Jaaha, sh:lla sama palkka kuin mulla T. Ope
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6f46bd51-467c-41d2-9d01-c7345e609f78
Näemmä sh:lla lähes sama peruspalkka kuin mulla (olisko satasen vähempi). Mitähän varten sitä tuli aikanaan 5v yliopistolla kulutettua kun ei näy palkassa sitten mitenkään.
Opella ne lisätkin on vähän vaikeasti saavutettavissa jos ylitunteja ei vaan ole tai ei satu olemaan sellaisen aineen opettaja josta lisiä (demotunnit, kirjaston hoito, kokoelmien hoito, tvt) saa.
Terveisin,
Kieltenope
Kommentit (255)
Miten olisi kahden tason opettajat.
Toiset niitä, jotka tuottavat vaikkapa Helsingin opettajille sen vuoden materiaalin ja kokeet (käytännössä tekisi itselleen, mutta muut saisivat ne myös käyttöön). . Sitten kaikki muut, jotka ottaisivat ne käyttöön. Näin siis aine kohtaisesti.
Mielestäni suurelle osalle opettajista riittäisi ammattikorkean paperit. Jos sairaanhoitajillekin riittää. Lääkärit ja nämä materiaalia tuottavat opettajat yliopiston kautta.
Opettajan työhän ei ole mitään tutkimusta. Vaan suorittavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla on tärkeä työ, mutta jos rehellisiä ollaan, niin valmis opetussuunnitelma ja sen räätälöiminen käyttöön, toimii opettajalla monta vuotta - jos opetettava ikäluokka pysyy samana. Lasten kasvattaminen on kyllä tosi iso haavekuva. Lapset ovat toki päivässä tekemisissä useankin opettajan kanssa. Mutta luokassa on 25 muutakin oppilasta. Ja opettajan keinot ja mahdollisuudet puuttua vaikkapa epäasialliseen käytökseen? Olen lukenut lehdistä, että koti on se, joka vastaa kasvatuksesta ja opettajien kädet ovat nykyään sidottu lasten oikeuksien vuoksi.
Tästä näkökulmasta sh ansaitsee paremman palkan.
Opettajilla etuna lomat ja päivätyö.
Olen toiminut opettajana 14 vuotta, kertaakaan en mitään ole voinut käyttää uudestaan. Suunnittelen kaiken aina alusta saakka. Sairaanhoitajalla on kerrallaan 1 potilas, minulla 28 oppilasta. Näistä 3 ei osaa suomen kieltä, 3 on adhd, 5 on oppimisvaikeuksia, 3 on mielenterveysongelmia, 1 käytöshäiriö. Luokassa ei ole ohjaajaa, erityisopettaja on 3 h viikossa luokassa. Sh ystäväni neulovat yövuorossa sukkia, minä teen joka päivä 7.30-16 töitä ilman taukoja. No usein puolen päivän aikaan käyn vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla on tärkeä työ, mutta jos rehellisiä ollaan, niin valmis opetussuunnitelma ja sen räätälöiminen käyttöön, toimii opettajalla monta vuotta - jos opetettava ikäluokka pysyy samana. Lasten kasvattaminen on kyllä tosi iso haavekuva. Lapset ovat toki päivässä tekemisissä useankin opettajan kanssa. Mutta luokassa on 25 muutakin oppilasta. Ja opettajan keinot ja mahdollisuudet puuttua vaikkapa epäasialliseen käytökseen? Olen lukenut lehdistä, että koti on se, joka vastaa kasvatuksesta ja opettajien kädet ovat nykyään sidottu lasten oikeuksien vuoksi.
Opettajilla etuna lomat ja päivätyö.Olen toiminut opettajana 14 vuotta, kertaakaan en mitään ole voinut käyttää uudestaan. Suunnittelen kaiken aina alusta saakka. Sairaanhoitajalla on kerrallaan 1 potilas, minulla 28 oppilasta. Näistä 3 ei osaa suomen kieltä, 3 on adhd, 5 on oppimisvaikeuksia, 3 on mielenterveysongelmia, 1 käytöshäiriö. Luokassa ei ole ohjaajaa, erityisopettaja on 3 h viikossa luokassa. Sh ystäväni neulovat yövuorossa sukkia, minä teen joka päivä 7.30-16 töitä ilman taukoja. No usein puolen päivän aikaan käyn vessassa.
Sh myös viettää sen vmäisen potilaan kanssa muutaman päivän. Opettaja hyvässä lykyssä 6v siten, että päivällä katselet sitä vmäistä oppilasta ja illalla saat kärsiä sen vielä vmäisemmistä vanhemmista. Pienellä paikalla kun asut, niin et pääse pakoon ollenkaan, kun niihin törmää siinä kylän ainoassa kaupassa, kirjastossa, ravintolassa ihan kaikkialla. Ja aina tulevat valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetustyössä ehkä raskainta on nämä ay-hommia netissä tekevät inisevät kollegat.
Yläkoulun ope ja 4500€/kk. Tästä hommasta ihan ookoo. Lukiossa tienasin reilusti enemmän, mutta en tykännyt paineesta.
Ilolla eteenpäin hoitajat, opet ja ahtaajat!
Millä lisillä saat tuollaisen palkan? Veikkaus: ylitunteja, demotunteja, tvt-vastuu, lukujärjestyksen tekijän huojennus (jotta ylitunteja jaksaa pitää) ja muutama kokemuslisä. Olenko oikeassa?
Itse pitäisi ottaa ainakin 8 ylituntia tuollaiseen palkkaan, eikä se ole mitenkään mahdollista kun aika vaan loppuu kesken. 2 ylituntia on jaksamisen kannalta ihan maksimi.
Siis 8 tuntia ylitöitä kuukaudessa vai päivässä? Itse teen 250 tuntia kuukaudessa raskasta työtä ja näin on mennyt jo vuosia.
Tästä on turha keskustella jos et ole ope, etkä meidän ylitunneista tiedä. 1 ylitunti tuo keskimäärin 2-3 oppituntia lisää lukujärjestykseen viikossa. Siihen ei sisälly näiden tuntien suunnittelut eli n. 30 min/tunti ja jälkityöt eli n. 15 min (joskus niitä on, joskus ei). Eli viikkotasolla opettajan 1 ylitunti tuo työaikaan n. 3,5h lisää tekemistä.
Jos en tee ylitunteja vaan vain opetusvelvollisuuteni on työaikani n. 40-50h viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Opetustyössä ehkä raskainta on nämä ay-hommia netissä tekevät inisevät kollegat.
Yläkoulun ope ja 4500€/kk. Tästä hommasta ihan ookoo. Lukiossa tienasin reilusti enemmän, mutta en tykännyt paineesta.
Ilolla eteenpäin hoitajat, opet ja ahtaajat!
Reilusti enemmän? Sitten sinulla oli lukiossa varmasti enemmän tunteja, koska peruspalkkojen ero on vain 150e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Reilusti enemmän? Sitten sinulla oli lukiossa varmasti enemmän tunteja, koska peruspalkkojen ero on vain 150e/kk.
Juu, oli (vielä) enemmän tunteja ja velvoitteita.
Kannatta myös muistaa, että lukion tunti on palkassa 1,1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla etuna lomat ja päivätyö.Olen toiminut opettajana 14 vuotta, kertaakaan en mitään ole voinut käyttää uudestaan. Suunnittelen kaiken aina alusta saakka. Sairaanhoitajalla on kerrallaan 1 potilas, minulla 28 oppilasta. Näistä 3 ei osaa suomen kieltä, 3 on adhd, 5 on oppimisvaikeuksia, 3 on mielenterveysongelmia, 1 käytöshäiriö. Luokassa ei ole ohjaajaa, erityisopettaja on 3 h viikossa luokassa. Sh ystäväni neulovat yövuorossa sukkia, minä teen joka päivä 7.30-16 töitä ilman taukoja. No usein puolen päivän aikaan käyn vessassa.
Uskon, että työsi on oikeasti kuormittavaa ja vaikeaa. Kuitenkin myös sairaanhoitajalla on useampia kuin yksi potilas. Monet heistäkään ei osaa suomea, ja heille pitäisi puhua heidän terveydestään. Potilaat voivat olla päihtyneitä, aggressiivisia tai muuten kiukkuisia. Potilaalla voi olla dementia tai mielenterveysongelma tai käytöshäiriö, ja joka tapauksessa heillä on lähtökohtaisesti joku terveysongelma.
Opettajilta voisi ottaa n.200-300€ palkasta ja siirtää sairaanhoitajille.
Vieläkö te tästä väännätte? No onpahan vaihtelua loputtomaan rokotekeskusteluun. Suomessa saa valita ammattinsa ja samalla valitsee palkkatason. Yksinkertaista.
Menkää nyt jo muualle kitisemään!
T.
Yliopiston tutkijat
Sosiaalityöntekijät
Kirjastonhoitajat
Kielenkääntäjät
Museoalan ihmiset
Amanuenssit
Lastentarhanopettajat
Kanttorit
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi kahden tason opettajat.
Toiset niitä, jotka tuottavat vaikkapa Helsingin opettajille sen vuoden materiaalin ja kokeet (käytännössä tekisi itselleen, mutta muut saisivat ne myös käyttöön). . Sitten kaikki muut, jotka ottaisivat ne käyttöön. Näin siis aine kohtaisesti.Mielestäni suurelle osalle opettajista riittäisi ammattikorkean paperit. Jos sairaanhoitajillekin riittää. Lääkärit ja nämä materiaalia tuottavat opettajat yliopiston kautta.
Opettajan työhän ei ole mitään tutkimusta. Vaan suorittavaa työtä.
Ei tässä olisi mitään järkeä. Tulisi lisäkustannuksia ja opettajien laatu kärsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh myös viettää sen vmäisen potilaan kanssa muutaman päivän. Opettaja hyvässä lykyssä 6v siten, että päivällä katselet sitä vmäistä oppilasta ja illalla saat kärsiä sen vielä vmäisemmistä vanhemmista. Pienellä paikalla kun asut, niin et pääse pakoon ollenkaan, kun niihin törmää siinä kylän ainoassa kaupassa, kirjastossa, ravintolassa ihan kaikkialla. Ja aina tulevat valittamaan.
No pienellä paikkakunnalla hoitajat törmää potilaisiin yhtä lailla.
Ainakin kolmasosa tuntemistani opettajista haaveilee joko eläkkeestä tai alanvaihdosta, hoitajissa lienee samaa tasoa. Opettajien lähtö ei kirpaise missään, koska mikään laki ei estä ottamasta tilalle epäpätevää. Kaikessa hiljaisuudessa tämä yleistyy kaiken aikaa. Hoitajilla sen sijaan on ammattisuoja, joka parantaa heidän neuvotteluasemaansa.
Elinkeinoelämä on jo älähtänyt, kun ammattitaitoista väkeä ei saada sorvin varteen. Ammattikoulujen vuosityöaika johti siihen, ettei ammattiopettajan kannata enää opettaa, vaan siirtyä paremmalle palkalle ammattialansa työntekijäksi.
Vierailija kirjoitti:
Menkää nyt jo muualle kitisemään!
T.
Yliopiston tutkijat
Sosiaalityöntekijät
Kirjastonhoitajat
Kielenkääntäjät
Museoalan ihmiset
Amanuenssit
Lastentarhanopettajat
Kanttorit
Kaikki muut vaativat pääsääntöisesti maisteriopinnot paitsi lastentarhanopettaja, joten se ei kuulu tuohon alipalkattujen ylemmän akateemisen korkeakoulututkinnon vaativien alojen joukkoon. Sairaanhoitajien palkan ja koulutuksen kanssa toki voi verrata.
Työttömät voi kysyä kaupungin päättäjiltä noista kaupungin työntekijöiden pitkistä tauoista.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät voi kysyä kaupungin päättäjiltä noista kaupungin työntekijöiden pitkistä tauoista.
Voi ehdottaa irtisanomisia ja kertoa kuka saikuttaa paljon.
Työttömän ei tarvitse olla vakituisten työntekijöiden kaveri. Voi kertoa noista tunnin kahvi tauoista esim sairaalassa kaupungin päättäjille ja ketkä saikuttaa paljon. Kaupunki tietää miten tehostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sairaanhoitajalla pitäisi olla paljon isompi palkka kuin opettajalla...
Ei mulla muuta.Sairaanhoitaja opiskelee 4v ammattikoulussa ja ope 5-6v yliopistossa.
Miksi ihmeessä kaikki ottavat tämän opiskelun esille? Mitä väliä, vaikka olisit kirjekurssilla opiskellut? Ei paljon sitä 50v-60v enää kiinnosta missä muinoin on opiskellut. Sh:n työ paljon vaativampaa ja rankempaa. En sitä sano, että openkaan työ mitään kivaa olisi. Mutta sh:n palkka on ihan liian pieni työhön nähden, opeilla ihan sopiva.
Niin ja itse en ole kumpaakaan, vaan vielä huonommin koulutettu ja palkattu lastenhoitaja.
Oletko sitten tehnyt sekä open että sairaanhoitajan töitä, kun osaat vertailla rankkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömän ei tarvitse olla vakituisten työntekijöiden kaveri. Voi kertoa noista tunnin kahvi tauoista esim sairaalassa kaupungin päättäjille ja ketkä saikuttaa paljon. Kaupunki tietää miten tehostaa.
On varaa vähentää hoitajia
Opettajilla etuna lomat ja päivätyö.