Hei te joilla autoissa "Baby on board"-kyltti
Kuvitteletteko ihan oikeasti, että muut liikenteessä nyt ajattelevat sitä teidän pientä kullannuppuanne ja ajavat hiljempaa/varovaisemmin? Vai minkä takia sellaisen olette autonne lasiin kiinnittäneet?
Kommentit (190)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 17:53"]
Jankkaaja. Kerrottu on että teksti on sekä kooltaan että fontiltaan, kuin myös huomioväreiltään lukukelpoinen. Noniin, voit levätä rauhassa.
[/quote]
100 km/h nopeudessa hyvä turvaväli on 100 metriä, 50 metriä on jo aivan liian lähellä. Sinä siis näet 2-3cm kirjaimet 50-100 metrin päähän, on sinulla kyllä hyvä näkö. Uskotteko itse näitä juttujanne?
[/quote]
Uskon omiin havaintoihin ja siihen miten täällä ulkomailla yleisessä käytössä oleva merkki toimii.
Enemmän minua ihmetyttää että jotkut suomalaiset lähtee liikenteeseen lukemaan, sen sijaan että ymmärtäisivät selkeän merkin sisällön (eli sitä ei tosiaan tarvitse lukea). Ongelma taitaa tosin olla se ettei haluta ymmärtää.
[/quote]
Niinpä. Ihme juttu, että muualla toimii ja ymmärretään muttei Suomessa. Outo juttu. Sitäpaitsi onko tällä mitään merkitystä, mikäli kyltti on pelastanut edes yhden hengen (aikuisen tai lapsen) niin että joku on esim. Hiljentänyt vauhtiaan (utopiaa, mutta ihmeellisempiäkin asioita on tapahtunut), niin onko tällä millään mitään merkitystä? Yhdenkin pelastetun elämä on sen arvoista, että vaikka jokaisessa autossa saisi kyseinen merkki olla (adult on board, dog on board tai vaikkapa se vihatuin...BABY on board).
Miten varovaisesti, hitaasti tai muuten päin helvettiä te ajatte, että asiasta pitää oikein kyltillä varoittaa? Kaiken lisäksi kutsutte normaalisti liikenteen mukana ajavia kaahailijoiksi. Kannattaisiko luopua autoilusta kerran se tuntuu olevan niin vaikeaa ja pelottavaa?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:32"]
Niinpä. Ihme juttu, että muualla toimii ja ymmärretään muttei Suomessa.
[/quote]
Teidän jutuista saa kuvan, että Suomessa on kaikki päin persettä ja muu maailma on paratiisi, noin vähän kärjistettynä. Laittakaa jotain niitä kotimaanne "av-palstan" osoitteita, niin haluan käydä lukemassa kuinka siellä on kaikki hyvin. En kyllä osaa kun Ruotsia ja Englantia, joten se rajoittaa ikävästi.
Urban legend
An urban legend claims that the death of a baby led to the creation of the signs. According to snopes.com, there is no truth to this claim.[1] The founder of Safety 1st, Michael Lerner, was inspired in 1984 when he had to drive his baby nephew home in busy traffic and other vehicles were aggressively passing him.[2] He claimed to have heard about similar signs in Europe, when in fact, he entered into a partnership with Patricia and Helen Bradley of Medford, Massachusetts, to market the signs. The Bradleys had been trying to market the signs since Patricia brought them back from Germany, where her husband was stationed. Lerner eventually bought PHOB, the company set up by the Bradleys (for approximately US$150,000), and changed the name to Safety 1st.
Baby on board is the message of a small (usually five-inch) sign intended to be placed in the back window of an automobile to encourage safe driving. First marketed in September 1984 by Safety 1st Corporation, the sign became a ubiquitous fad, flourishing in 1985. Its use in the US rapidly declined as parody imitations with lines like "Baby I'm Bored", "Pit Bull on board", and "Mother-In-Law in Trunk" became popular.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:24"]
Joo, no aivan helvetin sama mitä vitsikylttejä teillä myydään, missä itse asun Baby on board - kyltit on aina samanlaisia ja teksti sama. Kyllä hahmotan hyvin kaukaa mitä kirjaimia kyltissä on. Jos se on vitsi, ei vaikuta mun päivään, ajan silti yhtä varovasti ja ohitan myös aivan samalla lailla.
[/quote]
Miten sinun ajotapasi muuttuu, kun näet (hahmotat) edella menevän auton ikkunassa ko. kyltin?
[/quote]
Ei muutukaan, ajan jo varovasti, en ohittele kuin hullu ja pidän turvavälin, joten kyltin teksti ei sinällään muuta omaa ajotapaani. Oli siellä autossa vauva tai se Audimies, ajan joka tapauksessa suht varovasti, ihan oman turvallisuuteni vuoksi.
Ihme vänkäämistä koko keskustelu.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:32"]
missä itse asun Baby on board - kyltit on aina samanlaisia ja teksti sama.
[/quote]
Missä asut?
[/quote]
Jenkkien pohjoisidässä.
Ensimmäinen rivi on yleisimmin käytety kyltit, loppuja en ole koskaan nähnytkään: https://www.google.com/search?q=baby+on+board+sign&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=StRoVMrHDMmrygOl54K4CQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1080&bih=710
Aika helppo on hahmottaa mikä kyltti siellä on, vaikka pieniä eroja onkin.
As it is now, the sign apparently isn’t much more than a novelty item. According to some reports, the signs may end up distracting drivers (and arguably increasing the likelihood of accidents) and slowing down the emergency intervention: drivers admit to often display the signs irrespective of whether their children are on board and emergency personnel may waste time looking for little ones when they are not there, rather then succoring adults.
Lähde: http://qz.com/275987/you-probably-dont-know-the-real-story-behind-baby-on-board-signs/
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:42"]
Ei muutukaan, ajan jo varovasti, en ohittele kuin hullu ja pidän turvavälin, joten kyltin teksti ei sinällään muuta omaa ajotapaani. Oli siellä autossa vauva tai se Audimies, ajan joka tapauksessa suht varovasti, ihan oman turvallisuuteni vuoksi.[/quote]
Minkäläisen kuljettajan ajotapaa se mielestäsi muuttaa? Hullu hurjastelija alkaa ajamaan kun nunna kyltin nähdessään?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:42"]
Ei muutukaan, ajan jo varovasti, en ohittele kuin hullu ja pidän turvavälin, joten kyltin teksti ei sinällään muuta omaa ajotapaani. Oli siellä autossa vauva tai se Audimies, ajan joka tapauksessa suht varovasti, ihan oman turvallisuuteni vuoksi.[/quote]
Minkäläisen kuljettajan ajotapaa se mielestäsi muuttaa? Hullu hurjastelija alkaa ajamaan kun nunna kyltin nähdessään?
[/quote]
Tuskinpa. Sanoinkin jo tuolla aiemmin, että itse en kylttiä ikkunaan laittaisi, mutta pelastustöissä voi olla apu, jos sitä käytetään oikein. En usko, että vaikuttaa kenenkään ajotapaan yhtään mitenkään, paitsi että wt-kuskit provosoituvat ja roikkuvat perseessä kiinni. Sitäkin on valitettavasti nähty; esim. ärsyttää, kun joku ohittaa niin ajetaan tieltä ulos.
Sillä ei ole mitän väliä millä perusteella näitä käytetään tai kuinka hyvin nämä (ulkomailla) toimii käytännössä: Suomessa kaikki ovat vain huomiohuoria, tekivät sitten mitä tahansa. :)
"NATSI AUTOSSA" lukee meillä, eikä "lapsi autossa".
Ei ärsytä mua yhtään niin paljon kuin lastenvaunujen nimirekkarit, onneksi ne on so 2007 eli vähentyneet rajusti. Ja ne nimet mitä niissä lukee, taattua av-kamaa: Oscari tai Olivia, Aava tai Alexi. Autossa lapsi- tarra on jopa muille tarpeellinen, isommistakin lapsista voisi varoittaa, autostaan tarkka ystäväni ei koskaan parkkeeraa baby on board-autojen viereen koska tdn perheessä isompia ovia viereiseen autoon aukovia lapsia tai aikuiset kolhii turvakaukalolla viereistä autoa.
Ainakin suurilla nopeuksilla kannattaa välttää ajamista niin lähellä edellä ajavaa, että näkee mahdolliset takalasin kyltit...
Ite ajan tahalteen autolla yleensä melkeen perseessä kiinni kun näen näitä tarroja. Se on joku pakollinen ärsytys multa! Mies tekee myös samaa, hän vielä tahalteen enemmän kiusaa koska on ratissa taitavampi kuin minä. Bongaillaan aina yhdessä näitä tarroja ja etenkin motarilla pakko ärsyttää nättejä farkku rutkuja. Ei vaan voi vastustaa kiusausta kun jotkut niin yliasiallisesti liimailevat näitä ja luulevat olevansa parempia ihmisiä. Siitäs saatte perskules!!!
Suomessa näitä ei juuri näe, itse tutustuin ulkomaille muutettuani. Täällä kolme yleisintä merkkiä on "aloittelijakuski" (suomessa vastaavasti valkoinen kolmio), "vanhus ratissa" ja tämä "baby on board" - kaikki tietynlaisena pahoitteluna muille liikenteessä olijoille, kertomaan syyn miksi ajetaan vähän hiljempaa. Ilmeisesti olen jotenkin yksinkertainen, kun en ole edes ajatellut noita leuhkimisnäkökulmasta? Seuraavan kerran kun näen niin voin harkita raivaria. Tai jos en sittenkään...
Se on merkki siitä että kyseinen autoilija ajaa itse hiljempaa. Minusta pitäisi olla erikseen sellaisia "raivopää liikenteessä" varoitustarroja, kun kerta idiooteilta ei voi evätä ajokortteja. Suomessa vähänkin nopeusrajoituksia hiljempaa ajajat (oli syy sitten vanhus ratissa tai vaikka se lapsi kyydissä) saavat muissa autoilijoissa aikaan käsittämätöntä raivoa ja juuri silloin otetaan riskejä. Lapsuudesta mieleen jäänyt kuinka isäni kirosi hissukseen ajavia, piti tööttikonserttia, lähti vaarallisiin ohituksiin keskisormi tuulilasissa/avonaisesta ikkunasta, eteenpäin katsomisen sijaan mulkoili kuskia ja lopuksi kuittasi "Tiesinhän minä, nainen/mikävaan kuskina". Mikäli äiti oli kuskina ja isä pelkääjänpaikalla, isä painosti tätä ohittamaan ja roikkui keskisormensa kanssa jopa kuskin puolella. Myötähäpeä oli suuri, pelotti turvallisuuden lisäksi isän agressiivinen käytös ja jäi paha mieli siitä miten muista ihmisistä puhui esim. sukupuolen mukaan. MUTTA tällaista ei kuitenkaan tapahtunut jos edellä ajoi tarroitettu ajo-opetuskäytössä oleva auto. Vähentäisikö tarrat tällaista tieraivoa?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:31"] Alkuperäinen ideahan kyltissä oli se, että kolaritilanteessa pelastushenkilökunta on tietoinen että kyydissä on lapsi. Ideana erittäin hyvä. Joku täällä ulkomailla kertoi juttua, jossa lapsi lentänyt kauas autosta. jos kuski/autossa olijat tajuttomia/kuolleita/pahasti loukkaantuneita ettei pysty lapsen läsnäoloa ilmaisemaan niin hyvä juttuhan se olisi (jos toimisi). [/quote] niin mutta tätä tyhmä ap ei osannut ajatella. [/quote Eikä vissiin moni muukaan...aina pitää olla kateus taustalla ("kehua, sillä että on pystynyt lisääntymään" jne.). Huoh! Ilmeisesti harva tajuaa sen olevan oikeasti halpa "henkivakuutus" lapselle.
[/quote]
Haukut siis mua tyhmäksi? Mitä tämä palsta oikein onkaan?? Ala-aste vai kenties päiväkoti?? PS:Sulla ei ole mitään oikeutta haukkua mua tyhmäksi, tuskin tunnet minua...Osoittaa tosin aika suurta yksinkertaisuutta haukkua ketään yhden av-aloituksen perustella...
[/quote]itsellasi oli valitettavasti varsin alentava savy kyltteja kayttavia kohtaan....pilkka osui omaan nilkkaan.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:33"]
Oon aina ihmetelly miten noloja ihmisiä voi olla ketkä laittavat näitä kylttejä. Just tommosia ihmisiä joilla ei ole omaa elämää vaan ainut elämä on ollut lapsenteko jotta siihen omaan tylsään elämään saataisiin edes jotain sisältöä. Noloa kerrassaan!!!!!!!!!!!!
[/quote]Hih...kuten vastauksesi. (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)........
missä itse asun Baby on board - kyltit on aina samanlaisia ja teksti sama.
[/quote]
Missä asut?