Ehtiikö vielä 25-vuotiaana muuttaa elämän suuntaa?
Tuntuu että olen umpikujassa enkä elä sellaista elämää mitä haluaisin elää. Ehtisinköhän vielä tehdä muutoksen
Kommentit (27)
Todellakin. Olet vasta alussa. Minä muutin Elämäni totaalisesti 51-vuotiaana.
Ei se ainakaan siitä ole kiinni, ettei olisi mahdollista ehtiä. Itselläni tämä tapahtui aika tarkalleen 30-vuotiaana. Sitä ennen tuntui, että elämää oli valunut hukkaan jo vuosien ajan.
Olen sinua 15 vuotta vanhempi ja uskon edelleen siihen, että suuntaa voi muuttaa. Mutta tiedostan sen, että muutos ei tapahdu heti ja välittömästi vaan tapahtuu, ainakin minun kohdallani pikkuhiljaa, askel, askeleleelta. Ja kuten sanottu pyrin muuttamaan vain itseäni en ketään muuta. Kärsivällisyyttä ja malttia tämä vaatii ja olisihan se kiva, jos rinnalla olisi joku joka kannustaisi ja tsemppais, vaikka toisaalta enpähän ole kenellekään tilivelvollinen.
Muutin 43-vuotiaana ja varsin onnistuneesti.
Kalle Päätalon kirjoista lainaten "Tyvessä olet etkä latvassa".
Vierailija kirjoitti:
Ei ehdi. Myöhäistä.
Ikävä juttu... :(
Ap
Ei ehdi. Haudan reunalle vaan odottelemaan kuolemaa.
Ihmiset elävät Suomessa keskimäärin liki 80-vuotiaksi. Laske siitä ehditkö.
Hienosti ehtii! Oikeastaan jokaiseen elämään mahtuu hyvin useampi pienempi elämä. Minä olen vaihtanut suuntaa useasti - uramuutokset, paikkakunnan ja maan vaihdokset, perheeseen liittyvät valinnat. Kaikkiin vaiheisiin on liittynyt itsetutkiskelua ja sitten ulkoinen suunnanvaihdos tehnyt osansa. Ei kannata varsinkaan noin nuorena mihinkään jämähtää.
Voi todellakin! Etsi rohkeasti omaa polkuasi, älä vertaa itseäsi muihin. Epävarmakin SAA olla, se kuuluu ihmisenä kasvamiseen. Yritä ympäröidä itsesi hyvillä tyypeillä, joiden seurassa oikeasti viihdyt. Pidä yleisesti ottaen itsestäsi hyvää huolta. Älä mene siitä mistä aita on matalin, se on aina vaikeampi tie loppujen lopuksi. Jos teet virheitä, suuriakin, yritä oppia niistä ja anna itsellesi anteeksi. Kaikki järjestyy, tämä elämä kantaa sinutkin ihan varmasti. Ihan rauhassa vaan. ❤
T. Täti 35v.
Aina ehtii muuttamaan elämänsä suuntaa.
Anoppi raitistui 58-vuotiaana. Erosi juoposta appiukosta, jonka kanssa oli ryypännyt. Muutaman vuoden päästä löysi raittiin miehen ja on nyt aivan eri ihminen kuin ennen. Hän elää kuulemma elämänsä onnellisinta aikaa.
Joku tietysti voi kysyä, miksi pitäisi odottaa noin kauan, mutta ainakin muutos on mahdollinen.
Aina ehtii. Minä olen 30v, vasta pääsin eroon vuosien työttömyskierteestä ja sitä kautta päädyin opiskelemaan, muutin, löysin hyvän parisuhteen ja vihdoin tulevaisuus näyttää valoisalta :)
Ja hyvin ehtii muutoksia tehdä tätä vanhempanakin.
Niin kauan kuin on elämää, on toivoa. Mutta se muutos ei tapahdu itsestään, vaan se pitää tehdä. Etkä voi vaatia muita muuttumaan. Vain itseäsi voit muuttaa. Jos joku ei sopeudu muutokseesi, se on sitten hänen ongelmansa. Et voi vaatia häntä edes sopeutumaan siihen muutokseen, minkä itsessäsi teet, mutta molempien elämää voit helpottaa sillä, että otat etäisyyttä.
Ehtii vaikka 40 vuotiaana... itse pistin vaimon huishelvettiin ja lähdin käymään Thaimaassa.... Muuttu elämä kun päästeli paineita siellä;)
t.Jouko
No saatana helposti, moni ihminen muuttanut paljon myöhemminkin
Ehtii kyllä, mutta kyllä se paljon vaatii hyväksymistä kun kaikki siihen asti tekemä/aikaansaama onkin turhaa ja hukkaan heitettyä aikaa. Tokihan siitä hyötyäkin sen verran oli, että se avasi silmät sille ettei halua jatkaa entiseen suuntaan enää päivääkään, mutta tuon tajuamiseen ei ole tarpeellista hukata elämästään esim 10 vuotta.
Ja aina se on helpompaa 25-vuotiaana vaikka takamatkalta saakin lähteä kuin vaikkapa 10 vuotta myöhemmin jolloin se alkaa monelta osin olla jo myöhäistä koska elämä ei sitten kuitenkaan odota eikä tiettyjen asioiden tekemiseen olekaan loppupeleissä tavallaan yhtään ylimääräistä aikaa tuhlattavaksi harha-askeliin.
Elämää on tietenkin suurimmalla osalla tuossa 35-vuotiaanakin jäljellä vielä enemmän kuin takana, mutta esim perheenperustamiseen ei aikaa juuri olekaan. Saati sitten jos siinä samassa vaiheessa pitäisi vielä alkaa vaihtamaan ammattia eli opiskelemaan ja luomaan uraa.. Kyllä ne vuodet loppuu kesken. Ja virta.
Ehtii.