Mikä voi olla kuolinsyy, kun nuori ihan ok
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:46"]
Ei olisi pitänyt lukea tätä ketjua. :(
T. nuori paniikkihäiriöinen
[/quote]
Paniikkihäiriöön ei kai ole vielä kukaan kuollut :)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:21"]kuntoinen kuolee aivan yllättäen? [/quote] Päihteet
[/quote]
Jos sä ootkin juoppo, ja sukusi kanssa, ei se kaikista muista sitä tee. Hyvin halpamaista ajatella syyttä suotta noin. Elämä ON hauras, iästä viis.
[/quote]
Ja kalikka kalahti...
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:49"]Terveys on niin suhteellista. Esim. kilpahiihtäjillä oli yhteen aikaan aika monella rasitusastma, vaikka näillä on kunto sitä luokkaa että edes hyväkuntoinen perusjamppa ei noiden perässä pysy lenkillä.
[/quote]
No tietty kun diagnoosilla sai anteeksi dopingin käytön :)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:49"]
Esim. kilpahiihtäjillä oli yhteen aikaan aika monella rasitusastma
[/quote]
Kuinka monella kilpahiihtäjällä on oikea sairaus ja kuinka monella tutun lääkärin toteama "rasitusastma". Sehän on keino jolla saadaan laillisesti käyttää hengitystä avustavia/helpottavia lääkkeitä, ja nehän tietty auttaa terveelläkin maksimirasituksessa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:46"]
Ei olisi pitänyt lukea tätä ketjua. :(
T. nuori paniikkihäiriöinen
[/quote]
Paniikkihäiriöön ei kai ole vielä kukaan kuollut :)
[/quote]
Ei, mutta ainakin mulla paniikkihäiriöön kuului voimakas sairaskohtausten ja sekoamisen pelko. Paniikkikohtauksen aikana siis tuntui ihan että JUURI NYT on katkeamassa verisuoni päästä tai sydän pysähtynyt tai sekoaa niin että kontrolli menee ja alkaa vaikka riehua ja tappaa ihmisiä. Ja vaikka kuinka yritti vakuutella että tämä on vain paniikkikohtaus niin se ei oikein auttanut, koska toinen sisäinen ääni sanoi, että "mitä jos TÄLLÄ KERTAA se ei olekaan, kyllähän sairaskohtauksia oikeastikin tapahtuu!".
Ja kyllä mulle ainakin tällaisen ketjun lukeminen silloin kun sairastin paniikkihäiriötä olisi ollut valtavan ahdistuksen aihe ja olisin saanut taas jokusen viikon kohtauksia tavalista tiheämpään ihan siksi kun taas olisi tullut mieleen että on fakta että oikeasti voikin olla muuta kuin paniikkikohtaus joku kerta.
t. entinen paniikkihäiriöinen
Paniikkihairioon auttaa liikkuminen vaikka se olisikin vaikeaa. Harvemmin kavellessa tulee paniikkia. Kun se kohtaus on tullut muutaman kerran ja huomaa etta se kestaa vaikka 20 minuuttia niin sitten vaan hengittaa kunnollisesti eika hyperventiloi ja odottaa etta 20 minuuttia tulee tayteen, helpottaa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:33"]Rytmihäiriö. En muista sen tarkempaa nimeä, mutta jo eka kohtaus voi olla tappava ja usein tulee 15-25 v. Esiintyy Suomessa ja periytyy. Tiedän 3 tapausta itsekin, joista yhden läheisesti.
[/quote]
Mun kummitädillä on toi periytyvä rytmihäiriöjuttu. Edelleen on hengissä, ikää 60v. Sen molemmat sisarukset ovat kuolleet nuorena tuohon.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:25"]Armeijassaa kuoli yksi mies marssille. En nyt nähnyt ruumiinavauspöytäkirjaa, mutta kuulopuheet kertoi, että diagnosoimatoin synnynäinen sydänvika. En todellakaa tiedä voiko tuommoista edes olla, joku lääkäri voi kommentoida voiko. [/quote] Voi olla. Esim sydänsarkoidoosi, WPW-syndrooma jolloin sydämessä oikoratoja jotka aiheuttavat vaarallisia rytmihäiriöitä, kardiomyopatioita, joskus jopa nuorilla piilevä sepelvaltimotauti, steroidien ja huumeiden käyttö.
[/quote]
Sarkoidoosi ei tapa hetkessä, vaan sydän heikkenee pikkuhiljaa, tulee rytmihäiriöitä sydämenvajaatoimintaa jne
kardiomyopatiassa sydän suurenee, ei tapa hetkessä, oireita on aivan varmasti myös ennakkoon, hengenahdistusta nesteen kertymistä, rytmihäiriöitä, kuten sarkoidoosissakin
sepelvaltimotauti myös aiheutta oireita,
potilaat voi sivuuttaa nuo oireet, eili eivät ymmärrä ett voisi olla nuorena sydänongelmaa
eli kyylä yleisin on tuo perinnöllinen sydän ongelma, jossa kuin salama kirkkaalta taivaalta tulle rytmihäiriö , joka pysäyttää sydämen ja ilman pikaista elvytystä ihminen kuolee.
toki veritulppa voi tappa hetkessä, siihenkin nuorella usein perinnöllistä syytä, tai naisella esim ehkäisypillerti voivat aiheuttaa, näsitähän luetaan aika ajoin lehdistä.....toki muut syyt myös
sitten tuo aivoverenvuoto on yksi syys äkkilliseen menehtymiseen..
onnettomuudet tietenkin
ja itsemurha
onhan noita, todella ikäviä asioita
ollaan onnellisia,niin kauan kuin saadaan elää
myös nuori, jopa lapsi voi menehtyä silmänräpäyksessä :(
Tupakoivat nuoret kohtaavat äkkikuoleman huomattavasti todennäköisemmin, kuin tupakoimattomat.
Ihminenhän on "terve" niin kauan kunnes sairaus löydetään. Esimerkiksi tuo pitkä QT-aika ei osoita mitään merkkejä ja harvalta "terveeltä" sitä edes tutkitaan. Voi olla vakaviakin sairauksia taustalla, jotka eivät ole ehtineet aiheuttaa oireita.
Minun äidillä on tuo pitkä QT-syndrooma, sai sydänpysähdyksen mutta hänet pystyttiin elvyttämään. Menin itse nyt tutkimuksiin sen osalta kun äidin dg selvisi.
Käveli liian lähelle tulivuorta ja laava tappoi?
Hyppäsi lentokoneesta vahingossa ilman laskuvarjoa?
Söi pähkinän ja tukehtui allergiseen reaktioon?
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:06"]
Paniikkihairioon auttaa liikkuminen vaikka se olisikin vaikeaa. Harvemmin kavellessa tulee paniikkia. Kun se kohtaus on tullut muutaman kerran ja huomaa etta se kestaa vaikka 20 minuuttia niin sitten vaan hengittaa kunnollisesti eika hyperventiloi ja odottaa etta 20 minuuttia tulee tayteen, helpottaa.
[/quote]
Kyllä mulla ainakin tuli ihan yhtä lailla kävellessä tai liikkuessa kohtauksia kuin paikallaan ollessakin. Itse asiassa yleisin tilanne jossa tuli oli jossain täysin ei-pelottavassa tilanteessa kuten ulkona koiran kanssa kävellessä tutussa maastossa tai kaupan kassajonossa.
Tuo hengittely rauhallisesti on ohje jonka itsekin sain aikanaan, mutta mulla se ei koskaan oikein auttanut vaan kääntyi huoleksi hengityksestäni ja johti kohtauksen pahenemiseen. Siis alkoi esim. tuntua että vaikka hengitän niin hengitys ei jotenkin "tehoa", että se happi ei mene keuhkoista eteenpäin ja olen itse asiassa tukehtumassa vaikka hengitänkin. Tämä kuolemanpelkohätä taas pahensi kohtausta entisestään. Mutta tottahan se on että aina ne paniikkikohtaukset ohikin menee, tekipä mitä tahansa tai ei mitään, se on niiden luonne. Itselleni oikeastaan paras, paikoissa joissa se oli mahdollista kuten jos sain kohtauksen kotona, oli mennä sikiöasentoon ja vaan sääliä ja lohdutella itseäni, tehdä ehkä jotain lohdullista heijausliikettä kropalla. Mutta varsinaisesti ainoa mikä auttoi oli rauhoittavat lääkkeet tai alkoholi.
t. 30
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:24"]
Tuttu terve urheilija kuoli sydämen vajaatoimintaan tms josta ei itsekään tiennyt. Oli aika hurjaa.
[/quote]
Eihän hän sitten ollut terve
[/quote]
Huokaus. No on voinut sikäli olla, kun jopa urheilijatasolla toiminut, mutta äkisti piilevä vaarallinen vika tappaa ihan puun takaa. Että ei tuollainen ihminen ole ollut sairas sikäli, että sairaus olisi tiedossa ja vaikuttaisi jollakin tapaa jokaiseen päivään. Tonttu.
[/quote]
Nuo äkilliset sydänperäiset kuolemat "terveillä" nuorilla taitaa useasti olla juurikin kovaa urheilevilla, maksimi rasituksessa sairas sydän sitten joku päivä pettää. Ihmisillä, joilla ei tuollaista rasitusta ole, ehditään vaiva usein havaitsemaan, ennen kuin jotain tapahtuu.
[/quote]
Hmm, eihän tuossa ole nyt oikein mitään logiikkaa sulla, koska jos se ei ilmoittele raskaasti urheilevalla mitenkään, eli suorituskykyä löytyy ja ihminen jaksaa painaa, niin kuinka ihmeessä se sen enempää ilmoittelisi tavallista sohvapulliaiselämää viettävällä? Vielä vähemmänhän se ilmoittelee sellaisella, ja siihen vielä mahdolliset epäterveelliset elintavat päälle, niin yhtälailla voi tulla noutaja sekunnissa, eräänä päivänä kun hilaa itsensä sohvalta jääkaapille.
Itsemurha tai sydänlihastulehdus. Jälkimmäisiä tiedän käyneen parikin, yksi kesken sählypelin.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:54"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:23"] [quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:21"]kuntoinen kuolee aivan yllättäen? [/quote] Päihteet [/quote] Jos sä ootkin juoppo, ja sukusi kanssa, ei se kaikista muista sitä tee. Hyvin halpamaista ajatella syyttä suotta noin. Elämä ON hauras, iästä viis. [/quote] Ja kalikka kalahti...
[/quote]
Eihän kolahtanut. En vain arvosta pahanilmanlintuja, jotka oikein elävät siitä, että kaikki paisutellaan, väritetään ja muutetaan muuksi, mitä jollekin kumminkaimalle jossain tapahtuu. :/ Seuraan aitiopaikalta eräänkin tuollaisen juoruajan toimintaa irl, ja valkoinen muuttuu mustaksi noin kolmessa sekunnissa. Ihan suoraa valehtelua lisäilee juttuihinsa, ja ainoan kerran kun näkee sen ihmisen innoissaan, on se, kun hän vaahtoaa jonkun toisen ihmisen tragediasta lisäilleen siihen täysin omiaan, vahingoniloisena. Minä tunnen sun kaltaiset kuin omat taskuni, vaikken itse olekaan samaa maata, ja siihen menee yleensä noin minuutti, eikä sitäkään, ja mikä huvittavinta, pystyn tietämään ennalta monologeja, mitä tuollaisen ihmisen suusta tulee (irl). Sanasta sanaan. Osun lähes aina ennalta oikeaan. Kutsuttakoon sitä jopa kyvyksi. Valjastan sen vielä joskus ammattikäyttöön? :)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:33"]
Ihminenhän on "terve" niin kauan kunnes sairaus löydetään. Esimerkiksi tuo pitkä QT-aika ei osoita mitään merkkejä ja harvalta "terveeltä" sitä edes tutkitaan. Voi olla vakaviakin sairauksia taustalla, jotka eivät ole ehtineet aiheuttaa oireita.
Minun äidillä on tuo pitkä QT-syndrooma, sai sydänpysähdyksen mutta hänet pystyttiin elvyttämään. Menin itse nyt tutkimuksiin sen osalta kun äidin dg selvisi.
[/quote]
Mutta eikö tuo pitkä QT näkyisi tavallisessa EKG-tutkimuksessa? Nykyäänhän lääkärit laittavat ekg:hen todella herkästi, joten luulisi sen diagnosoinnin yleistyneen viime vuosina?
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:49"]Terveys on niin suhteellista. Esim. kilpahiihtäjillä oli yhteen aikaan aika monella rasitusastma, vaikka näillä on kunto sitä luokkaa että edes hyväkuntoinen perusjamppa ei noiden perässä pysy lenkillä.
[/quote]
Oli astma joo, tai sitten väittivät niin jotta saivat luvalla ottaa muuten dopingiksi luokiteltavia aineita.
Terveys on niin suhteellista. Esim. kilpahiihtäjillä oli yhteen aikaan aika monella rasitusastma, vaikka näillä on kunto sitä luokkaa että edes hyväkuntoinen perusjamppa ei noiden perässä pysy lenkillä.