Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvani melkein tukehtui perhepetiin!

Vierailija
19.11.2014 |

Kerron tämän nyt ihan vain varoittavana esimerkkinä siitä, ettei perhepeti aina ole niin turvallinen kuin väitetään. Kymmenkuinen vauvani nukkui viime yönä välissämme, kuten monena yönä sitä ennenkin. Heräsin siihen, kun vauva potkii minua vatsaan (nukuin kyljelläni, kasvot vauvaan päin). Vauvan pää oli isänsä tyynyn ja olkapään alla puristuksissa, vetäisin lasta alaspäin sängyssä ja hänen haukkoessaan henkeä ja parahtaessa itkuun vasta tajusin miten paha tilanne oli juuri ollut. Tukehtuminen on äänetöntä, mutta onneksi vauva potki niin kovaa, että heräsin. Itkuhan siinä tuli äidille ja isäkin oli kovin järkyttynyt. Onneksi lapsi on kunnossa. En kuvitellut, että tällaista voisi tapahtua, sillä ainakin itse nukun hyvin kevyesti kun vauva on vieressä. Ilmeisesti tyyny pehmensi vauvan pään "tuntumaa" niin, ettei mies unen läpi ollut tajunnut kääntyneensä hänen päälleen. Voin kertoa, ettei tätä äitiä nukuttanut enää loppuyönä...

Ja viisastelijoille voin sanoa jo etukäteen, että olimme molemmat selvinpäin. Tottakai.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:53"]

Perhepeti on aivan tarpeeton riski, ja itsekkäiden vanhempien valinta jotka haluavat päästä helpommalla nukuttamisessa.

[/quote]

Mutta kuitenkin sanotaan (imetys.fi):

"Kätkytkuolema (SIDS, Sudden Infant Death Syndrome) on traaginen vauvan yhtäkkinen kuolema unen aikana. Sitä on tutkittu paljon, mutta yksiselitteistä syytä sille ei ole löydetty. Yleensä kätkytkuoleman´ kokevat vauvat ovat 0-6 kuukauden ikäisiä, eniten niitä sattuu noin 3 kuukauden ikäisille. On kuitenkin löydetty joitakin ympäristöllisiä selittäviä tekijöitä: Vanhempien alhainen sosioekonominen status, äidin tupakointi, ennenaikainen syntymä ja hengitysvaikeudet syntymän jälkeen sekä se, jos sisarus on kätkytkuoleman uhri. Kätkytkuolema ei johdu kuristumisesta, vuodevaatteisiin tukehtumisesta tai vauvan päälle kierähtämisestä. Mielenkiintoinen tieto on, että niissä kulttuureissa, joissa perheet nukkuvat yhdessä, kätkytkuolema on paljon harvinaisempi kuin länsimaissa."

Eli ne jotka nukuttava lapsensa heti omassa huoneessaan tai kauempana itsestään, kasvattavat vauvan kätkytkuoleman riskiä.

Ja lisäksi, ainakin meidän lapset nukkuivat paljon paremmin ja enemmän perhepedissä, ja nukkuminen on vauvalle tärkeää, joten myös tämä näkökulma tulisi huomioida.

Vierailija
62/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepeti on aivan tarpeeton riski, ja itsekkäiden vanhempien valinta jotka haluavat päästä helpommalla nukuttamisessa.

[/quote]

Tässä hieman iltalukemista sinulle:

https://cosleeping.nd.edu/assets/31970/mckenna_why_babies_should_n.pdf

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vara venettä kaada. Meillä ei mies saanut tulla parisänkyyn ollenkaan, kun vauva nukkui siellä, ihan sen takia että on niin sikeäuninen ja heräsin monesti ennen lapsiakin siihen, että nukkui selällään jalka mun päälläni tms. Miehellä oli punkka lattialla. Omasta puolestani en pelännyt, koska olen kyljellä nukkuja, ja vauvan nukahdettua siirryin aina vähän kauemmas vauvasta, tilaa kun oli.

n. 4-5 kk iässä vauvat on meillä siirtyneet omiin sänkyihinsä.

Vierailija
64/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Riski mihin? Yritin etsiä tietoja perhepetiin kuolleiden lasten kuolemista, mutta en äkkiseltään sellaista löytänyt. Mutta jos katsotaan lapsikuolemia 2009-2011, niin raportissa sanotaan:

http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/2012/AtKr3zBTr/Y2012-S1_Lasten_kuolemat.pdf

"Muut kolme tapausta olivat seuraavanlaisia: 15-vuotias poika hirttyi kaulaansa koiranpannan, pikkulapsi valui yöllä vuotavalla ilmapatjalla äidin tukehtui, ja lapsi tukehtui auton turvaistuimeen äidin ollessa kaupassa. "

Eli noiden vuosien aikana yksi lapsi on kuollut tukehtumalla sängyssä. Ja ilmeisesti sekin oli erikoistilanne, koska nukuttiin ilmapatjalla.

Mutta jos joku löytää parempaa tietoa jostain, niin kiitos siitä.

Vierailija
65/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:43"]

Minäkin olisin mieluiten nukuttanut vauvan omaan sänkyynsä, mutta eipä vain onnistunut. Rupesi itkemään heti omassa sängyssään tai nukkui max.30 min. pätkiä, jonka jälkeen taas pari tuntia nukutusta. Perhepedissä nukutaan vauvan kanssa molemmat tosi kevyesti. Tilanpuutteen ja kaikkien unien parantamisen takia, mies nukkuu vierashuoneen sängyllä. Mielelläni nukkuisin miehen kanssa samassa sängyssä, mutta olosuhteiden pakosta tilanne on tämä.

Vauva on nyt melkein 5kk. 6kk ikäisenä yritetään unikoulua, kun mieskin on kotona lomalla pari viikkoa. Hirvittää jo ajatus.. Kuinkahan monta tuntia raukka huutaa ennen kuin nukahtaa edes kerran. Ja sitä sitten kestää varmaan monta päivää. :(

[/quote] juttteleppa neuvolassa ensin. Vasta n. 9-10 kk ikäisenkanssa saa yrittää unikoulua. Alapeukku sen takia.

Vierailija
66/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:26"]

[/quote]

Riski mihin? Yritin etsiä tietoja perhepetiin kuolleiden lasten kuolemista, mutta en äkkiseltään sellaista löytänyt. Mutta jos katsotaan lapsikuolemia 2009-2011, niin raportissa sanotaan:

http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/2012/AtKr3zBTr/Y2012-S1_Lasten_kuolemat.pdf

"Muut kolme tapausta olivat seuraavanlaisia: 15-vuotias poika hirttyi kaulaansa koiranpannan, pikkulapsi valui yöllä vuotavalla ilmapatjalla äidin tukehtui, ja lapsi tukehtui auton turvaistuimeen äidin ollessa kaupassa. "

Eli noiden vuosien aikana yksi lapsi on kuollut tukehtumalla sängyssä. Ja ilmeisesti sekin oli erikoistilanne, koska nukuttiin ilmapatjalla.

Mutta jos joku löytää parempaa tietoa jostain, niin kiitos siitä.

[/quote]Mutta miten paljon on sitten näitä ap:n tapauksen kaltaisia läheltä piti tilanteita, joissa vain hyvä onni pelasti?

Vierailija
67/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jutellut asiasta jo 1kk neuvolassa. Siellä sanottiin, että vauvalle saa pitää unikoulun ihan koska tahansa, jos unikoulu on sellainen, ettei vauvaa jätä yksin. Eli jos äiti/isä on koko ajan vieressä ja vaikka silittelee tms.

Vierailija
68/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:43"]

Minäkin olisin mieluiten nukuttanut vauvan omaan sänkyynsä, mutta eipä vain onnistunut. Rupesi itkemään heti omassa sängyssään tai nukkui max.30 min. pätkiä, jonka jälkeen taas pari tuntia nukutusta. Perhepedissä nukutaan vauvan kanssa molemmat tosi kevyesti. Tilanpuutteen ja kaikkien unien parantamisen takia, mies nukkuu vierashuoneen sängyllä. Mielelläni nukkuisin miehen kanssa samassa sängyssä, mutta olosuhteiden pakosta tilanne on tämä.

Vauva on nyt melkein 5kk. 6kk ikäisenä yritetään unikoulua, kun mieskin on kotona lomalla pari viikkoa. Hirvittää jo ajatus.. Kuinkahan monta tuntia raukka huutaa ennen kuin nukahtaa edes kerran. Ja sitä sitten kestää varmaan monta päivää. :(

[/quote] juttteleppa neuvolassa ensin. Vasta n. 9-10 kk ikäisenkanssa saa yrittää unikoulua. Alapeukku sen takia.

[/quote]

Sori lainaus epäonnistui. Olen siis 62 ja yritin vastata tähän.

Vierailija
69/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:32"]

Mutta miten paljon on sitten näitä ap:n tapauksen kaltaisia läheltä piti tilanteita, joissa vain hyvä onni pelasti?

[/quote]

No tuollaisen jossittelun kohdalla voidaan sanoa, että lasta ei saisi koskaan päästää kodistaa pihalle. Yli puolet lasten kuolemista tapahtuu liikenneonnettomuuksissa, mutta silti aika moni kuljettaa lastaan autolla.

Vierailija
70/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:34"]

No ei tästä ollut tarkoitus tehdä mitään kiistaa perhepedin puolesta ja vastaan. Halusin vain kertoa viime yön kauhunhetkistä varoitukseksi muille. Tosiaan, kuvittelin ilman muuta, että vauva varoittaa ääntelyllä, jos on tukalassa paikassa. En tajunnut, että tämä voi olla täysin äänetöntä. Jos vauvani jalat eivät olisi yltäneet vatsaani, ei pienokainen tälle hetkellä söisi rintaa sylissäni. Se oli liian lähellä!

ap

[/quote]

Hei, teillä on ollut hurja säikähdys. Ja ihanaa että kaikki silti hyvin.

Hyvä, että toit esille sen, että perhepeti pitää tehdä "oikein" eli siinäkin tulee ottaa huomioon vauvan turvallisuus.

Meillä 3 vauvaa on nukkunut aina vieressä, kunnes noin vuoden ikäisinä tai aiemmin alkoivat häiritä minun unta. Siihen asti perhepeti oli kyllä mainio ratkaisu. Väitän, että ainakin omalla kohdallani nimenomaan perhepeti turvasi sen, että en juurikaan ollut väsynyt vauva-aikana. Vauva on lähellä, jolloin tiedän että vauvalla on kaikki hyvin, samoin vauvalla on kaikki hyvin kun äiti on lähellä. Ei tarvinnut yöllä nousta mihinkään, kun imetys hoitui siinä vieressä.

Kuitenkin pidimme hyvin tarkkaan huolta siitä, että mikäli vauva ei nukkunut minun ja seinän välissä, vaan keskellä, niin miehen ja vauvan väliin oli rullattu kireä päiväpeitto tms. Ihan pienenä saattoi myös nukkua pehmeässä kantokopassa sängyssä. Tai tehtiin pesä jostain muusta. 

Vierailija
71/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:53"]Perhepeti on aivan tarpeeton riski, ja itsekkäiden vanhempien valinta jotka haluavat päästä helpommalla nukuttamisessa.
[/quote]

Tottakai mä halusin päästä helpommalla :)
Minä nukuin paremmin vauva vieressä ( ei tarvinnut istua ja imettää tuntikausia, lapset eivät ole suostuneet pullolle.)
Vaan oli jaksava äiti eikä nukahtamisen partaalla oleva hermoheikko :)

Vierailija
72/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh tätä keskustelua! Mä en tajua miten kaikesta voidaan saada aikaan periaatteellinen vääntö. 

Meillä on nukuttu vauva-aika samassa sängyssä isä, äiti ja vauva. Se on ollut hyvä kaikille meille. Mitään itsekkyyksiä ja ylemmyydentuntoja on ihan turha tähänkin keskusteluun roudata, perheet tehköön niin kuin parhaaksi näkevät. 

Vierailija
73/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sänky on minun ja mieheni. Lapset (3kpl) eivät ole koskaan nukkuneet vakituisesti sängyssämme, ja täysipäisiä, onnellisia lapsia heistä on kasvanut, jotka varmasti ovat saaneet rakkauttamme yllin kyllin.

Eri asia jos joskus ovat heränneet keskellä yötä ja nähneet painajaisia, tällöin ovat saaneet tulla viereemme nukkumaan loppuyöksi. En ymmärrä sitä että kaikki pitäisi perheessä tehdä lasten ehdoilla. Mieskin häädetään vaikka sohvalle nukkumaan, jotta äidin ja lapsen tiivis yksikkö ei vain häiriintyisi. Sairasta, sanon minä, enkä yhtään ihmettele miksi niin monissa perheissä mies tuntee itsensä täysin ulkopuoliseksi. 

Vierailija
74/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:45"]Voi helvetti teidän kanssa. Mies ja isä häädetään että lapset ja äiti saavat rauhassa nukkua perhepedissä! Isä nukkuu jossain olkkarin sohvalla vissiin. Eikö kukaan ole sanonut että vauvan ja lapsen voi nukuttaa omassa sängssä?

Toinen ihmejuttu noi imetykset. Luin just jotain imetystukisivustoa ja en voi muuta kuin ihmetellä niitä ohjeita: jos lapsi huutaa niin ei se haittaa, älä vaan mene antamaan pullosta maitoa...ei haittaa vaikka kotityöt jää tekemättä ja vaikka pari päivää laahustat pelkässä yöpaidassa että voit koko ajan antaa lapselle tissiä.

Mihin ihmisillä katoaa järki ja muu eläminen? Mihin katoaa oma elämä ja se että on myös puoliso????????????
[/quote]

Se on kuule lyhyt aika elämässä kun vauva on pieni ja vaatii sitä tissiä usein. Kyllä meidän parisuhde ainakin on kestänyt sen että isä nukkuu välillä omassa rauhassa patjalla eri huoneessa, että jaksaa töissä. Kukin tyylillään. Perhepeti on ollut käytössä ja meille paras vaihtoehto.

Me ollaan perhe nykyään ei pelkkä parisuhde. Ja ollaan molemmat onnellisia. Jutellaan paljon ja hellitään toisiamme. Seksi on vähentynyt määrällisesti mutta tämänkin kanssa ollaan sujut. Varmaan joku väittää että mies pettää mutta kyllä mun mies ainakin on älyllinen olento jota kiinnostaa muukin kuin pillu naisessa.

Vierailija
75/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:47"]Mulle sanottiin aikoinaan synnärillä, että äiti ei käänny vauvansa päälle, mutta miehiin ei voi luottaa. Tietenkin olettaen, että äiti on selvänä jne. Itse olen(nainen) hyvin sikeäuninen, mutta molempien lasten vauva-aikoina olen herännyt pienimpäänkin inahdukseen. Jotain äidinvaistoa kai. Nykyään saavat kyllä huutaa ihan kunnolla, että herään, mies on herkempiuninen normaalioloissa.
[/quote]

Minulta esim puuttuu tuo vaksto kokonaan enkä ole heräillyt yöllä kummankaan vauvan itkuun. Kuopuksen kanssa mids aina nosti vauvan yöllä tissille tai potki minut hereille, kun ovat pulloon siirtyneet on kokenut helpommaksi vain hakea itse sen pullon :) en herää edes herätyskelloon yleensä.. Onneksi ovat kumpikin oppineet nopeasti nukkumaan yöt läpi (3-6kk iässä) ja ovat pääasiassa omassa sängyssään nukkuneet kun en luota heräämiseeni perhepedissä.

Vierailija
76/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepeti ei ole onnistunut meillä koska nukutaan miehen kanssa kauhean jännittyneesti kun tiedetään vauvan olevan vieressä. Sitten kummallakin on niskat ja selkä jumissa ja päät kipeänä, ja siitä johtuen miehen töistä ei tule mitään. Välillä mies on niin sikeäuninen että en pysty senkään takia olemaan rennosti. Vauva nukkuu omassa sängyssä ja nukutetaankin sinne. Lisäksi olen lähipiirissä nähnyt näitä kun lapset vielä kouluikäisenä nukkuvat vanhempien keskellä kun on ollut hankalaa oppia omaan sänkyyn. Sitten äiti on ihan zombi kun ei nuku kunnolla.

Vierailija
77/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks niitä vauvoja pitää kuukausitolkulla imettää öisin? Silloin nukutaan, eikä syödä. Ja näin ollen vauva pystyy ihan hyvin nukkumaan omassa sängyssään. 

Vierailija
78/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Meillä 5kk poika nukkunut koko ajan perhepedissä. Oma sänky meidän sängyn vieressä, mutta aamuyön imetyksen jälkeen jää meidän sänkyyn. Nyt tuli ahdistava tunne. Mitä jos meilläkin...

Vierailija
79/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 14:28"]

Voi ei. Meillä 5kk poika nukkunut koko ajan perhepedissä. Oma sänky meidän sängyn vieressä, mutta aamuyön imetyksen jälkeen jää meidän sänkyyn. Nyt tuli ahdistava tunne. Mitä jos meilläkin...

[/quote]

Kannattaa ainakin miettiä onko turvallisesti järjestetty perhepeti. Voin kertoa, että itselläni on ollut tosi ahdistunut olo koko päivän, kun mietin miten lähellä se oli. Ja meidän perhepeteily loppui kyllä nyt tähän yhteen läheltä piti tilanteeseen. En enää ota riskiä. Luulisi, että kymmenkuinenkin on jo niin iso, että suurin vaara olisi takanapäin, mutta ei näköjään.

ap

Vierailija
80/88 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tä nyt ei liity aiheeseen, mutta mun mies varastaa mun tyynyn salaman nopeasti kun käännän kylkeä.

Siis nousen vähän ja käännän kylkeä niin mies unissaan nappaa tyynyn pääni alta ja puristaa kainaloonsa :D se on vaan niin naurettava, miten se edes vaistoo unissaan että juuri nyt tällä sekunilla kun vaimo kääntää kylkeä niin tyyny nopeasti kainaloon..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi