Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit ei voi käydä suihkussa?

Vierailija
19.11.2014 |

Mikä tekee siitä suihkussa käymisestä niin vaikean äidille (tai isälle), kun on pieni vauva. Minä ainakin laitan 5 kuukautisen vauvani sitteriin ja turvallisen näköetäisyyden päähän, kun itse menen suihkuun. Vauva viihtyy siinä vallan mainiosti sen 5-10minuuttia ja tuskin kehityskään siinä kärsii, kun on ne vaivaiset minuutit sitterissä. Suihku myös piristää väsynyttä äitiä. Ymmärrän, että poikkeuksiakin on, mutta nyt tarkoitankin niitä henkilötä keiden vauvat viihtyy muualla kuin sylissä. Sama juttu hampaiden pesun kanssa; miksei niitä hampaita voi pestä vauva sylissä tai kun vauva on nukkumassa?? Mieluummin jätetään pesemättä ja perustellaan sillä, kun on vauva ja ei kerkeä.. 

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat huutavat, mutta äidit tarvitsevat oman elämänsä myös. Eikö vauvat yleensä syömisen jälkeen nuku tai ole muuten tyytyväisiä? Sen verran ajoittaisin omia juttujani, että ensin syötän vauvan ja sitten käyn suihkussa tai huollan itseäni muuten. Ruokahan on vauvalle tärkeintä tuossa vaiheessa ja kylläisen vauvan voi hyvin jättää petiinsä köllimään vaikka huutavanakin. Käyttekö paskallakin vauva sylissä? Hyi olkoon.

Vaikka vauva on tärkeintä elämässä, on itsestä pidettävä huolta. Muuten on hyvällä matkalla uuvuttamassa itseään ja epäsiisti äiti viestii olemuksellaan juuri sitä.

Vierailija
102/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä vauvaa ei voi jättää huutamaan itsekseen, sen nyt sanoo järkikin. Myöhemmin nää on priorisointikysymyksiä (siinä vaiheessa kun vauva on oppinut että hänen tarpeisiinsa vastataan, jota se ei opi jos äiti on mieluummin siellä suihkussa vielä 8 minuuttia ennen kuin menee rauhoittelemaan lasta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki viisi vauvaa olivat ns. suuritarpeisia, kaksi heistä koliikkilasta ja kolme muuten vain huutajia. Silti kävin suihkussa ja pesin hampaani päivittäin. Mulle oma puhtaus oli tärkeää ja auttoi jaksamaan vauva-ajat. Lapset ovat jo isoja, neljä vanhinta aikuisia ja nuorinkin 12-vuotias, eivätkä nuo näytä kärsineen, vaikka pidin kiinni oikeudestani puhtauteen.

Vierailija
104/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, 10 minuuttia, ei voi olla liikaa vaadittu vauvalta?! Siis vain 10 minuuttia. Näyttäkää minulle sellainen aikuinen ihminen, joka on loppu elämäkseen traumatisoitunut siitä, että äiti huudatti vauvana 10 minuuttia päivässä. Tai kertokaa yksikin tapaus, jossa vauva on itkenyt itsensä hengiltä kymmenessä minuutissa.

Vierailija
105/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu muiden lasten kanssa onnistui hyvin, mutta ei silloin, kun meillä oli kiljukaula-vauva. Huusi siis aina, jos oli muualla kuin sylissä, nukkui vartin pätkissä. Aivan kuin monella muullakin. Jos se sitten joskus ihmeen kaupalla nukahti vaikka vaunuihin eikä herännyt, kun vaunut pysähtyivät, niin kyllä mä suihkua enemmän kaipadin vessaan pääsemistä tai välipalaa. Ne tarpeet enevät suihkun edelle. Ja ennen kuin ne oli suoritettu, niin lapsi olikin jo herännyt taas huutamaan.

Lääkärit on rampattu ja mitään fyysistä vikaa ei ole löytynyt. Lapsi on vain todettu hyvin herkäksi. Mutta mitä sillä on väliä, että yksi vuosi meni vähän likaisemmalla iholla. Nyt tuo huutava vauva on kympin oppilas, ja minä saan käydä suihkussa joka päivä ihan rauhassa.

Vierailija
106/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:10"]On se nyt perkele että teidän pitää lapsi laittaa johki näköetäisyydelle että voitte edes rauhassa käydä suihkussa?!! Eikö isät voi sen vertaa edes lasta hoitaa että äiti voi käydä IHAN RAUHASSA SUIHKUSSA....
[/quote]

Meillä isä on aamulla töissä, kun herätään :D
Illalla kyllä kotona, mutta kummasti se aamulla suihkussa käyminen herättäisi.

Vierailija
107/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:08"]Vaihtoehto 1: Lapsi sitteriin
Vaihtoehto 2, jos ei viihdy sitterissä (meillä pari ekaa kuukautta): Suihkuun kun lapsi nukkuu
Vaihtoehto 3, jos ei viihdy sitterissä, eikä nuku kuin sylissä: Käyn suihkussa kun mies on kotona ja katsoo vauvaa. Ei ole mahdottomuus.

Toki kohta joku tulee sanomaan, että lapsi ei viihdy missään muualla kuin sylissä, eikä nukukaan, eikä ole miestä. Siihen sanon että selvä, on mahdotonta. P...a nakki.
[/quote]

Noin juuri !
Lisäisin vielä nelosvaihtoehdon: Kerro asiasta neuvolassa. Täällä Lahdessa ainakin on mahdollista saada perhetyöntekijä avuksi.

Vierailija
108/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä saattoi makoilla myös kylppärin matolla (niitä mitä voi kastella) suihkun liki nakuna, jos sitterissä tai kaukalossa tuli huuto. eka pesin itseni ja sitten vauvan, näin toimin kaikkien kolmen lapsen kanssa.

tai kävin kun nukkuin päiväunia, ei aina tarvii 30min suihkua, josus 5min riittää :D

Vierailija
109/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:51"]

Mutta mitä se haittaa, jos vauvaa vaikka huutaakin sillä aikaa, kun äiti käy suihkussa? Vauvan voi laittaa pinnasänkyyn, niin ei siinä mitään tapahdu, vaikka se siellä kurkku suorana huutaisi.

[/quote]

Ei haittaakaan, mutta kun itse kuuntelin 7kk vauvan huutoa (joka ei ollut pikkukitinää) päivin öin, niin yritin tehdä kaikkeni että lapsi olisi joskus edes 5 minuuttia hiljaa. Ihan tosi. Lapsi todellakin huusi kaiken hereilläoloajan ja nukkui pikkupätkissä. Olin aivan puhki enkä selviytynyt salamana suihkuun kun tilaisuus tuli. Niinä hetkinä ajattelin kuolevani uupumukseen.

Jatkuva vauvan itkun kuunteleminen ajaa hulluuden partaalle. Jos olisin mennyt suihkuun ja kuunnellut yhä yltyvää huutoitkua, niin en tiedä olisiko vaikka päässä napsahtanut. Te, jotka ette ole tätä kokeneet, ette voi tietää. Meillä vielä naapuritkin valitti metelistä, niin en minä sitä vauvaa ottanut kaikuvaan vessaan huutamaan.

Apua ei tullut miltään suunnalta ennen tuota maagista 6 kk:n ikää, kun vasta asioita todella aletaan selvittää.

Vierailija
110/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkään puuttumatta keskusteluun sen enempää, niin kahden minuutin suihkukin puhdistaa jo enemmän kuin ei suihkua ollenkaan. Kaksi minuuttia tuntuu kyllä itsestänikin pitkältä, kun alle 2 kk vauva. Mutta ehkä se sen kuitenkin kestäis?

Vaikka eipä peseytymättömyyteenkään kuole. :)

Vierailija
111/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:14"]

Minä en päässyt koskaan suihkuun jos olin yksin kotona vauvan kanssa. Siinähän ihmettelette miksi ei onnistu, vauvat on erilaisia. Omani suuritarpeinen, oli ekat 6kk sylissä ja tissillä, lähes kokoajan. Jos ei ollut sylissä niin hysteerinen missä äiti on kuolen tähän paikkaan huuto alkoi. Ei mitään kitinää. Ja mie en vauvaa huudata, se tekee vain hallaa, olla vastaamatta toisen tarpeeseen jos on hätä. Huomaa, että vastaajilla on ollut tyytyväisiä vauvoja. No, niin oli esikoinenkin, silloin onnistui hyvin.

[/quote]

Herran jumala! 10 minuuttia se vauva voi kyllä odottaa vaikka huutaen. VAuva on juuri niin suuritarpeinen, kuin sen antaa olla. Joka vinkaisuun ei kannata reagoida. Juuri sillä, että reagoi joka pikkukitinään, saadaan näitä tississä ja sylissä kiinni roikkuvia suuritarpeisia aikaiseksi. Ihan itse olen vauvastasi suuritarpeisen kouluttanut, onnea valitsemallasi tiellä. Sen perään tulee suuritarpeinen uhmis, ja sitten suuritarpeinen teini. Onnea matkaan!

[/quote]

Höpsis.

Esikoinen rääkyi heti kun sylistään laski. Jo sairaalassa kiekui niin, että yökkö tarjoutui ottamaan hoitoon, että saisin edes vähän nukkua kun synnytyskin kesti pari vuorokautta. Heräili öin ja päivin. Kun heräsi, heti rääkäisi. Vessan ovikin piti olla auki ettei huutanut hysteerisenä, kun ei ollut sylissä. Saattoi huutaa silti.

Juniori nukkui sairaalassa niin, että piti välillä herättää syömään, ja ekan ehjän yön 3kk iässä. Kellottelee nytkin vieressä lattialla ja juttelee, kun palstailen. Antaa laittaa ruokaa ja syödä, käydä suihkussa, yms, yms.

Samoilla hoidoilla ovat olleet, isäni on  junnaristakin toistellut tuota neuvoasi "oppii vaan valittamaan lisää kun heti vastataan"-hokemaa (minkä ajan oppeja tuo lie?), sanoin että eikä opi, eikä ole oppinut. Temperamentit on lapsilla vaan niin erilaiset, että äidin panos on siihen nähden pieni.

T muu kuin tuo edellinen.

Vierailija
112/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:28"]

Meillä vauva 4kk nukkuu tai katsoo telkkaria kun käyn suihkussa.. En ymmärrä minäkään mikä ongelma on jättää vauva 5minuutiksi ja mennä suihkuun!

[/quote]

4kk katsoo telkkaria!?

Vierailija
113/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että 90 %:lla av-mammoista on erityislapsi, joka on täysin uniikki lumihiutale eikä heitä täten voi kohdella kuten muita lapsia.

Vierailija
114/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vauvalle kelpaa vain äidin syli?? Usein miten vauvani (ja vanhempi lapseni vauvana) tyytyväisenä kattelee suikukäyntiä tai touhuavat lattialla olohuoneessa, mutta on niitä päiviä kun vauva haluaa vaan syliä tai että häntä viihdytetään. Odotan miestä kotiin ja hän katsoo perään. Ja joskus olen ollut aivan kauhean röyhkeä, kun on ollut vieraita pyydän että vahtisi vauvan perään 10 min kun käyn suihkussa.

Vierailija
115/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:14"]

Minä en päässyt koskaan suihkuun jos olin yksin kotona vauvan kanssa. Siinähän ihmettelette miksi ei onnistu, vauvat on erilaisia. Omani suuritarpeinen, oli ekat 6kk sylissä ja tissillä, lähes kokoajan. Jos ei ollut sylissä niin hysteerinen missä äiti on kuolen tähän paikkaan huuto alkoi. Ei mitään kitinää. Ja mie en vauvaa huudata, se tekee vain hallaa, olla vastaamatta toisen tarpeeseen jos on hätä. Huomaa, että vastaajilla on ollut tyytyväisiä vauvoja. No, niin oli esikoinenkin, silloin onnistui hyvin.

[/quote]

Herran jumala! 10 minuuttia se vauva voi kyllä odottaa vaikka huutaen. VAuva on juuri niin suuritarpeinen, kuin sen antaa olla. Joka vinkaisuun ei kannata reagoida. Juuri sillä, että reagoi joka pikkukitinään, saadaan näitä tississä ja sylissä kiinni roikkuvia suuritarpeisia aikaiseksi. Ihan itse olen vauvastasi suuritarpeisen kouluttanut, onnea valitsemallasi tiellä. Sen perään tulee suuritarpeinen uhmis, ja sitten suuritarpeinen teini. Onnea matkaan!

[/quote]

Tämä ajattelutapa on jo mennyttää aikaa. Eikä asiat noin mustavalkoisia ole.

Miten joku ehtii "kouluttaa" esim alle kuukaudessa vauvasta suuritarpeisen? Miten ylipäätään vauvoja koulutetaan yhtikäs mihinkään?

Meidän vauva huuti jo kovaa kun syntyi ja hänen tunteidenilmaisu oli hyvin nopeasti nollasta sataan. Alle kymmenessä minuutissa vauva saattoi saada itsensä niin hysteeriseen tilaan, että alkoi jo kakoa ja pidätellä hengitystä. Minäkö tai miehenikö hänet tähän opetimme? Hän ei ollut varsinaisesti suuritarpeinen, viihtyi yksinkin, viihtyi lattialla, sitterissä, sylissä jne. Mutta kun hänellä oli jokin tarve niin se täytyi täyttää heti.

Yleensä nämä äitien ongelmat suihkuun menossa ajoittuu niihin alkuaikoihin kun vauvan toimintoja ei voi oikein ennustaa. Ei ole rytmejä eikä rutiineja. Juuri kun luulet hänen nukahtaneen, riisuudut, avaat hanan...ja alkaa HUUTO! Isä tietysti töissä. En minä tällöin jätä vauvaani sänkyyn huutamaan ja kakomaan. Ongelmia voi olla myös isän kotona ollessa. Meillä ongelmana alussa oli imetys ja jos olin suihkussa ja tuli taas imemisen tarve (iltatankkaus menneillään), isä kysyi voiko antaa korviketta niin minä mielummin peseydyin nopsaan ja juoksin imettämään. Omaa tyhmyyttäni tietysti, että halusin imetyksen lähtevän sujumaan, en antanut vauvan huutaa ja odottaa. Ei 2-4 vk vauva ymmärrä odottamisesta yhtään mitään. Kun vauva itkee, hänellä on syy. Hänelle se syy on oikea hätätila, vaikka aikuisista se vaikuttaa ettei tässä nyt ole sen kummempaa kuin nälkä. Vauvalla on menneillään vähintään nälkävuosi!

Ja mitä suuritarpeisiin vauvoihin tulee. Meillä oli alkuun ehkä hieman suuritarpeisempi, muttei ihan sitä mitä monilla. Vastasin hänen viesteihinsä, sai olla sylissä niin paljon kuin halusi jne. ja hänestä kasvoi aivan ihana vauva ja ihastuttava taapero. Hän sai kokea, että kun on hätä niin häntä kuullaan ja häntä autetaan. Eikä niin että täytyy vain huutaa ja huutaa niin ehkä joku minut joskus kuulee ja huomaa.

Vierailija
116/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:53"]

meillä oli ammeessa sellainen teline missä pikku vauva kesti hyvin,siinä kylvetettiin ja itse sai samalla käytyä suihkussa,1v ei todellakaan ole ongelma ja alkaa jo harjoitella itsekin hampaiden pesua potalla.

[/quote]

Hampaiden pesua potalla?
[/quote]
Pärjää sitten armeijassa.
Miten se menikään, ehtii käydä paskalla tai pestä hampaat?

Vierailija
117/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kolme refluksi/allergiavauvaa ja aina olen päässyt suihkuun. Yksin tai vauvan/taaperon kanssa. Tai kun mies on ollut kotona. Jopa refluksivauvalla oli muutaman minuutin hyviä hetkiä. Ne vaan pitää osata käyttää hyödyksi. Kun olin yksin kotona ja suihkussa, vauva tutki leluja lattialla. Kun oppi istumaan niin istui syöttötuolissa. Siihen pöydälle kasasin leluja - oli sellainen taitettava tuoli/pöytäsysteemi. Päiväunia nukkuu hankalampikin vauva jossain kohtaa päivää. Silloin itkuhälytin päälle ja suihkuun. Konttaavan/kävelevän vauvan otin mukaan suihkuun leikkimään vedellä. Meillä on kävelleet jo 10 kk iässä. Taaperonkin voi ottaa mukaan.

Vierailija
118/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:28"]

Meillä vauva 4kk nukkuu tai katsoo telkkaria kun käyn suihkussa.. En ymmärrä minäkään mikä ongelma on jättää vauva 5minuutiksi ja mennä suihkuun!

[/quote]

4kk katsoo telkkaria!?
[/quote]

Niiiin?? Liikkuvia värikuvia joita jaksaa katsella, kiljahtelee niille ja naureskelee. Ongelmasi?

Vierailija
119/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lapsen kohdalla ei ollut mitään ongelmaa. Toisen lapsen synnyttyä kieltämättä parin ensimmäisen viikon aikana oli vaikeuksia päästä suihkuun. Mies töissä, päiväunet eivät sattuneet samaan aikaan, pakolliset kotityöt oli tehtävä ja lasten hereillä ollessa puuttui uskallus jättää vauva ja alle 2 vuotias keskenään. Kun isompi tottui pienempään ja muodostui rytmi, itsestä huolehtiminen oli taas helpompaa.

Vierailija
120/141 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia äidin suihku menee vaivan edelle? ainakin kysyisin, miksi sellainen äiti on huono jonka vauva menee oman tarpeen edelle? Miksi vauvaa pitäisi huudattaa? Itselleni äitien suihkuttomuus ei ole niin kauheaa, että pitäisi sen takia vauvaa huudattaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi