Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teillä tarkoittaa LASTEN ILTAPESU käytännössä?

Vierailija
18.11.2014 |

Meillä lapsi 7v käy iltakylvyssä (siinä vauva-ammeessa) lutaamassa 2-3 pv:n välein, jonka jälkeen pikasuihku ja shampoopesu. Muina iltoina iltapesu tarkoittaa vain hampaiden pesua. Tiheämmät pesuvälit ovat minusta ylireagointia tuon ikäisellä, veden kulutuksesta puhumattakaan.

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 21:16"]

Mä oon huolissani juuri siitä, että iho totutetaan pesuun. Silloin alkaakin se peppu haisemaan. Sama se vaikka itselläkin hiusten pesun kanssa. Jos pesee päivittäin hiukset, niin hiukset rasvoittuukin nopeammin. Myös limakalvot ja pesuaineet, eikö kukaan ole huolissaan että tytöltä on tunto pois murrosikään mennessä, vaikka silloin vasta alkaisi sitä päivittäistä pesua tarvitsemaan?

Ja oikeesti, ei mun hajuaistissa ole mitään vikaa (tosin en tiedä kuinka läheltä te muut haistelette). Ei lapsen pepun pitäisi haista jos käy 2-3krt vkossa suihkussa. 

Onneksi täällä on paljon myös niitä jotka säästelevät suihkua lapsiltaan. Tarpeen mukaan on minusta oikea pesutahti, mutta kerta viikkoon on todennäköisesti liian vähän, silloin alkaa jo haisemaan.

[/quote]

Siis anteeksi mitä? Miten se vedellä suihkuttaminen vie mitään tuntoa mistään pois? Voi elämä. Miten inhottavaa on mennä nukkumaan pissaisella ja kakkaisella pepulla, hikisellä päänahalla jne... Lakanatkin likastuu, onpa siinä nuhjuinen sänkykin sitten...

Lapsi 6 v. Suihku tai kylpy joka ilta arkisin. Saa itse valita. Saattaa lillua kauankin kylvyssä... lisään veteen suihkuöljyä. Ihon nopea suihkuttelu kylvyn jälkeen. Jos valitsee suihkun se on pika. Hiukset vähintään huuhdotaan joka ilta (jos eskariin + hoitoon meno). Välillä laitetaan pelkkää hoitoainetta, välillä shampoopesu. Haistelen aina päänahkaa, se kertoo kaiken. Jos oikein riehunut ja hikoillut, kyllä sen haistaa.

Ei ikinä hilsettä, talitöhnää (jota on muuten isoillakin lapsilla!) iho hyvässä kunnossa. Kotioloissa esim. lomilla ja viikonloppuisin hiuksia ei kastella joka ilta.

Olennaista on myös puhtaat vaatteet. Lapset pyörii lattialla ja nuohoavat kaiken, laitan aina eskariin puhtaat vaatteet. Päiväkodissa myös täitä ja kihomatoja, vaatteet lentää eskarin jälkeen suoraan pyykkiin... Kotona ei ole niin justiinsa, vaihdetaan kun on näkyvästi likaiset.

Lapsikin alkaa haista, te olette vaan tottuneet siihen. Tarkkanenäisenä haistan kyllä talitöhnät ja pesemättömät päänahat...metrin päähän. Mutta se ei ole lapsen vika...

Vierailija
62/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 ja 5 vuotiaat. Hampaat aamuin illoin, alapesu joka ilta, suihku ja hiustenpesu kerran - kaksi viikossa. Näin talvella. Kesällä käyvät suihkussa joka ilta, koska ovat ihan hiekassa ja pölyssä. Poikia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon huolissani juuri siitä, että iho totutetaan pesuun. Silloin alkaakin se peppu haisemaan. Sama se vaikka itselläkin hiusten pesun kanssa. Jos pesee päivittäin hiukset, niin hiukset rasvoittuukin nopeammin. Myös limakalvot ja pesuaineet, eikö kukaan ole huolissaan että tytöltä on tunto pois murrosikään mennessä, vaikka silloin vasta alkaisi sitä päivittäistä pesua tarvitsemaan?

Ja oikeesti, ei mun hajuaistissa ole mitään vikaa (tosin en tiedä kuinka läheltä te muut haistelette). Ei lapsen pepun pitäisi haista jos käy 2-3krt vkossa suihkussa. 

Onneksi täällä on paljon myös niitä jotka säästelevät suihkua lapsiltaan. Tarpeen mukaan on minusta oikea pesutahti, mutta kerta viikkoon on todennäköisesti liian vähän, silloin alkaa jo haisemaan.

[/quote]

Siis mitä helvettiä? Jos peppureiän kohdalta lapselta päivittäin pesee miedolla saippualla kakan hajun pois niin ei se sitä hajua sen takia enemmän ala erittää. Haju tulee kakasta, alle kouluikäisten oma pyyhkiminen on vähän niin ja näin. Eikä kyseessä ole mikään tuore kakka vaan sellainen peppumainen, kyllä varmaan kaikki tietää mitä tarkoitan. Muuten suihkutan lapseni vedellä, kuten olen aiemmissa viesteissäni kertonut.

Vierailija
64/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin näin talvella yksivuotiaani iho kuivuu helposti emmekä joka päivä käy kylvyssä tai suihkussa. Alapesu vaipanvaihdon yhteydessä. Jotkut tämän ketjun kommentit ovat mielestäni naurettavia. Ai että kunnon pesu 2-3 kertaa viikossa liian vähän!? Miettikää nyt hyvät ihmiset esim. kehitysmaissa kasvavia lapsia tai muuten köyhyydessä eläviä... Tai vaikkapa Suomea 50 vuotta sitten saati 200 vuotta sitten. Eiköhän shampoopesu parin viikon välein ja suihku/kylpy pari kertaa viikossa miedolla saippualla ole suuressa mittakaavassa jo aika puhdasta luksusta.

Vierailija
65/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9- ja 6-vuotiaat käyvät suihkussa joka ilta. Pesevät kasvot, kainalot ja alapään. Hiuksetkin kastelevat joka ilta, mutta shampoolla pestään vain kerran viikossa. 9-vuotiaalla tytöllä on luonnonkihara pitkä tukka, joka on ihan mahdoton selvittää ilman hoitoainetta, joten hän laittaa vain latvoihin hoitoaineen joka ilta suihkussa. Juu ja itse maksetaan vesimaksumme eikä siellä suihkussa kauan lotrata vaan pikaisesti pesaistaan läpi.

Hyi olkoon, että edes pyllyjä ei pestä kerran päivässä joissain perheissä. Kyllä se kuulkaa lapsillakin haisee. Huomaakin joistain lapsista. Ettehän te vanhemmat niitä itse haista kun olette tottuneet omien lasten hajuun. 

Vierailija
66/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mikä tunto pois? Jos tytöltä suihkuttaa pisun hajut pimpistä iltaisin pois pelkällä vedellä, niin miten tämä tuntoaistiin vaikuttaa? Kerro toki, ehkä en kuunnellut biologiantunnilla riittävän tarkasti.

Vierailija
67/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapesulla hampaat, naama, kädet ja bideesuihkulla peppu ja pippeli/pimppi. Suihku/kylpy 2-3 kertaa viikossa. Siis en voi käsittää, ettei kaikki pese lastensa värkkejä päivittäin. Niin ja lapset 4 ja 6.

Vierailija
68/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näiden viestien perusteella päiväkodeissa pitäisi olla aikamoinen löyhkä ja oksennusrefleksi herkässä sillä 2-3krt/vko peseytyviä lapsia on päiväkodeissa noin kolmannes tämän ketjun perusteella. Kyllä se haju on arjessa haistettava vasta viikon päästä pesusta.

Vierailija
69/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on "lasten iltapesu"? :D

Pitikö olla iltapusu?

Vierailija
70/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi muuten mielenkiintoista kuulla päiväkodin henkilökunnalta, että onko päiväkodissa haisevia lapsia? Joista huomaa, että pestään harvoin.

Huhuu?!

Vierailija
71/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa se lastenne neuroottinen jynssääminen, niin tottuu teidänkin nenänne inhimmillisiin hajuihin.
Päänahka haisee päänahalle ja peppu voi haista pepulle. Ihmisen ei olekaan tatkoitus haista vessanraikastimelle.

Lapset suihkussa pari kolme kertaa viikossa, itse päivittäin.

Vierailija
72/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen eskarissa töissä, mutta en ole mitään "peppumaisia" hajuja muuten huomannut paitsi yhdellä 18:sta lapsesta. Hänellä on usein samat vaatteetkin koko viikon, vaikka olisi selkeästi likaiset, ruokaa rinnuksilla jne. Veikkaan, että käy vain kerran viikossa saunassa. Osalla lapsista vaihdetaan vaatteet päivittäin, mutta useimmilla joka toinen päivä. On hyvin yleistä, että samoissa alusvaatteissa ollaan seuraavakin päivä, minkä huomaa aina päiväunille siirryttäessä. Äkkiä veikkaisin että näin on noin puolella.

Vierailija
73/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on niitä samoja lapsia joidenka isät ei vaihda päivittäin alusvaatteita?

Vierailija
74/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 00:03"]Nämä on niitä samoja lapsia joidenka isät ei vaihda päivittäin alusvaatteita?
[/quote]
Jarruraitakeskustelua ei ole ollut kuukauteen. Go go! :)

Vierailija
75/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuulkaahan, teitä koko ikänsä joka ilta suihkuttelijoita ällöttää ne, jotka peseytyy harvemmin, koska kuvittelette miltä itse haisisitte vastaavassa tilanteessa. Iho ja erityisesti päänahka tottuvat tiettyyn pesutahtiin. Itse olen ollut koko ikäni niin pahasti vedelle herkkä atoopikko, että kastumisen jälkeen ihoni on jopa rakkulainen. Vauvanakin pesuni hoidettiin useimmiten vain rasvalla, jopa vaipanvaihdon yhteydessä, koska vesipesu olisi ollut hirveää tuskaa. Vielä aikuisenakin ihoni kestää suihkun vai. kerran viikossa (alapesu joka päivä), enkä koskaan näytä saati haise epäsiistiltä. Ihoni ei hikoa nimeksikään edes saunassa, deodoranttiakin käytän vain tavan vuoksi. Hiukset pesen myös kerran viikossa, mutta niissä ei ole havaittavissa mitään muutosta vaikken pahimpina aikoina pesisi niitä edes joka viikko. Ihoni on vauva-ajoista asti tottunut tähän pesutahtiin ja pärjää aivan hyvin. Minun ei ole koskaan tarvinnut pesemiskyvyttömyyden takia kärsiä epäsiisteydestä. Ymmärrän, että olen asian kanssa toinen ääripää, en esimerkiksi pysty uimaan/ seisomaan rankkasateessa kivuitta, mutta olen aivan varma että 2 kertaa viikossa suihkuun tottuneet ovat täsmälleen yhtä hygieenisiä ja puhtaita ihmisiä kuin te aamuin illoin suihkuttelijat. Ei pöyristytä toistemme tavoista vaan hyväksytään se, että kaikkien kehot on erilaisia ja ihan yhtä hyviä.

Vierailija
76/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v käy suihkussa/saunassa 2-3 kertaa viikossa. Pylly pestään aina kakan jälkeen. Iltapesuihin siis kuuluu meillä kasvot, kädet, peppu ja hampaat. Alapää pitäisi minusta kyllä lapselta pestä päivittäin, niinhän pestään itsekkin. Tai ainakin toivoisin että jokainen niin tekee!

Vierailija
77/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 21:03"]Ei mun lapset juokse nakuna pitkin kyliä haisteluttamassa peppujaan.... jos et itsekään haista peppumaista hajua kuin nenä kiinni lapsen pyllyssä, niin millä sen joku random ohikulkija haistaa. Koiranpaskat siellä kadulla lemahtaa, ei lapset.

Mulla tuli ikävä 70/80 -lukua, kun ihmisillä oli vielä joku tolkku ja älli.
[/quote]

Tolkku= ei peseydytä, älli=enhän mä nyt haise vaikka en ole viikkoon peseytynyt=omaan löyhkään tottuu!!
Yleistyikö suihkut kodeissa siinä 80-luvulla? Ehkä sulle vähän vieras juttu, haisuli.

Vierailija
78/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 00:09"]No kuulkaahan, teitä koko ikänsä joka ilta suihkuttelijoita ällöttää ne, jotka peseytyy harvemmin, koska kuvittelette miltä itse haisisitte vastaavassa tilanteessa. Iho ja erityisesti päänahka tottuvat tiettyyn pesutahtiin. Itse olen ollut koko ikäni niin pahasti vedelle herkkä atoopikko, että kastumisen jälkeen ihoni on jopa rakkulainen. Vauvanakin pesuni hoidettiin useimmiten vain rasvalla, jopa vaipanvaihdon yhteydessä, koska vesipesu olisi ollut hirveää tuskaa. Vielä aikuisenakin ihoni kestää suihkun vai. kerran viikossa (alapesu joka päivä), enkä koskaan näytä saati haise epäsiistiltä. Ihoni ei hikoa nimeksikään edes saunassa, deodoranttiakin käytän vain tavan vuoksi. Hiukset pesen myös kerran viikossa, mutta niissä ei ole havaittavissa mitään muutosta vaikken pahimpina aikoina pesisi niitä edes joka viikko. Ihoni on vauva-ajoista asti tottunut tähän pesutahtiin ja pärjää aivan hyvin. Minun ei ole koskaan tarvinnut pesemiskyvyttömyyden takia kärsiä epäsiisteydestä. Ymmärrän, että olen asian kanssa toinen ääripää, en esimerkiksi pysty uimaan/ seisomaan rankkasateessa kivuitta, mutta olen aivan varma että 2 kertaa viikossa suihkuun tottuneet ovat täsmälleen yhtä hygieenisiä ja puhtaita ihmisiä kuin te aamuin illoin suihkuttelijat. Ei pöyristytä toistemme tavoista vaan hyväksytään se, että kaikkien kehot on erilaisia ja ihan yhtä hyviä.
[/quote]

Pysytään siellä maaseudulla haisemassa, ei ne elukat siitä häiriinny.

Vierailija
79/127 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4- ja 6vuotiaat tytöt käy peppupesulla joka ilta. Kyl se pyyhkiminen on välillä niin ja näin niillä itellä,et ehdottomasti. Kylpy tai sauna yleensä kerran viikossa ja hiusten pesu kerran viikossa-kahdessa. Ei ehkä nyt tarvi potea huonoa omatuntoa, kun joskus jää iltapesut välistä :D itekin käyn joka päivä suihkussa, koska haluan olla puhdas. Ja miten viittii laittaa puhtaat alusvaatteet, jos ei oo puhtaat paikat?

Vierailija
80/127 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmisillä vielä kynsiharjoja? En ole pitkään aikaan nähnyt vessoissa, vai ovatko vain piilossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme