Mitä teillä tarkoittaa LASTEN ILTAPESU käytännössä?
Meillä lapsi 7v käy iltakylvyssä (siinä vauva-ammeessa) lutaamassa 2-3 pv:n välein, jonka jälkeen pikasuihku ja shampoopesu. Muina iltoina iltapesu tarkoittaa vain hampaiden pesua. Tiheämmät pesuvälit ovat minusta ylireagointia tuon ikäisellä, veden kulutuksesta puhumattakaan.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi 7v käy iltakylvyssä (siinä vauva-ammeessa) lutaamassa 2-3 pv:n välein, jonka jälkeen pikasuihku ja shampoopesu. Muina iltoina iltapesu tarkoittaa vain hampaiden pesua. Tiheämmät pesuvälit ovat minusta ylireagointia tuon ikäisellä, veden kulutuksesta puhumattakaan.
Meillä ei ole koskaan harrastettu iltapesuja ammeessa; vauvana ei viihtynyt ammeessa, joten siirryttiin suihkun käyttöön heti kun oli käytännössä mahdollista. Tavallinen iltapesu 6v lapsella on hampaiden ja naaman pesu, koska suihkussa käydään aamuisin (ei kuitenkaan joka aamu).
Liotan penskoja yleensä muutaman tunnin mäntysuovassa ja sitten hankaan juuriharjalla puhtaaksi. Eivät taatusti haise minun pennut paskalle.
Lapset on itse käyneet joka ilta kylvyssä pienestä asti. Suihkussa saavat käydä sitten, kun osaavat homman itse. Aika itsenäisesti tuo kylpykin kyllä sujuu jo 5-vuotiaana. Ja kylpyöljyä laitetaan veteen ja lapset pesee itse sienellä ja saippualla.
3-vuotiaalla pisu, hampaiden ja käsienpesu joka ilta. Peppu pestään myös joka päivä/ilta. Shampoolla pestään hiukset ehkä kerran kuukaudessa tai jos on likaiset niin useammin. Suihkussa käy kerran viikossa/ kahdessa viikossa. Kynnet leikataan ja korvat putsataan usein myös varpaat. Kaikki varmaan kauhistelee tätä pesuväliä mutta lapset eivät hikoile eivätkä eritä talia kuten aikuiset. Rasvakerros suojaa lasta, se on sen tehtävä. Pientä lasta ei tarvitse altistaa kemikaaleille eikä kuivattavalle vedelle. Myöhemmin esim. teini-iässä puhtaudesta tulee huolehtia joka päivä, myös suihkun muodossa. Työni liittyy kemikaaleihin, joten tiedän mistä puhun.
1,5v käy kanssani joka ilta suihkussa. Jo n. 4kk iästä käynyt päivittäin kylvyssä. Saippuaa tai shampoota ei käytetä.
Mä käyn suihkussa joka aamu. Lapset käy pari kertaa viikossa. Iltapesu tarkoittaa hampaitten pesua lasten tapauksessa, en näe syytä sen tarkemmin jynssätä. En itsekään välttämättä pese kasvoja iltaisin, jos en ole meikannut.
Iltapesuun kyllä minun mielestäni kuuluu pylly ja alapää pesu. Ja tietty kädet, naama ja hampaat. Ja alushousut vaihdetaan päivittäin!! Meillä 5v ja 3v. Suihkussa jokatoinen päivä, tai hikoilun jälkeen. En ymmärrä miten joilla kerta viikossa riittää? Eikö lapset ole ulko leikkimässä tai muuten liikumassa? Hyi olkoon..