Viherkasveja lahjaksi - ärsyttää
Monet tuovat viherkasveja lahjaksi, kun minulla "niin hyvin menestyvät". No, ne kasvit menestyvät siksi hyvin, kun ne on tarkkaan kuratoitu ja varottu, etteivät ötökät niissä leviä. Alkaa ottaa päähän nämä lahjakasvit, joissa on aina iso homma ja ötököitä. Minulla voi mennä montakin kuukautta, että saan palautettua kotiin tasapainon ja tuholaiset torjuttua sen jälkeen, kun olen näitä lahjakasveja ottanut. Toisaalta, ei kai sukulaisten lahjoja voi roskiinkaan laittaa.
Summa summarum - viherkasvi on huono lahja kasvien harrastajalle. Parempi on pelkkä pistokas, jonka voi pestä läpikotaisin ja laittaa haluamallaan tavoin esille, vaikka maljakkoonkin.
Ja ennen kuin kukaan ehtii kysyä - kyllä, olen juhlien piristys.
Kommentit (14)
Onko noi ötökät yleisiäkin? Mulla ei ole koskaan ollut, vaikka kasveja on ostettu marketeista ja tokmannilta ja saatu pesemättömiä pistokkaita.
Ymmärrän. Harvemmin menee kohdalleen, jos yritetään antaa jonkun alan tietäjälle tai harrastajalle sitä hänen omintaan. En suosittele. Intohimoinen harrastaja tunteen alansa ja tietää tarpeensa parhaiten itse. Taiteen harrastaja ei tee markettiväreillä mitään, antautunut kotikokki ei halua halpakauppakippoja ja himourheilijakaan tuskin tahtoo Tokmannin lenkkareita. Miksi sitten kuskata kasviharrastajalle K-Marketin kasvi?
Jos käy missä tahansa kasvikaupassa, niin siellä kyllä lentelee yleensä harsosääskejä. Ihmettelen itse, jos joku ei olisi esim. harsosääskiin törmännyt kasveissa.
Harsosääsket ovat kuitenkin lähinnä vain ikäviä naamalle lennellessään, eivätkä tuhoa kasveja. Pahimpia ovat kunnon tuholaiset, jotka leviävät kasveista toiseen, ja pian on ne kaikki pitkään vaalitut kasvit pahimmassa tapauksessa syöty. Kiva "lahja".
Romaanissa Juurikasvua eräs intohimoinen harrastaja piti uusia kasveja suihkussa karanteenissa ennen kuin laittoi samaan tilaan muiden kasvien kanssa.
Ihan yhtä hyvin niitä tulee leikkokukista.
Laita ne lahjaksi saadut pariksi viikoksi karanteeniin.
Ennen kirvat karkotettiin, että kasvi laitettiin muovipussiin ja puhallettiin tupakansavua pussiin. Itse kasvi ei ollut käsittelystä moksiskaan mutta kirvat likvidoitui.
No kirvat ja harsosääsket eivät ole mitään, mutta esim ripsiäisiä kun tulee, niin kasveille saa sanoa hei hei.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kirvat karkotettiin, että kasvi laitettiin muovipussiin ja puhallettiin tupakansavua pussiin. Itse kasvi ei ollut käsittelystä moksiskaan mutta kirvat likvidoitui.
Hei toimiiko tää oikeesti, jos toimii niin otan kyllä käyttöön :D
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vihje, entisaikoina, kun tupakka paloi imemättäkin, äiti teki sanomalehdestä "teltan" ja laittoi sytytetyn tupakan sinne palamaan.
En ole vuosiin hankkinut uusia kasveja juuri ötököiden takia. Sitten lahjakasvin mukana tuli ripsiäisiä. Oli helvetinmoista yrittää myrkyttää niitä 9 kk, eikä sekään auttanut. Torjunta-aineisiin on mennyt parisataa. Lopulta oli pakko vaihtaa kaikkiin kokonaan uudet mullat ja pestä jokainen kasvi juurineen mäntysuopaliuoksessa. Ihme, että kaikki selvisivät käsittelystä. Osa näytti raadoilta, mutta on alkanut toipua kesän jälkeen.
Ei niitä kasveja halua hevillä heittää roskiin, kun osa on harvinaisempia (100-300€/kasvi), eikä rahallakaan välttämättä saa. Toinen kerta vihannrspunkit tulivat kukkakimpun mukana. Varmaan perusviherkasvit kestävät ötököitä paremmin, mutta nämä harvinaiset yksilöt tarvitsevat optimoidut olosuhteet.
Minulla oli aikanaan todella upea orkideaistutus, joka kukki taukoamatta monen vuoden ajan. Kunnes eräs tuttava toi uuden orkidean kun näytät niistä niin tykkäävän. Olihan se kaunis sekin, mutta ei aikaakaan, kun upea istutukseni oli täynnä jotain pientä hämähäkkiä ja seittiä. Kuolivat sitten molemmat orkideat myrkytyksestä huolimatta. Kyllä harmitti.
Olen ostanut Atlantin saarelta orkidean alkuja. Aikansa otti että alkoivat viihtyä, nyt kukinta ällistyttää. Saan nauttia orkideasta ns alusta asti, kuinkahan vanhoja kaupassa olevatkaan. Lannoitus, sijainti ja uittokastelun aika ja tiheys ovat löytyneet, liika aiheuttaa ongelmia. Ihana harrastus. Nyt odotan miten Venuksen kenkä sopeutuu Suomeen.
Laitoin tuon lahjakasvin nyt kylpyhuoneeseen, ja saa elää siellä. Onneksi kylpyhuoneessa on ikkuna. Ripsiäiset toki voisivat sieltäkin levittäytyä muihin kasveihin esim. vaatteissa. Mutta yritän nyt hetken pitää kasvia hengissä. On se hassua, kun kasvit ovat minulle aina yksilöitä, niin en vain voi laittaa niitä hengiltä, kun ne kerran on luokseni tuotu.
ap
Ostelen kasveja mistä sattuu eikä ikinä mitään ötököitä. Kumma tuuri sulla.