Jaaha, sh:lla sama palkka kuin mulla T. Ope
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6f46bd51-467c-41d2-9d01-c7345e609f78
Näemmä sh:lla lähes sama peruspalkka kuin mulla (olisko satasen vähempi). Mitähän varten sitä tuli aikanaan 5v yliopistolla kulutettua kun ei näy palkassa sitten mitenkään.
Opella ne lisätkin on vähän vaikeasti saavutettavissa jos ylitunteja ei vaan ole tai ei satu olemaan sellaisen aineen opettaja josta lisiä (demotunnit, kirjaston hoito, kokoelmien hoito, tvt) saa.
Terveisin,
Kieltenope
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla on tärkeä työ, mutta jos rehellisiä ollaan, niin valmis opetussuunnitelma ja sen räätälöiminen käyttöön, toimii opettajalla monta vuotta - jos opetettava ikäluokka pysyy samana. Lasten kasvattaminen on kyllä tosi iso haavekuva. Lapset ovat toki päivässä tekemisissä useankin opettajan kanssa. Mutta luokassa on 25 muutakin oppilasta. Ja opettajan keinot ja mahdollisuudet puuttua vaikkapa epäasialliseen käytökseen? Olen lukenut lehdistä, että koti on se, joka vastaa kasvatuksesta ja opettajien kädet ovat nykyään sidottu lasten oikeuksien vuoksi.
Tästä näkökulmasta sh ansaitsee paremman palkan.
Opettajilla etuna lomat ja päivätyö.Olen toiminut opettajana 14 vuotta, kertaakaan en mitään ole voinut käyttää uudestaan. Suunnittelen kaiken aina alusta saakka. Sairaanhoitajalla on kerrallaan 1 potilas, minulla 28 oppilasta. Näistä 3 ei osaa suomen kieltä, 3 on adhd, 5 on oppimisvaikeuksia, 3 on mielenterveysongelmia, 1 käytöshäiriö. Luokassa ei ole ohjaajaa, erityisopettaja on 3 h viikossa luokassa. Sh ystäväni neulovat yövuorossa sukkia, minä teen joka päivä 7.30-16 töitä ilman taukoja. No usein puolen päivän aikaan käyn vessassa.
Onko tämä perinteinen tarkkailuluokka?
Ihan normi integroitu inkluusioluokka. Siis säästetään sillä, että kaikki pistetään samaan luokkaan.
Ei palkka mene suoraan koulutuksen mukaan jos et ole vielä tähän päivään mennessä sitä hoksannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun pitäisi saada ollenkaan palkkaa turhasta työstäsi. Samat tiedot on netissäkin tarjolla.
Voiko hoitajat eritellä mitä muita julkisen sektorin työntekijöitä tarvitaan ja mitä palkkaa he voivat ansaita? Näitä keskusteluja kun seuraa, niin ketään muuta ei hoitajan lisäksi tarvita (koska kaikkien muiden työ on turhaa) ja ainakaan siitä ei pidä maksaa. Harrastuksena voi opettaa, leikkiä tuomaria, hoitaa paperiasioita, pitää huolta muiden turvallisuudesta...
Tämä. Hoitajat ihan omalla turhantärkeydellään aiheuttavat sen, ettei heitä arvosteta. Lopettakaa se jatkuva kitinä, niin ehkä saisitte jostain tukea. Ja kun teillä on ihan ok palkat kun vertaa muihin akateemisiin (korkeammin koulutettuihin) julkisen sektorin tekijöihin, jotka tekee myös tärkeää ja vastuullista työtä. Työoloissa varmasti kyllä parannettavaa.
Huomaa, että tämänkin keskustelun aloitti ope.
Haluaisinpa nähdä opettajan 2800 euron kk-palkkakuitin. Täysiaikaisen siis.
Huh, mikä ketju. Olen opettaja, ja näköjään monella on melko vääristynyt kuva opettajan työstä. En saa kesäajalta palkkaa (määräaikainen työsuhde katkeaa aina lukukauden lopussa ja alkaa uudelleen elokuussa), työpäivät venyvät helposti pitkiksi ja työ on vaativaa ja vastuullista. Välillä illat kuluvat sohvalla itkien, kun olo on kaikkien haasteiden keskellä niin riittämätön. Ja ei, kyse ei ole vain minun jaksamattomuudesta tai huonoudesta, vaan tämä on surullisen yleistä alalla. Koen, että olen todellakin palkkani ansainnut.
Tämä ei poista sitä faktaa, että hoitajatkin ovat varmasti palkkansa ansainneet. Minulla ei ole kokemusta hoitajan työstä, ja kun mietin, miten väärä kuva monella on open työstä, uskon ettei hoitajan työtäkään voi ilman kokemusta ymmärtää. Työ on varmasti vaativaa ja työoloissa olisi parannettavaa. Tällaisella vastakkainasettelulla ja "kummalla on rankempaa" -vertailulla ei saavuteta mitään.
Tuo sairaanhoitaja haluaa opiskella lääkäriksi. Huomaa, että edessä hitonmoinen opiskelu, jonka aikana menettää työtuloja noin 230 000€ jos ei siis käy töissä ollenkaan opiskelujen ohella (kolmivuorotyötä tekevän sh:n bruttopalkka n.3200€/kk).
Valmistuu lääkäriksi, jolloin alkupalkka 3600€ (kvtesin mukaan) ja jos haluaa liksaa lisää, tekee raskaita ja vastuullisia päivystysvuoroja. Jolloin pääsee ehkä 5000-6000€:n bruttopalkkaan. Nettona käteen jää tonnin enemmän kuin sh:na. Kannattaako??
Vierailija kirjoitti:
Palkat löytyvät julkisena OVTES:stä, sieltä voit käydä katsomassa. Ilta-, viikonloppu- tai muitakaan lisiä ei ymmärrettävästi ole, joten palkka on tuon mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Huh, mikä ketju. Olen opettaja, ja näköjään monella on melko vääristynyt kuva opettajan työstä. En saa kesäajalta palkkaa (määräaikainen työsuhde katkeaa aina lukukauden lopussa ja alkaa uudelleen elokuussa), työpäivät venyvät helposti pitkiksi ja työ on vaativaa ja vastuullista. Välillä illat kuluvat sohvalla itkien, kun olo on kaikkien haasteiden keskellä niin riittämätön. Ja ei, kyse ei ole vain minun jaksamattomuudesta tai huonoudesta, vaan tämä on surullisen yleistä alalla. Koen, että olen todellakin palkkani ansainnut.
Tämä ei poista sitä faktaa, että hoitajatkin ovat varmasti palkkansa ansainneet. Minulla ei ole kokemusta hoitajan työstä, ja kun mietin, miten väärä kuva monella on open työstä, uskon ettei hoitajan työtäkään voi ilman kokemusta ymmärtää. Työ on varmasti vaativaa ja työoloissa olisi parannettavaa. Tällaisella vastakkainasettelulla ja "kummalla on rankempaa" -vertailulla ei saavuteta mitään.
Tässä ketjussa vain tiivistyy se, miksi naisvaltaiset alat eivät yhdessä voi pitää massiivisia lakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat löytyvät julkisena OVTES:stä, sieltä voit käydä katsomassa. Ilta-, viikonloppu- tai muitakaan lisiä ei ymmärrettävästi ole, joten palkka on tuon mukainen.
Opettajan palkka ei käytännössä ikinä ole pelkkä taulukon palkka. Luokanopettajien mediaanipalkka on 3500 ja aineenopettajan 4000 euron kieppeillä.
Vierailija kirjoitti:
Sama!
Nettona aika moni saa tuon verran, ehkä tässä tarkoitettiin sitä.
Itsellä alkaa kyllä kolmosella :-)
Jahas, sama palkka minullakin. Metsäinsinööri olen mutta teillä molemmilla on paremmat lomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan palkka ei käytännössä ikinä ole pelkkä taulukon palkka. Luokanopettajien mediaanipalkka on 3500 ja aineenopettajan 4000 euron kieppeillä.
No, minulla ainakin se on juurikin taulukon palkka. Kunta ei tarjoa lisäopetustunteja, vaan minimi 24:llä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sairaanhoitaja haluaa opiskella lääkäriksi. Huomaa, että edessä hitonmoinen opiskelu, jonka aikana menettää työtuloja noin 230 000€ jos ei siis käy töissä ollenkaan opiskelujen ohella (kolmivuorotyötä tekevän sh:n bruttopalkka n.3200€/kk).
Valmistuu lääkäriksi, jolloin alkupalkka 3600€ (kvtesin mukaan) ja jos haluaa liksaa lisää, tekee raskaita ja vastuullisia päivystysvuoroja. Jolloin pääsee ehkä 5000-6000€:n bruttopalkkaan. Nettona käteen jää tonnin enemmän kuin sh:na. Kannattaako??
Lääkärin peruspalkka ei milloinkaan ole kokonaispalkka säännölliseltä työajalta. Peruspalkan lisäksi maksetaan toimenpidepalkkiot, henkilökohtaiset lisät, kokemuslisät ja väestövastuulisät.
Lääkärin säännöllisen työajan mediaanipalkka terveyskeskuksissa on lähes 7000 euroa kuussa. Tähän siis ei sisälly päivystykset. Yksikään ei tee lääkärin työtä 3600 euron palkalla, joten soisi tämän suoranaisen valehtelun jo loppuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sairaanhoitajalla pitäisi olla paljon isompi palkka kuin opettajalla...
Ei mulla muuta.Sairaanhoitaja opiskelee 4v ammattikoulussa ja ope 5-6v yliopistossa.
Minä taas ajattelen niin, että 6 vuotta yliopistossa takasi minulle siistit sisätyöt, päivätyö bonuksena. Vaihtoehto (joka tuli kokeltua) oli ammattikoulu ja raskaat työt tuulessa ja tuiskussa tai hikoillen kolmivuorotyössä tehtaassa. Arvelin, että en niissä hommissa selviä terveenä eläkkeelle ja pyrin yliopistoon. Palkka on nyt pienempi + muutaman vuoden menetetyt tulot, mutta kyllä kannatti. Akateemisena saanen tilastojen valossa nauttia pitkään terveistä eläkevuosista.
Miksi ihmeessä kouluuksesta pitää maksaa enemmän kuin raskaasta ja kuormittavasta työstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minulla ainakin se on juurikin taulukon palkka. Kunta ei tarjoa lisäopetustunteja, vaan minimi 24:llä mennään.
Luokanopettajan mediaanipalkka on itse asiassa yli 3600 euroa kuussa. Ei kuulosta taulukkopalkalta. Tosiasiassa palkka muodostuu monesta osasta.
Kun ottaa huomioon, että kyse on päivätyöstä pitkillä lomilla, narina on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan on tehtävään perustuvaa vaativuuslisää, henkilökohtaista lisää, vuosisidonnaista lisää sun muuta. Tämän takia todellinen palkka on käytännössä aina yli 3000, yleensä yli 3500 euroa kuussa. Aineenopettajilla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla on tärkeä työ, mutta jos rehellisiä ollaan, niin valmis opetussuunnitelma ja sen räätälöiminen käyttöön, toimii opettajalla monta vuotta - jos opetettava ikäluokka pysyy samana. Lasten kasvattaminen on kyllä tosi iso haavekuva. Lapset ovat toki päivässä tekemisissä useankin opettajan kanssa. Mutta luokassa on 25 muutakin oppilasta. Ja opettajan keinot ja mahdollisuudet puuttua vaikkapa epäasialliseen käytökseen? Olen lukenut lehdistä, että koti on se, joka vastaa kasvatuksesta ja opettajien kädet ovat nykyään sidottu lasten oikeuksien vuoksi.
Tästä näkökulmasta sh ansaitsee paremman palkan.
Opettajilla etuna lomat ja päivätyö.Olen toiminut opettajana 14 vuotta, kertaakaan en mitään ole voinut käyttää uudestaan. Suunnittelen kaiken aina alusta saakka. Sairaanhoitajalla on kerrallaan 1 potilas, minulla 28 oppilasta. Näistä 3 ei osaa suomen kieltä, 3 on adhd, 5 on oppimisvaikeuksia, 3 on mielenterveysongelmia, 1 käytöshäiriö. Luokassa ei ole ohjaajaa, erityisopettaja on 3 h viikossa luokassa. Sh ystäväni neulovat yövuorossa sukkia, minä teen joka päivä 7.30-16 töitä ilman taukoja. No usein puolen päivän aikaan käyn vessassa.
Onko tämä perinteinen tarkkailuluokka?
Ihan normi integroitu inkluusioluokka. Siis säästetään sillä, että kaikki pistetään samaan luokkaan.
Miten tuomoisessa luokassa tulee opettamisesta yhtään mitään ja miten opettajan pää kestää tämmöistä?
No jos haluat hoitaa vaikeita haavanhoitoja ja esim. Kuoliossa olevaa jalkaa, jonka sairaanhoitaja pystyy hoitamaan. Olen nähnyt ettei tarvitse ryhtyä sahaamaan. Sairaanhoitajat ovat alipalkattuja työn vaativuuteen nähden.
T. Hoiva-avustaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope sinulla pitkä kesäloma jota sh:lla ei ole. Muista loma- ajalta saat myös palkkaa.
Ei opettaja saa kesältä palkkaa. Kesällä maksettava palkka on talvella sisään tehtyä palkkaa, joka vaan maksetaan taannehtivasti.
Okei, mitä se sitten konkreettisesti on, euroina kuukaudessa.
Se on kuitenkin kokonaisia viikkoja jolloin ei tarvitse töitä tehdä. Normi ihminen tekee sellaisia sisään vain kymmenen tunnin päivillä.
No ei muutakun hakemaan sairaanhoitajaksi sitten.
Sairaanhoitajat ja opettajat tekevät molemmat hyvin tärkeää työtä, mutta jos multa kysytään niin sairaanhoitaja tietenkin ansaitsisi korkeamman palkan. Itse ainakin ajattelen, että sairaanhoitajan työssä vastuu on ihan eri tasolla ja erilaista. Ihan ylipäänsä mun mielestä sairaanhoitajien pitäisi olla korkeasti palkattuja.