Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teillä tarkoittaa LASTEN ILTAPESU käytännössä?

Vierailija
18.11.2014 |

Meillä lapsi 7v käy iltakylvyssä (siinä vauva-ammeessa) lutaamassa 2-3 pv:n välein, jonka jälkeen pikasuihku ja shampoopesu. Muina iltoina iltapesu tarkoittaa vain hampaiden pesua. Tiheämmät pesuvälit ovat minusta ylireagointia tuon ikäisellä, veden kulutuksesta puhumattakaan.

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 1v 9kk käy joka ilta joko kylvyssä ja saunassa isänsä kanssa, tai vähintään pikaisesti suihkussa minun kanssani. Näin on tehty ihan vauvasta asti (saunaan toki vasta vähän myöhemmin). Pestään miedolla pesuvaahdolla ja lastenshampoolla, joskus vain vedellä. Lapsi on aina rakastanut vettä, ja onneksi hänellä on samanlainen saukon iho kuin isällään eli kuivasta ihosta ei ainakaan toistaiseksi kärsi.

Vierailija
102/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:28"]

Oikeesti? Meillä 6 ja 4 vee käy jokaikinen päivä aamulla ja illalla suihkussa. Illalla pitää pestä saippualla. Hampaat aamuin ja illoin. Näin menty niin kauan kuin osanneet kävellä, vauvana kylpy joka ilta. Ei ole iho kuivunut tms. Kivaa teille murrosiässä, ei ne sitten enää opi pesurytmejä niin säännölliseksi. Haisulit!! Tänään kerhossa joku pieni lapsi dunkkasi todella pahalle, likaiselle. Varmaan joku kerran viikossa peseytyjä : (

[/quote]

jos pesen tuon 2 veen joka ilta, tuletko sinä kuuntelemaan miten lapsi raapii päänahan, kainalot, polvitaipeet KAIKEN verille, ei nuku ja huutaa että " KUTITTAA!!!" vaikka on  ApoBase-rasvaa, jota levitetään kaikkialle sekä tarvittaessa Apolar kortisoni.  pimppi pestään joka ilta käsisuihkulla, tukka kerran viikossa saunan yhdeydessä kosteusvoiteella.muuten käy suhkussa kaksi kertaa viikossa. eikä kyllä haise, ei noin pieni hikoile!!!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v illalla hampaat, kädet, naama.
Kakan jälkeen pestään alapää, pottahommat vähän niin ja näin.
Sauna 2kertaa viikossa jolloin pestään pesuaineella kunnolla , välillä tulee suihkuun kun jompikumpi vanhemmista on ja jos on hikinen likanen ym. Niin tarpeen vaatiessa pestään kunnolla.
Kesällä melkein päivittäin kun hikosi ja haisi koko poika.

Vierailija
104/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:52"]

Te, jotka ette suihkuta lastenne peppuja iltaisin, niin käytättekö kaikki bideesuihkua joka kakallakäynnin jälkeen? Jos ette, niin lastenne peput haisee, ihan varmasti. Ette vain haista sitä. Meillä ei ole bideesuihkua ja vanhemmat tarkistavat lasten pyllyt (alle kouluikäisiä) kostealla vessapaperilla kakan jälkeen. Tarhassa pyyhkivät tavallisella vessapaperilla. Peput pestään joka ilta miedolla saippualla. Vaikka hygienia on näin hyvä, niin silti haistan lasten pepuista sellaisen peppumaisen hajun ihan selvästi joka ilta ennen suihkua. En sitä erityisesti haistele mutta lapset pomppivat nakuna edessä kun itse istun kylppärin lattialla heitä riisumassa. Ja se sama haju on ihan jokaisessa lapsessa ja aikuisessa, joka ei päivittäin persettään pese. On selvää, että lapset ei sillä tavalla hieltä haise kuin aikuiset, mutta tuo alapää onkin toinen juttu.

[/quote]

Aika pervo on jos toisten lasten takapuolia haistelee, ja jos vähän haiseekin pyllyltä kun työntää nenän siihen muutaman sentin säteelle paljaasta peräreijästä, se on normaalia, ei se takapuoli kuulu ruusuilta haista. Jokaisella ihmisellä on myös ominaishaju.

[/quote]

Niin no en mä toisten lasten perseitä haistelekaan. Ei ne omienkaan haise muuten kuin silloin  kun nakuna mun nenän korkeudella hyppivät mutta eikö se riitä syyksi pesuun? Mua ainakin inhottaa ajatus että oma perseeni haisisi ja haluan huolehtia puhtauden tunteesta lapsillekin. Tuskin sitä itse haistavat mutta on todella vaikea jättää pesemättä kun pyllymäinen halu leijuu nenään. Todella outo asenne sulla. 

Toinen on pissan haju, meillä ainakin tyttölapsilta tulee pikkusen päivän aikana pissaa pikkareihin, kun menevät usein ihan viime tipassa vessaan. Täytyyhän se alapää pestä päivittäin aikuisillakin, miksei sitten lapsillakin?
[/quote]Tuota... Kokeile laittaa vaikka wunderbaumi sinne peräreiän luo roikkumaan jos se vaikka sitte hävittäisi sen pepun hajun..

Vierailija
105/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:28"]

Oikeesti? Meillä 6 ja 4 vee käy jokaikinen päivä aamulla ja illalla suihkussa. Illalla pitää pestä saippualla. Hampaat aamuin ja illoin. Näin menty niin kauan kuin osanneet kävellä, vauvana kylpy joka ilta. Ei ole iho kuivunut tms. Kivaa teille murrosiässä, ei ne sitten enää opi pesurytmejä niin säännölliseksi. Haisulit!! Tänään kerhossa joku pieni lapsi dunkkasi todella pahalle, likaiselle. Varmaan joku kerran viikossa peseytyjä : (

[/quote]

Kuvitteletko oikeasti että teini-ikäinen ei opi pesurytmiä jos ei hän ole lapsena aamuin-illoin käynyt suihkussa/kylvyssä? Kyllä teini-ikäinen ihan omatoimisesti alkaa peseytyä, osittain olosuhteiden pakosta kun teinikeho alkaa pukkaamaan hajuja pintaan, ja ihan sen takia että he haluavat näyttää huolitelluilta muiden silmissä. Jos siinä vaiheessa ei ala käymään suihkussa normaalisti niin jotain muuta on vialla.

Vierailija
106/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v tyttö ja 6v poika. Lähes joka ilta kylpy, jossa vauvasaippuaa + loraus öljyä. Hiuksia ei shampoopestä kuin erityistapauksissa (hiekkaa päässä tms.). Poika oli pienenä atoopikko, helpottanut vanhemmiten ja säännöllinen puhtaus pitää ihon hyvässä kunnossa. Aamuin illoin lisäksi käsi- , hammas- ja naamapesu. Joka ilta puhtaat yökkärit ja joka aamu puhtaat vaatteet. Emme sauno.

Vierailija
107/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viisi lasta ikävälillä 1-14. Kaikki käyvät joka ilta suihkussa. Iän ja tarpeen mukaan käytetään pesuaineita. Lisäksi iltapesuun kuuluu hampaiden harjaus.

Myös atoopikko 11v käy joka ilta suihkussa. On kokeiltu, että kävisi harvemmin, mutta hänen iho ainakin tykkää enemmän päivittäisestä suihkusta. Pesu joko pelkällä vedellä tai harrastuksen jälkeen suhkuöljyllä. Itseasiassa nykyään moni ihotautilääkäri ohjeistaa atoopikkoja huolehtimaan erityisen hyvin ihon puhtaudesta, mikä yleensä tarkoittaa päivittäistä peseytymistä.

Vierailija
108/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joka ilta suihkussa ja saunassa käydään. Hiuksia pesee sampoolla noin kolme kertaa viikossa. Hampaat aamuin illoin.

Vierailija
109/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lukemattomat kerrat miettinyt että MITEN voi aikuiset ihmiset haista niin pahalle, aamuruuhkissa junissa tämä tulee ilmi hyvin selvästi. Nyt tiedän miksi. Jos ei haise henki tai hiki niin vähintäänkin sellainen tunkkainen haju monista lemahtaa. Käykää suihkussa ja vaihtakaa ne vaatteet, please.

Vierailija
110/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä muuten tarvi enää ihmetellä monien valitusta siitä, miten lapsi kantaa kaikki taudit tarhasta kotiin. No kaitpa se kantaa, jos ei lapsille edes perushygieniaa opeteta kodeissa. Meillä peseydytään usein ja ylläri!! Ollaan harvoin sairaana.

Vierailija
111/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v. tyttö, ei ryve mudassa eli ei kyllä ole niin likainen eikä hikoile tai haise niin että tarvitsisi joka päivä suihkuttaa. Iltapesulla siis hampaat, kädet ja kasvot, aamulla pyllypesu ja pikkarit vaihdetaan, ei saippuoida herkkiä paikkoja. Hiukset pestään saunassa kerran viikossa. Itse pesen hiukset joka toinen päivä, muuten joka aamu suihku, samoin mies. Mun mielestä ei lasta tarvitse totuttaa johonkin rutiiniin vuosikausia turhaan, uskon että ymmärtää puhetta, jos kouluiässä huomataan tarve pestä hiukset ja kainalot useammin.
Jokainen siis tarpeen mukaan, toiset hikoilee ja haisee enemmän. Itse en hikoile, mutta silti tuntuu olo tunkkaiselta jos ei joka päivä peseytyisi. Mutta aikuinen on eri kuin lapsi.

Ruokavalio ja kemialliset saippuat laittaa kropan tuottamaan hajuja. Jos jonkun mielestä joku sebamed on hellävarainen niin googlettakaa pelkkä SLS (sodium lauryl sulphate) ja mitä se tekee pienen lapsen kropalle tai aikuiselle tai limakalvoille. Entä päivittäin käytettävät apteekin rasvat.. sisältää usrin tuota myös. Iho kuuluu suojella kroppaa ja sisältää hyviä bakteereja. Ruokavaliolla (sokeriton, gluteeniton,maidoton, hyvät öljyt), voi saada ihon parempaan kuntoon, atooppiseen voi lisäksi auttaa myös suolahuone. Tsemppiä teille, jotka rasvailun kanssa joudutte elämään!

Vierailija
112/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 16:09"]

Meillä 4v. tyttö, ei ryve mudassa eli ei kyllä ole niin likainen eikä hikoile tai haise niin että tarvitsisi joka päivä suihkuttaa. Iltapesulla siis hampaat, kädet ja kasvot, aamulla pyllypesu ja pikkarit vaihdetaan, ei saippuoida herkkiä paikkoja. Hiukset pestään saunassa kerran viikossa. Itse pesen hiukset joka toinen päivä, muuten joka aamu suihku, samoin mies. Mun mielestä ei lasta tarvitse totuttaa johonkin rutiiniin vuosikausia turhaan, uskon että ymmärtää puhetta, jos kouluiässä huomataan tarve pestä hiukset ja kainalot useammin. Jokainen siis tarpeen mukaan, toiset hikoilee ja haisee enemmän. Itse en hikoile, mutta silti tuntuu olo tunkkaiselta jos ei joka päivä peseytyisi. Mutta aikuinen on eri kuin lapsi. Ruokavalio ja kemialliset saippuat laittaa kropan tuottamaan hajuja. Jos jonkun mielestä joku sebamed on hellävarainen niin googlettakaa pelkkä SLS (sodium lauryl sulphate) ja mitä se tekee pienen lapsen kropalle tai aikuiselle tai limakalvoille. Entä päivittäin käytettävät apteekin rasvat.. sisältää usrin tuota myös. Iho kuuluu suojella kroppaa ja sisältää hyviä bakteereja. Ruokavaliolla (sokeriton, gluteeniton,maidoton, hyvät öljyt), voi saada ihon parempaan kuntoon, atooppiseen voi lisäksi auttaa myös suolahuone. Tsemppiä teille, jotka rasvailun kanssa joudutte elämään!

[/quote]

No, sinä tunnut pesevän lastasi yhtä paljon kuin useat tässä ketjussa kirjoittaneet, eli kädet, kasvot, pylly, ja kuten moni on todennut, on yksinkertaisinta suihkuttaa nuo paikat vedellä suihkun alla. Minä olin se joka puhuin Sebamedista eikä minä kemistinä ainakaan hätkähdä ihan tavallisia pinta-aktiivisia aineita, jollainen tuo mainitsemasi SLS on (mikä muuten tässä sinua hirvittää?). Lika käsistä ja kakka pyllystä on jollain pinta-aktiivisella aineella irroitettava, ja pieni tippa veteen sekoitettua sebamedia lienee siihen tarkoitukseen yksi parhaista. Limakalvoille en ainakaan itse ole mitään pesuaineita laittamassa. Raskausta lapseni ei tarvitse.

Vierailija
113/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis rasvausta.

Vierailija
114/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuulunut jokailtaisiin rutiineihin jo pariviikkoisesta vauvasta asti kylvyt. Niitä on jatkettu niin pitkään, kunnes osasivat käydä suihkussa itse. Neljä lasta siis meillä, iältään 1-6-vuotiaita, joka ilta käyvät, kerran viikossa voi iskeä laiskuus, ja passitetaan muksut pelkillä hammaspesuilla nukkumaan. 1-vuotiasta lukuunottamatta muut käyvät suihkussa itse. HIukset pestään lähes joka kerta, pojat pesevät joka kerran, tytöt skippaavat ehkä kerran viikossa hiuspesun. Kaikilla siistit ihot, yks oli atoopikko vauvana, nykyään hänelläkin iho loistavassa kunnossa. Aineita käytetään, jotain mietojan kaupan aineita.

Vierailija
115/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,5-v poika ja 4-v tyttö. Iltapesuilla pestään naama, pylly ja hampaat. Kylpy (ja sen yhteydessä hiustenpesu) kerran viikossa. Kesäaikaan yleensä suihku joka ilta, talvisaikaan ainoastaan jos on likaisen näköinen. Pojalla on vähän atooppisuuteen taipuvainen iho, joten jos lehahtaa pahaksi niin silloin kylpyjä on useammin (hoitosuositus nykyään siis se, että pitkä kylpy+"lumiukkorasvaus").

Vierailija
116/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään iltaisin 1,5-vuotiaan kanssa joka päivä yhdessä suihkussa. Välillä lapsi on ammeessa, välillä käydään vaan suht pikaisesti suihkun alla. Joka päivä suihkuttelu ei ole ehkä välttämätöntä pikkulapsella, toisaalta hän on aika hikoilevaa sorttia, joten ei siitä haittaakaan liene. Jos lapsen iho tuntuu kuivalta laitan rasvaa. Hampaat pestään myöhemmin suihkun jälkeen. Eli meillä iltapesu tarkoittaa kunnon pesua, koko vartaloa. Niin paitsi että saippuaa/shampoota en käytä lapseen kuin ehkä joka toinen päivä, tarpeen mukaan.

Vierailija
117/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 ja 2v ovat niin suihkukammoisia että ajatus kin päivittäisestä suihkusta on mahdoton (suihkun ääni ahtaassa suihkukopissa pelottaa)

Kerran viikkoon vauvan kylpyamme, toisen kerran suihku. Muuten tarvittaessa kostealla liinalla.

Vierailija
118/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 00:04"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 00:03"]Nämä on niitä samoja lapsia joidenka isät ei vaihda päivittäin alusvaatteita?
[/quote]
Jarruraitakeskustelua ei ole ollut kuukauteen. Go go! :)
[/quote]
Aiemmin kuvittelin että olisi ok ja normaalia koko perheelle käydä päivittäin suihkussa ja vaihtaa puhtaat vaatteet.

Av:lla olen oppinut, että normaalia onkin pitää näkyvästi paskaisia vaatteita (jarruraitakeskustelut) ja saippuoida iltaisin lasten peräaukkoja(!).

Vierailija
119/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapesulla pestään kädet, kasvot ja hampaat. Poika 2v.

Vierailija
120/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon te oikein hikoilette ette pitää käydä kaksi kertaa päivässä suihkussa? Tai miten joku 5 vuotitas voi likaantua tai hikoilla niin paljon että on pakko käydä aamuin illoin suihkussa? :O

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme