Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lopetan eläinsuojelutyön avustamisen, mitä tilalle?

Vierailija
27.09.2021 |

Millaisia avustusjärjestöjä te rahoitatte ja koette hyviksi? Vinkkejä avustuskohteista?

Kun aikoinaan erosin kirkosta päätin käyttää eroamisvuoden kirkollisveron suuruisen summan hyväntekeväisyyteen, ja päätös on pitänyt. Maksan Unicefin maailman lapsilisää ja avustan ensi- ja turvakotien työtä, niiden avustamista voi alkuun tietysti lisätä. Kummilapsia minulla on ollut kaksi, molempia avustin, kunnes heidän avustamisensa loppui aikuisuuteen eli tämän tyyppiset kiinnostavat, naiset ja lapset. Mikään uskonnollisesti tai lahkolaisesti orientoitunut toiminta ei tule kyseeseen. Tiede ja taide kiinnostavat myös, mutta niitä voi ajatella vasta testamenttilahjoituksen kohdalla? Vai onko siellä hyvää toimintaa, jota voi jo eläessään avustaa?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itämeri. Kauhistuttavaa, miten merta myrkytetään useamman kansan toimesta.

Vierailija
42/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yksityinen lahjoittaja voi edistää Itämeren suojelua? Miellän sen valtavan mittaluokan ongelmaksi, joka ratkaistaan tai sössitään valtiollisten ja kansaivälisten toimenpiteiden avulla. Maatalouden päästöjen minimoimisesta esimerkiksi päätetään käytännössä EU:n tasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnwatch, Humanrights watch, Animalia, Sea shepherd

Vierailija
44/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home Street Home on Keniassa toimiva avustusjärjestö, joka on kiinnostanut itseäni pitkään. Siitä on joskus täälläkin keskusteltu, perustaja perusti järjestön vain 18-vuotiaana. Vaikuttaa toimivan oikeasti aika ruohonjuuritasolla ja työllistävän myös paikallisia ihmisiä, on keskittynyt alusta asti erityisesti naisten ja tyttöjen auttamiseen, mutta paljon myös projekteja liittyen mm. sanitaatioon, viljelyyn ja koulutukseen.

Kävin vilkaisemassa sivuja, jotka vaikuttavat uudistuneen siitä kun olen viimeksi vieraillut, ja ilmeisesti enää ei voi lahjoittaa suoraan jollekin projektille, vaan vaikuttaa siltä, että lahjoitukset keskitetään kummitoimintaan. Tästä voi tietysti kysyä sieltä, ennen oli tosiaan mahdollista valita itse itselleen tärkeä avustuskohde järjestön projekteista, joka oli musta kiva.

Sitten olisi esim. Klovnin ilman rajoja, joka on mun mielestä tärkeä ja hyvä kohde. Myös esim. lasten syöpätutkimukseen tms on mahdollista lahjoittaa. Tai mielenterveysjuttuihin.

Eläinsuojelujutuista tulee mieleen Saparomäki, eläinten turvakoti, mutta uudempi projekti kuin Tuulispää ja ei yhtä tunnettu, joten raha varmaan tulee tarpeeseen. 

Vierailija
45/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yksityinen lahjoittaja voi edistää Itämeren suojelua? Miellän sen valtavan mittaluokan ongelmaksi, joka ratkaistaan tai sössitään valtiollisten ja kansaivälisten toimenpiteiden avulla. Maatalouden päästöjen minimoimisesta esimerkiksi päätetään käytännössä EU:n tasolla.

Täältä tietoa: https://johnnurmisensaatio.fi/hankkeet/ Eli ainakin tuo järjestö on mm. rahoittanut ja toteuttanut hankkeita, liittyen jätevedenpuhdistamoiden ja teollisuuden tuottamaan pistekuormitukseen. Järjestö toimii siis yhdessä teollisuuden ja maatalouden toimijoiden kanssa. Lisäksi tekee hoitokalastusta ja tutkimusta ym. "Yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa pelkästään Suomenlahdella on leikattu vajaassa 10 vuodessa merta rehevöittävää fosforikuormitusta jopa 75 prosentilla", eli kyllä tuollaiset järjestötkin voivat tehdä ihan mitattavaa tulosta.

Vierailija
46/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOS-lapsikylä 

Vierailija
47/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Home Street Home on Keniassa toimiva avustusjärjestö, joka on kiinnostanut itseäni pitkään. Siitä on joskus täälläkin keskusteltu, perustaja perusti järjestön vain 18-vuotiaana. Vaikuttaa toimivan oikeasti aika ruohonjuuritasolla ja työllistävän myös paikallisia ihmisiä, on keskittynyt alusta asti erityisesti naisten ja tyttöjen auttamiseen, mutta paljon myös projekteja liittyen mm. sanitaatioon, viljelyyn ja koulutukseen.

Kävin vilkaisemassa sivuja, jotka vaikuttavat uudistuneen siitä kun olen viimeksi vieraillut, ja ilmeisesti enää ei voi lahjoittaa suoraan jollekin projektille, vaan vaikuttaa siltä, että lahjoitukset keskitetään kummitoimintaan. Tästä voi tietysti kysyä sieltä, ennen oli tosiaan mahdollista valita itse itselleen tärkeä avustuskohde järjestön projekteista, joka oli musta kiva.

Sitten olisi esim. Klovnin ilman rajoja, joka on mun mielestä tärkeä ja hyvä kohde. Myös esim. lasten syöpätutkimukseen tms on mahdollista lahjoittaa. Tai mielenterveysjuttuihin.

Eläinsuojelujutuista tulee mieleen Saparomäki, eläinten turvakoti, mutta uudempi projekti kuin Tuulispää ja ei yhtä tunnettu, joten raha varmaan tulee tarpeeseen. 

Home street home on kirjan kautta tuttu, potentiaalinen kohde. Erityisesti viehätti positiivinen asenne, mikä kirjasta välittyi. Syöpätutkimus ja muu tieteellinen tutkimus ovat varmasti sellaisia, mihin ohjaan varallisuutta jatkossa. 

Vierailija
48/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskon tyttäriä avustan kuukausittain tietyllä rahasummalla. Sen verran, ettei mene lahjaveroa kolmessa vuodessa. 

Kävi mielessä kummilapsi ja hänen veljensä, mutta avustaminen voisi olla vähän outoa näin yllättäen, kun ovat jo aikuisia. 

Vierailija
49/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SOS-lapsikylä 

Tuonne muuten joskus lahjoitin rahaa, mutta posti sieltä loppui yllättäen, vaikka en ole muuttanut ja asia unohtui. Hyvä kohde.

Vierailija
50/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suuntaan avustusrahat kahdelle rescue-yhdistykselle ja sen lisäksi SEYlle, Animalialle ja WWFlle. Kaikkia noita tarvitaan.

Vierailija
51/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä tietoa: https://johnnurmisensaatio.fi/hankkeet/ Eli ainakin tuo järjestö on mm. rahoittanut ja toteuttanut hankkeita, liittyen jätevedenpuhdistamoiden ja teollisuuden tuottamaan pistekuormitukseen. Järjestö toimii siis yhdessä teollisuuden ja maatalouden toimijoiden kanssa. Lisäksi tekee hoitokalastusta ja tutkimusta ym. "Yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa pelkästään Suomenlahdella on leikattu vajaassa 10 vuodessa merta rehevöittävää fosforikuormitusta jopa 75 prosentilla", eli kyllä tuollaiset järjestötkin voivat tehdä ihan mitattavaa tulosta.

Täytyypä tutustua. Aihe liittyy läheisesti työhöni.

Vierailija
52/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suuntaan avustusrahat kahdelle rescue-yhdistykselle ja sen lisäksi SEYlle, Animalialle ja WWFlle. Kaikkia noita tarvitaan.

Eläinsuojelujärjestöt ovat olleen aiemmin pääavustuskohteeni vuosikymmenten ajan, mutta kuten otsikosta ilmenee, en enää niitä rahoita. WWF:n jäsen olen kyllä.

Vierailija
53/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naistenpankki ei valitettavasti ole uskontovapaa. On siis kirkon ulkomaanapua. Muuten lahjoittaisin sinne itsekin.

Olen tukenut sitä jo 15 vuotta enkä ole sitä uskontoa kohdannut saati kaivannut. Tukevat kehitysmaiden naisia yrittäjyyteen mm. rahoittamalla yrityksen alkua. Minusta yksi parhaita kohteita. SPR lopetin kun rupesi näyttämään että ylempi porras ajelee 100 000 euron Mersumaastureilla jopa kotoSuomessa.

Vierailija
54/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mielenkiintoista ja hyvää keskustelua!

Itse haluan auttaa ruohonjuuritasolla ja olla täysin varma, että rahani menee apua tarvitseville ihmisille, eikä minkään kankean ja ison konklaavin kokouspulliin. Sen takia isot, kansainväliset ja kotimaisetkin toimijat ovat poissa laskuista. Olen viime vuosina lahjoittanut paikalliselle Hope Ry:lle ja usein jopa niin, että käyn ostamassa syksyllä vaikka kymmenen uutta reppua ja vien ne Hopelle tai joulun aikaan käyn lelukaupassa ja ostan eri ikäisten leluja tietyllä summalla ja lahjoitan sinne.

Paikallisille eläinsuojelujärjestöille annoin itsekin aiemmin roposiani, mutta en enää. Pieneläinklinikalla lääkärinä työskentelevä tuttava joskus kertoi paikallisista kissayhdistyksistä, jotka "pelastavat" isojakin, villiintyneitä kissapopulaatioita jostain autiotaloista, tuovat kissat eläinklinikalle, jossa niille tehdään satojen eurojen arvoiset tutkimukset (esim. sydänultrat) ja tutkimusten jälkeen todetaan, että valtaosa kissoista on niin sairaita että ne lopetetaan heti. Olen eläinrakas, mutta myös realisti, ja tuollainen on minusta järjetöntä rahantuhlausta. Huomattavasti parempi ja varmaan kissoillekin stressittömämpi vaihtoehto olisi antaa poliisin lopettaa ne heti paikan päällä.

Vierailija
55/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Home street home on kirjan kautta tuttu, potentiaalinen kohde. Erityisesti viehätti positiivinen asenne, mikä kirjasta välittyi. Syöpätutkimus ja muu tieteellinen tutkimus ovat varmasti sellaisia, mihin ohjaan varallisuutta jatkossa. 

Enpäs tiennyt, että hän on ehtinyt kirjoittaa kirjankin kokemuksistaan! Mielenkiintoista, pitääpä etsiä se kirjastosta. Mullekin on välittynyt vain hänen somea ja sivuja silloin tällöin seuraamalla positiivinen ja intohimoinen asenne työhön. Muutenkin tulee sellainen olo, että jos on 18-vuotiaana muuttanut Afrikkaan ja perustanut hyväntekeväisyysjärjestön, niin varmaan oikeasti tekee parhaansa sen eteen.

Vierailija
56/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpäs tiennyt, että hän on ehtinyt kirjoittaa kirjankin kokemuksistaan! Mielenkiintoista, pitääpä etsiä se kirjastosta. Mullekin on välittynyt vain hänen somea ja sivuja silloin tällöin seuraamalla positiivinen ja intohimoinen asenne työhön. Muutenkin tulee sellainen olo, että jos on 18-vuotiaana muuttanut Afrikkaan ja perustanut hyväntekeväisyysjärjestön, niin varmaan oikeasti tekee parhaansa sen eteen.

Koti Keniassa on kirjan nimi. Kirja on hyvin kirjoitettu ja kiinnostava.

Vierailija
57/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluan auttaa ruohonjuuritasolla ja olla täysin varma, että rahani menee apua tarvitseville ihmisille, eikä minkään kankean ja ison konklaavin kokouspulliin. Sen takia isot, kansainväliset ja kotimaisetkin toimijat ovat poissa laskuista. Olen viime vuosina lahjoittanut paikalliselle Hope Ry:lle ja usein jopa niin, että käyn ostamassa syksyllä vaikka kymmenen uutta reppua ja vien ne Hopelle tai joulun aikaan käyn lelukaupassa ja ostan eri ikäisten leluja tietyllä summalla ja lahjoitan sinne.

Paikallisille eläinsuojelujärjestöille annoin itsekin aiemmin roposiani, mutta en enää. Pieneläinklinikalla lääkärinä työskentelevä tuttava joskus kertoi paikallisista kissayhdistyksistä, jotka "pelastavat" isojakin, villiintyneitä kissapopulaatioita jostain autiotaloista, tuovat kissat eläinklinikalle, jossa niille tehdään satojen eurojen arvoiset tutkimukset (esim. sydänultrat) ja tutkimusten jälkeen todetaan, että valtaosa kissoista on niin sairaita että ne lopetetaan heti. Olen eläinrakas, mutta myös realisti, ja tuollainen on minusta järjetöntä rahantuhlausta. Huomattavasti parempi ja varmaan kissoillekin stressittömämpi vaihtoehto olisi antaa poliisin lopettaa ne heti paikan päällä.

Hope Ry. hyvä vinkki.

Vierailija
58/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnonperintösäätiö, villieläinhoitolat (esim. Pyhtää tai Heinola) tai luonnonsuojeluliitto, BirdLife Suomi. Tuossa hyviä kohteita.

Jotkut luonnonsuojelusäätiöt voivat tosiaan olla suht terverakenteisia järjestöjä. Itse työskentelin hetken eläinsuojelun parissa ja organisaation massiivisuus yllätti suuresti, vaikka koko järjestön liikevaihto oli vain noin miljoonan. Yli kymmenen vakituista puuhastelijaa kuitenkin syö palkkoineen jo leijonanosan koko budjetista. Lisäksi toimisto- ja materiaalikulut, niin eipä eläimille lopulta montaa latia päädy. Toki nuorille suunnatun kampanjoinnin arvoa on haastava määrittää tarkasti, mutta tuokin mahtaa olla lopulta melko tehotonta "käännytystyötä".

Kaikilla suuremmilla järjestöillä loenee samaa vikaa. Juttelin erään eläköityneen herran kanssa, joka teki vuosikymmeniä kehitysaputyötä metsitysten parissa, eikä hän kovin ruusuisesti kuvaillut avun tehokkuutta ja kanavoitumisen järkevyyttä. Kuulemma kyynerpäätaktiikalla projektien johto kahmii itselleen niin paljon kuin kehtaa. Ja kyllähän laupiaat kehtaa.

Uskoa ei siis itselläni ole juuri muihin kuin yksittäisiin toimijoihin, jotka hyvää tekevät lähinnä tunteen palolla.

Olitko Turun tesyllä?

Vierailija
59/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisille ei todellakaan kuulu vahingoittumattoman eläimen lopettaminen. Ei poliisi ole mikään teurastaja.

Tuo eläinlääkäritoiminta haiskahtaa korruption tapaiselta valtion rokottamiselta. Kilpailutus ei tullene kysymykseen -))?

Vierailija
60/67 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Populaatiokissoilla on oikeus saada hyvää hoitoa siinä kuin muillakin. Tutkimatta ei tiedä kuka pitää lopettaa. Poliisi ampujana ei todellakaan ole paras lopetustapa.

Itse tuen juuri tuota populaatiokissojen hoitoa. Toki osa sairaita, sisäsiittoisuus ym,mutta osa hyvinkin hoidettavissa.