Vl, kirjoititko aborttilakialoitteen?
Kommentit (33)
En ole fb:ssä. Itse asiassa tarkemmin ajateltuna sain yhden tekstarin, jossa kerrottiin aloitteesta. En kuitenkaan näe sitä painostuksena, koska se oli viesti ystävältä, eikä viestiin edes odotettu vastausta. Olin jo ennen tätä viestiä allekirjoittanut siitä syystä, etten itse haluaisi suorittaa aborttia . En tiedä sairaalan toimintaympäristöstä, olisiko siellä helppo toteuttaa muutos vai ei. Omassa työssäni olen skipannut joitain yksittäisiä asioita uskoni vuoksi.
Eli jos jotain painostusta tai propagandaa on ollut, se on pikemmin yksilöiden tai kaveriporukoiden suorittamaa kuin mitenkään virallisesti uskoon liittyvää.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:17"]Allekirjoitin, kun näin uutisoinnin aloitteesta. En ole kohdannut propagandaa. [/quote] Et ilmeisesti ole fb:ssa eikä sinulla ole keskusteluryhmää somessa? Tai sitten olet vain saanut fiksun piirin ympärillesi :) miksi allekirjoitit? T. Ap
[/quote]
En tuo kenelle kysymyksen osoitit mut vastaan silti että miksi ihmeessä puolustelisin tappamista? Pitää olla oikeus kieltäytyä tappamasta se ihmiselämän alku. Kun se hoitotyö on elämän suojelemista ja alkuun auttamista. Kauheaa että siihen työhön haluavat ihmiset joutuvat myös lopettamaan sitä elämää..
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:45"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:44"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:38"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:36"]Yleensä lestadiolaiset kunnioittaa olemassa olevia lakeja. Jopa niiden papit opettaa oman uskonsa vastaisesti kirkon yleisissä rippikouluissa, koska ne on sinne palkattu noudattamaan kirkon yleistä linjaa. En jotenkin usko, että olisivat tässä erityisesti aktivoituneet puoltamaan aborttialoitetta. Se on sellaista aktivismia, johon vl:t eivät yleensä lähde. [/quote] Minua on ainakin painostettu kirjoittamaan tuo aloite. Kun sanoin että en ole allekirjoittanut enkä ole aikonutkaan, sain kuulla että en tee kuten uskovainen tekisi. Joten uskon että ovat ainakin osa hyvin aktiivisesti edistämässä lakimuutosta. t. Eräs vl [/quote] Kyllä varmaan on edistäjiä. Tuo aloitteen aloittajahan on kertonut keränneensä nimiä hengellisistä tapahtumista yms. Tietääkö joku muuten tämän Sari Tanusin uskonnollista vakaumusta? [/quote] Yleensä nämä kärkkäimpinä uskontonsa puolesta julkisuudessa esiintyvät on muita kuin lestadiolaisia. Lähinnä helluntailaisia, kansanraamattuseuralaisia tms. [/quote] Lestadiolaiset preferoivat hiljaisen painostuksen julkisen älämölön sijaan. Nuortenillat ja muut keskustelut ovat täynnä niitä mielipiteitä mitä kuuluu omata, muu on harhaoppia.
[/quote]
Onko tullut mieleen, että keskustelut ovat täynnä niitä mielipiteitä, joita omataan.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:17"]Allekirjoitin, kun näin uutisoinnin aloitteesta. En ole kohdannut propagandaa. [/quote] Et ilmeisesti ole fb:ssa eikä sinulla ole keskusteluryhmää somessa? Tai sitten olet vain saanut fiksun piirin ympärillesi :) miksi allekirjoitit? T. Ap
[/quote]
En tuo kenelle kysymyksen osoitit mut vastaan silti että miksi ihmeessä puolustelisin tappamista? Pitää olla oikeus kieltäytyä tappamasta se ihmiselämän alku. Kun se hoitotyö on elämän suojelemista ja alkuun auttamista. Kauheaa että siihen työhön haluavat ihmiset joutuvat myös lopettamaan sitä elämää..
[/quote]
Joskus on pakko valita kahdesta pahasta se vähemmän tuhoa aiheuttava paha. Ideaalimaailmassa tällaisia dilemmoja ei olisi, mutta todellisuudessa niitä nyt vaan joutuu kohtaamaan. Tuo lakialoite on kaukana hoitotyön etiikasta, missä potilaan hoitoon eivät saa vaikuttaa omat arvot ja vakaumukset. Vai mitä tuumaisit, jos neuvolan th sanoisi ettei hoida raskauttasi koska odotat liian monetta lasta etkä suostu käyttämään ehkäisyä?
Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten abortteja tehdään, mutta luulisi olevan mahdollista kieltäytyä sen tyyppisestä toimenkuvasta? Vai joutuuko kuka tahansa sairaanhoitaja/kätilö tekemään näitäkin toimenpiteitä, jos ylipäätään haluaa ammattia harjoittaa?
Itse olen 16 v ollut hakemassa terveyskeskuspäivystyksestä katumuspillereitä (hajonnut kondomi vakiopoikaystävän kanssa), joita en lääkäriltä saanut vakaumukseen vedoten. Itku silmässä yritin vielä sanoa, että itsekin suhtaudun asiaan vakavasti enkä missään nimessä halua joutua aborttiin, siksi tulin sitä pilleriä hakemaan. No, ilman jouduin lähtemään. Minusta olisi ollut ok, jos juuri tuo kyseinen lääkäri ei olisi reseptiä antanut, mutta asemalla olisi voitu hoitaa asia kuntoon jonkun toisen toimesta.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:38"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:17"]Allekirjoitin, kun näin uutisoinnin aloitteesta. En ole kohdannut propagandaa. [/quote] Et ilmeisesti ole fb:ssa eikä sinulla ole keskusteluryhmää somessa? Tai sitten olet vain saanut fiksun piirin ympärillesi :) miksi allekirjoitit? T. Ap [/quote] En tuo kenelle kysymyksen osoitit mut vastaan silti että miksi ihmeessä puolustelisin tappamista? Pitää olla oikeus kieltäytyä tappamasta se ihmiselämän alku. Kun se hoitotyö on elämän suojelemista ja alkuun auttamista. Kauheaa että siihen työhön haluavat ihmiset joutuvat myös lopettamaan sitä elämää.. [/quote] Joskus on pakko valita kahdesta pahasta se vähemmän tuhoa aiheuttava paha. Ideaalimaailmassa tällaisia dilemmoja ei olisi, mutta todellisuudessa niitä nyt vaan joutuu kohtaamaan. Tuo lakialoite on kaukana hoitotyön etiikasta, missä potilaan hoitoon eivät saa vaikuttaa omat arvot ja vakaumukset. Vai mitä tuumaisit, jos neuvolan th sanoisi ettei hoida raskauttasi koska odotat liian monetta lasta etkä suostu käyttämään ehkäisyä?
[/quote]
No siinä tapauksessa vaihtaisin sellaiselle th:lle joka suostuu raskauttani hoitamaan. Huolehdin että tilanteeni on sellainen että en ole riippuvainen siitä kunnan neuvolasta jos siellä en saa haluamaani hoitoa.
En kirjoittanut. Olen itse joutunut teettäämään abortin kolme kertaa.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:03"]
En kirjoittanut. Olen itse joutunut teettäämään abortin kolme kertaa.
[/quote]
Saako kysyä että miksi päädyit aborttiin noin monesti?
Kirjoitin. Olen vl, mutta mitään en ollut kuullut keneltäkään tästä lakialoitteesta, saati sitten mitään painostusta. Enkä koe olevani mikään "himo uskovainen". Koin vain lakialoitteen tärkeäksi kun mietin, että itse olisin siinä tilanteessa. Mielestäni tämä ei ole edes pelkästään uskontoon liittyvä asia. Jokaisilla tulisi olla oikeus kieltäytyä tappamasta pieniä, viattomia ihmisiä tai ihmisen alkuja.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:34"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:45"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:44"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:38"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:36"]Yleensä lestadiolaiset kunnioittaa olemassa olevia lakeja. Jopa niiden papit opettaa oman uskonsa vastaisesti kirkon yleisissä rippikouluissa, koska ne on sinne palkattu noudattamaan kirkon yleistä linjaa. En jotenkin usko, että olisivat tässä erityisesti aktivoituneet puoltamaan aborttialoitetta. Se on sellaista aktivismia, johon vl:t eivät yleensä lähde. [/quote] Minua on ainakin painostettu kirjoittamaan tuo aloite. Kun sanoin että en ole allekirjoittanut enkä ole aikonutkaan, sain kuulla että en tee kuten uskovainen tekisi. Joten uskon että ovat ainakin osa hyvin aktiivisesti edistämässä lakimuutosta. t. Eräs vl [/quote] Kyllä varmaan on edistäjiä. Tuo aloitteen aloittajahan on kertonut keränneensä nimiä hengellisistä tapahtumista yms. Tietääkö joku muuten tämän Sari Tanusin uskonnollista vakaumusta? [/quote] Yleensä nämä kärkkäimpinä uskontonsa puolesta julkisuudessa esiintyvät on muita kuin lestadiolaisia. Lähinnä helluntailaisia, kansanraamattuseuralaisia tms. [/quote] Lestadiolaiset preferoivat hiljaisen painostuksen julkisen älämölön sijaan. Nuortenillat ja muut keskustelut ovat täynnä niitä mielipiteitä mitä kuuluu omata, muu on harhaoppia.
[/quote]
Onko tullut mieleen, että keskustelut ovat täynnä niitä mielipiteitä, joita omataan.
[/quote]
Pari sanaa jäi tuolta välistä pois, saanen korjata... :) keskustelut ovat täynnä niitä srk:n päättämiä mielipiteitä, joita omataan.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:38"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:17"]Allekirjoitin, kun näin uutisoinnin aloitteesta. En ole kohdannut propagandaa. [/quote] Et ilmeisesti ole fb:ssa eikä sinulla ole keskusteluryhmää somessa? Tai sitten olet vain saanut fiksun piirin ympärillesi :) miksi allekirjoitit? T. Ap [/quote] En tuo kenelle kysymyksen osoitit mut vastaan silti että miksi ihmeessä puolustelisin tappamista? Pitää olla oikeus kieltäytyä tappamasta se ihmiselämän alku. Kun se hoitotyö on elämän suojelemista ja alkuun auttamista. Kauheaa että siihen työhön haluavat ihmiset joutuvat myös lopettamaan sitä elämää.. [/quote] Joskus on pakko valita kahdesta pahasta se vähemmän tuhoa aiheuttava paha. Ideaalimaailmassa tällaisia dilemmoja ei olisi, mutta todellisuudessa niitä nyt vaan joutuu kohtaamaan. Tuo lakialoite on kaukana hoitotyön etiikasta, missä potilaan hoitoon eivät saa vaikuttaa omat arvot ja vakaumukset. Vai mitä tuumaisit, jos neuvolan th sanoisi ettei hoida raskauttasi koska odotat liian monetta lasta etkä suostu käyttämään ehkäisyä?
[/quote]
No siinä tapauksessa vaihtaisin sellaiselle th:lle joka suostuu raskauttani hoitamaan. Huolehdin että tilanteeni on sellainen että en ole riippuvainen siitä kunnan neuvolasta jos siellä en saa haluamaani hoitoa.
[/quote]
Tervemenoa vain naapurikuntaan neuvolaan, minä en sellaiseen pompotteluun suostuisi koska tiedän oikeuteni.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:40"]Kirjoitin. Olen vl, mutta mitään en ollut kuullut keneltäkään tästä lakialoitteesta, saati sitten mitään painostusta. Enkä koe olevani mikään "himo uskovainen". Koin vain lakialoitteen tärkeäksi kun mietin, että itse olisin siinä tilanteessa. Mielestäni tämä ei ole edes pelkästään uskontoon liittyvä asia. Jokaisilla tulisi olla oikeus kieltäytyä tappamasta pieniä, viattomia ihmisiä tai ihmisen alkuja.
[/quote]
Miten potilaan oikeudet tuossa toteutuvat paremmin? Terveydenhoitohenkilökunnan tehtävä on auttaa ihmisiä, ei auttaa valikoimiaan ihmisiä. Toivottavasti et työskentele alalla.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:17"]Allekirjoitin, kun näin uutisoinnin aloitteesta. En ole kohdannut propagandaa.
[/quote]
Et ilmeisesti ole fb:ssa eikä sinulla ole keskusteluryhmää somessa? Tai sitten olet vain saanut fiksun piirin ympärillesi :) miksi allekirjoitit?
T. Ap