mitkä on normaalit tulehdusarvot?
Kommentit (42)
11vuotiaan tulehdus arvot 40 ei lääkettä onko normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te revitte tuon alle 10? Yleisimmin laboratoriokokeissa otettava tulehdusarvon mittaus on crp, ja sen viitearvo on 0-3 eli jos se on yli 3, niin se on kohonnut.
Tiedän koska otan verikokeita työkseni. Crp voi olla hyvinkin korkea vaikkapa keuhkokuumeessa. Ei ole tavatonta saada silloin arvoksi esim. 200.
Eli siis jos se on kolme, on se "alle kymmenen". Ainakin omasta mielestä kolme on alle kymmenen.
Alle kymmenen CRP on käytännössä osoitus siitä, että hoitoa vaativaa tulehdusta ei kropassa ole olemassa.
Tietysti jos haalutaan hiuksia halkoa ja hokea hauki on kala, niin olkoon sitten vaikka kala.
No, alle 10, mutta mitä alhaisempi sen parempi.
Minulla on muutaman vuoden ajan crp ollut kolmenkymmenen molemmin puolin. Minulla on yksi krooninen sairaus, jonka ei pitäisi nostaa lukemia, mutta asiaa ei ole tutkittu sen kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te revitte tuon alle 10? Yleisimmin laboratoriokokeissa otettava tulehdusarvon mittaus on crp, ja sen viitearvo on 0-3 eli jos se on yli 3, niin se on kohonnut.
Tiedän koska otan verikokeita työkseni. Crp voi olla hyvinkin korkea vaikkapa keuhkokuumeessa. Ei ole tavatonta saada silloin arvoksi esim. 200.
Teet hommaa työksesi, mutta et erota herkän crp:n viitearvoa tavallisen crp:n viitearvosta?
muru kirjoitti:
11vuotiaan tulehdus arvot 40 ei lääkettä onko normaalia.
Niillä lääkkeillä ei yleensä hoideta crp:ta, vaan potilasta itseään.
Juuri kävin verikokeissa flunssasena. Tuloksissa oli vain "alle 10"
Lääkärille tiedoksi..viruksen aiheuttamat taudit ei nosta crp arvoja.
Jokaisella yksilöllistä! Mulla jostain syystä crp ei nouse kunnolla esim pahassa keuhkokuumeessa oli suurimmillaan 60.
Joten jos tuntee oman kroppansa niin selvenee! Mulla olis monet tulehdukset jäänneet huomaamatta ekalla käynnillä jos olisin antaneet lääkäreiden kuitata ”sun crp on vaan 40 joten ei sulla varmaan mitään ole”
Voisiko joku kertoa, miten tämä arvo sitten normaalisti ilmoitetaan verikokeiden tuloksissa? Minulla CRP-tulos oli <3 eli en nyt sitten tiedä, onko se lähempänä kolmea vai nollaa? Onko tämä siis vain tavallinen tapa ilmoittaa CRP:n tulos – eli siis sitä ei ilmoiteta tarkkaan vaan vain ns. alle 3 eli ”hyvä” vai kuinka?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miten tämä arvo sitten normaalisti ilmoitetaan verikokeiden tuloksissa? Minulla CRP-tulos oli <3 eli en nyt sitten tiedä, onko se lähempänä kolmea vai nollaa? Onko tämä siis vain tavallinen tapa ilmoittaa CRP:n tulos – eli siis sitä ei ilmoiteta tarkkaan vaan vain ns. alle 3 eli ”hyvä” vai kuinka?
Se ilmoitetaan noin, koska 3 on mittausalueen alaraja (ainakin Huslabin tavallisessa CRP-kokeessa). Jos se on jostain syystä tarpeen tietää tarkemmin niin voidaan pyytää hS-CRP. Mutta harvoin pyydetään.
Onko kellään bursiitista noussut CRP arvo?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan normaali tapa ilmoittaa tulos. Noin juuri se ilmoitetaan, jos on kunnossa.
Mulla oli 257, ja nyt olen antibioottitiputuksessa. Syynä ruusu koivessa. Laski 50 eka yönä
Eikös se 1-10 ole ns. Matala-asteinen tulehdus?
Viitearvot tutkimuksissa riippuvat laitteesta ja menetelmästä, jolla tutkimus tehdään. Siksi jossain voi olla alle 3 ja jossain alle 10 esimerkiksi CRP:n kohdalla. CRP voi tyypillisesti nousta hyvin nopeasti pahassa tulehduksessa ja sitten taas laskeakin nopeasti kun lääke alkaa tehota.