Sairaanhoitajat lähtevät joukolla sairaanhoitajan hommista - mutta minne?
Sairaanhoitajat ovat kuulemma vyörymässä pois sairaanhoitajan työstä. Lehdissä tietenkin kerrotaan näitä menestystarinoita: yksi yrittää päästä lukemaan lääkäriksi ja toinen on perustanut menestyvän yrityksen. Mutta mihin ne muut sairaanhoitajat lähtevät? Ne tavalliset?
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6f46bd51-467c-41d2-9d01-c7345e609f78
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/5927c44b-6411-4f0e-ad8b-b2976a83303a
Kommentit (491)
Tämä juttu on tavallaan todella huvittava esimerkki uudesta ilmiöstä. Olen huomannut että suomalaiset iltapäivälehdet ovat alkaneet käyttää brittien Daily Mail - tyyppistä jutturakennetta jossa kaikki asiat toistetaan kolmeen kertaan. Mikähän siinä on takana? Pitempi juttu, mahtuu enemmän mainoksia? Maksu kirjoittajalle jutun pituuden mukaan?
Minä en jaksanut lukea tuota jankutusta ja toistoa läpi.
Napapiirille! Poroja kasvattamaan! Ihania poroja!
Eikö ne mene niihin only fans juttuihin voimaantumaan? Tuossa taas yksi voimaantunut hoitaja:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4a795146-4288-4fe0-9215-6a99b25db7ed
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne mene niihin only fans juttuihin voimaantumaan? Tuossa taas yksi voimaantunut hoitaja:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4a795146-4288-4fe0-9215-6a99b25db7ed
Tässä jutussa ei nyt ole kyse sairaanhoitajasta, vaan lähihoitajasta. Sairaanhoitajan koulutus on aivan eri koulutus, kun lähihoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin aikoinaan ihan tavallinen sairaanhoitaja, tosin siitä on jo viisitoista vuotta. Nykyään olen sosiaalityöntekijä (VTM).
Alalta kuin alalta voi lähteä esim. hakemalla opiskelemaan. Niin itse tein. Sairaanhoitajilla on ihan samat mahdollisuudet hakeutua opiskelemaan kuin kaikilla muillakin ihmisillä.
Totta kai voi, mutta nämä alanvaihtajat ovat outo juttu. Melkein joka alalla on pulaa työpaikoista, ja nyt muka sairaanhoitajien laumoille löytyy töitä muilta aloilta. Yksittäisiä en ihmettele, mutta tällaisen joukkopaon määränpää askarruttaa. Vai onko lähtö vain puhetta ja todellisia lähtijöitä vain satunnaisesti?
Ap
Ei se aina niin mene, että lähtee lopullisesti. Minä lähdin ovet paukkuen, kun oma yksikkö vanhusten asumispalveluista lakkautettiin ja minulle tarjottiin työtä kotihoidosta. Kävin yhden päivän ”perehtymässä” ja totesin, että tuplamäärä töitä, älytön vastuu ja palkka oli sama kuin ed. työssäni. Ei olisi edes osaaminen riittänyt tekemään päätöksiä yksin koko tiimin vanhusten hoidollisista linjauksista. Jossain on lääkäri, mutta ei siihen yhteyttä saa edes joka viikko, näin kerrottiin.
Tuon tilanteeni jälkeen toimin jonkin aikaa palveluohjaajana (ei vakkaripaikkaa) ja hain monta kertaa sairaalaan, mutten päässyt kun ei ollut kokemusta. Tein myös terveystuotefirmassa myyntityötä. Ei mitään sh työtä, mutta jotain perheen elannon eteen oli tehtävä.
Nyt olen keikkaillut kolmessa eri firmassa. Jotkut hehkuttavat keikkatyötä, mutta ei tämä mikään ihannetyö ole. Ei ole oikein kenenkään työkaveri. Kun toiset sopivat työpaikoilla asioista, keikkalainen jää yksin asiakkaiden kanssa. Päälle liimatut hymyt alkavat jo väsyttää. ”Hei kiitos paljon, ihanaa kun pääsit pelastamaan tilanteen, me oltaisi oltu pulassa ilman sinua”. Näitä saa kuulla viikoittain. Ihan kivoja aluksi, mutta näistä kommenteista näkee myös, ettei kuulu joukkoon, puhutaan kuin vieraalle.
Teen edelleen freelancerina töitä hoitoalalla pääasiassa työnvälitysfirman kautta sekä mielenterveys- ja päihdetyön että perusterveydenhuollon puolella.
Tässä yhdistyy mm. työnvälitysfirman tarjoama parempi palkka, vapaus valita työkohteet sekä - ajat täysin omiin aikatauluihin sopiviksi ja se, että työmäärä ja vastuu on suhteessa palkkaan niin, että sen voi sanoa olevan vähintäänkin kohtuullinen.
Muutoin toimin mm. mainosmallina, tanssijana sekä tanssinopettajana.
No joo. Nyt on koronan takia hoitohenkilökunta ollut esillä. Minä olen tehnyt vuosia siivoojan töitä. Keikkatyötä, aamua, iltaa, yötä. Pyhät on oltava aina töissä jos pyydetään. Joskus iltatyö loppuu klo 9 ja aamulla klo 5 oltava taas jonkun asiakkaan toimisto siivoomassa. Välimatkat kuljen omalla pyörällä, ja sitä poljettavaa on riittänyt..
Palkkaa jää käteen n.1400 euroa jos olen onnistunut haalimaan tunnit täyteen.
Ei säälitä yhtään hoitajat.
Eli sinusta on väärin, että sairaanhoitaja saa enemmän palkkaa kuin siivooja?
Vierailija kirjoitti:
Ketju kertoo siitä etteivät sairaanhoitajat ihan tajua missä työmarkkinoilla mennään.
Yhäkin, ignooraan yksittäiset menestystarinat ihan heti. Sama on ollut kaikkialla. Raksalla kesätöissä kaikilla alanvahitajilla oli oma virma ja rutosti rahaa. Pankissa kaikki alanvaihtajat olivat hyvin tienaavia yksityspankkiireja (=myyntimiehiä, niin kuin myöhemmin opin), sijoittajia tai pokerinpelaajia. Sama kuvio aina.
Melko lyhyet opinnot ja suoraan hommiin joilla tienaa vallan mukavasti. Ja jotenkin teillä on semmoinen luulo että joku 2500+lisät on p*ska palkka ja saman saisi istumalla jossain kivassa sisätyössä jossa ei ole stressiä. Joka alalla on omat harhaluulonsa, ja hoitoalalla se tuntuu olevan tämä.
Ihmettelen missä maailmassa te elätte? Täällä sotekuplan ulkopuolella työpaikat ovat kiven alla, vastaavalla koulutuksella ja kokemuksella on järjestään tyydyttävä palkkoihin joilla ei kisata hoitajien kanssa, ja stressi on itsestäänselvyys. Yhtä hyvin tai paremmin palkattu työ on joko erittäin vaativaa ja kovalla alalla, tai raskasta ja likaista "äijä"hommaa jota todella harva sotepuolen ihminen haluaa. Ei sitä 2 500 eur/kk palkkaakaan (ilman lisiä) heittämällä saada.
Ja kukaan ei ole toistaiseksi kertonut mitkä ovat niitä aloja jotka vetävät hoitajia? Esimerkit ovat laidasta laitaan, ja menestystarinat niitä viiden ällän insinööriluonteisia henkilöitä.
Koska meistä moni on tehnyt muutakin kuin sairaanhoitajan työtä! Montako kertaa se pitää kertoa! On vertailupohjaa. Meillä on myös ystäviä ja sukulaisia. Esimerkit ovat laidasta laitaan koska eiväthän ihmiset jumankauta sentään kaikki ole samalle alalle vaihtamassa tai vaihtaneet! Siksi et saa samaa vastausta tuhansilta ihmisiltä hyvänen aika sentään. Ei kaikilla muilla aloilla ole mitään suurtyöttömyyttä vaikka kuinka yrität tällaisen vaikutelman antaa
Toisekseen miksi tästä pitää autistisesti jauhaa viestitolkulla? Ongelma on alan huono veto- ja pitovoima. Nuoret käyvät kääntymässä ja vanhoja jää pilvin pimein eläkkeelle. Ihmisiä on myös jäänyt keikkalaisiksi ja pidemmäksi aikaa hoitovapaille. Hoitoalan ongelmat ovat todellisia, ja sinä jankutat ja kiukuttelet hoitajien alanvaihtohalusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tuntee henkilökohtaisesti edes yhden alaa vaihtaneen sairaanhoitajan? Omasta puolestani vastaan, etten tunne/tiedä yhtäkään.
Itse tunnen yhdeksän ja ..ja lisäksi 4 sairaanhoitajaa, jotka vaihtaneet maata. Ja nämä kaikki kolmelta eri osastolta. Itsekin uutta alaa opiskelemassa.
Vierailija kirjoitti:
No joo. Nyt on koronan takia hoitohenkilökunta ollut esillä. Minä olen tehnyt vuosia siivoojan töitä. Keikkatyötä, aamua, iltaa, yötä. Pyhät on oltava aina töissä jos pyydetään. Joskus iltatyö loppuu klo 9 ja aamulla klo 5 oltava taas jonkun asiakkaan toimisto siivoomassa. Välimatkat kuljen omalla pyörällä, ja sitä poljettavaa on riittänyt..
Ei säälitä yhtään hoitajat.
Ei kai se hoitajien vika ole, jos teillä on vielä huonommat palkat.
Vierailija kirjoitti:
Huomaan että hoitajat ovat kovin haluttomia keskustelemaan aiheesta vuositulot.
Miksiköhän?
Jos argumentti on että haittalisät, haluan kuulla tarkalleen ja sentilleen joka ikisen lisän ja paljonko siitä saa.
No kaiva ihmeessä palkkataulukot ja työehtosopimukset esiin. Miksi vierität todistustaakan muille sanavalinnoilla jotka sopivat jollekin valehtelusta kiinni jääneelle teinille? "Haluan kuulla pennilleen", älä komentele.
Miten niin haluttomia keskustelemaan vuosituloista? Pitää olla todellinen pälli joka ei näistä kymmenistä ketjusta ole jos saanut käsitystä peruspalkasta. Voit myös vilkaista esim. työvoimahallinnon sivuja, sieltä löytyy työpaikkailmoituksista peruspalkkoja. Siihen päälle lasket paljonko tulee lisää iltatyöstä, lauantaista, sunnuntaista tai yövuoroista. Vai haluatko kaikkien sadantuhannen hoitajan palkkakuitit vuoden ajalta "pennilleen"? Voi olla melkoista vaihtelua. Ai niin, vielä on pari kokemuslisää jotka ovat kyllä naurettavia summiltaan.
Ei ne mihinkään mene.
Pitävät suurella metelillä viikon kaks lomaa ja tulevat takaisin.
Hoitsun koulutuksella ei tehdä mitään muuta ammattia.
Ainahan ne on meteliä pitänyt.
Eikä Suomi-hoitsu pärjää ulkomaillakaan: ne ei kestä sitä lekurin nuoleksimista päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja rehtoriksi? Wtf?
Niin?? Miksi ei?
Hallintokoulutuksella ja opetuskoulutuksella pääsee helposti. Kun on amk-tutkinnon jo hoitsuna suorittanut, tuohon ei tarvita kovin montaa opintopistettä lisää. Terveystieteen tutkintoa pääsee valmis hoitsu helposti yliopistoon opiskelemaan ja sen jälkeen on tie auki vaikka minne.
Mun työpaikalla on sairaanhoitajan(kin) tutkinnon suorittanut henkilö henkilöstöpäällikkönä.
Nooo, kyllä minä ainakin yliopistoon,. TTM-opintoihin ihan pääsykokeiden kautta menin. Ei sinne nyt ihan niin vaan kävellä.
Tosi hyviin hommiin on koko meidän kurssi päässyt (ylempi korkeakoulututkinto). Yamkeja ei juuri meidän duunissa ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tuntee henkilökohtaisesti edes yhden alaa vaihtaneen sairaanhoitajan? Omasta puolestani vastaan, etten tunne/tiedä yhtäkään.
No ihan itse tunnen itseni ja olen siis siirtynyt sairaanhoitajan työstä muihin tehtäviin😉
Palaanpa samaan aiheeseen, kun kysymykseeni on nyt vastattu. Eivät hoitajat olekaan vyörymässä muille aloille: "Sairaanhoitajista vain neljä prosenttia vaihtanut vuodessa alaa, opettajista vielä harvempi."
Kyse on siis siitä, että alan vaihtamista harkitaan. Ja sehän ei ole alan vaihtamista varsinkaan joukoittain.
Ap
sama on kovat puheet lakkoilusta jos ei palkka nouse....
Kiltisti menevät duuniin jokatapauksessa aina.
Eikä ne vaihda mihinkään koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin aikoinaan ihan tavallinen sairaanhoitaja, tosin siitä on jo viisitoista vuotta. Nykyään olen sosiaalityöntekijä (VTM).
Alalta kuin alalta voi lähteä esim. hakemalla opiskelemaan. Niin itse tein. Sairaanhoitajilla on ihan samat mahdollisuudet hakeutua opiskelemaan kuin kaikilla muillakin ihmisillä.
Totta kai voi, mutta nämä alanvaihtajat ovat outo juttu. Melkein joka alalla on pulaa työpaikoista, ja nyt muka sairaanhoitajien laumoille löytyy töitä muilta aloilta. Yksittäisiä en ihmettele, mutta tällaisen joukkopaon määränpää askarruttaa. Vai onko lähtö vain puhetta ja todellisia lähtijöitä vain satunnaisesti?
Ap
En tiedä onko yksittäisiä vain joukkovaihtajia. Tässä ne mitä minun irtisanoutuneet ex-sairaanhoitajakollegani ovat tehneet:
- perusti pieneläinklinikan
- perusti koirahoitolan
- lähti poliisiksi (oli poliisin koulutus valmiina, ennen sh-tutkintoa)
- lähti opiskelemaan terveystieteiden maisteriksi, teki myös opeopinnot ja opettaa nykyään lähihoitajia
- teki pelkästään opeopinnot sh-tutkinnon päälle, ja opettaa myös nykyään lähihoitajia
- meni töihin lääkefirmaan
- meni töihin hoitotarvikeyritykseen
- jäi kotiin, irtisanoutui kun ei saanut kesälomia lasten ja miehen loma-aikaan, hyvätuloinen puoliso
- irtisanoutui vakitoimesta ja jäi keikkailemaan, saa tehdä töitä ja pitää lomia silloin kun haluaa, on varakas
- pääsi yliopistoon opiskelemaan sosiaalityötä
- palasi aikaisempaan ammattiinsa opettajaksi
- pääsi opiskelemaan lääketieteelliseen tiedekuntaan
- lähti asumispalveluyksikköön vähemmän vaativaan työhön, vastavalmistunut sh, uupui
Siinäpä näitä, kaikki on viimeisen 2-3 vuoden sisällä lähteneitä. Aika paljon noita kollegoita kyllä nykyään lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei säälitä yhtään hoitajat.Ei kai se hoitajien vika ole, jos teillä on vielä huonommat palkat.
Siivoojat voisivat hyötyä sairaanhoitajien palkkakeskustelusta sillä tavalla, että kyse on perinteisestä naisten työstä. Naisten palkat ovat Suomessa räikeästi heikompia kuin miesvaltaisten alojen palkat. Kyse on rakenteellisesta epätasa-arvosta, joka on sisäänrakennettu meidän yhteiskuntaan.
Niin siis silloin ei ole kyse palkasta, vaan siitä että saa lisäkorvausta haitallisista työajoista tai ylimääräisestä työstä.