Vauvani melkein tukehtui perhepetiin!
Kerron tämän nyt ihan vain varoittavana esimerkkinä siitä, ettei perhepeti aina ole niin turvallinen kuin väitetään. Kymmenkuinen vauvani nukkui viime yönä välissämme, kuten monena yönä sitä ennenkin. Heräsin siihen, kun vauva potkii minua vatsaan (nukuin kyljelläni, kasvot vauvaan päin). Vauvan pää oli isänsä tyynyn ja olkapään alla puristuksissa, vetäisin lasta alaspäin sängyssä ja hänen haukkoessaan henkeä ja parahtaessa itkuun vasta tajusin miten paha tilanne oli juuri ollut. Tukehtuminen on äänetöntä, mutta onneksi vauva potki niin kovaa, että heräsin. Itkuhan siinä tuli äidille ja isäkin oli kovin järkyttynyt. Onneksi lapsi on kunnossa. En kuvitellut, että tällaista voisi tapahtua, sillä ainakin itse nukun hyvin kevyesti kun vauva on vieressä. Ilmeisesti tyyny pehmensi vauvan pään "tuntumaa" niin, ettei mies unen läpi ollut tajunnut kääntyneensä hänen päälleen. Voin kertoa, ettei tätä äitiä nukuttanut enää loppuyönä...
Ja viisastelijoille voin sanoa jo etukäteen, että olimme molemmat selvinpäin. Tottakai.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:40"]Mä nukuin molempien lasten (nyt jos 4 ja 6) kanssa ekan vuoden perhepedissä ILMAN MIESTÄ! Sillä mieheni on ainakin sellainen nukkuja ettei missään tapauksessa vauvan kanssa samaan sänkyyn nukkumaan, ei missään tapauksessa edes päikkäreille. Nukkuu niin sikeästi ettei meinaa herätä mihinkään eikä osannut vaistomaisesti varoa vauvaa. Järki siis päähän. Itseni tuin tyynyillä niin että nojasin kevyesti taaksepäin, rinta oli vauvan saatavilla aina ja kun vauva kasvoi alkoi jo kontata itse tissiin kiinni, heräsin korkeintaan siihen slurps-ääneen kun vauva tarttui kiinni. Ihanaa aikaa <3 luotin vaistoihini ja mies nukkui hyvin ja sikeästi toisessa huoneessa. Yksi vuotiaana molemmat siirtyi sitten omaan sänkyyn ja nukkuivat heti kokonaiset yöt, rinnasta kun vieroitettiin samalla pois :-) Kannattaa miettiä kannattaako miestä ottaa samaan petiin koska miehellä on erilainen tapa nukkua kuin vauvaa hoivaavalla äidillä.. Onneksi teillä kävi tuuri! [/quote] Musta on jotenkin karua siirtää mies pois yhteisestä sängystä ainoastaan siksi, että vauva voi nukkua äidin kainalossa. Ehkä olen liian hitsautunut mieheen kiinni,mutta itse nukun huonommin muualla kuin hänen vieressään ja mies kokee samoin. Kuitenkin hänen pitäisi jaksaa käydä töissä eikä soffalla nukkuminen mitenkään tuo yhtä hyvää unen laatua kuin sängyssä nukkuminen.
[/quote]
Ei tuokaan ihan normaalilta kuulosta että mies menee vauvan edelle eli ennemmin mies äidin kainalossa kuin vauva? :O
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:38"]
Muistan miten esikoisen isä oli myös kovin sikeäuninen ja oli kerran kierrähtämässä myös vauvan päälle, mutta oma vaistoni herätti mut samantien kun mies lähti kääntymään ja ehdin tempaista vauvan alta pois.
Siis mies ei olisi oikeasti herännyt edes siihen pommiin sängyn vieressä.
[/quote]
vähän sama kokemus, itsekkin vauvan ollessa pieni mies kääntyi ja hänen kätensä oli tulossa vauvan päälle, huitaisin/tönäisin miehen käden pois, en tajua kuinka sen tein, unissani.
Perhepeti on aivan tarpeeton riski, ja itsekkäiden vanhempien valinta jotka haluavat päästä helpommalla nukuttamisessa.
Me hankittiin isompi sänky jotta kaikki voivat nukkua yhdessä. Jos joku sieltä sängystä poistetaan niin se on äiti tai isä. Miksi se vauva tai lapsi pitäisi pistää yksin nukkumaan? Aikuinen ihminen voi nukkua ihan itsenäisesti jos ei pysty muiden kanssa olemaan. Ohis.
Miksi lapset eivät voi nukkua omissa sängyissään siinä teidän sängyn vieressä? Jos pitää jotain 'perhepetiä' harrastaa??
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:54"]
Miksi lapset eivät voi nukkua omissa sängyissään siinä teidän sängyn vieressä? Jos pitää jotain 'perhepetiä' harrastaa??
[/quote]
Koska vauva vaatii sen ihokontaktin ymmärtääkseen olevansa turvassa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:53"]
Perhepeti on aivan tarpeeton riski, ja itsekkäiden vanhempien valinta jotka haluavat päästä helpommalla nukuttamisessa.
[/quote]
Eiköhän itsekkäin ole se joka vaatii että vauvan täytyy osata nukkua yksikseen mutta vanhempien pitää saada olla kiinni toisissaan.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:45"]
Voi helvetti teidän kanssa. Mies ja isä häädetään että lapset ja äiti saavat rauhassa nukkua perhepedissä! Isä nukkuu jossain olkkarin sohvalla vissiin. Eikö kukaan ole sanonut että vauvan ja lapsen voi nukuttaa omassa sängssä?
Toinen ihmejuttu noi imetykset. Luin just jotain imetystukisivustoa ja en voi muuta kuin ihmetellä niitä ohjeita: jos lapsi huutaa niin ei se haittaa, älä vaan mene antamaan pullosta maitoa...ei haittaa vaikka kotityöt jää tekemättä ja vaikka pari päivää laahustat pelkässä yöpaidassa että voit koko ajan antaa lapselle tissiä.
Mihin ihmisillä katoaa järki ja muu eläminen? Mihin katoaa oma elämä ja se että on myös puoliso????????????
[/quote]
Kaikki vauvat eivät suostu nukkumaan omassa sängyssään. Itse en olisi halunnut nukuttaa vauvaa vieressäni. Vauva ei vain kertakaikkiaan suostunut nukkumaan missään muualla kuin sylissäni. Neuvolastakin suositeltiin ottamaan viereen nukkumaan jotta edes jotenkin saadaan nukutuksi. Asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Itse en nukuttanut lasta vieressäni mukavuussyistä, vaan koska ei ollut muuta vaihtoehtoa.
Ei olisi tullut mieleenkään laittaa vanhempien väliin. En myöskään nukuttanu vatsallaan koskaan.
Vauvani nukkuivat suurilla tyynyillä reunustamassani pesässä, seinän puolella. En millään olisi itse pystynyt kääntymään siten vauvan päälle, kiipeämään unissani vyötäröni kohdalta alkavan ja sängyn jalkopäätyyn ylettävän tyynyrivin päälle. Saati potkimaan niin suuria tyynyjä vauvani päälle. Käytännössä siis vauvalla oli tilaa -hengittää- koko parivuoteen puolikas.
Lisään vielä, että itse en ikinä uskaltanut suuririntaisena myöskään makuullani esikoista imettää, koska pelkäsin, että nukahdan ja vauva tukehtuu tissiin. Tämä oli eräälle tutulle tapahtunut.
Joten ei kun aina nuokkumaan sängyn reunalle. Onneksi mitä vanhemmaksi on tullut, niin sen helpommaksi myös yöheräilyt.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:54"]
[/quote]
Tapojahan on yhtä monta kuin on perheitä/lapsia/vauvoja :) Olen itse ollut laiska äiti ja pitänyt vauvan vieressäni sillä imetykset sujuvat huomattavasti nopeammin kun tyrkkää tissin suuhun ja jatkaa unia. Isompi vauva osaa itse hakeutua tissille.
Reilun vuoden ikäisenä lapset ovat saaneet omat sängyt ja niissä ovatkin päiväunet nukkuneet. Mutta yöksi tulevat viereen. Ei tarvitse nukutella erikseen, menevät vain nukkumaan ja vanhemmat menevät sittenkuin menevät.
Miksi haluaisin aikuisten makuuhuoneeseen lasten sänkyjä? Makuuhuone on kivan näköinen kun siellä on yksi iso parisänky. :)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:00"]
Lisään vielä, että itse en ikinä uskaltanut suuririntaisena myöskään makuullani esikoista imettää, koska pelkäsin, että nukahdan ja vauva tukehtuu tissiin. Tämä oli eräälle tutulle tapahtunut.
Joten ei kun aina nuokkumaan sängyn reunalle. Onneksi mitä vanhemmaksi on tullut, niin sen helpommaksi myös yöheräilyt.
[/quote]
Olin siis 3 ja 6 ja nukuttanut kaikki neljä lastani vatsallaan.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:45"]
Voi helvetti teidän kanssa. Mies ja isä häädetään että lapset ja äiti saavat rauhassa nukkua perhepedissä! Isä nukkuu jossain olkkarin sohvalla vissiin. Eikö kukaan ole sanonut että vauvan ja lapsen voi nukuttaa omassa sängssä?
Toinen ihmejuttu noi imetykset. Luin just jotain imetystukisivustoa ja en voi muuta kuin ihmetellä niitä ohjeita: jos lapsi huutaa niin ei se haittaa, älä vaan mene antamaan pullosta maitoa...ei haittaa vaikka kotityöt jää tekemättä ja vaikka pari päivää laahustat pelkässä yöpaidassa että voit koko ajan antaa lapselle tissiä.
Mihin ihmisillä katoaa järki ja muu eläminen? Mihin katoaa oma elämä ja se että on myös puoliso????????????
[/quote]
Kaikki vauvat eivät suostu nukkumaan omassa sängyssään. Itse en olisi halunnut nukuttaa vauvaa vieressäni. Vauva ei vain kertakaikkiaan suostunut nukkumaan missään muualla kuin sylissäni. Neuvolastakin suositeltiin ottamaan viereen nukkumaan jotta edes jotenkin saadaan nukutuksi. Asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Itse en nukuttanut lasta vieressäni mukavuussyistä, vaan koska ei ollut muuta vaihtoehtoa.
[/quote]
Sama tilanne oli meillä, vauvalla oli kehto sänkymme vieressä mutta hän suostui nukkumaan ainoastaan meidän sängyssä. Pakkohan sitä oli harrastaa että edes jotenkin saatiin nukuttua. Muutaman kk ikäisenä, kun mahakivut helpottivat, alkoi nukkua omassa sängyssään.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:40"]Mä nukuin molempien lasten (nyt jos 4 ja 6) kanssa ekan vuoden perhepedissä ILMAN MIESTÄ! Sillä mieheni on ainakin sellainen nukkuja ettei missään tapauksessa vauvan kanssa samaan sänkyyn nukkumaan, ei missään tapauksessa edes päikkäreille. Nukkuu niin sikeästi ettei meinaa herätä mihinkään eikä osannut vaistomaisesti varoa vauvaa. Järki siis päähän. Itseni tuin tyynyillä niin että nojasin kevyesti taaksepäin, rinta oli vauvan saatavilla aina ja kun vauva kasvoi alkoi jo kontata itse tissiin kiinni, heräsin korkeintaan siihen slurps-ääneen kun vauva tarttui kiinni. Ihanaa aikaa <3 luotin vaistoihini ja mies nukkui hyvin ja sikeästi toisessa huoneessa. Yksi vuotiaana molemmat siirtyi sitten omaan sänkyyn ja nukkuivat heti kokonaiset yöt, rinnasta kun vieroitettiin samalla pois :-) Kannattaa miettiä kannattaako miestä ottaa samaan petiin koska miehellä on erilainen tapa nukkua kuin vauvaa hoivaavalla äidillä.. Onneksi teillä kävi tuuri! [/quote] Musta on jotenkin karua siirtää mies pois yhteisestä sängystä ainoastaan siksi, että vauva voi nukkua äidin kainalossa. Ehkä olen liian hitsautunut mieheen kiinni,mutta itse nukun huonommin muualla kuin hänen vieressään ja mies kokee samoin. Kuitenkin hänen pitäisi jaksaa käydä töissä eikä soffalla nukkuminen mitenkään tuo yhtä hyvää unen laatua kuin sängyssä nukkuminen.
[/quote]
Ei tuokaan ihan normaalilta kuulosta että mies menee vauvan edelle eli ennemmin mies äidin kainalossa kuin vauva? :O
[/quote]
Normaalia on ostaa lapselle oma sänky. Ihan netistä löytyy, kun googletat pinnasänky/kehto. ;) Kuinka normaalia on nukkua pienen vauvan vieressä tietoisena, että yksi väärään suuntaan kääntyminen voi tappaa sen lapsen?
Meillä vauva lapset nukkui ekan vuotensa meidän sängyssä. Ekat puoli vuotta minun ja seinän välissä ja sitten minun ja miehen välissä. Esikoisen kohdalla useammankin kerran havahduin siihen ettei vauva hengitä. Heiluttelin vähän vauvaa ja vetäisi aina syvään henkeä ja jatkoi hengittämistä normaalisti. Olenkin monesti miettinyt olisiko vauva kuollut kätkytkuoleman jos olisi nukkunut omassa sängyssään.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:53"]
[/quote]
Eiköhän itsekkäin ole se joka vaatii että vauvan täytyy osata nukkua yksikseen mutta vanhempien pitää saada olla kiinni toisissaan.
[/quote]
Mieluummin minä mieheni hengiltä pyörähdän kuin lapseni. Kehto on sängyn vieressä ja minulla on koko ajan mahdollisuus pitää kättä siellä. Kuinka se eroaa näistä pakonomaisesti perhepetiä käyttävistä, jotka ovat tarpeeksi fiksuja suojaamaan lapsensa edes tyynyillä.
Minulla ei muuten olisi sitä lasta ilman miestä, että taitaapi tuo mieskin olla aika rakas minulle ja meidän parisuhteen ja jaksamisen kannalta läheisyys on tärkeää.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:48"]
[/quote]
[/quote]
Normaalia on ostaa lapselle oma sänky. Ihan netistä löytyy, kun googletat pinnasänky/kehto. ;) Kuinka normaalia on nukkua pienen vauvan vieressä tietoisena, että yksi väärään suuntaan kääntyminen voi tappaa sen lapsen?
[/quote]
Nimenomaan on normaalia nukkua pienen vauvan vieressä. Luonnotonta taas on laittaa vauva nukkumaan omaan sänkyynsä.
Mieti vaikka eläimiä. Missäs ne elän vauvat nukkuukaan? Ai niin siellä äidin kainalossa!
En mä ainakaan tule nukkumaan lapsen kanssa perhepedissä koskaan, oon niin sikeäuninen ja jos en ole äidinvaiston takia niin eihän unista tuu silloin mitään. Kauhean stressaavaa. Vauva menee mulla omaan petiin kyllä.
Mitäs mun nyt pitäs ajatella, kun nukun suuressa 20 neliön makkarissani ihan yksin ja nyt tällä hetkellä kuopus eli 4v nukkuu isänsä kanssa levitetyllä sohvalla alakerrassa? :D. t: 3,6 ja 27
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:45"]Voi helvetti teidän kanssa. Mies ja isä häädetään että lapset ja äiti saavat rauhassa nukkua perhepedissä! Isä nukkuu jossain olkkarin sohvalla vissiin. Eikö kukaan ole sanonut että vauvan ja lapsen voi nukuttaa omassa sängssä?
[/quote]
Muuten yläpeukku, mutta kuinka tässäkin keskustelussa pitää vetää imetys esiin? Meillä muuten mieskin voi tarvittaessa tehdä kotitöitä..