Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työntekijä: kuinka monta saikkupäivää sinulle keskimäärin tulee vuodessa?

Vierailija
27.09.2021 |

Kysymys otsikossa. Olen muutanan vuoden nyt ollut valmistumisen jälkeen kunnalla hommissa sosiaalialalla. Se on kiinnittänyt huomioni, että osa työntekijöistä on ihan vähän väliä saikulla päivän-muutaman päivän. Tyyliin joka kuukausi. Sen sijaan jotkut työntekijät eivät ole ikinä poissa.

Kuinka monta saikkupäivää sinulle keskimäärin tulee vuodessa? Mistä syistä?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle vuodelle on viisi päivää. Enimmillään on ollut neljä kuukautta. 

Vierailija
62/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöissä viimeisen 1,5 vuoden aikana 0 saikkupäivää.

Jos tästä joudutaan toimistolle niin 2-3 viikkoa vuodessa otan kyllä yhteensä motivaatiosaikkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskim. 8 sairas päivää. Viime vuonna oli influenssan vuoksi viikko enemmän.

Toisaalta, jos yrityksessä on poikkeuksellisen paljon sairaslomia, siinä on jotain vikaa. Itse saikutin vuosia sitten erään ison organisaation pääkonttorilla poikkeuksellisen paljon, kun ääni meni usein. Myöhemmin tehtäviä ja paikkakuntaa vaihdettuani tuo kyseinen siipi on purettu kosteusvaurion vuoksi. Uudessa paikassa saikuttelua tuo perusmäärä +-2 päivää /vuosi.

Vierailija
64/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin koronan aikaan saikut on pienentynyt, koska etänä tehty töitä. Avokonttorilla ollessa flunssat, mahataudit yms kiersi kaikki läpi, joten saikkuja oli enemmän.

Nyt koronan aikaan kuitenkin ollut jonkun verran saikkuja, koska poskiontelontulehdus iskee päälle hyvinkin herkästi, mutta ei haluta tutkia tarkemmin mistä johtuu, että vähintään joka toinen kuukausi iskee hyvin paha poskiontelontulehdus. Antibioottireseptiä yritetään tyrkyttää vain. 

Lisäksi migreenin vuoksi joutunut nyt viimeisen vuoden aikana olemaan 3 päivää yhteensä .

Vierailija
65/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lapset olivat pieniä ja itsellä oli käsi rikki sekä asiakaspalvelutyö (eli sairaana ei töihin, ettei tartuta asiakkaita& työkavereita) niin saikkupäiviä tuli enemmän. Leikkauksen jälkeen taisin olla jopa 6 viikkoa putkeen poissa.  Nykyään on lapset isoja, käsi leikattu ja työkin sellaista, että jos on kipeä olo, niin voi jäädä kotiin ja tehdä sen minkä jaksaa. Sairaspäiviä on nyt noin kolmen vuoden aikana ollut kaksi, joista toinen tuli siksi kun koronapiikistä sain kuumeen. 

Minä olin aikaisemmin sellainen "en prkl pidä sairaslomaa" -tyyppi. Olen nyt onneksi viisastunut. Minä en ymmärrä niitä, jotka tulevat sairaana töihin. Ihan kuin se olisi joku urheuden merkki että raahautuu työpaikalle räkäisenä ja pää tukossa. Ei ole. Se on tyhmää. Lyön vetoa, että tuottavuus ei siitä kasva, kun flunssainen työnsankari tartuttaa yhden tai kaksi työkaveria kun ei voi vaan olla poissa. Toinen idioottimaisuus on ihmiset, joilla on joku akuutti tenniskyynärpää tai jännetupentulehdus tahi muu vastaava vaiva ja jotka silti tulevat töihin (olin itse tällainen idiootti) rasittamaan kättään ja aiheuttavat vaivan kroonistumisen. Sitten ei enää riitäkään viikon tai 10 päivän saikku, kun käsi on oikeasti p*skana. 

Suomessa saa onneksi sairastaa palkallisesti, toisin kuin vaikka USAssa. Ollaan tästä iloisia ja käytetään oikein tätä oikeutta. 

Vierailija
66/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jotain 0-3, nyt etätyöaikana ei yhtään kun pikkuisen sairaana voi tehdä sohvalta töitä vaikkei työpaikalle voisi mennä.

Vierailija
67/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0. Jos olen kipeä teen etätöitä kotoa käsin joka tapauksessa. Näin on ollut 25v,mun töitä ei kukaan tekee mun puolesta  kun oon pois.

Vierailija
68/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen 10 vuoden aikana olen ollut 3 pvä saikulla. Niistä 2 poskiontelontulehduksessa 6 v sitten ja 1 pvä 1,5 v sitten. Aika vähän tulee sairasteltua.