..
Kommentit (141)
Minä otin vauvan turvakaukalossa (ei pysynyt sitterissä, vilkas tapaus) mukaan ja isomman lapsen viereen viihdyttämään. Siinä pystyi hyvin käymään suihkussa.
No mun vauva ei viihdy, joten käyn suihkussa kun nukkuu.
Mulla oli myös sellainen vaativa vauva. Hoidin suihkuhommat niin että aamulla pesin kasvot ja kainalot käsienpesualtaalla ja vauva oli sitterissä. Iltaisin vauva oli isänsä kanssa kun kävin kokosuihkussa. Näin onnistui myös saunominen. Jos mies oli koko päivän poissa, otin vauvan sitterissä suihkuun mukaan, annoin huutaa ja peseydyin mahdollisimman nopeasti. Sitten kun vauva isompana alkoi nukkumaan järjellisiä aikoja, olen käynyt suihkussa vauvan nukkuessa.
Meillä isä hoiti lastaan sillävälin kun kävin suihkussa,
Mulla on 4 alle kouluikäistä, ja en ole koskaan kokenut suihkussa käymistä tai hampaiden pesua ylitsepääsemättömän vaikeaksi ongelmaksi. Toki jos lapset sairaina tms. Niin voi olla hankalaa, mutta noin normaalisti olen kyllä aina päässyt suihkuun ja hammaspesulle :) Vauva on usein mukana joko sitterissä tai vaikka retkisängyssä jos tilanne niin vaatii.
mulla kans vauva usein sitterissä tuijottamassa kun peseydyn ja meikkaan.. hyvä säkä, ku viihtyy muuallaki ku sylissä
Vauva nukkuu paljon niin kyllä sitä ehtii käydä suihkussa, täyttää tiskikoneen, viikata pyykit, tehdä ruokaa, siivota jne.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:41"]
Mulla on tuttu joka päivitteli mulle, että enkö tajua kuinka hankalaa on mennä miehen, pienen taaperon ja vauvan kanssa saunaan (kerrostalo), että ei siitä mitään tule. Itselläni kolme lasta ja kaikki olleet mukana saunassa samaan aikaan, eikä mitään ongelmia. :)
[/quote] ei ole ollut ongelmaa
Mulla on yksvuotias syöttötuolissa valjaissa kylppärin ovella. Kolmevuotias isosisko istuu vieressä laulelemassa ja leikkimässä. No problem. Näin tehtiin jo molempien vauva-aikana, siihen ovelle sitterissä tai bumbossa. Hauskaa viihdettä vissiin äidin tukan pesu.
Lapsia on vain kolme, mutta ei ole jäänyt suihkussa käymättä tai hampaat harjaamatta kertaakaan. Miksi vauvan pitäisi olla jatkuvasti sylissä? Kai äidin on saatava huolehtia itsestäänkin? Jos vähän kitisee, niin ei se siitä rikki mene.
Samaa oon täälläkin miettinyt et miksei muka onnistu suihkus käynti vaikka on lapsia. Ei mulla ollut koskaan ongelmia! Kävin iltaisin suihkussa ennen nukkumaan menoa, ja aina pääsin, kun halusin. Jos lapset hereillä niin lasten isä niitä hoiti. Jos lapset nukkui niin sit ei ollut ongelmaa. Ne päivät kun puoliso oli illan pois niin sit nukutin lapset eka ja sen jälkeen kävin suihkussa. Nykyään saatan mennä ite samalla suihkuun kun hoidan lasten iltapesut eli pistän lapset samalla punkkaan.
En ymmärrä kuinka suihkussa käynnistä voi tehdä niin vaikean jos on pieni lapsi/pieniä lapsia...
Hyvin pääsee käymään, ihan pienestä asti on olleet lapset mukana suihkun lattialla (ihan sylivauvana pyyhkeellä) tai sitten sitterissä kylppärin ovella. Lapset on nyt 6,5kk ja 1v9kk ja viihtyvät suihkussa ja saunassakin hyvin. Toinen on ollut sellainen että muuten vähän huonosti nukkunut päiväunia (lähinnä sylissä suostui nukkumaan ja heräsi ja suuttui jos laskin käsistä) mutta saman tien kun olen lyönyt suihkun tai imurin päälle niin sammui kuin saunalyhty :D 5-kuisena ei ole enää ollut sitteriä käytössä kun molemmat ovat siinä 5-6kk jo ryömineetkin niin eivät pysy siellä mutta tosiaan oven eteen matolle tai sitten mielummin mukaan suihkuun (helpompi imettää jos tulee yhtäkkiä tarve) niin ihan rauhassa saa pestä ja tulee lapsetkin pestyä. Toisinaan käyn myös yksin suihkussa kun lapset on nukkumassa tai mies katsoo heitä.
Nimenomaan! Eilen juuri tuttavani valitteli, kuinka ei ole päässyt suihkuun, kun mies on ollut työmatkalla ja kaveri on ollut kotona 6 kuukautisen vauvan kanssa. Hän oli kuulemma joutunut pesemään kainalot sun muut lavuaarissa, kun ei ollut suihkuun päässyt! Ja tiedän, että hänen vauva on suht rauhallinen ja viihtyy muuallakin kuin sylissä. Toinen kaveri on samanlainen tapaus, paitsi että hänellä käy vielä siivoojat sun muut kotona (hieman varakkaampi), niin siltikin valittelee, että ei kerkeä suihkuun moneen päivään ja meidän tullessa kylään haisee ihan hieltä ja puklulta! Mä en vaan tajuu..
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:21"]
Vauva nukkuu paljon niin kyllä sitä ehtii käydä suihkussa, täyttää tiskikoneen, viikata pyykit, tehdä ruokaa, siivota jne.
[/quote]
Muuten hyvä, mutta kuinka teet kun vauva roikkuu käsillä koko ajan? ajatuksen voimalla?
Meillä ei edes ole suihkua. Kunnollista peseytymistä varten on vain pihasauna. Lämmitän saunan iltaruuan jälkeen kun menemme vielä vähän ulkoilemaan. Ulkoilusta suoraan saunaan ja pesulle. Onnistuu vaikka olen yksin kahden lapsen kanssa. Sisällä on isohko wc, jossa käsisuihku. Siinä onnistuu kriittisten alueiden pesu oikein hyvin. Vessaan mahtuu myös lasten amme.
Montako kättä ihminen tarvitsee hampaiden harjaukseen? Toisella harjaa ja toisella pitelee vauvaa. Tai sitten antaa sen vauvan kitistä sitterissä tms. ja ottaa itselleen sen pari minuuttia aikaa hampaiden pesua varten, ei se vauva siitä rikki mene.
Kerrassaan avutonta, jos ei perushygieniaa pysty hoitamaan ja syyttää siitä vauvaa.
Meillä vauva 4kk nukkuu tai katsoo telkkaria kun käyn suihkussa.. En ymmärrä minäkään mikä ongelma on jättää vauva 5minuutiksi ja mennä suihkuun!
Mitenköhän onnistuu kun lapsi rupeaa itkemään ennen kuin edes saat sityeriin asti laitettua. T viihtyy vaan ja ainoastaan sylissä.Nukkuu 20 minuutin pätkissä SYLISSÄ.
Taas ollaan tämän ikuisuuskysymyksen äärellä: miten sä et kun mäkin. No, vauvat ovat erilaisia (miten tää aina tulee joillekin yllätyksenä). Omani ainakin alkoi huutaa kurkku suorana heti kun joutui sylistä pois, mihin tahansa, vaunuihin, pinnasänkyyn, sitteriin... Ei tuota vaihetta kestänyt kun 3 kk ja sitten vauva alkoi kiinnostua lattialla olemisestakin, mutta sinä aikana oli vaikeaa päästä suihkuun.
13 vielä. Ja se itku ei mitään pikkukitinää.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:41"]
Mulla on tuttu joka päivitteli mulle, että enkö tajua kuinka hankalaa on mennä miehen, pienen taaperon ja vauvan kanssa saunaan (kerrostalo), että ei siitä mitään tule. Itselläni kolme lasta ja kaikki olleet mukana saunassa samaan aikaan, eikä mitään ongelmia. :)
[/quote]
eri ihmiset kokevat eri asiat hankalina. Heillä on eri lapset.