Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väkivaltaisen kumppanin epäilyttävä sovinnollisuus eron hetkellä

Vierailija
26.09.2021 |

Pelkään, että ystäväni mies suunnittelee jotakin todella pahaa. Tilanne on se, että ystäväni on eroamassa miehestään, joka on kohdistanut häneen henkistä ja fyysistä väkivaltaa koko pitkän avioliiton ajan. Itse olen saanut tietää väkivallasta vasta nyt, ystäväni on onnistunut pitämään tämän kaiken salaisuutena koska on hävennyt asiaa niin paljon. Olen tuntenut hänet muutamia vuosia, ja tunnen syyllisyyttä siitä, että en ole huomannut mitään.

Nyt ystäväni on eroamassa. Miehen uhkailut, joiden tarkkaa laatua ystäväni ei ole kertonut, olivat olleet todella pahoja. On erittäin hyvä asia, että nainen on saanut voimaa lähteä suhteesta, mutta minua pelottaa, että mies tekee jotain todella kamalaa kun hänelle konkretisoituu, että nainen joka on palvellut ja hoivannut ja nöyristellyt häntä vuosia, on nyt todella lähdössä. Minulla on se käsitys, että tällaiset tyypit eivät hyväksy eroa ihan noin vain, ja pidän sitä jopa epäilyttävän sovinnollisena käytöksenä, että mies etsi itselleen asunnon ja lähti hyvin nopeasti kun nainen ilmoitti halustaan erota. Pelkään, että hän suunnittelee jotain pahaa. Miehen tavaroista suurin osa on vielä entisessä kodissa, joten hän tulee kyllä käymään siellä.

En oikeasti tiedä, miten tässä tilanteessa voisin auttaa. Lisäksi pelkään miestä itsekin nyt kun olen saanut tietää, millainen hirviö hän on. Kai hän voi tehdä minullekin jotain jos saa tietää, että olen sekaantunut. Olen sanonut ystävälleni, että hän voi pyytää minulta apua milloin vain ja että hänen ehkä kannattaisi mennä vähäksi aikaa turvakotiin, mutta mitä muuta voisin tehdä? Ja tätähän kukaan ei tietenkään voi tietää, mutta te joilla on kokemusta asiasta, onko mielestänne syytä pitää epäilyttävänä miehen yllättävää sovinnollisuutta erotilanteessa? Tiedän kyllä, että ero on hyvin vaarallinen hetki kun kumppani on väkivaltainen.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna minä arvaan. Mies on varsin matalasti koulutettu ja omaa useamman tatuoinnin. Ai, arvasin oikein? Oho, kuinkas näin sattuikin.

Miksi (fiksut) naiset valitsevat AINA väärin?

Aloituksessakin kävi ilmi, että mies on ollut väkivaltainen koko pitkän avioliiton ajan. Varmaan yhtäkkiä kiltistä ja mukavasta miehestä noin vain kuoritui kyseinen persoona.

Vierailija
22/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi hänen kannattaa muuttaa tuosta asunnosta pois. Kun ihmisiä muuttaa edestakaisin asunnossa voi käydä sellainen kämmi, että esim. huoltoyhtiö päästää miehen sisälle ja siellä sitten odottaa. Voittehan te jäädä muutossa vähän etäämmälle ja pidätte puhelinlinjan auki, niin tiedätte jos alkaa tapahtumaan. Voi olla myös mahdollista, että miehellä on jo uusi uhri katsottuna. Valitettavasti, et oi pelastaa ketään, vaan hänen on tehtävä se lopulta ihan itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna minä arvaan. Mies on varsin matalasti koulutettu ja omaa useamman tatuoinnin. Ai, arvasin oikein? Oho, kuinkas näin sattuikin.

Aloituksessakin kävi ilmi, että mies on ollut väkivaltainen koko pitkän avioliiton ajan. Varmaan yhtäkkiä kiltistä ja mukavasta miehestä noin vain kuoritui kyseinen persoona.

Tuntisitko välillä ihan vain myötätuntoa väkivallan uhria kohtaan sen sijaan että etsit hänestä syyllistä. Ja edelleenkään sinulla ei ole mitään käsitystä siitä millaisessa tilanteessa tämä nainen on ollut ja millaisia seikkoja on ollut siihen vaikuttamassa, että hän ei ole voinut vain olla itsenäinen ja vapaa. Kannattaa tosiaan myös muistaa se seikka, että alhaisen elintason maissa joissa ei ole sosiaaliturvaa, vaihtoehdot ovat ihan jotain muuta kuin täällä. Ihan jotain muuta.

Vierailija
24/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensimmäiseksi hänen kannattaa muuttaa tuosta asunnosta pois. Kun ihmisiä muuttaa edestakaisin asunnossa voi käydä sellainen kämmi, että esim. huoltoyhtiö päästää miehen sisälle ja siellä sitten odottaa. Voittehan te jäädä muutossa vähän etäämmälle ja pidätte puhelinlinjan auki, niin tiedätte jos alkaa tapahtumaan. Voi olla myös mahdollista, että miehellä on jo uusi uhri katsottuna. Valitettavasti, et oi pelastaa ketään, vaan hänen on tehtävä se lopulta ihan itse. 

Minä myös neuvoisin naista muuttamaan asunnosta pois. Ja mahdollisimman pian, nyt kun mieskin on muuttanut pois, niin pääsee livahtamaan miehen tietämättä. Ja miehelle vain ilmoitus että hänen täytyy hakea kamansa pois. Tai joku muu järjestely miehen kamoille.

Ja jos on pitkä liitto takana, niin miehelläkin on luultavasti ikää, joten ei ole niin sanottua että olisi uusi uhri jo katsottuna. Siksikin tuo on vaarallinen tilanne kun kyse on pitkästä ajasta, jonka on tottunut toista alistamaan, niin tuskin luopuu helpolla tottumuksestaan. Eli nainen uuteen osoitteeseen nopeasti, eikä uutta osoitetta mihinkään tietoihin. Entä työpaikka, pystyykö nainen vaihtamaan sitä?

Vierailija
25/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös neuvoisin naista muuttamaan asunnosta pois. Ja mahdollisimman pian, nyt kun mieskin on muuttanut pois, niin pääsee livahtamaan miehen tietämättä. Ja miehelle vain ilmoitus että hänen täytyy hakea kamansa pois. Tai joku muu järjestely miehen kamoille.

Ja jos on pitkä liitto takana, niin miehelläkin on luultavasti ikää, joten ei ole niin sanottua että olisi uusi uhri jo katsottuna. Siksikin tuo on vaarallinen tilanne kun kyse on pitkästä ajasta, jonka on tottunut toista alistamaan, niin tuskin luopuu helpolla tottumuksestaan. Eli nainen uuteen osoitteeseen nopeasti, eikä uutta osoitetta mihinkään tietoihin. Entä työpaikka, pystyykö nainen vaihtamaan sitä?

Ovat jo eläkkeellä. Ei tosiaan ole nuorista kyse, mies on tottunut siihen, että nainen hyysää ja siksi pelkäänkin, että mitä tekee kun tajuaa, että nyt ei enää kukaan hyysää.

Vierailija
26/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tavarat muovikasseihin ja pihalle odottamaan tai taksikyydillä miehen luo. Jos omia kamoja miehellä, poliisi lähtee maksusta turvaamaan tavaroiden hakua.Lukkojen vaihto.

Tunsin työn puolesta miehen, joka ulospäin oli normaali ja fiksu.Kun vaimo halusi erota ja tuli hakemaan kamojaan, mies surmasi vaimon ja itsensä.

Vierailija
27/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ohjeita annettu. Kaikki viestit kannattaa tallettaa ja mielellään useampaan paikkaan esim. sähköpostiin ( jos esim. puhelin menee rikki). Rikosuhripäivystykseen voi soittaa nimettömänä eikä tarvitse olla rikoksen uhriksi joutunut, pelkkä tunne uhkasta riittää.

Vierailija
28/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on ihqui jänskämiehet kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntisitko välillä ihan vain myötätuntoa väkivallan uhria kohtaan sen sijaan että etsit hänestä syyllistä. Ja edelleenkään sinulla ei ole mitään käsitystä siitä millaisessa tilanteessa tämä nainen on ollut ja millaisia seikkoja on ollut siihen vaikuttamassa, että hän ei ole voinut vain olla itsenäinen ja vapaa. Kannattaa tosiaan myös muistaa se seikka, että alhaisen elintason maissa joissa ei ole sosiaaliturvaa, vaihtoehdot ovat ihan jotain muuta kuin täällä. Ihan jotain muuta.

En tunne, koska naiset niin usein valittaa noista väkivaltaisista äijistä ja niistä oikeasti näkee jo hyvissä ajoin, että mitä he ovat miehiään. Minullakin on lähipiirissä kilttejä sinkkumiehiä, jotka eivät naisille kelpaa, koska eivät välttämättä esim ole niin hyvännäköisiä kuin nämä kiintoisat jänskämiehet. Ei näistä tapauksista tule yhtäkkiä väkivaltaisia ilman mitään ennusmerkkejä. Eri asia on se, että haluaako tunnekiimassaan niitä ennusmerkkejä hyväksyä.

Ole jo jumalauta hiljaa. Sinun räksytys ei auta mitään.

En ole. Sitä saa mitä tilaa.

Palstakatkero kääntää taas huomiota itseensä/naisettomuuteensa. Eikö ookin kiva, että naiset ottaa ennusmerkit edes tässä tapauksessa huomioon?

Vierailija
29/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveris ei nyt ajattele selkeästi ja varmasti oma tilanne hävettää ja pelottaa.

Kerro hänelle, että tuosta poliisille ilmoituksesta poliisi ei lähde hakemaan miestä ja heitä vankilaan, tuskin saa edes mitään syytettä todisteiden puuttuessa.

Kuitenkin tulevaisuutta ajatellen se olisi ehdottoman fiksua. Sitä ei tuossa tilanteessa osaa ajatella, mutta jos mies tekee väkivaltaa vielä jollekin muulle, niin todisteita on aiemmasta tallessa. Oliko kaksi vuotta kun rikos vanhenee, mieltään voi muuttaa. Pelkkä rikosilmoitus ei meinaa mitään seuraamuksia.

Itse ilmoitin kahdesti poliisille kun ex kävi päälle. Vaikka mulla oli näkyviä jälkiä, niin ei ne edes käyneet jututtamassa miestä kiinniottamisesta puhumattakaan, enkä itsekään sen koommin kuullut poliiseista mitään.

En tiedä mitä tässä maassa pitää tehdä, että otetaan vakavasti. Ilmeisesti odotetaan ruumiita.

Vierailija
30/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin, kun täällä miehet antavat "hyviä" neuvoja siitä kuinka sen muka aina näkee päältäpäin ja naiset vain silti valitsevat "jännämiehiä". Kun tämäkin mies on sellainen, että jos te jännämieshöpisijät tapaisitte hänet, niin te luokittelisitte hänet juuri sellaiseksi tavalliseksi mieheksi joka teidän mukaanne ei kiinnosta ketään naista. Teillä on mielessä joku tatuoitu bodattu korsto tai lipevä "korkean statuksen" mies jonka ympärillä naiset pyörivät, mutta molemmat ovat hyvin kaukana todellisuudesta. Jos jollain sanalla kuvaisi sitä, millaisen vaikutelman tämä mies antaa, niin se olisi tavallinen, tavallisen näköinen, tavallista työtä tehnyt, normaalin ystävällisesti käyttäytyvä mies.

Vierailija
31/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne, koska naiset niin usein valittaa noista väkivaltaisista äijistä ja niistä oikeasti näkee jo hyvissä ajoin, että mitä he ovat miehiään. Minullakin on lähipiirissä kilttejä sinkkumiehiä, jotka eivät naisille kelpaa, koska eivät välttämättä esim ole niin hyvännäköisiä kuin nämä kiintoisat jänskämiehet. Ei näistä tapauksista tule yhtäkkiä väkivaltaisia ilman mitään ennusmerkkejä. Eri asia on se, että haluaako tunnekiimassaan niitä ennusmerkkejä hyväksyä.

Mene helvettiin.

Vierailija
32/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi sen naisen muuttaa heti. Ihan mihin vaan, mutta pois tuosta asunnosta.

Vierailija
33/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, ihmisen mieli on rakennettu niin, että tietynlainen käytös voi alkaa ilmentyä vasta tietynlaisissa tilanteissa. Esim. lapsen saamisen jälkeen mies voi muuttua väkivaltaiseksi, vaikka siihen saakka ei mitään, siis ei mitään merkkejä asiasta ollut.

Väkivaltainen käytös voi alkaa vasta esim. fyysisen sairauden, työttömyyden, rahahuolien tms. myötä.

Väkivaltainen käytös voi ilmetä vain yhtä ihmistä (yl. omaa puolisoa) kohtaan ja muuten mies voi olla oikein mukavan ihmisen maineessa.

Niinhän niistä perhesurmaajista/laajennetun itsemurhan tekijöistä usein sanotaan, ettei koskaan olisi hänestä sellaista uskonut, niin oli hiljainen ja kiltti mies.

On aivan törkeätä sanoa, että mitä menit yhteen semmoisen kanssa.

Ja sitten eri kulttuureissa mennään yhteen, jos vanhemmat niin sopivat asian ja piste. Jos nainen rupee vastaan panemaan, tulee "isän kädestä", hylätään yhteisöstä tms.. Eli huonoista vaihtoehdoista on valittava vähiten huono.

Jos sulla ei riitä empatiaa uhrille, olisit edes hiljaa.

Vierailija
34/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallisinta aikaa naisen elämässä on tutkitusti kolme viikkoa eron (väkivaltaisesta miehestä) jälkeen.

Vierailija
35/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveris ei nyt ajattele selkeästi ja varmasti oma tilanne hävettää ja pelottaa.

Kerro hänelle, että tuosta poliisille ilmoituksesta poliisi ei lähde hakemaan miestä ja heitä vankilaan, tuskin saa edes mitään syytettä todisteiden puuttuessa.

Kuitenkin tulevaisuutta ajatellen se olisi ehdottoman fiksua. Sitä ei tuossa tilanteessa osaa ajatella, mutta jos mies tekee väkivaltaa vielä jollekin muulle, niin todisteita on aiemmasta tallessa. Oliko kaksi vuotta kun rikos vanhenee, mieltään voi muuttaa. Pelkkä rikosilmoitus ei meinaa mitään seuraamuksia.

Itse ilmoitin kahdesti poliisille kun ex kävi päälle. Vaikka mulla oli näkyviä jälkiä, niin ei ne edes käyneet jututtamassa miestä kiinniottamisesta puhumattakaan, enkä itsekään sen koommin kuullut poliiseista mitään.

En tiedä mitä tässä maassa pitää tehdä, että otetaan vakavasti. Ilmeisesti odotetaan ruumiita.

Tämähän se onkin, että juuri mitään ei tehdä ennenkuin väkivaltainen henkilö tappaa jonkun. Jos mies vaikka alkaisi eron jälkeen vainota naista niin poliisihan on todella kädetön siinä, joku lähestymiskieltokin on pelkkä vitsi jos sen saanut ei sitä noudata.

Vierailija
36/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tosissas sitä mieltä, että väkivalta on naisen vika ja ihan oikeutettua, niin et tule todellakaan ikinä mitään naista saamaan.

Sanopa tuo ihan omalla nimellä ja naamalla?

Helppo se on sieltä ruudun takaa anonyymina huudella kun et ressukka ole onnistunut naista saamaan.

Toivottavasti saat pahasti turpaas baarijonossa ja kytät sanoo että syytä vain itseäs kun satuit paikalle, olisithan sä voinut pysyä kotonakin.

Vierailija
37/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen kannattaisi hankkia myös uusi asunto eikä osoitetta tulevalle exälle missään tapauksessa. Ainakaan hänen ei pitäisi olla asunnossaan yksin koska mieshän voi tulla milloin vaan sinne.

Vierailija
38/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse pienikokoinen nainen, mutta lähtisin koska tahansa turvaamaan toista naista pesäpallomailan kanssa väkivaltaista miestä kohtaan.

Pienempien hakkaajat ovat saastaa.

Vierailija
39/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse pienikokoinen nainen, mutta lähtisin koska tahansa turvaamaan toista naista pesäpallomailan kanssa väkivaltaista miestä kohtaan.

Hirveän helppo sanoa, mutta käytännössä vähän eri juttu. Jos minä tulisin jonkun pesäpallomailan kanssa tämän ystäväni luo niin hän ei taatusti haluaisi enää olla kanssani missään tekemisissä. Plus olisin vielä itse syytteessä kun ukko ilmoittaisi poliisille että uhkailen häntä pesäpallomailalla.

Vierailija
40/46 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveän helppo sanoa, mutta käytännössä vähän eri juttu. Jos minä tulisin jonkun pesäpallomailan kanssa tämän ystäväni luo niin hän ei taatusti haluaisi enää olla kanssani missään tekemisissä. Plus olisin vielä itse syytteessä kun ukko ilmoittaisi poliisille että uhkailen häntä pesäpallomailalla.

Tuossahan voi vaan voittaa jos mies soittaisi itse poliisille ja sit olis pakko kertoa, miksi täytyy suojella omaa ja toisen henkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä