Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetan eläinsuojelutyön avustamisen, mitä tilalle?

Vierailija
27.09.2021 |

Millaisia avustusjärjestöjä te rahoitatte ja koette hyviksi? Vinkkejä avustuskohteista?

Kun aikoinaan erosin kirkosta päätin käyttää eroamisvuoden kirkollisveron suuruisen summan hyväntekeväisyyteen, ja päätös on pitänyt. Maksan Unicefin maailman lapsilisää ja avustan ensi- ja turvakotien työtä, niiden avustamista voi alkuun tietysti lisätä. Kummilapsia minulla on ollut kaksi, molempia avustin, kunnes heidän avustamisensa loppui aikuisuuteen eli tämän tyyppiset kiinnostavat, naiset ja lapset. Mikään uskonnollisesti tai lahkolaisesti orientoitunut toiminta ei tule kyseeseen. Tiede ja taide kiinnostavat myös, mutta niitä voi ajatella vasta testamenttilahjoituksen kohdalla? Vai onko siellä hyvää toimintaa, jota voi jo eläessään avustaa?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnonperintösäätiö, villieläinhoitolat (esim. Pyhtää tai Heinola) tai luonnonsuojeluliitto, BirdLife Suomi. Tuossa hyviä kohteita.

Jotkut luonnonsuojelusäätiöt voivat tosiaan olla suht terverakenteisia järjestöjä. Itse työskentelin hetken eläinsuojelun parissa ja organisaation massiivisuus yllätti suuresti, vaikka koko järjestön liikevaihto oli vain noin miljoonan. Yli kymmenen vakituista puuhastelijaa kuitenkin syö palkkoineen jo leijonanosan koko budjetista. Lisäksi toimisto- ja materiaalikulut, niin eipä eläimille lopulta montaa latia päädy. Toki nuorille suunnatun kampanjoinnin arvoa on haastava määrittää tarkasti, mutta tuokin mahtaa olla lopulta melko tehotonta "käännytystyötä".

Kaikilla suuremmilla järjestöillä loenee samaa vikaa. Juttelin erään eläköityneen herran kanssa, joka teki vuosikymmeniä kehitysaputyötä metsitysten parissa, eikä hän kovin ruusuisesti kuvaillut avun tehokkuutta ja kanavoitumisen järkevyyttä. Kuulemma kyynerpäätaktiikalla projektien johto kahmii itselleen niin paljon kuin kehtaa. Ja kyllähän laupiaat kehtaa.

Uskoa ei siis itselläni ole juuri muihin kuin yksittäisiin toimijoihin, jotka hyvää tekevät lähinnä tunteen palolla.

Olitko Turun tesyllä?

Jätetään ne eläinsuojelujärjestöjen kähinät pois tästä ketjusta, sopiiko. Avustustyölle ei ole eduksi, että muita samaa työtä tekeviä dissataan. Se on hyvin helppoa maineenhallintaa yhdistykselle ja eläinsuojelutyölle, että toimisi muita ihmisiä kohtaan arvostavasti ja kohteliaasti.

Vierailija
62/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoitan kuukausittain pikkusumman eräälle järjestölle, joka istuttaa puita projektiluontoisesti eri puolille palloa ja tukee myös paikallisten työllistymistä toiminnallaan.

Mikä järjestö se on? Minua kiinnostaisikin erityisesti maatalous. Esimerkiksi jokin kehitysmaissa toimiva naisten osuuskunta olisi hyvä kohde.

Oletko hiekkapadoista tietoinen? 

Sand dam - Wikipedia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoitan kuukausittain pikkusumman eräälle järjestölle, joka istuttaa puita projektiluontoisesti eri puolille palloa ja tukee myös paikallisten työllistymistä toiminnallaan.

Mikä järjestö se on? Minua kiinnostaisikin erityisesti maatalous. Esimerkiksi jokin kehitysmaissa toimiva naisten osuuskunta olisi hyvä kohde.

Sand dam - Wikipedia

Hämärästi. On muuten valtava duuni edessä koettaa selvittää itselle tuntemattomien ja kaukana toimivien järjestöjen luotettavuutta, kun en ole aikaisemmin osallistunut maatalouteen ja infraan liittyviin avustuskohteisiin. Koko kenttä on aivan uutta.

Mistä itse tiedät tähän liittyvistä asioista/olet selvittänyt? Minulla on afrikkalaisia ystäviä, joten jokin heidän kotimaihinsa liittyvä kohde olisi turvallisen tuntuinen, että saisin tietää toiminnasta paikallisten näkökulmasta. Toki roposeni ovat pieniä, mutta onhan tämä myös yleissivistävää.

Vierailija
64/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sand dam - Wikipedia

Hämärästi. On muuten valtava duuni edessä koettaa selvittää itselle tuntemattomien ja kaukana toimivien järjestöjen luotettavuutta, kun en ole aikaisemmin osallistunut maatalouteen ja infraan liittyviin avustuskohteisiin. Koko kenttä on aivan uutta.

Mistä itse tiedät tähän liittyvistä asioista/olet selvittänyt? Minulla on afrikkalaisia ystäviä, joten jokin heidän kotimaihinsa liittyvä kohde olisi turvallisen tuntuinen, että saisin tietää toiminnasta paikallisten näkökulmasta. Toki roposeni ovat pieniä, mutta onhan tämä myös yleissivistävää.

No viime talvena hurahdin katsomaan erilaisia luonnonennallistusjuttuja juutuupista. Se oli tosi lohduttavaa ja innostavaa. Tuo veden kerääminen maaperään on jännä juttu miten vähän siitä puhutaan. Kuitenkin videoiden perusteella ne hankkeet saavat paikalliset innostumaan asiasta ja lisäävät elämänlaatua valtavasti pienin panoksin. Tähän liittyvät erilaiset metsityshankkeet ja autiomaiden pysäyttäminen. Intiasta oli videoiden sarja jossa käsiteltiin erilaisia keräysaltaita ja poikittaisvalleja ja siellä paikalliset aktivistit ovat touhunneet aiheen parissa jo vuosikymmeniä. Pystyvät metsittämään hedelmättömiä joutomaita ja saamaan ne tuottamaan ruokaa. 

Sitten on jäänyt mieleen ugandalainen eläinlääkäri, nuoren näköinen nainen joka kasvatti pienellä pläntillä valtavan tehokkaasti kaikkea mahdollista. Samat näyttivät olevan menetelmät joita homesteading-aktivistit ovat lähteneet levittämään. Eli eläinten ja kasvien yhteistuotantoa mutta tehostettuna ja niin, että eläimillä teetetään siinä iso osa työstä mikä aiemmin on tehty raatamalla itse. Kanat syövät kärpäsentoukat ja loiset lehmien lannasta jne. 

Vierailija
65/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sand dam - Wikipedia

No viime talvena hurahdin katsomaan erilaisia luonnonennallistusjuttuja juutuupista. Se oli tosi lohduttavaa ja innostavaa. Tuo veden kerääminen maaperään on jännä juttu miten vähän siitä puhutaan. Kuitenkin videoiden perusteella ne hankkeet saavat paikalliset innostumaan asiasta ja lisäävät elämänlaatua valtavasti pienin panoksin. Tähän liittyvät erilaiset metsityshankkeet ja autiomaiden pysäyttäminen. Intiasta oli videoiden sarja jossa käsiteltiin erilaisia keräysaltaita ja poikittaisvalleja ja siellä paikalliset aktivistit ovat touhunneet aiheen parissa jo vuosikymmeniä. Pystyvät metsittämään hedelmättömiä joutomaita ja saamaan ne tuottamaan ruokaa. 

Sitten on jäänyt mieleen ugandalainen eläinlääkäri, nuoren näköinen nainen joka kasvatti pienellä pläntillä valtavan tehokkaasti kaikkea mahdollista. Samat näyttivät olevan menetelmät joita homesteading-aktivistit ovat lähteneet levittämään. Eli eläinten ja kasvien yhteistuotantoa mutta tehostettuna ja niin, että eläimillä teetetään siinä iso osa työstä mikä aiemmin on tehty raatamalla itse. Kanat syövät kärpäsentoukat ja loiset lehmien lannasta jne. 

Kiitos! Agroekologinen hanke olisi paras mahdollinen avustuskohde. Täytyy tutkia you tubesta näitä vinkkejäsi. 

Vierailija
66/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ystäväkarhu aasiassa. Brittiläisen naisen järjestö animals asia pelastaa aasiassa karhuja sappitarhoilta. Lisäksi järjestö vierailee mm kouluissa ja tekee työtä myös koiran- ja kissanlihamarkettien poistamiseksi ja sirkuseläinten eteen.

Vierailija
67/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ystäväkarhu aasiassa. Brittiläisen naisen järjestö animals asia pelastaa aasiassa karhuja sappitarhoilta. Lisäksi järjestö vierailee mm kouluissa ja tekee työtä myös koiran- ja kissanlihamarkettien poistamiseksi ja sirkuseläinten eteen.

Mulla oli aikoinaan kaksikin kummigorillaa Afrikassa, mutta nuo Aasian jutut ovat niin karmaisevia, etten ole kyennyt perehtymään. Britit ovat aikamoisia eläinaktivisteja ympäri maailman. Kävin Intiassa Animal Rescue Centerissä lahjoitusreissulla aikoinaan. Hyvää työtä mm rabiesta vastaan.