G: onko 42 v liian vanha äidiksi...?
Olen "yllätysraskaana" uuden miehen kanssa...aikaisemmasta liitosta lapset 15v, 9v ja 5v...Mitäs mieltä olette ? en ole vielä päättänyt mitä teen...
Kommentit (26)
Mä sain kuopuksen 42v:nä enkä ole katunut päivääkään:) Isommat sisarukset oli silloin 21v, 18v ja 12v. Kuopus on kaikille rakas, sisarukset on viikottain mukana nuorimman elämässä vaikka ovat muuttaneet kotoa jo 5-11v sitten!
Mieheni osallistui myös yöhoitoihin ja ruokkimisiin joten missään vaiheessa ei tuntunut raskaalta tuo vauva-aikakaan. Emmekä ole luopuneet mistään lapsen (kuten ei muidenkaan lasten) takia, kuopus teki ekan ulkomaanmatkansa 3kk iässä ja ollut jo yli 20 reissulla mukana. Nautimme yhdessäolosta perheenä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 13:45"]
Tää nykymaailma on niin hämmentävää. Mä oon itse jotenkin sisäistänyt niin että 40v voi tulla jo mummuksi tai ainakin muksut rupee lähtee pesästä ja uusi aikuisuuselämä saa alkaa! Sääliks käy teiniä jolla kuuskybänen äitee... huhuh mut nykyään on kaikenlaista.
[/quote]
No enpä tiedä, jos 40-vuotias on jo mummo niin onko se teiniäitiys nyt jotenkin sen suotavampaa tai parempi vaihtoehto kuin 40+ vauvan äiti?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 13:45"]Tää nykymaailma on niin hämmentävää. Mä oon itse jotenkin sisäistänyt niin että 40v voi tulla jo mummuksi tai ainakin muksut rupee lähtee pesästä ja uusi aikuisuuselämä saa alkaa! Sääliks käy teiniä jolla kuuskybänen äitee... huhuh mut nykyään on kaikenlaista.
[/quote]
Voi elämän kevät. Sopiva ikä on se minkä kokee itselle sopivaksi. Jos olisin ollut 40 v mummo, niin itkenyt olisin. Mieluummin olen nyt viisikymppisenä tokaluokkalaisen äiti. Ja nuoruus ei takaa, että on olemassa, kun lapsi on teini....
Aika lailla tuntuu jakautuvan lastensaamisikä sen perusteella, minkälainen koulutus ihmisillä on. Jos naisella on yliopistokoulutus, niin silloin on tyypillistä, että lapsia hankitaan selvästi yli 30-vuotiaana, eikä ole mitenkään epätavallista se, että lapsi syntyy 40-vuotiaana. Sen sijaan ammattikoulutetut elävät elämäänsä selvästi nopeammalla liekillä. Tuttavapiirissäni juuri ammattikoulutuksen saaneet äidit ovat tyypillisesti saaneet ensimmäisen lapsensa vähän yli 20-vuotiaana, mikä on täysin ymmärrettävää sekin. Jokainen menköön tyylillään. Miksi moralisoida toisten valintoja?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 13:45"]
Tää nykymaailma on niin hämmentävää. Mä oon itse jotenkin sisäistänyt niin että 40v voi tulla jo mummuksi tai ainakin muksut rupee lähtee pesästä ja uusi aikuisuuselämä saa alkaa! Sääliks käy teiniä jolla kuuskybänen äitee... huhuh mut nykyään on kaikenlaista.
[/quote]
Mä tunnen ihan kamalan määrän naisia, jotka on saaneet jopa esikoisensa 35-vuotiaina tai tätä myöhemmin. Siis todella monta! Sen sijaan en tietääkseni tunne henkilökohtaisesti yhtään nelikymppistä isoäitiä.