Miksi sinä aikuinen ihminen et saa pidettyä jotain kissankokoista lamppuharjaa nätisti hihnassa?
Koira tempoo ja räkyttää, kuin raivopää flexi pitkällä ja sinä pyörit siinä ympärillä ihan idioottina ja lässytät koiralle jotain mitä se ei todellakaan ymmärrä ja lopulta haluaa räyhätä lisää, kun olet sen mielestä niin ärsyttävä ja voimaton.
TODELLA noloa ja naurettavaa ja jopa vaarallista näin pyöräilijän näkökulmasta, kun se fifi voi ihan hetkessä olla siellä etupyörän alla ja flexit solmussa.
Aina moititaan, kun joku ei saa isoa koiraa pidettyä, mutta ilmeisesti se on ol, ettei saa jotain alle 10 kg rottaa pidettyä nätisti aloillaan.
Kommentit (36)
Vanhuksilla on nyt ongelmia. Eikö pyöräily tai mikään onnistu enää. Taitaa olla joku uusavuton pyöräilijä kyseessä. Elämä voi olla hankalaa ja ongelmia, kun niitä tekee itse. On se kova kohtalo. Kaikki on aina niin vaikeaa ja kaikki on niin kamalaa. Hah, mitä juttuja vauva.fi tuottaa.
Puhut varmaan minusta.
Minulla on hoidossa juuri tuollainen kymmenen kilon koira, ja viimeksi tänä aamuna olin voimaton sen ulkoilukäytöksen edessä.
Kukaan ei kouluta koiraa huonosti tahallaan. JOKAINEN haluaisi, että oma koira kävelee hihnassa nätisti, haluaisi ettei se räksyttäisi muille koirille tai jahtaisi polkupyöriä. Ei se ole mikään tietoinen valinta, että koulutus ei mene putkeen.
Räyhääminen sinunkaan puolelta tuskin auttaa? Tai en tiedä, voi kai sitä olla välinpitämättömiä ja patalaiskojakin koiranomistajia, mutta he eivät ole näitä koirille lässyttäjiä. Se lässyttäjä sentään yrittää.
Minä en ole vastuussa tämän koiran koulutuksesta varsinkaan näin lyhyen hoitojakson aikana, saati että osaisin käytöksen korjata, joten pyrin vain selviämään tilanteista (muista koirista, polkupyöristä…) ilman vahinkoja.
Tiedän, että koiraa on koulutettu parhaan osaamisen mukaan. Siitä ei hyödytä räksyttää ja hokea mikä menee vikaan. Aina näissä haukkumisketjuissa aloittaja vain antelee, muttei koskaan anna parempia neuvoja ja vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän vi..n ongelma aloittajalla on. Hae apua terveyteen. Ei kukaan täyspäinen noin ajattele mistään. Aloittajalla on joku ongelma. Käykö pyörän istuin kiepeetä vai onko pipo kireellä. Hanki koira, niin helpottaa oloa.
Varmaan suurin osa täyspäisistä ihmisistä ajattelee juuri noin, että sen lemmikin pitää pysyä hallinnassa eikä sitä saa päästää juoksemaan miten sattuu muiden tiellä liikkujien eteen. Minusta se ei ole täyspäistä, että ihminen seisoo toisella puolella tietä ja koira toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Puhut varmaan minusta.
Minulla on hoidossa juuri tuollainen kymmenen kilon koira, ja viimeksi tänä aamuna olin voimaton sen ulkoilukäytöksen edessä.
Kukaan ei kouluta koiraa huonosti tahallaan. JOKAINEN haluaisi, että oma koira kävelee hihnassa nätisti, haluaisi ettei se räksyttäisi muille koirille tai jahtaisi polkupyöriä. Ei se ole mikään tietoinen valinta, että koulutus ei mene putkeen.
Räyhääminen sinunkaan puolelta tuskin auttaa? Tai en tiedä, voi kai sitä olla välinpitämättömiä ja patalaiskojakin koiranomistajia, mutta he eivät ole näitä koirille lässyttäjiä. Se lässyttäjä sentään yrittää.
Minä en ole vastuussa tämän koiran koulutuksesta varsinkaan näin lyhyen hoitojakson aikana, saati että osaisin käytöksen korjata, joten pyrin vain selviämään tilanteista (muista koirista, polkupyöristä…) ilman vahinkoja.
Tiedän, että koiraa on koulutettu parhaan osaamisen mukaan. Siitä ei hyödytä räksyttää ja hokea mikä menee vikaan. Aina näissä haukkumisketjuissa aloittaja vain antelee, muttei koskaan anna parempia neuvoja ja vaihtoehtoja.
Miten sinä ulkoilutit? Flexi pitkällä ja annoit koiran määrätä tahdin? Kai sinulla oli edes kunnon hihna, jota pidit suht lyhyellä ja pyrit saamaan koiran huomion sinuun? Ei se ole mitään tähtitiedettä... Jostain kumman syystä moni koirankouluttaja saa jo ihan ensitapaamisella kontaktin koiraan ja koira saattaa jopa tajuta, että nyt ei olekaan enää se lepsu heikko oma mamma siinä hihnan toisessa päässä...
Joku sairas taas vetänyt herneet nenään. Mene metsään.
Mitä väliä tuollaisella? Ap:n asenne kuulostaa paljon uhkaavammalta. Pienet on murheet ja suuri on kontrollin tarve, jos tuollaisia joku vaivautuu miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Joku sairas taas vetänyt herneet nenään. Mene metsään.
Jos olisi kyse isoista koirista, niin olisiko aloittaja sitten sairas?
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä tuollaisella? Ap:n asenne kuulostaa paljon uhkaavammalta. Pienet on murheet ja suuri on kontrollin tarve, jos tuollaisia joku vaivautuu miettimään.
Olisiko sillä sitten väliä, jos kyseessä olisi 40 kg koira?
Ap:n tekstistä vahvistuu se käsitykseni, että monet "koiraihmiset" ovat aggressiivisia muiden käskyttäjiä ja kontrolloijia. He alkavat suhtautua ihmisiinkin siten kuin siihen koiraansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottanut siihen kantaa, mutta jonkun pikkukoiran riehuminen ei ole uhka kenellekään.
Pitäsikö ap:n keksiä jotain tekemistä ja käydä tsressi läpi. Kuulostaa aivan tajuttoman erikoiselta ja stressi ihmiseltä. Ei kait kukaan noin stressaa mistään asiasta, eikä niistä valita. Ehkä on vaikea tilanne päällä, kun ottaa noin asiat eteen. Hanki kissa, koira, hevonen. Se voisi rauhoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut varmaan minusta.
Miten sinä ulkoilutit? Flexi pitkällä ja annoit koiran määrätä tahdin? Kai sinulla oli edes kunnon hihna, jota pidit suht lyhyellä ja pyrit saamaan koiran huomion sinuun? Ei se ole mitään tähtitiedettä... Jostain kumman syystä moni koirankouluttaja saa jo ihan ensitapaamisella kontaktin koiraan ja koira saattaa jopa tajuta, että nyt ei olekaan enää se lepsu heikko oma mamma siinä hihnan toisessa päässä...
Sain koiran mukana sekä fleksin että lyhyen hihnan, ja käytän ainoastaan hihnaa, sillä se tuntuu huomattavasti turvallisemmalta ja vakaammalta. Koira ei pääse kauas, mutta lyhyelläkin hihnalla hyppii kohti pyörää (luojan kiitos on kevyt, isoa koiraa en ottaisi hoitoon näillä spekseillä).
Jostain kumman syystä moni saa, mutta jostain kumman syystä minä en saanut. Taas vedotaan johonkin epämääräiseen kontaktin saamiseen, josta minulla - suhteellisen kokemattomalla koiran hoitajalla - ei ole aavistustakaan. Kuulostaa ennemminkin joltain magialta minun korvaani. Minulla ei ole ”sitä jotain”, sellaista taitoa hallita (tässä: huonohkosti koulutettua) koiraa sataprosenttisesti. Tiedän tämän, ja siksi minulla ei omaa koiraa olekaan.
Kiitos silti tästä vastauksesta kommenttiini, vaikka vastaus onkin hieman vihamielinen.
- sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottanut siihen kantaa, mutta jonkun pikkukoiran riehuminen ei ole uhka kenellekään.
No, kyllä se on siinä vaiheessa, jos päättää yhtäkkiä vaihtaa puolta vaikka suoraan pyöräilijän edessä tai raivoräkyttää pienelle lapselle.
Muistat itse kuitenkin rimpauttaa kelloa, kun huomaat tämän että koiran ulkoilluttaja pystyy ja kerkeää ottamaan koiran vierelle? Koska tämä kuuluu hyviin käytöstapoihin ja kummankaan ei tarvitse säikkyä. Kiitos niille, jotka rimpauttaa, osaatte käytöstavat.