Äidit ei voi käydä suihkussa?
Mikä tekee siitä suihkussa käymisestä niin vaikean äidille (tai isälle), kun on pieni vauva. Minä ainakin laitan 5 kuukautisen vauvani sitteriin ja turvallisen näköetäisyyden päähän, kun itse menen suihkuun. Vauva viihtyy siinä vallan mainiosti sen 5-10minuuttia ja tuskin kehityskään siinä kärsii, kun on ne vaivaiset minuutit sitterissä. Suihku myös piristää väsynyttä äitiä. Ymmärrän, että poikkeuksiakin on, mutta nyt tarkoitankin niitä henkilötä keiden vauvat viihtyy muualla kuin sylissä. Sama juttu hampaiden pesun kanssa; miksei niitä hampaita voi pestä vauva sylissä tai kun vauva on nukkumassa?? Mieluummin jätetään pesemättä ja perustellaan sillä, kun on vauva ja ei kerkeä..
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:26"]Samaa oon täälläkin miettinyt et miksei muka onnistu suihkus käynti vaikka on lapsia. Ei mulla ollut koskaan ongelmia! Kävin iltaisin suihkussa ennen nukkumaan menoa, ja aina pääsin, kun halusin. Jos lapset hereillä niin lasten isä niitä hoiti. Jos lapset nukkui niin sit ei ollut ongelmaa. Ne päivät kun puoliso oli illan pois niin sit nukutin lapset eka ja sen jälkeen kävin suihkussa. Nykyään saatan mennä ite samalla suihkuun kun hoidan lasten iltapesut eli pistän lapset samalla punkkaan.
En ymmärrä kuinka suihkussa käynnistä voi tehdä niin vaikean jos on pieni lapsi/pieniä lapsia...
[/quote]
Sama! Toinen mitä en ymmärrä, että miten ihmiset valittaa ettei ole rahaa. Menisivät parempipalkkaisiin töihin. Mäkin vaan luin pääsykoekirjat, menin oikeustieteelliseen ja sieltä suoraan duuniin, siistiin sisätyöhön. Miksi pitää tehdä elämästä niin vaikeaa ja hikoilla pienellä palkalla? En ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:47"]
Herran jumala! 10 minuuttia se vauva voi kyllä odottaa vaikka huutaen. VAuva on juuri niin suuritarpeinen, kuin sen antaa olla. Joka vinkaisuun ei kannata reagoida. Juuri sillä, että reagoi joka pikkukitinään, saadaan näitä tississä ja sylissä kiinni roikkuvia suuritarpeisia aikaiseksi. Ihan itse olen vauvastasi suuritarpeisen kouluttanut, onnea valitsemallasi tiellä. Sen perään tulee suuritarpeinen uhmis, ja sitten suuritarpeinen teini. Onnea matkaan!
[/quote]m
Tämänkaltaiset MIELIPITEET ovat ristiriidassa nykyTIEDON kanssa liittyen vauvojen kasvuun, kehitykseen, käytökseen jne. Surullista, että näitä kommentteja / ohjeita vielä jaellaan, vaikka asiantuntijat (ja maalaisjärki) sanoo ihan muuta.
[/quote]
Vahinko-alapeukku, alapeukku oli siis lainatulle tekstille jota luulin ensin viestiksi.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:51"]Mihin vuoden ikäinen laitetaan? Tai alle? ei pysy sitterissä, ei syöttötuolissa köytettynäkään. Pinnasängyn alimmalta tasolta noussut jo 5 kk ikäisenä (sai kammettua itsensä yli ja tippui pää edelöä lattialle). Mä en ole keksinyt turvallista ratkaisua, onnistuu kyllä mut turvallisuus on siitä touhusta kaukana.
[/quote]
Vuoden ikäinen ei nuku koskaan? Eikä ole isää? Eikä viihdy leikkimässä kylpyhuoneessa? Sitten takuulla saat jo tukea muualta jos elämä on noin mahdotonta?
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 23:31"]Hyi, ihan tuli inhottavat vauva-ajan muistot mieleen.... meillä vauva oli todella itkuinen ja oksentelevainen (paljastui myöhemmin allergiaksi) ja suihkussa käynti oli todella haastavaa. Aamuisin nukuin niin pitkään kuin vain voin, koska jokainen yli kahden tunnin unipätkä oli kullanarvoinen. Imetin yöllä sängyssä ja aina toinen rinta valutti maitoa sen verran, että aamulla oli suihkun tarpeessa. Käytin maidonkerääjääkin, mutta kun nukahti ja käänsi kylkeä, oli maito ympäri sänkyä. Sitteriä tai turvaistuinta meillä ei ollut ja vauva huusi kuin viimeistä päivää kun sen laittoi maahan sylistä. Tämä johti usein oksenteluun, enkä halunnut siksi jättää vauvaa sänkyyn vaan toin siihen kylppärin oven eteen ja ovi auki, oli hemmetin kylmä aina suihkussa!
Pyrin aina käymään aamulla pesemässä edes perusjutut (kainalot, kasvot, alapää, maitoinen keskivartalo), nopeimminhan tämä käy suihkussa. Jos oli hiuksilla maitoa tai oksennusta, niin nekin oli tietysti pakko pestä. Päivällä kävin tarvittaessa uudestaan suihkussa jos oli pahasti maitoa tai oksennusta jossain. Hampaat harjasin, meikata en ehtinyt.
Loppujen lopuksi tuo pahin vaihe oli vain muutaman kuukauden, mutta tuntui silloin loputtomalta. Itku tosin ei myöhemminkään loppunut, eivätkä lelut kestäneet rattaissa tai syöttötuolissa, vaikka kuinka yritin saada lapsen viihtymään niillä siinä kylppärin ulkopuolella. Ilman valvontaa en olisi uskaltanut jättää, olisi varmaan kääntänyt hellan levyt päälle ja kaatanut telkkarin päälleen.
[/quote]
Minusta elämä on juuri niin monimutkaista kuin siitä tahtoo tehdä. Jos ei voi sitteriä hommata että se lapsi viihtyisi edes hetken päivästä jossain, niin minusta alkaa olla jo hiukan omaa vikaa. Toki jos muualla kelpaa olla, niin sitten ei mitään.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:47"] Herran jumala! 10 minuuttia se vauva voi kyllä odottaa vaikka huutaen. VAuva on juuri niin suuritarpeinen, kuin sen antaa olla. Joka vinkaisuun ei kannata reagoida. Juuri sillä, että reagoi joka pikkukitinään, saadaan näitä tississä ja sylissä kiinni roikkuvia suuritarpeisia aikaiseksi. Ihan itse olen vauvastasi suuritarpeisen kouluttanut, onnea valitsemallasi tiellä. Sen perään tulee suuritarpeinen uhmis, ja sitten suuritarpeinen teini. Onnea matkaan!
[/quote] Tämänkaltaiset MIELIPITEET ovat ristiriidassa nykyTIEDON kanssa liittyen vauvojen kasvuun, kehitykseen,käytökseen jne. Surullista, että näitä kommentteja / ohjeita vielä jaellaan, vaikka asiantuntijat (ja maalaisjärki) sanoo ihan muuta.
[/quote] Vahinko-alapeukku, alapeukku oli siis lainatulle tekstille jota luulin ensin viestiksi.
Joo ei ihme, kiireessä puhelimella kirjoittaessa meni lainaus mönkään :)
Mutta tosiaan, vasta kuuntelin suomalaista lastenpsykiatrian kärkinimeä (joka on itsekin jo hieman iäkkäämpi eli noiden menneiden mielipiteiden ajan elänyt), ja hän totesi edelläkin mainitut ajatukset täysin paikkaansa pitämättömiksi. Itse asiassa täysin päinvastaisiksi suhteessa siihen, mitä nykyään TIEDETÄÄN.
Sitä toivoisi, että nykyvanhemmat saisivat näitä nykypäivän oppeja menneiden, mm. sota-ajan jälkimaininkien maustamien kasvatusohjeiden sijaan. (Totean tämän ihan neutraalisti, edellä olevaa kommentoijaa ja hänen kaltaisiaan neuvojia sen kummemmin syyllistämättä.)
ääh. Mulla on vajaa 2v ja 3 vk vauva. No 3 vk on nukkunut mun kylpytakin päällä monet suihkut jo, joka päivä. Sitteriä ei talosta löytynyt ekan kanssa, ei nytkään. Ekan kanssa oli kylpytuki, jossa istuskeli pyyhkeen kera ekat 6 kk ja katseli äitin touhuja. Nyt isompi on suihkussa samaan aikaan jos tarve vaatii, tai sitten _isän kanssa, olalaa_
Yhteenvetona:
Vauvaa ei voi hetkeksikään laskea käsistään, koska tulee heti trauma. Äiti ei saa ainakaan puoleen vuoteen nukkua tai käydä suihkussa, huolimatta siitä, että haaroväli puskee jo sientä ja muuta eliöstöä. Hampaat saa vapaasti tippua suusta, koska yhdellä kädellä ei voi hampaita harjata, sillä molemmat kädet pitää olla kiinni vauvassa.
Myöskään vessassa ei voi käydä ja nukkuakin voi max 5 minuuttia.
Kaikkeen tähän syynä suuritarpeinen vauva.
Tämä selvä, i rest my case. Älkää sitten tulko itkemään, että mies löysi parempaa seuraa...
Jos jättää vauvan parkumaan, että pääsee suihkuun, niin silloin laittaa itsensä vauvan edelle. No se on ihan hyväksyttävää. Itsestäänkin on pidettävä huolta. Ei se silti tuota faktaa miksikään muuta.
Jos mulla olisi karjukalle tai -kaisa vauvana niin laittaisin sen sitteriin, pistäisin tulpat korviin ja ottaisin parin minsan suihkun. No problemos.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:25"]Nimenomaan! Eilen juuri tuttavani valitteli, kuinka ei ole päässyt suihkuun, kun mies on ollut työmatkalla ja kaveri on ollut kotona 6 kuukautisen vauvan kanssa. Hän oli kuulemma joutunut pesemään kainalot sun muut lavuaarissa, kun ei ollut suihkuun päässyt! Ja tiedän, että hänen vauva on suht rauhallinen ja viihtyy muuallakin kuin sylissä. Toinen kaveri on samanlainen tapaus, paitsi että hänellä käy vielä siivoojat sun muut kotona (hieman varakkaampi), niin siltikin valittelee, että ei kerkeä suihkuun moneen päivään ja meidän tullessa kylään haisee ihan hieltä ja puklulta! Mä en vaan tajuu..
[/quote]
Eiks ne vauvat koskaan nuku? Silloin luulisi viimeistään pääsevän jos ei vauva muuten viihdy. Vaikka mulle on kyllä aivan sama jos joku ei "kerkeä" käydä suihkussa, olkoon sitten käymättä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:29"]Mitenköhän onnistuu kun lapsi rupeaa itkemään ennen kuin edes saat sityeriin asti laitettua. T viihtyy vaan ja ainoastaan sylissä.Nukkuu 20 minuutin pätkissä SYLISSÄ.
[/quote]
No tuskin hajoaa siitä et kotisee/huutaa sen 5-10 min kun oot suihkussa. Vaikka olis sitterissä ja näkee sut esim samalla yms. Tollaset jutut tekee just vauvasta entistä hankalamman kun oikein opetetaan et pitää olla sylissä 24/7
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:21"]
Jos mulla olisi karjukalle tai -kaisa vauvana niin laittaisin sen sitteriin, pistäisin tulpat korviin ja ottaisin parin minsan suihkun. No problemos.
[/quote]
Ei minun sydän tähän ainakaan kykenisi.
Ymmärrän, että alussa voi olla hankaluuksia mennä suihkuun jos on epärytmikäs vauva eikä nyt ihan yöllä haluakäydä. Tai kun ei ole vielä kokemusta vauvanhoidosta ja on ollut ns hankala päivä. Mutta vaikea kuvitella ettei esim seuraavana päivänä pääse.
Jos peseytymisen hankaluus jatkuu vielä esim puolen vuoden kohdalla ja äiti ei ole masentunut tai vaan niin väsynyt ettei joka päivä jaksa ja jos äiti sanoo, että heillä on suuri tarpeinen vauva eikä siksi aina pääse suihkuun hereillä olo aikana niin eikö nyt vain voida uskoa että näin on?! Kyllä se äiti oman arkensa tuntee.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:27"]miten käytte vessassa edes?
[/quote]
Mä ainakin pahimpina aikoina kävin vauva sylissä toisella käsivarrella. Syöminen onnistui jos tajusin varata imetyspaikan lähelle ruokaa yhdellä kädellä ayötäväksi sopivina suupaloina. Nykyään on helpompaa jo mut edelleenkään ei suihkussakäynti onnistuisi vauvan valveillaoloaikana vauvaa huudattamatta. Vauvan päiväunienkaan aikana en uskalla mennä, koska ne kestävät täysin sattumanvaraisesti 4 min - 4 h jos vauvan ylipäänsä saa niitä nukkumaan muuten kuin liikkuvissa vaunuissa ( onnistuu todella harvoin). Öisin vauva nukkuu ok joten pääsen suihkuun sen nukahdettua illalla mut ymmärrän hyvin että joku väsyneempi vanhempi mielummin nukkuu nuokin minuutit.
Vauvan huuto on biologisista syistä ihmiselle maailman stressaavin ääni kuunnella joten henkilökohtaisen hygienian hoitoa suurempaa itsestä huolehtimista on minimoida ne hetket, jotka sitä joutuu kuuntelemaan.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 19:48"]^Mitäh? Mistä tuo lesta tuli? Loppuiko fiksut argumentit? Sori, mutta telkkari ei vaan ole hyväksi vauvoille. Tai laita toki linkkiä toisin osoittavaan lähteeseen ;) [/quote] Ei loppunu, ajattelin vain. Teilläkö ei lapset katso tvtä ollenkaan? Se on päällä siis vain iltaisin kun vain aikuiset on hereillä? Et siis laita telkkaria päälle jos esim syötät lasta? Sehän saattaa vaikka nähdä pikku kakkosen?
[/quote]
Ei, eikä lähipiiriimme kuulu muitakaan telkkaria katsovia vauvoja. Telkkari ei ole päällä lapsen ollessa sen läheisyydessä. Mitä ihmeellistä tässä nyt on? Ihan jo neuvolan perhevalmennuksessakin kerrottiin tämä seikka vähän itsestäänselvyytenä.
Pikku kakkonen taitaa muutenkin olla vähän vanhemmille lapsille tarkoitettu, ei vauvoille.
Mulla on tuttu joka päivitteli mulle, että enkö tajua kuinka hankalaa on mennä miehen, pienen taaperon ja vauvan kanssa saunaan (kerrostalo), että ei siitä mitään tule. Itselläni kolme lasta ja kaikki olleet mukana saunassa samaan aikaan, eikä mitään ongelmia. :)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 19:48"]^Mitäh? Mistä tuo lesta tuli? Loppuiko fiksut argumentit? Sori, mutta telkkari ei vaan ole hyväksi vauvoille. Tai laita toki linkkiä toisin osoittavaan lähteeseen ;) [/quote] Ei loppunu, ajattelin vain. Teilläkö ei lapset katso tvtä ollenkaan? Se on päällä siis vain iltaisin kun vain aikuiset on hereillä? Et siis laita telkkaria päälle jos esim syötät lasta? Sehän saattaa vaikka nähdä pikku kakkosen?
[/quote]
Ei, eikä lähipiiriimme kuulu muitakaan telkkaria katsovia vauvoja. Telkkari ei ole päällä lapsen ollessa sen läheisyydessä. Mitä ihmeellistä tässä nyt on? Ihan jo neuvolan perhevalmennuksessakin kerrottiin tämä seikka vähän itsestäänselvyytenä.
Pikku kakkonen taitaa muutenkin olla vähän vanhemmille lapsille tarkoitettu, ei vauvoille.
[/quote]
P2 oli esimerkki. No se on hienoa hos teidän lapsi ei koskaan näe missään ikinä töllöä. Kyllä minä haluan yksin kotona päivisin katsoa hömppäohjelmia, ihan vaikka kuule vauva sylissä. Tai telkku on päällä vaikka vahingossakin jos teen jotain ILMAN vauvaa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 14:12"]Minkähän takia äidin suihku menee vaivan edelle? ainakin kysyisin, miksi sellainen äiti on huono jonka vauva menee oman tarpeen edelle? Miksi vauvaa pitäisi huudattaa? Itselleni äitien suihkuttomuus ei ole niin kauheaa, että pitäisi sen takia vauvaa huudattaa.
[/quote][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 14:10"]Ensimmäisen lapsen kohdalla ei ollut mitään ongelmaa. Toisen lapsen synnyttyä kieltämättä parin ensimmäisen viikon aikana oli vaikeuksia päästä suihkuun. Mies töissä, päiväunet eivät sattuneet samaan aikaan, pakolliset kotityöt oli tehtävä ja lasten hereillä ollessa puuttui uskallus jättää vauva ja alle 2 vuotias keskenään. Kun isompi tottui pienempään ja muodostui rytmi, itsestä huolehtiminen oli taas helpompaa.
[/quote]
No miksei vauvaa voinut ottaa sitteriin/kaukaloon/lattialle kylpyhuoneeseen? Jos olen halunnut käydä suihkussa kun mies on töissä ilman että tarvitsee jättää lasta yksin minnekään, se istui sitterissä kylpyhuoneessa. Tämä myös heille, jotka ihmettelivät kuinka itsekästä on jättää lapsi yksin huutamaan. Ei ole pakko jättää yksin. Tottakai syliä saa paljon ja mahdollisimman nopeasti vastataan hätään, mutta ei se kuole siihen, että käyn suihkussa ja olen kokoajan näkyvissä, vaikka vähän itkisikin. Jos itku tulee, lauleskelen tai juttelen mukavia sen aikaa että pesen itseni ja puen.
Joo, olen miettinyt ihan samaa. Kaveri jolla on 2 pientä lasta (8kk ja 2-v) sanoo ettei siinä suihkussa käymisessä ole mitään ongelmaa, ja ihmettelee myös että miten se voi olla joillekin niin vaikeaa.
Kaksoset huusivat sittereissä kylppärin lattialla ja minä pistin korvatulpat ja pesin tukan kaikessa rauhassa. Meikkasin ihan joka päivä lattialla istuen vauvojen vieressä. Yhtä aikaa en saanut vauvoja syliin joka tapauksessa, aina jompi kumpi karjui. Ihan normaaleja niistä on tullut, nyt 8v. Ja se on lasteni mielestä kaikkein hauskin juttu, että äiti ja isä kulkivat kuulosuojaimet päässä kun vauvat itkivät (koliikkiaan) parisen kuukautta.
Niin että ei siitä vahinkoa aiheudu jos hetken karjuvat tai kitisevät. Mikään ei ollut vauva-aikana niin ällöttävää kuin äidit, joiden hiukset haisivat rasvaiselle ja vaatteet hielle ja puklulle.