Miksi kunnallisella ei viihdytä töissä?
Lääkärit eivät halua terveyskeskuksiin, sairaanhoitajat pakenevat sairaaloista ja sosiaalityöntekijöitä tai sosionomeja ei saa mistään. Kuitenkin tarjolla ihan normaalit palkat ja helposti vakituiset sopimukset. Ei mitään kikkailuja työehdoissa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Jouduin muutama vuosi sitten käymään pari kertaa malmin päivystyksessä ja katsoin että tällaisia asiakkaista lääkärit joutuvat hoitamaan, yök en suostuisi edes lääkärin palkalla: kaatuilevia, oksentelevia, räyhääviä päiheongelmaisia ynnä muita vastaavia.
Siellä on vartjoita noita tapauksia varten.
Lomat ja loputtomat sairauspäivät ilman että potkitaan virasta/toimesta. Itse ainakin saikutan noin 5-6 viikkoa vuodessa 38 kahdeksan viikon lomien lisäksi.
Varhaiskasvatuksen opettaja, töissä kunnalla
Vierailija kirjoitti:
Lomat ja loputtomat sairauspäivät ilman että potkitaan virasta/toimesta. Itse ainakin saikutan noin 5-6 viikkoa vuodessa 38 kahdeksan viikon lomien lisäksi.
Varhaiskasvatuksen opettaja, töissä kunnalla
38 +5 lomapäivän, eli 8 viikon
Vierailija kirjoitti:
Jouduin muutama vuosi sitten käymään pari kertaa malmin päivystyksessä ja katsoin että tällaisia asiakkaista lääkärit joutuvat hoitamaan, yök en suostuisi edes lääkärin palkalla: kaatuilevia, oksentelevia, räyhääviä päiheongelmaisia ynnä muita vastaavia.
Eli sun kultalusikka psyyke ei kestä sitä problematiikkaa, jota asiakaskunnalla on?
Et sovi alalle.
Keksi jotain muuta.
Tän päivän 35-50v sos.terv. ammattilaisten duunit ei lopu koskaan?
Syy: eläkkeelle siirtyy isot joukot vuosittain ja somen kasvattamasta instahöttö nuorista ei ole tilalle moniin vaativiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen opettaja, töissä kunnalla38 +5 lomapäivän, eli 8 viikon
Mistä tuo + 5 tulee, kun 38 pv/vuosi on maksimi? Enää ei saa lomakauden ulkopuolella ylimääräisiä lomapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksissa hoidetaan lähinnä monisairaita potilaita, joista ei 20 min vastaanottoajalla ehdi saada edes kokonaiskäsitystä. Niinpä se on mennyt pelkäksi oireen hoidoksi ja sama mummo istuu vastaanotolla eri ruumiinosan vuoksi taas ensi viikolla.
Tavalliset flunssat ja kurkkukivut hoidetaan työterveydessä.
Hoitajilla muuten on pääsääntöisesti yksityisellä nihkeämmät työolot kuin julkisella.
Ongelma on yleensä työpaikassa itsessään eli yleensä siellä on niin kiire (eli alimiehitys), että mitään ei ehdi tehdä kunnolla. Tavallinen ihminen ei vaan kestä sitä, että joutuu hoitamaan huonosti ja jättämään osan töistä tekemättä, kun ei ehdi. Osa kyynistyy, osa lähtee pakoon. Palkat on yleensä ihan ok - ei korkeat mutta ok. Puskaradio yleensä kertoo kauheimmat paikat. Työvoimapulasta kärsivät sote paikat on yleensä niitä, joita vältetään nimenomaan työolojen takia.
Tuttu lähti pääkaupunkiseudulla kaupungin hommasta alle viikossa pakoon tuon takia. Ei ollut ollut ketään tuttua siellä (keltä kuulla menosta siellä), mutta otti riskin ja kävi huonosti. Siirtyi sinne vakinaisesta työstä, vakinaiseen työhön, mutta lähti silti pois irtisanomalla itsensä. Löysi toki seuraavan homman melkein heti, kokeneille sairaanhoitajille kun on todella hyvin kysyntää.
Kunnanvirastossa olin 4 v ajan. Suur city ja pikkukunta.
Voimakas poliittisuus on kaikessa läsnä, vaikka sitä Peitellään.
Poliitikot käskevät virkamiehiä, tästä on
päällä Jatkuva Riita ja kyräily.
Kuppikunnat ja kyräily.
Liiton pelleily ja mielivalta.
Vastuunpakoilijoita on paljon.
Byrokratia on järjettömän suurta.
Toiminta on erittäin kallista ja tehotonta.
Jouruilua aina...
Kaikki tapahtuu erittäin hitaasti.
En suosittele.
Paskat palkat, paskat työedut=ei niitä ole, paskat työilmapiirit jne.jne
T. Täytyypä muistaakin viedä syyskuun kahvipkt+suodatinpussit sosiaalitilan kaappiin, että saa 10min tauollansa (jos ehtii pitämään) kiskoa kitaansa kahvikupillisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sun kultalusikka psyyke ei kestä sitä problematiikkaa, jota asiakaskunnalla on?
Et sovi alalle.
Keksi jotain muuta.
Ohis...niinhän monet keksivätkin. Ja siti ihmetellään ja/tai paheksutaan, kun keksivät jotain muuta.
Samaa olen ihmetellyt. Teen siis itse keikkaa kunnalliselle puolelle ja aluksi se hidas työtahti yksityisen puoleen tottuneelle oli todella verkkainen. Jotenkin tuntuu, että siihen ilmapiiriin ikään kuin "kuuluu" se ainainen valitus ja marina. Kun yksi marisee, toinen marisee. Lomien määrä on suurempi ja palkka on parempi. Tosin, nyt täällä tehtiin yksityistämispäätös kunnalliseen tesiin, joka tarkoittaa sitä, että työaika mitoitetaan tiukemmaksi, palkka laskee ja lomat laskee. En tiedä, ovatko kunnalliset työntekijät nyt huomanneet, että aiemmin asiat oli aika hyvin. Valitettavaa on myös se, että ne suuriäänisimmät valittajat saivat myös parhaimmat edut ja joissain pisteissä työ oli järjestetty ihan uskomattoman löysäksi, koska "työntekijä ei jaksa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo + 5 tulee, kun 38 pv/vuosi on maksimi? Enää ei saa lomakauden ulkopuolella ylimääräisiä lomapäiviä.
Ovat ves päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat ves päiviä.
En nyt laskisi lauantaisin toteutettavia koko päivän kestäviä koulutuksia (ves-päivät) mitenkään lomiksi tai vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat ves päiviä.
En nyt laskisi lauantaisin toteutettavia koko päivän kestäviä koulutuksia (ves-päivät) mitenkään lomiksi tai vapaaksi.
Ves päivät eivät ole lauantai koulutuspäiviä vaan lastentarhanopettajien ylimääräisiä lomapäiviä. Koulunpuolella ei vessejä ole, ainoastaan varhaiskasvatuksessa/esiopetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat ves päiviä.
Ves päivät eivät ole lauantai koulutuspäiviä vaan lastentarhanopettajien ylimääräisiä lomapäiviä. Koulunpuolella ei vessejä ole, ainoastaan varhaiskasvatuksessa/esiopetuksessa.
Omassa kunnassa vaka-opettajat istuu ves-päivinä lauantaisin koulutuksessa, sano mitä sanot.
Riippuu sairaalasta. Monet niistä eivät ole kunnallisia, vaan kuuluvat sairaanhoitopiireihin. Joillakin kunnilla on paremmat työsuhde-edut kuin joillakin sairaanhoitopiireillä ja kato tapahtuukin shp:stä kuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat ves päiviä.
Omassa kunnassa vaka-opettajat istuu ves-päivinä lauantaisin koulutuksessa, sano mitä sanot.
Pikaisesti liittoon/luottamusmieheen yhteys.
Vesopäivät eivät ole ves-päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat ves päiviä.
https://www.opettaja.fi/tyossa/mita-ves-paivat-ovat-kenelle-ne-kuuluvat…
Kunnalla on ihan mahdoton tehdä töitä kunnolla. Politiikka sanelee miten asiat tehdään. Yleensä mitään ei edes yritetä tehdä kunnolla ja lakien mukaan vaan mahdollisimman halvalla. Tästä syystä palkkakin on pieni.
Kun olin kunnalla, olin yksikössä jossa oli 20 työntekijää. Näistä puolet rehellisesti suojatyöpaikoissa, eli siis sellaisia joita ei voi muualle laittaa kun eivät saa mitään aikaan. Jäljelle jääneistä 5 oli jonkin sorttisia työkokeilijoita, eli melko hyödyttömiä hekin. Lopulta siis 5 ihmistä teki 20 ihmisen työt. Ja tämä sillä kunnallisen puolen palkalla, mikä on tosiaan se minimi.
Julkisella on hyvä olla töissä, koska leipä on pitkä ja kuiva. Eli siis palkka on huono, mutta työolot ovat aika vakiintuneet. Paitsi nykyisin ei voi siitäkään mennä täysin takuuseen. Teen itse mieluummin julkisella kaikesta huolimatta, koska ainakin työ jatkuu.
meidän koulussa opettajat joutuvat itse hoitamaan myös kaikki kiinteistöön liittyvät asiat lumen luonnista lamppujen vaihtamiseen kun huolto ei vain toimi, tai sitten oltava pimeässä ja kontattava lumessa, kyllä siinä itse työnteko eikä noihin talkoisiin kaikki osallistu, joten muutamat ylimääräiset työt kertyvät vain muutaman tunnollisen harteille