Köyhä opiskelijatyttö ja yksipuolinen ruokavalio?
Onko terveellistä syödä joka päivä nuudelia? Mitä muuta muka söisin köyhänä opiskelijana? Tonnikalasta en tykkää.
Kommentit (64)
Saanen tiedustella syytä köyhyyteen? Olen myös itse opiskelija, ja varani riittävät helposti kunnon ruokaan:
- 3kk kesätöissä, rahaa jää väh. 4500€
- Asumistuki ja opintoraha kuittaa 400/kk vuokran ja jää n. 100€ yli. Muiden menojen jälkeen ruokaan jää yli 200€/kk, ja 50€ riittää viikossa loistavasti.
Lisäksi kuussa saa 400€ käytännössä korotonta lainaa jos ei riitä.
Itse muistan, että ei todellakaan ollut päivittäin varaa syödä yliopistossa ruokaa vaikka tosi halpaa ja ravitsevaa olisi ollutkin . Mulle jäi vuokran jälkeen 80 euroa ja siitÄ piti maksaa vielä puhelin 20 euroa ja talvisin bussikortti. No olin osa-aikaisena siivoojana ja hamstrasin lähikaupan kaikki punaiset laput. Ankeeta oli. Enkä voinut ymmärtää millä rahalla niin monet bilettivät
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:31"]Saanen tiedustella syytä köyhyyteen? Olen myös itse opiskelija, ja varani riittävät helposti kunnon ruokaan:
- 3kk kesätöissä, rahaa jää väh. 4500€
- Asumistuki ja opintoraha kuittaa 400/kk vuokran ja jää n. 100€ yli. Muiden menojen jälkeen ruokaan jää yli 200€/kk, ja 50€ riittää viikossa loistavasti.
Lisäksi kuussa saa 400€ käytännössä korotonta lainaa jos ei riitä.
[/quote]
Lisäys tähän: Tykkään kyllä käyttää safkaan sen 70-80€/vk niin laatu paranee merkittävästi.
Mä elin opiskeluaikana makaroonilla ja ketsupilla. Kaikki rahat meni biletykseen ja röökiin. Vietin elämäni parasta aikaa! Ja ihan terve olen ollut.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:36"]
Itse muistan, että ei todellakaan ollut päivittäin varaa syödä yliopistossa ruokaa vaikka tosi halpaa ja ravitsevaa olisi ollutkin . Mulle jäi vuokran jälkeen 80 euroa ja siitÄ piti maksaa vielä puhelin 20 euroa ja talvisin bussikortti. No olin osa-aikaisena siivoojana ja hamstrasin lähikaupan kaikki punaiset laput. Ankeeta oli. Enkä voinut ymmärtää millä rahalla niin monet bilettivät
[/quote]
Opintolaina?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 09:43"]
Vinkkejä annettaessa kannattaa ottaa huimioon, että kaikissa opiskelija-asunnoissa ei ole pakastinta. Itse opiskeluaikoina asuin tälläisessä asunnossa ja tähteelle jääneet ruuat piti heittää roskiin, kun pakastusmahdollisuutta ollut. Samoin tarjouslihat ja pakasteet jäivät kauppaan tämän takia.
[/quote]
Pakastimen puute on pikemminkin haaste kuin este. Täytyy vain opetella "jatkojalostamaan" ja uusiokäyttämään tähteet. Pyttäri on tietysti hyvä esimerkki siitä mitä voi tehdä yli jääneille uunijuureksille, keitetyille perunoille ja liharuuan tähteille. Tomaattikastikkeesta saa keiton. Puuronjämät voi "piilottaa" leipätaikinaan, makaronimössön jämät voi lämmittää uunissa juustonjämien kanssa gratiiniksi. Jos ylijääneen ruuan pakkaa hyvin ja säilyttää jääkaapissa, se säilyy syömäkelpoisena monta päivää. Pahaksi menneen ruuan kyllä haistaa ja maistaa.
Jos on järki päässä, kaksi tervettä kättä, kunnon leikkuulauta ja hyvä veitsi saa kyllä itselleen kunnollista ruokaa vaikka rahat olisivat vähissä. Ei tarvitse syödä pelkkiä nuudeleita.
33
En jaksa selata, onko ap siis vastannut tähän? Ei kai kukaan opiskelija tosissaan syö nuudeleita ja tonnikalaa, ei ne ole mitään halpoja.
Perunaa, kauden vihanneksia/juureksia/hedelmiä, kananmunaa, alennuslihoja ja -kalaa. Leivän voi helposti leipoa itse ja puuroon voi tunkea alennuksesta ostettuja pakastimeen valmiiksi pilkottuja hedelmiä, maistuu sitten paremmalta. Eihän se ihan sama ole kuin syödä hedelmät tuoreena, mutta ainakin voi ostaa monta kiloa silloin kun niitä myydään 1e/kg. Maitotuotteet on aika kalliita mutta kai niitäkin välillä pitää olla, jotain rahkoja saa joskus alesta.
Jos pitää tosi nopeasti ja helposti saada tehtyä ruokaa, niin munakkaat on hyviä. Pannulle vähän kasviksia kypsymään, esim. pakastepinaattia ja parsakaalia, ja pari munaa päälle.
Niin ja pieniä käytettyjä pakastimia saa kyllä aika edullisesti, kannattaa ostaa. Sitä varten voi ottaa vaikka sen opintolainan, jos ei muuten saa. Niin pikkusumman voi maksaa vaikka heti ekoista kesätyörahoista takaisin.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:32"]
Niin ja pieniä käytettyjä pakastimia saa kyllä aika edullisesti, kannattaa ostaa. Sitä varten voi ottaa vaikka sen opintolainan, jos ei muuten saa. Niin pikkusumman voi maksaa vaikka heti ekoista kesätyörahoista takaisin.
[/quote]
Näinpä, varsinkin käytettynä. Itse ostin opiskelijana käytettynä pakastimen 20 eurolla, eikä se sähkölaskuunkaan merkittävää muutosta tehnyt. Kuitenkin säästö ruuassa oli suurempi kuin sähkölasku. Hamstrasin pakkaseen aina laputettuja lihatuotteita, kesäisin poimin mustikoita, jotka piristi aika paljon talvea. Valmista ruokaa harvemmin pakastin vaan söin kaiken kahdessa-kolmessa päivässä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:09"]
saathan sä koulussa tankata kasviksia niin paljon kuin jaksat
[/quote]
Ei kaikki käy yliopistolla joka päivä ja lisäksi se yliopiston ruokalailu on kallis. 2.6 e. Ite en sen tasoisesta ruuasta tota maksaisi enkä maksa. Teen parempaa ruokaa kotona itse ja halvemmalla.
Voi helvetti... NUUDELIT ON KALLIITA. Makaroni ja sikanauta halpaa, syö sitä. Tai satsaa juureksiin.
Nuoren opiskelijatytön kannattaa niellä päivittäin runsaasti siemennestettä. Sisältää paljon vitamiineja, proteiinia, antioksidantteja ja on vähäkalorista.
Samalla voi tienata mukavasti rahaa ruokaan + muihin menoihin.
No varmaan tiedät itsekin vastauksen tuohon, että onko terveellistä. Tee sosekeittoja kausikasviksista, käytä soijarouhetta jne
Nuudeli on ihan täyttä ..skaa. Osta vaikka täysjyvämakaronia-tai riisiä.
Nuudeli ei kyllä ole oikein opiskelijan ruokaa
Nuudelit jan tonnikalat ovat nykyään todella kalliita.Itse syön nuudelia tarjouksessa sellaisenaan, maistuu ihan sipseiltä tai raffelilta.
Makaroneilla herkuttelet nykyään halvimmalla, ja kunnon ketsuppia pöytään, niin siinähän on ateria valmiina, nimittäin pussi makaronia maksaa alle 20 senttiä, ja ketsupit sitten erikseen.
T. mies.