Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teillä tarkoittaa LASTEN ILTAPESU käytännössä?

Vierailija
18.11.2014 |

Meillä lapsi 7v käy iltakylvyssä (siinä vauva-ammeessa) lutaamassa 2-3 pv:n välein, jonka jälkeen pikasuihku ja shampoopesu. Muina iltoina iltapesu tarkoittaa vain hampaiden pesua. Tiheämmät pesuvälit ovat minusta ylireagointia tuon ikäisellä, veden kulutuksesta puhumattakaan.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihku joka ilta. Jos illalla ei käydä suihkussa niin seuraavana aamuna käydään ennen kuin lähdetään minnekään. Myös jos on yöllä hikoiltu tms, niin suihku. Lisäksi hampaat joka ilta ja aamu. Hiukset pestään shampoolla noin joka toinen päivä, varsinkin jos on tullut hikoilua. 6v.  

Vierailija
42/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ilta käy suihkussa mutta hiuksia ei kastella. Huuhtelee itsensä vedellä, pylly ja kädet pestään miedolla saippualla (tyttö kyseessä joten pimppi tietenkin vain vedellä mutta kyllä ihan pestään). Suihkun jälkeen hampaat. Kerran viikossa on kylpy jolloin hiukset pestään. Iho ei ole ollenkaan kuiva. Normaali iho ei vesipesusta kuivu.

Vierailija
44/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v. pestään kädet, kasvot ja alapää aamuin illoin. Kerran viikoss käy suihkussa/kylvyssä, missä hiustenpesu. Tarvittaessa tiheämmin suihkussa, jos hikinen, likainen jne.

Vierailija
45/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se tarkoittaa käynti joka ilta kokosuihkussa tai luttaamista lastenvannassa/ tai sauaniltaa. Lapsilta hiukset ja iho pestään saippualla+ samppoolla joka toinen päivä. Tai no, hiukset oikeastaan 2x viikossa. Lisäksi harjataan hampaat ja isommilla lapsilla käytetään myös lankainta. Näin on menetelty jokaisen lapsen kohdalla vauvasta alkaen. Tapa en peritty omasta lapsuuskodistani.

lapset 8, 9, 19, 21, 23

Vierailija
46/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojat 5 v. ja 7 v. käyvät kaksi kertaa viikossa saunassa, toisella kerralla pestään tukat. Iltapesu tarkoittaa hampaiden ja kasvojen (etenkin suun ympärystä) pesua. Keväällä ja kesällä, kun ilmassa on siitepölyä ja muutenkin ollaan vähissä vaatteissa, suihkussa käydään joka ilta.

Näillä on pärjätty ihan hyvin. Puhtaat vaatteet vaihdetaan joka päivä vaikka eivät näyttäisi likaisilta. Peput pestään jos tarpeellista.

Vierailija
47/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se vaatteiden vaihto ei ole kiinni pyllypesusta. Pikkarit illalla pyykkiin ja aamulla puhtaat jalkaan. Pyjama vaihdetaan suihkuiltoina ellei aamupalajogurtit ole aiemmin rinnuksilla.

Vierailija
48/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:31"]

Meidän atoopikko käy joka ilta kylvyssä tai suihkussa. Pesuainetta ei käytetä joka kerta. Iho rasvataan perusvoiteella kauttaaltaan pesun jälkeen. Iho on todella kaunis ja hyväkuntoinen! Monet ovat kummastelleet, kun kuulevat hänen atopiasta, sillä ihottumaa ei (enää) juuri koskaan ole hyvän hoidon ansiosta.

[/quote]

Atooppisen ihon hoitoon meillä ainakin ohjeistettiin pesemään joka kerta ennen rasvausta. Ei saa rasvata likaista ihoa. Lisäksi sanoivat, ettei saippuaa saisi käyttää ikinä vaan aina pestään rasvalla puhtaaksi (tutkittu on ja todettu, että poistaa bakteerit yhtä hyvin kuin saippua). Meillä huomaa atooppisen ihon alkutalvesta, kun en ole vielä muistanut rasvata kunnolla joka ilta, muuten hyvässä kunnossa.

Eli tämä atooppisen ihon omaava 2v pestään iltaisin rasvalla (syksyllä ja keväällä ei ihan joka ilta) ja 5v iltapesuun kuuluu kasvot, kädet ja hampaat sekä 1-2 kertaa viikossa hiukset.

Vierailija
49/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:53"]

Oho, onpa täällä erilaisia vastauksia kuin mitä itse etukäteen ajattelin. Ihan tosissani luulin, että jokainen huuhtaisee lapsensa pimpin/pippelin iltaisin, vaikka ei kokosuihkussa kävisikään. Oikeasti yllätyin, kun näin ei ollut. Meillä juuri 1v täyttänyt on vielä vaipoissa, joten iltapesu on muutaman kerran viikossa kylpy (ettei iho kuivu turhaan, eikä mielestäni noin pieni tarvitse päivittäistä suihkua) ja muina iltoina kasvojen, käsien ja alapään pesu. Toki pissoja ja kakkoja huuhtaistaan päivälläkin. 3-vuotiaalla iltapesu on sama, ei siis suihkua/kylpyä päivittäin, mutta tottakai pimppi huuhtaistaan. Ihan puhtaasta mielenkiinnosta - en haukkumismielessä - kyselisin, missä iässä te useimmat lopetatte lapsen alapään pesun ja aloittaako lapsi sen vasta murrosiässä uudelleen, siis päivittäin? Uskoisin, että kuitenkin kaikki huuhtaisevat vauvan alapään, elleivät kylvetä joka ilta. (Niin ja toki hammaspesu kuuluu meillä lasten iltapesuun myös.)[/quote]

[/quote]

Minä pesen käsisuihkulla aina kakan jälkeen, joten siinä tulee päivittäin alapesu lapsille (2v ja 5v).

Vierailija
50/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää joku vitsi? kai nyt joka päivä käydään suihkussa iästä riippumatta?!

Vierailija
51/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v käy joka ilta suihkussa+hampaat (hiki päässä juoksee ja pelaa koulussa ja koulun jälkeen)

17v käy joka ilta suihkussa+hampaat(treenit) + käy myös aamuisin

20v käy joka ilta suihkussa+ monena aamuna

=mun lapsia siis kaikki

Vierailija
52/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ette suihkuta lastenne peppuja iltaisin, niin käytättekö kaikki bideesuihkua joka kakallakäynnin jälkeen? Jos ette, niin lastenne peput haisee, ihan varmasti. Ette vain haista sitä. Meillä ei ole bideesuihkua ja vanhemmat tarkistavat lasten pyllyt (alle kouluikäisiä) kostealla vessapaperilla kakan jälkeen. Tarhassa pyyhkivät tavallisella vessapaperilla. Peput pestään joka ilta miedolla saippualla. Vaikka hygienia on näin hyvä, niin silti haistan lasten pepuista sellaisen peppumaisen hajun ihan selvästi joka ilta ennen suihkua. En sitä erityisesti haistele mutta lapset pomppivat nakuna edessä kun itse istun kylppärin lattialla heitä riisumassa. Ja se sama haju on ihan jokaisessa lapsessa ja aikuisessa, joka ei päivittäin persettään pese. On selvää, että lapset ei sillä tavalla hieltä haise kuin aikuiset, mutta tuo alapää onkin toinen juttu.

Vierailija
53/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:19"]

Ei ole mitään muuta iltapesua kuin hampaiden pesu, ja tietysti siinä yhteydessä pestään alaosa kasvoista ja kädet. Ei meidän lapset likaannu niin paljon että pitäisi jatkuvasti olla pesemässä joka paikkaa.

[/quote]

Suihkussa käydään tarpeen vaatiessa, ja samoin vaatteet vaihdetaan kyllä kun on likaantuneet, myös suikujen välisenä aikana. Lapset ei haise, jos alkaa hiukset haista hikiseltä ja näyttää jotenkin likaiselta, niin mennään suihkuun. Yleensä kerran viikossa riittää vallan mainiosti, kesällä varmaan vähän useamminkin riippuen päivien aktiviteeteista.

Vierailija
54/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:52"]

Te, jotka ette suihkuta lastenne peppuja iltaisin, niin käytättekö kaikki bideesuihkua joka kakallakäynnin jälkeen? Jos ette, niin lastenne peput haisee, ihan varmasti. Ette vain haista sitä. Meillä ei ole bideesuihkua ja vanhemmat tarkistavat lasten pyllyt (alle kouluikäisiä) kostealla vessapaperilla kakan jälkeen. Tarhassa pyyhkivät tavallisella vessapaperilla. Peput pestään joka ilta miedolla saippualla. Vaikka hygienia on näin hyvä, niin silti haistan lasten pepuista sellaisen peppumaisen hajun ihan selvästi joka ilta ennen suihkua. En sitä erityisesti haistele mutta lapset pomppivat nakuna edessä kun itse istun kylppärin lattialla heitä riisumassa. Ja se sama haju on ihan jokaisessa lapsessa ja aikuisessa, joka ei päivittäin persettään pese. On selvää, että lapset ei sillä tavalla hieltä haise kuin aikuiset, mutta tuo alapää onkin toinen juttu.

[/quote]

Aika pervo on jos toisten lasten takapuolia haistelee, ja jos vähän haiseekin pyllyltä kun työntää nenän siihen muutaman sentin säteelle paljaasta peräreijästä, se on normaalia, ei se takapuoli kuulu ruusuilta haista. Jokaisella ihmisellä on myös ominaishaju.

Vierailija
55/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun lapset juokse nakuna pitkin kyliä haisteluttamassa peppujaan.... jos et itsekään haista peppumaista hajua kuin nenä kiinni lapsen pyllyssä, niin millä sen joku random ohikulkija haistaa. Koiranpaskat siellä kadulla lemahtaa, ei lapset.

Mulla tuli ikävä 70/80 -lukua, kun ihmisillä oli vielä joku tolkku ja älli.

Vierailija
56/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:52"]

[/quote]

Aika pervo on jos toisten lasten takapuolia haistelee, ja jos vähän haiseekin pyllyltä kun työntää nenän siihen muutaman sentin säteelle paljaasta peräreijästä, se on normaalia, ei se takapuoli kuulu ruusuilta haista. Jokaisella ihmisellä on myös ominaishaju.

[/quote]

Niin no en mä toisten lasten perseitä haistelekaan. Ei ne omienkaan haise muuten kuin silloin  kun nakuna mun nenän korkeudella hyppivät mutta eikö se riitä syyksi pesuun? Mua ainakin inhottaa ajatus että oma perseeni haisisi ja haluan huolehtia puhtauden tunteesta lapsillekin. Tuskin sitä itse haistavat mutta on todella vaikea jättää pesemättä kun pyllymäinen halu leijuu nenään. Todella outo asenne sulla. 

Toinen on pissan haju, meillä ainakin tyttölapsilta tulee pikkusen päivän aikana pissaa pikkareihin, kun menevät usein ihan viime tipassa vessaan. Täytyyhän se alapää pestä päivittäin aikuisillakin, miksei sitten lapsillakin?

Vierailija
57/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon huolissani juuri siitä, että iho totutetaan pesuun. Silloin alkaakin se peppu haisemaan. Sama se vaikka itselläkin hiusten pesun kanssa. Jos pesee päivittäin hiukset, niin hiukset rasvoittuukin nopeammin. Myös limakalvot ja pesuaineet, eikö kukaan ole huolissaan että tytöltä on tunto pois murrosikään mennessä, vaikka silloin vasta alkaisi sitä päivittäistä pesua tarvitsemaan?

Ja oikeesti, ei mun hajuaistissa ole mitään vikaa (tosin en tiedä kuinka läheltä te muut haistelette). Ei lapsen pepun pitäisi haista jos käy 2-3krt vkossa suihkussa. 

Onneksi täällä on paljon myös niitä jotka säästelevät suihkua lapsiltaan. Tarpeen mukaan on minusta oikea pesutahti, mutta kerta viikkoon on todennäköisesti liian vähän, silloin alkaa jo haisemaan.

Vierailija
58/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v käy kylvyssä joka ilta, on aina käynyt. Ihoa ei ole koskaan pesty millään aineilla, hiukset tarvittaessa vauvashampoolla.

Lapsi syö itse ja varsinkin iltapuuron jälkeen on kyllä pakko peseytyä :D

Vierailija
59/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musson varmaan joku vika ko en itekkään käy suihkussa päivittäin..

Vierailija
60/127 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin samaa, mäkin käyn suihkussa joka toinen päivä, eikä kukaan ole koskaan sanonut että haisisin. Miten lapset sitten haisisi? Lapsille riittää ihan hyvin se 2-3krt/vko. Lapsen iho kestää paljon, mutta kannattaako sitä totuttaa tuollaiseen jo pienenä? Omat lapsetkin on käyneet 2-3krt/vko suihkussa, mutta noin kuudennella luokilla kun murrosikä alkoi, niin kertoja piti tihentää ja nyt yläkouluikäisinä käyvät joka aamu kun iho rasvoittuu ja etenkin hiukset on pestävä päivittäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi