Millaisilta näyttäisivät perhe- ja muut väkivaltatilastot jos niistä karsittaisiin alkoholitapaukset?
Eli ne 70% pahoinpitelyista mm. jotka alkoholin vaikutuksen alaisina tapahtuu. Henkirikoksista tietty % myös.
Tuntuu että erityisesti naisasianaisilla on tarve vähätellä alkoholin vaikutusta saadakseen miehet näyttämään pahemmilta kun se tajunnan taso nyt vaan laskee kännissä ihan itse kullakin.
En tässä yhteydessä myöskään mainosta jotain muuta päihdettä jolla ei tällaisia vaikutuksia ole havaittu.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosina 2010−2015 noin 70 % henkirikoksesta epäillyistä ja noin 70 % henkirikosten uhreista oli rikoshetkellä alkoholin vaikutuksen alaisena. Niin ikään noin 70 %:ssa kaikista henkirikoksista kaikki tapauksen osapuolet olivat humalassa, noin 80 %:ssa ainakin yksi osapuoli oli humalassa. Miesten henkirikoksissa linkki alkoholinkäyttöön on vielä vahvempi kuin naisten kohdalla. Alkoholipäihtymys liittyy kiinteästi myös pahoinpitelyihin, suurin osa pahoinpitelyistä tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena. Miespuoliset tekijät ovat rikoshetkellä useammin humalassa kuin naiset. Humalatila lisää myös riskiä joutua pahoinpitelyrikoksen uhriksi.
Kuinkas moni oli humalassa tekemättä pahojaan, ihan näin vertailun vuoksi melko oleellinen tieto?
Ei vaan oleellinen tieto on missä määrin altistaa toilailuille. Suurin osa pahoinpitelyistä tapahtuu kännissä vaikka ihminen on kännissä vain pienen osan ajasta (ainakin minä) ja siten lasketaan altistus. You do the math.
Minä olen paljon kännissä ja olen silloin kova kehumaan ja halaamaan kanssaihmisiä, voisimmeko keskustella myös siitä kuinka paljon alkoholi altistaa hellyydenosoituksille ja huomaavaisuudelle?
Muualla maailmassa humalassa olo vaan suurentaa rikoksen vakavuutta.
Suomessa sit taputellaan olalle että eihän se mitään, sähän olit kännissä 🙄
Jos tekee kännissä rikoksia ja on väkivaltainen niin kannattaisko siitä luopua?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää viina-selitys on jo niin kulunut. Olisi aika luopua siitä. Suomessakin on paljon ihmisiä, jotka eivät pahoinpitele ketään selvinpäin eivätkä kännissä.
Kuitenkin 70% pahoinpitelyista tapahtuu kännissä.
Mutta samat ihmiset pahoinpitelevät myös selvinpäin. Jos niillä ei olisi viinaa, ne samat pahoinpitelyt tapahtuisi vain selvinpäin. Ei se viina lyö, vaan se ihminen. Koeta nyt jo tajuta. Sama juttu kun ei autot tapa, vaan huonot autokuskit, auto ei aja yksin kenenkään päälle.
Useinhan se tilanne on niin että se hakkaaminen alkaa kännissä, mutta sitten jatkuu selvinpäin. Eli ensimmäinen askel kohtu väkivaltaisuutta tehdään alkoholinvikutuksen alaisena. Toisekseen on paljon miehiä jotka ovat vain alkoholia nauttittuaan väkivaltaisia. Siksi monet naiset ovat puun ja kuoren välissä kun heidän miehensä on aivan ihana selvin päin mutta juotuaan väkivaltainen. Toki heillä olisi ongelmia ilmankin sitä alkoholia, mutta ne onngelmat olisi ehkä helpompi tunnistaa selvin päin sen sijaan että arviointikyky olisi heikentynyt alkoholista.
On löydetty rähinäviinageeni, eli joillakin se alkoholi mahdollistaa väkivaltaisen käytöksen, joka muuten ei tulisi ilmoille. Fiktiivisenä esimerkkinä Vilho Koskela. Toki hänelläkin oli taustalla omat katkeruuden aiheensa, mutta selvin päin hän niistä selviytyi.
Ja tällä en puolusta ketään kännihakkaajaa. Päinvastoin ihmettelen, että jos taipumus on, miksi korkki ei mene lopullisesti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosina 2010−2015 noin 70 % henkirikoksesta epäillyistä ja noin 70 % henkirikosten uhreista oli rikoshetkellä alkoholin vaikutuksen alaisena. Niin ikään noin 70 %:ssa kaikista henkirikoksista kaikki tapauksen osapuolet olivat humalassa, noin 80 %:ssa ainakin yksi osapuoli oli humalassa. Miesten henkirikoksissa linkki alkoholinkäyttöön on vielä vahvempi kuin naisten kohdalla. Alkoholipäihtymys liittyy kiinteästi myös pahoinpitelyihin, suurin osa pahoinpitelyistä tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena. Miespuoliset tekijät ovat rikoshetkellä useammin humalassa kuin naiset. Humalatila lisää myös riskiä joutua pahoinpitelyrikoksen uhriksi.
Kuinkas moni oli humalassa tekemättä pahojaan, ihan näin vertailun vuoksi melko oleellinen tieto?
Ei vaan oleellinen tieto on missä määrin altistaa toilailuille. Suurin osa pahoinpitelyistä tapahtuu kännissä vaikka ihminen on kännissä vain pienen osan ajasta (ainakin minä) ja siten lasketaan altistus. You do the math.
Minä olen paljon kännissä ja olen silloin kova kehumaan ja halaamaan kanssaihmisiä, voisimmeko keskustella myös siitä kuinka paljon alkoholi altistaa hellyydenosoituksille ja huomaavaisuudelle?
Toki alkoholi altistaa myös ahdistelukäytökseen. Se, onko toimintasi hellyyttä vai ahdistelua, ei ole itsesi määriteltävissä.
vielä jos ulkomaalaiset karsittais pois, niin tapaukset vähenisi 90%.
Minä olin väkivaltainen humalassa, mutta en ikinä selvinpäin. Olen nainen. Takana traumaattinen lapsuus kuten useimmilla väkivaltaisilla ihmisillä ja alkoholi ns. vapautti sen syvälle koteloituneen vihan ja katkeruuden.
Lopetin juomisen ja menin terapiaan, en ole ikinä ollut väkivaltainen selvinpäin enkä usko, että tulen ikinä olemaankaan.
Väkivaltaiset ihmiset ovat useimmiten sairaita, mutta kynnys hakea apua on korkea.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin väkivaltainen humalassa, mutta en ikinä selvinpäin. Olen nainen. Takana traumaattinen lapsuus kuten useimmilla väkivaltaisilla ihmisillä ja alkoholi ns. vapautti sen syvälle koteloituneen vihan ja katkeruuden.
Lopetin juomisen ja menin terapiaan, en ole ikinä ollut väkivaltainen selvinpäin enkä usko, että tulen ikinä olemaankaan.
Väkivaltaiset ihmiset ovat useimmiten sairaita, mutta kynnys hakea apua on korkea.
Oon nainen ja ottanut useampaan otteeseen turpiin humalaiselta mieheltä. Joo joo traumatausta, sairaus, on patoutumia ja on elämä vaikeaa, pitäähän sitä ymmärtää 🤷 Niin on mullakin.
Mihin saakka sun tilanne meni ja missä vaiheessa eskaloutui siihen, että tajusit lopettaa juomisen ja hakea apua?
Oma ukko valitsi mieluummin viinan kuin olisi edes yrittänyt olla selvinpäin pidemmän aikaa ja sitoutua muutokseen. Tuntuu aika pahalta, mutta teki sentään rehellisen päätöksen kumpi on tärkeämpää 🙄
Vierailija kirjoitti:
Koskahan tulee aika, jolloin ihmispskat eivät voi enää piiloutua alkoholin taakse?
Ei tule. Suomalaisille viina on ihmisoikeuskysymys. Sit ne pahoinpitelijät selittää, että ei se viinasta johtunut kun se toinen provosoi niin pahasti että oli pakko vetää turpiin, juominen jatkuu. 🙄
Vierailija kirjoitti:
vielä jos ulkomaalaiset karsittais pois, niin tapaukset vähenisi 90%.
Mulla ei ole ikinä ollut ulkomaalaista miestä. Tai no, eka poikaystävä oli virosta muuttanut jo nuorena.
Sen jälkeen kolme ihan kantasuomalaista miestä on pieksänyt mua ollessani suhteessa heidän kanssa.
Asun niin pienessä kaupungissa, että täällä ei hirveämmin ulkomaalaisia ole ja nekin vähät pariutuneet keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Koskahan tulee aika, jolloin ihmispskat eivät voi enää piiloutua alkoholin taakse?
koska tulee aika ettei piilouduta ruskean punaisen tai vihreän värin taakse.
Niin moneen väkivaltatapaukseen liittyy ihan vaan kännissä koheltaminen. Nakkikioskitappelutkin kaikki.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3aaf9a56-b58d-4003-8704-43db5b0055cf
Ja mitenköhän sitä uhria lohduttaa, oliko tekijä humalassa vai ei? EHumalatila ei ole mikään lieventävä tekijä.
ihanko oikeasti luulisit, että juopot luuserit muuttuisivat paremmiksi ihmisiksi, jos viinaa ei olisi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
On löydetty rähinäviinageeni, eli joillakin se alkoholi mahdollistaa väkivaltaisen käytöksen, joka muuten ei tulisi ilmoille. Fiktiivisenä esimerkkinä Vilho Koskela. Toki hänelläkin oli taustalla omat katkeruuden aiheensa, mutta selvin päin hän niistä selviytyi.
Ja tällä en puolusta ketään kännihakkaajaa. Päinvastoin ihmettelen, että jos taipumus on, miksi korkki ei mene lopullisesti kiinni.
Mustakin on kiva olla kännissä ja musta tulee vaan hauskempaa seuraa. Oon kuitenkin ollut todistamassa ja uhrina kun mies alkaa kännissä jos ei fyysisesti väkivaltaiseksi niin vähintään henkisesti ja räyhää ulos kaikki mahdolliset patoutumat koko elämän ajalta kumppanilleen, ihan niinkuin nainen olisi syyllinen siihenkin kun äiti kohteli lapsuudessa huonosti.
Noita kun joutuu kokemaan niin toivoo että koko aine olisi laiton, niinkuin jossain päin on.
Vierailija kirjoitti:
ihanko oikeasti luulisit, että juopot luuserit muuttuisivat paremmiksi ihmisiksi, jos viinaa ei olisi olemassa.
Siinä on vaikea parantaa elämäänsä tai tehdä mitään hyödyllistä, jos on koko ajan joko humalassa tai potee krapulaa.
Hyvinkin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenköhän sitä uhria lohduttaa, oliko tekijä humalassa vai ei? EHumalatila ei ole mikään lieventävä tekijä.
Suomessa on: https://www.uusimaa.fi/paikalliset/1408114
"Syyttäjien mukaan tuomittu nainen oli ohjannut henkilöautonsa tahallaan vastaantulevien kaistalle päin raskasta ajoneuvoyhdistelmää. Auton kyydissä oli naisen 3-vuotias poika, jonka hän oli juuri hakenut tämän isältä Elimäen Alppiruususta.
Nainen ei ollut ollut huumaavien aineiden tai päihteiden vaikutuksen alaisena hakiessaan poikansa huoltoasemalta. Syytteen mukaan hän oli käyttänyt 33 kilometrin matkaan Elimäeltä onnettomuuspaikalle lähes kaksi tuntia.
Nainen oli ensin pysähtynyt ottamaan isot annokset huumaavia lääkeaineita Tramadolia ja Sirdaludia. Toisen pysähdyksen aikana hän oli juonut kirkasta viinaa sen verran, että promillelukema oli onnettomuuden jälkeen 1,13.
Naisen puolustus kiisti sekä syytteen tapon yrityksestä että vaihtoehtoisen syytteen törkeän pahoinpitelyn yrityksestä. Puolustusasianajajan mukaan teko ei ollut tahallinen, vaan nainen oli ollut huumaavien lääkeaineiden ja alkoholin vuoksi tokkurainen, saattoi jopa nukahtaa rattiin."
Ei se haittaa jos kännissä on, eikä varsinkaan sitten jos vetää vielä kolmiolääkkeitä päälle 🙄
Muualla tuomio vaan kovenisi.
Ylipäätään rikoksista vähenis 80-90% jos alkoholia ja huumeita ei ois koskaan keksitty