Ihmiset, jotka käyttävät Flexiä koiran ulkoiluttamiseen
Mikä näitä vaivaa?? Täysin tietämätöntä sakkia?? Maaseudulla aivan sama mutta miksi ihmeessä taajama-alueilla tahi kaupungeissa???
Kommentit (64)
Löyty fleksi ja ihan tavallinen nahkahihna. Taajamassa asutaan. Ei se talutusväline ole meille kuin silmänummetta muille kulkijoille. Koira pysyy nätisti hallinnassa, tulee vierelle, ei ryntäile jänisten perään, osaa käskyt vasemmalle ja oikealle jne. Voi olla kädessä vaikka se fleksi, kuhan on jotakin ettei koiranvihaajat pääse paasamaan järjestyssäännöistä ja koirien kiinnipidosta.
Meillä on karhukoiralla hihna/panta yhdistelmä mutta taas paimenkoiralla on valjaat/flexiyhdistelmä. Kokeilu on eri kombinaatioita mutta meillä tuo on miellytävin.
Molemmat pysyvät hyvin vierellä kun käskee ja eivät riehu mutta paimenkoira ei tee tarpeitaan jos se ei pääse kauemmas ja joku 5-7m nahkahihna olisi ihan painajaista kun tulisi vastaan joku remmiriehu koira.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:34"]
Kun näen flexin kanssa lähestyvän henkilön piskinsä kanssa, tiedän heti, että tässä tulee hlö joka ei tajua (koiran pidosta) yhtään mitään. Ovat mun mielestä koiraporukoiden alinta kastia. En ole vielä fiksua flexin käyttäjää nähnytkään ja aika monta tällaista on eteen tullut 20 koirallisen vuoteni aikana.
[/quote]
Nyt saatiin jälleen uusi ylenkatsottava ihmisryhmä: Flexilliset!
[/quote]
Voi - itse olen varmaan koko kastijärjestelmän ulkopuolella kuin Intiassa ainakin - olenhan Flexillinen, joka osti flexinsä Lidlistä!
Voi jessus, sanon minä! Joku pitkässä flexissä pyörätiellä koiraansa ulkoiluttava on idiootti = kaikki flexissä koiraa ulkoiluttavat ovat idiootteja! Hmmm... Aika loogista!
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:47"]
Flexi ei ole reilu hihna koiralle. Koira ei koskaan tiedä kuinka kaukana se saa mennä omistajasta, yhtäkkia tuleekin vaan nykäys kaulaan ja aletaan kiskoo lyhyemmälle hihnalle. Koira voi nähdä kanin tms ja ampaista perään, siinä ei omistajan reflexit toimi niin nopeasti että saisi flexin lukkoon. Koiralla on se 10m matkaa aikaa kiihdyttää ja sitten tuleekin kova kiskaus kaulasta kun flexi loppuu, joka voi oikesti tehdä vahinkoo kaulan alueella. Kun vertaa normi hihnaan, koira ehtii ottaa pari askelta ennenkun hihna loppuu, jollon vauhti ei ole kiihtynyt ollenkaan niin kovaksi. Flexiä kun käyttää, aiheutuu koiralle koko ajan pientä vetoa, kun flexi on rullautumassa takaisin. Joo, se on tosi pieni, mutta joka päiväisenä se voi hyvin aiheuttaa lihasjumeja koiralle.
[/quote]
Sitä koiraa voi kyllä kouluttaa. Surullista, jos sinä et jaksa siihen panostaa että tuntisit koirasi tai opettaisit sille säännöt.
[/quote]
En oikein ymmärrä, miten minun koiran kouluttaminen liittyy tähän keskusteluun? Vaikka koirani olisikin oikea ongelmakoira, miten se poista noita kirjoittamiani faktoja? Koira on kuitenkin aina elävä olento vaistojensa varassa, oli se kuinka hyvin koulutettu tahansa, eikä koskaan voi täysin varmaksi sanoa ettei se päätä ampaista johonkin. Jos se koira on koulutettu niin hyvin, että kulkee nätisti vieressä, eikö sillon voisi ihan hyvin pitää sitä tavallisessa hihnassa?:D
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:22"]Mikä näitä vaivaa?? Täysin tietämätöntä sakkia?? Maaseudulla aivan sama mutta miksi ihmeessä taajama-alueilla tahi kaupungeissa???
[/quote]
Oman kokemukseni mukaan heitä "vaivaa" se, että ovat vain kokemattomia koiran kanssa. Luultavasti ensimmäinen koira, jokanon otettu ihan vaan kaveriksi (eikä siinä mitään vikaa!). Tietoa ei vielä ole ja kaikki on koiran kanssa vielä vähän hakusessa. Mutta se ei haittaa, kukaan ei ole seppä syntyessään:).
Flexien myynti pitäisi kieltää. Täysin edesvastuuton leikkikalu, jota kaupataan tietämättömille koiranomistajille muka jonain ainoana oikeana koiranulkoiluttamisvälineenä.
Koiraa ei hallita napilla, eikä tähän liity mitkään koirien kouluttamiset millään tavalla. Koira on arvaamaton eläin, jota ei pidä päästää edes pienellä todennäköisyydellä aiheuttamaan vaaraa itselleen ja kanssaliikkujille.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:38"]
Oikein käytettynä flexi on hyvä, eriasia nämä jotka eivät tajua lyhentää sitä kun vastaan tulee toisia koiria.
[/quote]
Valitettavasti näitä on vain kovin paljon.
Eikä vain toisia koiria vaan polkupyöriä jne. Aina ei edes ehdi lyhentää, vaikka olisi kuinka tarkkana. Siksi en ole käyttänyt flexiä enää vuosikausiin.
Minä niin ilahdun aina kun luen niiden ihmisten kommentteja, jotka lukevat itsensä koiraväen kermaan, kuten tässäkin ketjussa pari kirjoittajaa. Sitä meuhkaamisen määrää, mikä lähtee oikein tosissaan asiaan vihkiytyneeltä koiraharrastajalta milloin muiden ihmisten flexin käytöstä, milloin oikeanmerkkisestä koiranruuasta tai optimaalisesta rotupuhtaudesta, ei voi uskoa ennen kuin on hetken viivähtänyt näissä porukoissa. Se on kaikkein parasta viihdettä. :)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:47"]
Flexi ei ole reilu hihna koiralle. Koira ei koskaan tiedä kuinka kaukana se saa mennä omistajasta, yhtäkkia tuleekin vaan nykäys kaulaan ja aletaan kiskoo lyhyemmälle hihnalle. Koira voi nähdä kanin tms ja ampaista perään, siinä ei omistajan reflexit toimi niin nopeasti että saisi flexin lukkoon. Koiralla on se 10m matkaa aikaa kiihdyttää ja sitten tuleekin kova kiskaus kaulasta kun flexi loppuu, joka voi oikesti tehdä vahinkoo kaulan alueella. Kun vertaa normi hihnaan, koira ehtii ottaa pari askelta ennenkun hihna loppuu, jollon vauhti ei ole kiihtynyt ollenkaan niin kovaksi. Flexiä kun käyttää, aiheutuu koiralle koko ajan pientä vetoa, kun flexi on rullautumassa takaisin. Joo, se on tosi pieni, mutta joka päiväisenä se voi hyvin aiheuttaa lihasjumeja koiralle.
[/quote]
Sitä koiraa voi kyllä kouluttaa. Surullista, jos sinä et jaksa siihen panostaa että tuntisit koirasi tai opettaisit sille säännöt.
[/quote]
En oikein ymmärrä, miten minun koiran kouluttaminen liittyy tähän keskusteluun? Vaikka koirani olisikin oikea ongelmakoira, miten se poista noita kirjoittamiani faktoja? Koira on kuitenkin aina elävä olento vaistojensa varassa, oli se kuinka hyvin koulutettu tahansa, eikä koskaan voi täysin varmaksi sanoa ettei se päätä ampaista johonkin. Jos se koira on koulutettu niin hyvin, että kulkee nätisti vieressä, eikö sillon voisi ihan hyvin pitää sitä tavallisessa hihnassa?:D
[/quote]Koira kulkee tarvittaessa vierell ja halutessaan/mahdollisuden mukaan menee haistelemaan kauemmaksi jotain. Tavallinen hihna pit koiran kilttina vankina siin vierell.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:22"]
Mikä näitä vaivaa?? Täysin tietämätöntä sakkia?? Maaseudulla aivan sama mutta miksi ihmeessä taajama-alueilla tahi kaupungeissa???
[/quote]
Koirantaluttajana ei ongelmia muuten kuin pölhojen takaa tulevien fillaristien suhteen. Pitäisi heidän osata käyttää äänimerkkiä pari sekuntia ennen ohitusta niin saisi koiran tiukasti lähelle, olipa siis fleksi tai lyhyempi hihna. Mutta kun äänimerkkiä ei käytetä eikä näillä pimeän aikaan ole edes valoa varoittamassa niin joskus pääsevät yllättämään.
Itse olen laittanut koiran kaulapantaan valot ja fleksiin heijastinta. Jos fillaristilla olisi lain mukaiset valot niin fillaristi näkisi sekä minun heijastimeni että koiran heijastimet ja valot. Vaan kun ei.
Vai oliko tarkoituksena noin niinkuin yleisesti provoilla koirantaluttajille?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:47"] Flexi ei ole reilu hihna koiralle. Koira ei koskaan tiedä kuinka kaukana se saa mennä omistajasta, yhtäkkia tuleekin vaan nykäys kaulaan ja aletaan kiskoo lyhyemmälle hihnalle. Koira voi nähdä kanin tms ja ampaista perään, siinä ei omistajan reflexit toimi niin nopeasti että saisi flexin lukkoon. Koiralla on se 10m matkaa aikaa kiihdyttää ja sitten tuleekin kova kiskaus kaulasta kun flexi loppuu, joka voi oikesti tehdä vahinkoo kaulan alueella. Kun vertaa normi hihnaan, koira ehtii ottaa pari askelta ennenkun hihna loppuu, jollon vauhti ei ole kiihtynyt ollenkaan niin kovaksi. Flexiä kun käyttää, aiheutuu koiralle koko ajan pientä vetoa, kun flexi on rullautumassa takaisin. Joo, se on tosi pieni, mutta joka päiväisenä se voi hyvin aiheuttaa lihasjumeja koiralle. [/quote] Sitä koiraa voi kyllä kouluttaa. Surullista, jos sinä et jaksa siihen panostaa että tuntisit koirasi tai opettaisit sille säännöt. [/quote] En oikein ymmärrä, miten minun koiran kouluttaminen liittyy tähän keskusteluun? Vaikka koirani olisikin oikea ongelmakoira, miten se poista noita kirjoittamiani faktoja? Koira on kuitenkin aina elävä olento vaistojensa varassa, oli se kuinka hyvin koulutettu tahansa, eikä koskaan voi täysin varmaksi sanoa ettei se päätä ampaista johonkin. Jos se koira on koulutettu niin hyvin, että kulkee nätisti vieressä, eikö sillon voisi ihan hyvin pitää sitä tavallisessa hihnassa?:D
[/quote]
En oo tuon yhden kommentin kirjottaja, mutta mulla koira kulkee flexissä. Jos joku kani/kissa/orava juokseekin jossain lähistöllä, ei koira lähde sinne perään koska se on koulutettu. Se pysähtyy ja katsoo, saattaa hieman urista mutta ei lähde päättömänä pinkomaan perään. Samalla tavalla toimii vaikka olisi irrallaan. Omalle pihalle jos joku naapuruston kissa tulee ja koira on irrallaan pihalla, se ampaisee perään, mutta pysähtyy siihen mihin piha loppuu. Flexiä käytän, koska koira saa vapaasti käppäillä edempänä, käydä välillä vähän pidemmällä haistelemassa jne. Jos näkyy että joku tulee vastaan niin sanon 'stop' ja koira jää odottamaan että kävelen vierelle.
Yhtälailla niitä niska- ja kaulavauroita saa aikaiseksi lyhyellä remmillä, saa siinä koira ja omistaja riuhdottua toisiansa myös. Hämmensi siis vaan tuo sun kommentti, jos koira on koulutettu niin tarkoittaako se että se kulkee vain orjallisesti rinnalla? Why not both, kävelee nätisti rinnalla ja flexissä kauempana. Ja on varsin onnellinen koira ja onnellinen omistaja kun lenkillä kummallakin on mukavaa. Koira saa kävellä vapaammin ja mun on vaunujen kanssa myös helpompi.
Itse tulee jonkinverran pyörittyä koiratapahtumissa (agility, missikisat etc) ja aika harvakseltaan niissä Flexejä näkyy. Harjaantuneet sekä ammattitaitoiset koirankasvattaja tietävät, ettei Flexi ole oikea talutusnuora koiralle monista syistä.
Kaverini harrastaa ToKoa koirillaan eikä hän ole käyttänyt Flexiä koskaan. Ja ovat todella hyvin koulutettuja..
hihnatkin kieltoon. joskus koirat pääsee siinäkin kulkemaan liian vapaasti ja taluttaja luulee kävelyttävänsä koiraa oikein. kunnes koira kipittää äkisti hajun perässä juuri vastaan tulevan pyörän eteen....nii sidotaan ne koirat jalkaan kiinni. samoin lapset .ja pyöräilijöiden mentävä hölkkä vauhtia kävelyteillä.:p
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 12:28"]
Itse tulee jonkinverran pyörittyä koiratapahtumissa (agility, missikisat etc) ja aika harvakseltaan niissä Flexejä näkyy. Harjaantuneet sekä ammattitaitoiset koirankasvattaja tietävät, ettei Flexi ole oikea talutusnuora koiralle monista syistä.
Kaverini harrastaa ToKoa koirillaan eikä hän ole käyttänyt Flexiä koskaan. Ja ovat todella hyvin koulutettuja..
[/quote]
Tähän mennessä vastaantulleet ongelmia aiheuttaneet koirat eivät ole aiheuttaneet ongelmia taluttimen vuoksi vaan siksi, että taluttimen toisessa päässä oleva tyyppi ei ole osannut toimia oikein. Vika on siis ollut hihnan toisessa päässä eikä itse hihnassa.
Mä en edes osaa käyttää flexiä. Jotenkin se on käteen tosi epämukava. Pari kertaa kokeilin, kun ulkoiltiin metsässä, jossa en uskaltanut irti laskea koiraani. En pärjännyt sen flexin kanssa ollenkaan :D
Omistajasta tämäkin on kiinni. Oikein käytettynä flexi on varmasti ihan ok, mutta aina on niitä, joilla piuha on pitkänä ja koira jo toisen koiran kurkussa (tai rullaluistinten seassa), ennenkuin omistaja ehtii reagoimaan.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:47"]
[/quote]