Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työntekijä: kuinka monta saikkupäivää sinulle keskimäärin tulee vuodessa?

Vierailija
27.09.2021 |

Kysymys otsikossa. Olen muutanan vuoden nyt ollut valmistumisen jälkeen kunnalla hommissa sosiaalialalla. Se on kiinnittänyt huomioni, että osa työntekijöistä on ihan vähän väliä saikulla päivän-muutaman päivän. Tyyliin joka kuukausi. Sen sijaan jotkut työntekijät eivät ole ikinä poissa.

Kuinka monta saikkupäivää sinulle keskimäärin tulee vuodessa? Mistä syistä?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän ajan keskiarvo on noin 0,1 päivää vuodessa.

Vierailija
42/68 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän tulee saikkua. Ainoa pidempi saikku oli kun sappileikkaus oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ollut kipeänä vuosiin, mutta korona-aikaan lasten takia on tullut paljonkin poissaoloja, kun jokaisen epäilyn yhteydessä odoteltiin tulosten saapumista. Kolmen pienen lapsen kanssa se tarkoitti pahimmillaan useampia päiviä kuukaudessa. Sitten oli yksi lapsen karanteeni altistuksen takia eli kaksi viikkoa putkeen kotona.

Vierailija
44/68 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta mennyt saikutta. 30 vuotta työuraa ja ehkä yksi tai kaksi keskimäärin vuodessa. Turhia ei ensimmäistäkään.

Vierailija
45/68 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1-4. Äidin kuoleman jälkeen olin viikon saikulla.

Mistä saa saikkua läheisen kuoleman vuoksi???

Minulla kuoli puoliso ja työterveyslääkäri ei antanut saikkua. Suru on tunne, ei sairaus, sanoi hän. Onneksi pomo oli leppeämpi ja sain pitää vuosilomia ja palkatonta.

Vierailija
46/68 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikan tullut enemmän sillä on pitänyt pikkuflunssankin vuoksi olla pois ja mennä testiin. Olen tänä vuonna ollut joku 8-10 päivää pois. Olen sote-alalla joten pakko jäädä helposti pois töistä.

Normivuotena ehkä 5 päivää olen poissa flunssan vuoksi.

Vierailija
47/68 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiseen kolmeen vuoteen ei yhtään.

Yleensä flunssa-kuume tulee kolmen-neljän vuoden välein, joskus harvemminkin.

Vierailija
48/68 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuoden aikana olen ollut yhteensä kaksi päivää saikulla.

Vierailija
49/68 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syystä tai toisesta nykyisessä työpaikassa olen sairastellut flussaoireiden takia tosi usein. Varmaan 20 - 30 sairaspoissaolopäivää vuodessa. Onhan se ihan karmean paljon :( Yksi entinen työkaveri totesi ekalla työviikolla, että työpaikkamme rakennuksessa saattaa olla jotain häikkää (hän on homeherkkä ihminen). Hän oli heti alusta alkaen aina viimeistään torstaina ihan himmeenä ja pelit seis. Irtisanoutui parin kuukauden sinnittelyn jälkeen koeajalla. Itse olen roikkunut nykyisessä duunissa, koska työt kuitenkin kiinnostavat. Pomot ja kollegat myös ovat hyviä. Harmittaa vaan olla paljon kipeänä. Jotenkin siinä alkaa kyseenalaistaa omaa olemassaoloaan ja tarpeellisuuttaan. Kipeänä ollessa myös koen hirmu voimakkaasti, että elämä menee ohi ja muut menevät karkuun. Ehkäpä vielä muutaman vuoden kuluttua onnistun vaihtamaan työpaikkaa.

Vierailija
50/68 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan minulla tänä vuonna 2 tai 3 päivää.

Sanoisin, että yleisellä tasolla suomalaisella keskimääräiset sairaspoissaolot flunssasta, vatsataudeista yms ovat 2-3 päivää vuodessa, "omat lomat" lääkärintodistuksella tai ilman 0-8 päivää vuodessa, riippuen työpaikan ilmapiiristä ja olosuhteista.

Sitten tietysti pidempiaikaiset vakavammat sairaudet päälle. Ja työpaikasta riippuen pidemmät työtapaturma- ja burnout lomat tietenkin.

Vierailija
51/68 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa olla 30 pv joten se. En tykkää tulla töihin jos on vetämätön olo, päänsärkyä tms.

Vierailija
52/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On "kestosaikuttajia" omallakin työpaikalla. Joidenkin kohdalla osaa melkein arvata, milloin jäädään saikulle kuten esim. ennen lomaa jo pari päivää ennen pikku flunssien tms. vuoksi omailmoituksella saikulle ja näin saadaan vähän pidennettyä lomaa tai pitkiä vapaita. Samoin pitkien vapaiden jälkeen joillakin lähes järkiään pari päivää saikkua. Arvailla voi, että miksi....

Ja sitten on ryhmänsä ns.herkkähipiäisiä, joista tietää, että ovat seuraavana päivänä pois, jos on ollut tiukka työvuoro tai ei ole mennyt asiat oman mielen mukaan. Sen jälkeen jäädään jonkun epämääräisen syyn vuoksi omailmoitussaikuille pariksi päivää. Ikävä sanoa näin, mutta ikävä kyllä trendit oppii näkemään, kun on tarpeeksi kauan työpaikallaan töissä ja tietyt asiat toistuu.

Sitten on se ydinporukka, jotka eivät ole oikeastaan koskaan sairaslomalla. Jos ovat niin silloin tietää, että ovat ns.oikeasti sairaana. 

53/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä 0.

Vierailija
54/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä 0-3.

2021 0 tähän mennessä

2020 0

2019 2kk

2018 2

2017 0

Vertailun vuoksi:

2021 32 tähän mennessä

2020 3 kk

2019 4 kk

2018 25

2017 18

Vierailija
55/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden sisällä olen ollut kolme päivää poissa flunssan takia.

Vierailija
56/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kerran vuodessa on flunssa, mutta etätöiden alettua ei ole ollut sairauspäiviä nyt 1,5 vuoteen. 

Vierailija
57/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin olemaan joka neljäs viikko saikulla. Jaksaa ihan eri tavalla tehdä töitä kun lepää välillä.

Vierailija
58/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kymmentä vuotta meni ettei saikulla tullut juurikaan oltua. 0-3 päivää vuodessa.

Viime ja tänä vuonna ainakin 40 päivää. Katkeran apulaisjohtajan kiusauksen kohteena. Kiusaus ei sinänsä sen enempiä haittaa, pysyypähän pois silmistäni. Käytöksensä kuitenkin oikeuttaa minut olemaan pois työpaikalta eikä morkkiksia tms. poissaoloista tule :D

Vierailija
59/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotta tässä työssä, sinä aikana saikulla, kerran 3pvää kuumeessa, 1 päivä vasektomian jälkeen (tein hommat tuolloin etänä mahdollisuuksien mukaan).

Lapsi asuu kanssani, hän taas ollut koulusta poissa  samana aikana 1 päivän kuumeessa (perjantai) pari vuotta sitten.

Perusterveitä ja vastustuskykyisiä.

-Ja ei, ei mennä nenä valuen ja köhien töihin/kouluun väkisin, ei vain olla kipeitä lähes koskaan.

Vierailija
60/68 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikkua pidän silloin kun olen sairaana. Jos tarvitsen lomaa niin kysyn johtajalta että onko sellainen tilanne töissä että pystyy pitämään lomaa. Jos on hiljaisempaa niin pidän palkatonta lomaa. Itsellä kun on ihan ok palkka ja pienet menot niin se parin päivän tulonmenetys ei tunnu missään. Ylitöitä teen ihan vaan auttaakseni yrittäjää. Palkka on vaan boonus. Ja ei ole edes pieni yritys vaan Suomen laajuinen firma jolla myös menee tuotetta ulkomaille. Johtaja arvostaa rehellisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme