Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaaha, sh:lla sama palkka kuin mulla T. Ope

Vierailija
26.09.2021 |

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6f46bd51-467c-41d2-9d01-c7345e609f78

Näemmä sh:lla lähes sama peruspalkka kuin mulla (olisko satasen vähempi). Mitähän varten sitä tuli aikanaan 5v yliopistolla kulutettua kun ei näy palkassa sitten mitenkään.

Opella ne lisätkin on vähän vaikeasti saavutettavissa jos ylitunteja ei vaan ole tai ei satu olemaan sellaisen aineen opettaja josta lisiä (demotunnit, kirjaston hoito, kokoelmien hoito, tvt) saa.

Terveisin,
Kieltenope

Kommentit (255)

Vierailija
241/255 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompensoiko yhtään opettajilla on 13 viikon loma vuodessa?

Vierailija
242/255 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope sinulla pitkä kesäloma jota sh:lla ei ole. Muista loma- ajalta saat myös palkkaa.

Ei opettaja saa kesältä palkkaa. Kesällä maksettava palkka on talvella sisään tehtyä palkkaa, joka vaan maksetaan taannehtivasti.

Okei, mitä se sitten konkreettisesti on, euroina kuukaudessa.

Se on kuitenkin kokonaisia viikkoja jolloin ei tarvitse töitä tehdä. Normi ihminen tekee sellaisia sisään vain kymmenen tunnin päivillä.

Suomeksi sanottuna opettaja saa kesällä täyttä palkkaa 10 viikon kesälomallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/255 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti sairaanhoitajat imevät itsensä huipulle, joka sitten näkyy myös palkassa…

Vierailija
244/255 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajalla on tärkeä työ, mutta jos rehellisiä ollaan, niin valmis opetussuunnitelma ja sen räätälöiminen käyttöön, toimii opettajalla monta vuotta - jos opetettava ikäluokka pysyy samana. Lasten kasvattaminen on kyllä tosi iso haavekuva. Lapset ovat toki päivässä tekemisissä useankin opettajan kanssa. Mutta luokassa on 25 muutakin oppilasta. Ja opettajan keinot ja mahdollisuudet puuttua vaikkapa epäasialliseen käytökseen? Olen lukenut lehdistä, että koti on se, joka vastaa kasvatuksesta ja opettajien kädet ovat nykyään sidottu lasten oikeuksien vuoksi.

Tästä näkökulmasta sh ansaitsee paremman palkan.

Opettajilla etuna lomat ja päivätyö.

Olen toiminut opettajana 14 vuotta, kertaakaan en mitään ole voinut käyttää uudestaan. Suunnittelen kaiken aina alusta saakka. Sairaanhoitajalla on kerrallaan 1 potilas, minulla 28 oppilasta. Näistä 3 ei osaa suomen kieltä, 3 on adhd, 5 on oppimisvaikeuksia, 3 on mielenterveysongelmia, 1 käytöshäiriö. Luokassa ei ole ohjaajaa, erityisopettaja on 3 h viikossa luokassa. Sh ystäväni neulovat yövuorossa sukkia, minä teen joka päivä 7.30-16 töitä ilman taukoja. No usein puolen päivän aikaan käyn vessassa.

Minulla (sh) on kyllä enemmän kuin 1 potilas kerrallaan. Yhtä kun hoitaa, toiset ovat samaan aikaan avun tarpeessa, tai haahuilevat/ touhuilevat siellä missä ei pitäisi. Kun yhtä autat, saattaa toinen potilas olla tuuppimassa toista, irrottamassa tuuletusikkunaa saranoiltaan, syömässä toisen potilaan ruokia, "auttamassa" toista potilasta turvavyön avaamisessa ym. Lisäksi ainoana sairaanhoitajana huolehdin antibioottitipat, opiaatit ja olen loppupeleissä vastuussa koko osastosta ja kaikista potilaista. Arvostan kyllä opettajia. Arvokasta ja henkisesti raskasta työtä tekevät ja kotona vielä korjataan kokeita, suunnitellaan tunteja. Tsemppiä myös opettajille.

Tähän on lisättävä vielä kuten opettajallakin, osastolla saattaa olla 3-4 potilasta, jotka eivät ymmärrä suomea, muistisairaita, jotka ymmärtävät huonosti tai eivät muista kuin sen hetken, mitä on kerrottu käytöshäiriöisiä, jotka vaatisivat jatkuvaa silmällä pitoa, koska voivat olla vaaraksi itselleen ja muille, psyykkisesti sairaita jne. Meillä ei ole yhtään täysin asiallista potilasta. Täytyy sanoa että työ on hyvin vaihtelevaa, kun ei koskaan voi tietää mitä tapahtuu. Kun potilas muuttuu levottomaksi, muut seuraavat perässä tai ärtyvät.

Nykyisin osastoilla on lääkäreitä jotka eivät ymmärrä suomea. Ja paljon kollegoita jotka ei myöskään osa suomen kieltä.

Vierailija
245/255 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajien työtä on monenlaista. Samoin opettajien. Liikaa palkkaa ei varmaan saa kumpikaan. Jotkut ovat hyviä sairaanhoitaja tai hyviä opettajia, jotkut todella huonoja. Palkassa se ei välttämättä näy.

Älyllinen itsenäisyys näissä tehtävissä vaihtelee valtavasti.

Liikaa palkkaa saavat ovat aivan muilla aloilla kuin naisvaltaiset tyypillisesti julkisen puolen alat.

Vierailija
246/255 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaisten alojen palkkaa ei nosteta sortamalla muita naisvaltaisia aloja.

Vierailija
247/255 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän korona on tarjonnut lomautuksia myös toisille aloille niin pääsette muutkin nauttimaan tästä "edusta"

Vierailija
248/255 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten usko, että ketjun on oikeasti avannut opettaja. Kyllä vastaukset olisi etukäteen tiedossa. Kuka tätä haukkumista haluaa raskaan työn lisäksi 'kuunnella'. Kyllä loppuu Suomesta sekä sairaanhoitajat että opettajat tällä menolla. Tervetuloa vaan kokeilemaan.

Vierailija
249/255 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän korona on tarjonnut lomautuksia myös toisille aloille niin pääsette muutkin nauttimaan tästä "edusta"

Miksi pitää edes teeskennellä tyhmää ja kirjoittaa potaskaa???

Opettajat pitää palkallista kesälomaa eikä ole lomautettuja. Kyllä muillekin aloille kelpaisi parin kuukauden loma.

Vierailija
250/255 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä ole kitissyt palkasta. Olen aineenopettajana amiksessa. Sain nyt syksyllä kahdennenkymmenennen vuosisidonnaisen ja mulla on myös henkilökohtainen palkanlisä. Palkka noin 4500 €, johon olen hemmetin tyytyväinen. Toki tuohon saa hommia tehdä, etenkin vuosityöajassa. Onneksi on kokemusta ja rutiinia eikä aina tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Tunnen olevani oikeastaan ihan etuoikeutettu.

Vierailija
251/255 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkis kirjoitti:

Minä en kyllä ole kitissyt palkasta. Olen aineenopettajana amiksessa. Sain nyt syksyllä kahdennenkymmenennen vuosisidonnaisen ja mulla on myös henkilökohtainen palkanlisä. Palkka noin 4500 €, johon olen hemmetin tyytyväinen. Toki tuohon saa hommia tehdä, etenkin vuosityöajassa. Onneksi on kokemusta ja rutiinia eikä aina tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Tunnen olevani oikeastaan ihan etuoikeutettu.

Niinpä. En tiedä yhtään toisen asteen opettajaa alle 4000 euron palkalla. Joo, on rankkaa, mutta sitä se on muuallakin eikä edes lomia voi verrata.

Vierailija
252/255 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää edes teeskennellä tyhmää ja kirjoittaa potaskaa???

Opettajat pitää palkallista kesälomaa eikä ole lomautettuja. Kyllä muillekin aloille kelpaisi parin kuukauden loma.

Juu ne onnelliset, joilla on virka

Vierailija
253/255 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa opettaja on vain valtiolle työskentelevä tuottamaton työntekijä. Vertaappa vaippa It-insinööriin, jolla tuplaliksa.

Vierailija
254/255 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi kahden tason opettajat.

Toiset niitä, jotka tuottavat vaikkapa Helsingin opettajille sen vuoden materiaalin ja kokeet (käytännössä tekisi itselleen, mutta muut saisivat ne myös käyttöön). . Sitten kaikki muut, jotka ottaisivat ne käyttöön. Näin siis aine kohtaisesti.

Mielestäni suurelle osalle opettajista riittäisi ammattikorkean paperit. Jos sairaanhoitajillekin riittää. Lääkärit ja nämä materiaalia tuottavat opettajat yliopiston kautta.

Opettajan työhän ei ole mitään tutkimusta. Vaan suorittavaa työtä.

Pitäisiköhän sun tarkistaa, mitä tarkoittaa suorittava työ? Opettajan työ on tietotyötä, jota ihminen itse suunnittelee ja jonka sisällön päättää. Opetussuunnitelma mainitsee parilla sanalla, että kaseille opetetaan modukset. Minä päätän, milloin ja miten. Mitä tehtäviä tehdään, kuinka monta oppituntia käytetään, miten arvioin, pidänkö kokeen. Mahdollisia työtapoja on lukemattomia, eikä kukaan tule kertomaan, mitä tehdä. Jälkikäteen tietenkin arvioin myös itseäni. Olisiko pitänyt käyttää enemmän tai vähemmän aikaa, toimivatko tehtävät, olenko tyytyväinen tuloksiin jne.

Sh nyt varmaan yleensä menee duuniin tekemään ne tehtävät, jotka hänelle on määrätty, eikä hän itse rakenna työpäivänsä sisältöä.

Kyllä ne sitä sama kaavaa vetää. Ehkä ensimmäinen vuosi voi olla hakemista, mutta sen jälkeen kaikki on jo selvää. Kouluissa kaikki lukevat samoja oppikirjoja, ja niissä edetään ihan samaan aikaan. Ei open työ ole mitään rakettitiedettä. Kaikkeen tuntisuunnitteluun on valmiit raamit olemassa. 

Vierailija
255/255 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi kahden tason opettajat.

Toiset niitä, jotka tuottavat vaikkapa Helsingin opettajille sen vuoden materiaalin ja kokeet (käytännössä tekisi itselleen, mutta muut saisivat ne myös käyttöön). . Sitten kaikki muut, jotka ottaisivat ne käyttöön. Näin siis aine kohtaisesti.

Mielestäni suurelle osalle opettajista riittäisi ammattikorkean paperit. Jos sairaanhoitajillekin riittää. Lääkärit ja nämä materiaalia tuottavat opettajat yliopiston kautta.

Opettajan työhän ei ole mitään tutkimusta. Vaan suorittavaa työtä.

Pitäisiköhän sun tarkistaa, mitä tarkoittaa suorittava työ? Opettajan työ on tietotyötä, jota ihminen itse suunnittelee ja jonka sisällön päättää. Opetussuunnitelma mainitsee parilla sanalla, että kaseille opetetaan modukset. Minä päätän, milloin ja miten. Mitä tehtäviä tehdään, kuinka monta oppituntia käytetään, miten arvioin, pidänkö kokeen. Mahdollisia työtapoja on lukemattomia, eikä kukaan tule kertomaan, mitä tehdä. Jälkikäteen tietenkin arvioin myös itseäni. Olisiko pitänyt käyttää enemmän tai vähemmän aikaa, toimivatko tehtävät, olenko tyytyväinen tuloksiin jne.

Sh nyt varmaan yleensä menee duuniin tekemään ne tehtävät, jotka hänelle on määrätty, eikä hän itse rakenna työpäivänsä sisältöä.

Kyllä ne sitä sama kaavaa vetää. Ehkä ensimmäinen vuosi voi olla hakemista, mutta sen jälkeen kaikki on jo selvää. Kouluissa kaikki lukevat samoja oppikirjoja, ja niissä edetään ihan samaan aikaan. Ei open työ ole mitään rakettitiedettä. Kaikkeen tuntisuunnitteluun on valmiit raamit olemassa. 

Jos olisi vuosi toisensa perään sama luokka-aste, mutta kun ei ole. Ja, valmiit raamit = suunnitelmat on niin huonoja, etten todellakaan käytä niitä! Minulla on halu tehdä työni hyvin, vaikkei siitä hyvin makseta. Omaa tyhmyyttäni siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän