Mikä voi olla kuolinsyy, kun nuori ihan ok
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:33"]
Ihminenhän on "terve" niin kauan kunnes sairaus löydetään. Esimerkiksi tuo pitkä QT-aika ei osoita mitään merkkejä ja harvalta "terveeltä" sitä edes tutkitaan. Voi olla vakaviakin sairauksia taustalla, jotka eivät ole ehtineet aiheuttaa oireita.
Minun äidillä on tuo pitkä QT-syndrooma, sai sydänpysähdyksen mutta hänet pystyttiin elvyttämään. Menin itse nyt tutkimuksiin sen osalta kun äidin dg selvisi.
[/quote]
Mutta eikö tuo pitkä QT näkyisi tavallisessa EKG-tutkimuksessa? Nykyäänhän lääkärit laittavat ekg:hen todella herkästi, joten luulisi sen diagnosoinnin yleistyneen viime vuosina?
[/quote]
Joo, näkyy EKG:ssä. Mutta loppujen lopuksi aika harva siihen sydänfilmiin kuitenkaan ns. terveenä ajautuu. Minä pääsin nyt kun pyysin tätä perinnöllisyyden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:39"]
Abdominal aortic aneurysm, yksi usalainen TVtahti kuoli siihen kesken harjoitusten. Kaikki yli 50v. tupakoitsijat yritetaan ultrata USAssa mutta voi puhjeta kella tahansa koska tahansa.
[/quote]
John Ritter, oli kuvaamassa teinitytön kasvatusopas -sarjan jaksoa, valitteli huonovointisuutta, vietiin kadun toiselle puolelle sairaalaan, kuoli leikkauspöydälle. Tuosta voi selvitäkin, riippuu repeämän paikasta ja laajuudesta.
Itsekin tunnen nuorena tuohon äkkikuolleen, lähisukulainen avioliiton kautta, ikä 30 v, tupakoi, muuten eli terveellisesti, oli kahden lapsen isä, vanhempi oli muutaman vuoden ikäinen, nuorempi muutaman kuukauden. Koska ongelma voi olla perinnöllinen, lapset tutkittiin, ei ongelmia.
Eikö jokin vuosi sitten moni jalkapalloilija kuollut yhden kesän aikana just johonkin synnynnäisen sydänvikaan, joka todettiin vasta, kun nämä olivat tuupertuneet kesken ottelun tai harjoitusten kentälle...