Äiti menehtyi keisarileikkauksessa Pietarsaaressa, olisiko hengissä jos
olisi synnyttänyt alakautta?
Nuori nainen menehtyi keisarileikkauksessa
12.08.2008 06:20
Vastasyntynyt menetti äitinsä viime perjantaiaamuna, kun nuori pietarsaarelainen nainen kuoli keisarileikkauksen yhteydessä Pietarsaaren sairaalassa.
Sairaalan johtavan lääkärin Kimmo Kuisman mukaan kyseessä on erittäin harvinainen kuolema. Synnyttäjä ei ollut missään riskiryhmässä, eikä ongelmia ollut odotettavissa.
- Synnytyksen yhteydessä tuli äkillinen komplikaatio. Nainen tuli synnytykseen täysin terveenä, ja yhtäkkiä tuli jotakin.
- Työskentelimme hänen pelastamisekseensa monta tuntia, mutta se ei auttanut, selvittää Kuisma.
Vauva oli ehtinyt syntyä ennen traagista käännettä.
Hän kertoo, että mukana olivat erittäin kokeneet lääkärit.
- Missä sairaalassa tahansa olisi käynyt näin. Häntä ei olisi voitu pelastaa edes yliopistollisessa sairaalassa.
Kuisma muistuttaa, että Suomessa äidin ja lapsen kuolemat synnytyksen yhteydessä ovat erittäin harvinaisia.
Kommentit (105)
Mä pelkäsin ihan tossissani suunniteltua sektioo,paljon enemmän kuin esikoinen "vituralleen"mennyttä alatiesynnytystä.
Enkä mielestäni turhaa , olin tosi kipeä leikkauksen jälkeen ja pitkään vaikka toipumisessa ei takapakkia tullutkaan. Verenhukaksi oli kirjattu 800ml. En tiedä onko se paljon vai vähän?
Ja minun tapauksessa sektio päätettiin äidin "tulevaisuuden takia"
ei vauvan kunnon takia.
T:pelolta salaa vauvasta nro 3 haaveileva, tällä hetkellä never ever again-tunnelmissa...
Minä synnytin 2kk sitten ihanasti alateitse, ja sain sen jälken yllättävän komplikaation (massiiviverenvuoto), jota operoitiin 7 tuntia. Menetin 9 litraa verta ja kuolema kävi todella lähellä. Lääkärit sanoivat, että suurin pelastus oli se, että olin helsingissä, ja täällä oli riittävästi verta ja päivystävinä lääkäreinä todella ammattilaiset.
Kolme vuotta sitten synnytin sunnitellulla sektiolla, ja silloinkin oli hankalaa. Menetin 5 litraa verta. Tosin eri syystä.
Kolmas kerta ehkä todena sanoo, joten meidän lapsiluku on tässä ellen halua tietoisesti ottaa kuoleman riskiä. Synnytys ei sovi minulle.
Synnytys on aina riski.
Ja kylmyys johtuu yleensä nukutusaineesta.
Osanottoni.
oikein kylmää kun ajattelinkin tilannettasi.
Onneksi olet hengissä ja lapsillasi on äiti.
niin, sterilisaatio olisi varmasti järkevin. Hirvittää vaan kaikki toimepiteet mitkä kohdistuu tuonne gynealueelle. En edes kierukkaa vielä uskalla laittaa. Tuntuu, että mistä vaan voi tulla joku odottamaton komplikaatio.
olisi ollut "entisaika" niin minä olisin kuollut ed. lapseni synnytykseen.menetin niin paljon verta istukan irrotuksessa.hui kamala ajatus.