Jaaha, sh:lla sama palkka kuin mulla T. Ope
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6f46bd51-467c-41d2-9d01-c7345e609f78
Näemmä sh:lla lähes sama peruspalkka kuin mulla (olisko satasen vähempi). Mitähän varten sitä tuli aikanaan 5v yliopistolla kulutettua kun ei näy palkassa sitten mitenkään.
Opella ne lisätkin on vähän vaikeasti saavutettavissa jos ylitunteja ei vaan ole tai ei satu olemaan sellaisen aineen opettaja josta lisiä (demotunnit, kirjaston hoito, kokoelmien hoito, tvt) saa.
Terveisin,
Kieltenope
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Voi kertoa kuinka kauan opet on taukohuoneessa.
Tuutko näyttään mulle sen taukohuoneen? Hyvä, kun vessaan kerkee ennen iltapäivää. Ja ei en juo kahvia, koska sinne vessaan ei oikeesti ehdi. En kyllä myöskään väitä, että hoitajat ehtii. Siksi en tätä keskustelua ymmärräkään.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kolmasosa tuntemistani opettajista haaveilee joko eläkkeestä tai alanvaihdosta, hoitajissa lienee samaa tasoa. Opettajien lähtö ei kirpaise missään, koska mikään laki ei estä ottamasta tilalle epäpätevää. Kaikessa hiljaisuudessa tämä yleistyy kaiken aikaa. Hoitajilla sen sijaan on ammattisuoja, joka parantaa heidän neuvotteluasemaansa.
Elinkeinoelämä on jo älähtänyt, kun ammattitaitoista väkeä ei saada sorvin varteen. Ammattikoulujen vuosityöaika johti siihen, ettei ammattiopettajan kannata enää opettaa, vaan siirtyä paremmalle palkalle ammattialansa työntekijäksi.
Ainakin kolmasosa minun tuntemistani opettajista haaveilee työpaikasta. Ehkä tässä olisi kaikkia tyydyttävä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi kahden tason opettajat.
Toiset niitä, jotka tuottavat vaikkapa Helsingin opettajille sen vuoden materiaalin ja kokeet (käytännössä tekisi itselleen, mutta muut saisivat ne myös käyttöön). . Sitten kaikki muut, jotka ottaisivat ne käyttöön. Näin siis aine kohtaisesti.Mielestäni suurelle osalle opettajista riittäisi ammattikorkean paperit. Jos sairaanhoitajillekin riittää. Lääkärit ja nämä materiaalia tuottavat opettajat yliopiston kautta.
Opettajan työhän ei ole mitään tutkimusta. Vaan suorittavaa työtä.
Pitäisiköhän sun tarkistaa, mitä tarkoittaa suorittava työ? Opettajan työ on tietotyötä, jota ihminen itse suunnittelee ja jonka sisällön päättää. Opetussuunnitelma mainitsee parilla sanalla, että kaseille opetetaan modukset. Minä päätän, milloin ja miten. Mitä tehtäviä tehdään, kuinka monta oppituntia käytetään, miten arvioin, pidänkö kokeen. Mahdollisia työtapoja on lukemattomia, eikä kukaan tule kertomaan, mitä tehdä. Jälkikäteen tietenkin arvioin myös itseäni. Olisiko pitänyt käyttää enemmän tai vähemmän aikaa, toimivatko tehtävät, olenko tyytyväinen tuloksiin jne.
Sh nyt varmaan yleensä menee duuniin tekemään ne tehtävät, jotka hänelle on määrätty, eikä hän itse rakenna työpäivänsä sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sairaanhoitajalla pitäisi olla paljon isompi palkka kuin opettajalla...
Ei mulla muuta.Sairaanhoitaja opiskelee 4v ammattikoulussa ja ope 5-6v yliopistossa.
Lentoemäntä opiskelee 3 kk kurssin ja palkka parempi kuin sairaanhoitajalla tai opettajalla.
Ei sinun pitäisi saada ollenkaan palkkaa turhasta työstäsi. Samat tiedot on netissäkin tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope sinulla pitkä kesäloma jota sh:lla ei ole. Muista loma- ajalta saat myös palkkaa.
Ei opettaja saa kesältä palkkaa. Kesällä maksettava palkka on talvella sisään tehtyä palkkaa, joka vaan maksetaan taannehtivasti.
Eli opettajan kuukausipalkka on todellisuudessa reilusti korkeampi kuin sairaanhoitajalla. Plus muutama tunti opetusvelvollisuutta ja loput työtä voi tehdä missä itse haluaa ja milloin haluaa. Kukaan ei valvo tekeekö yhtään mitään. Plus opettajilla ns. ikälisät kertyy ihan mukavasti ja paljon paremmin kuin sairaanhoitajalla joka saa pari hassua prosenttia, maksimissaan 8% 10 vuoden jälkeen koko lopun työuransa. Eikä sairaanhoitaja saa yhtään lisää vaikka hoitaisi varaston tai sairaalan soittimet kuten opettaja saa koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää nyt jo muualle kitisemään!
T.
Yliopiston tutkijat
Sosiaalityöntekijät
Kirjastonhoitajat
Kielenkääntäjät
Museoalan ihmiset
Amanuenssit
Lastentarhanopettajat
Kanttorit
Kaikki muut vaativat pääsääntöisesti maisteriopinnot paitsi lastentarhanopettaja, joten se ei kuulu tuohon alipalkattujen ylemmän akateemisen korkeakoulututkinnon vaativien alojen joukkoon. Sairaanhoitajien palkan ja koulutuksen kanssa toki voi verrata.
Sosiaalityöntekijöitä ja lastentarhaopettajia lukuunottamatta kukaan ei myöskään koskaan mainitse näitä pienipalkkaisia akateemisesti koulutettuja työntekijöitä ainakaan siinä mielessä, että heidän olojaan oltaisiin parantamassa. Maailmassa ei muuta olekaan kun hoitajien palkat ja opettajien työolot. Alkaa ottaa päähän.
Miksi opettajat aina naukuu palkoista, sairaanhoitajan pitäisi saada parempaa palkkaa koska on ammatissa jossa voi olla vastuussa toisen hengestä. Opettajilla on lisäksi ylipitkät lomat, niistä ainakin yksi kuukausi pitäisi olla pakotettu johonkin tärkeään työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla on tärkeä työ, mutta jos rehellisiä ollaan, niin valmis opetussuunnitelma ja sen räätälöiminen käyttöön, toimii opettajalla monta vuotta - jos opetettava ikäluokka pysyy samana. Lasten kasvattaminen on kyllä tosi iso haavekuva. Lapset ovat toki päivässä tekemisissä useankin opettajan kanssa. Mutta luokassa on 25 muutakin oppilasta. Ja opettajan keinot ja mahdollisuudet puuttua vaikkapa epäasialliseen käytökseen? Olen lukenut lehdistä, että koti on se, joka vastaa kasvatuksesta ja opettajien kädet ovat nykyään sidottu lasten oikeuksien vuoksi.
Tästä näkökulmasta sh ansaitsee paremman palkan.
Opettajilla etuna lomat ja päivätyö.Olen toiminut opettajana 14 vuotta, kertaakaan en mitään ole voinut käyttää uudestaan. Suunnittelen kaiken aina alusta saakka. Sairaanhoitajalla on kerrallaan 1 potilas, minulla 28 oppilasta. Näistä 3 ei osaa suomen kieltä, 3 on adhd, 5 on oppimisvaikeuksia, 3 on mielenterveysongelmia, 1 käytöshäiriö. Luokassa ei ole ohjaajaa, erityisopettaja on 3 h viikossa luokassa. Sh ystäväni neulovat yövuorossa sukkia, minä teen joka päivä 7.30-16 töitä ilman taukoja. No usein puolen päivän aikaan käyn vessassa.
Minulla (sh) on kyllä enemmän kuin 1 potilas kerrallaan. Yhtä kun hoitaa, toiset ovat samaan aikaan avun tarpeessa, tai haahuilevat/ touhuilevat siellä missä ei pitäisi. Kun yhtä autat, saattaa toinen potilas olla tuuppimassa toista, irrottamassa tuuletusikkunaa saranoiltaan, syömässä toisen potilaan ruokia, "auttamassa" toista potilasta turvavyön avaamisessa ym. Lisäksi ainoana sairaanhoitajana huolehdin antibioottitipat, opiaatit ja olen loppupeleissä vastuussa koko osastosta ja kaikista potilaista. Arvostan kyllä opettajia. Arvokasta ja henkisesti raskasta työtä tekevät ja kotona vielä korjataan kokeita, suunnitellaan tunteja. Tsemppiä myös opettajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi kahden tason opettajat.
Toiset niitä, jotka tuottavat vaikkapa Helsingin opettajille sen vuoden materiaalin ja kokeet (käytännössä tekisi itselleen, mutta muut saisivat ne myös käyttöön). . Sitten kaikki muut, jotka ottaisivat ne käyttöön. Näin siis aine kohtaisesti.Mielestäni suurelle osalle opettajista riittäisi ammattikorkean paperit. Jos sairaanhoitajillekin riittää. Lääkärit ja nämä materiaalia tuottavat opettajat yliopiston kautta.
Opettajan työhän ei ole mitään tutkimusta. Vaan suorittavaa työtä.Pitäisiköhän sun tarkistaa, mitä tarkoittaa suorittava työ? Opettajan työ on tietotyötä, jota ihminen itse suunnittelee ja jonka sisällön päättää. Opetussuunnitelma mainitsee parilla sanalla, että kaseille opetetaan modukset. Minä päätän, milloin ja miten. Mitä tehtäviä tehdään, kuinka monta oppituntia käytetään, miten arvioin, pidänkö kokeen. Mahdollisia työtapoja on lukemattomia, eikä kukaan tule kertomaan, mitä tehdä. Jälkikäteen tietenkin arvioin myös itseäni. Olisiko pitänyt käyttää enemmän tai vähemmän aikaa, toimivatko tehtävät, olenko tyytyväinen tuloksiin jne.
Sh nyt varmaan yleensä menee duuniin tekemään ne tehtävät, jotka hänelle on määrätty, eikä hän itse rakenna työpäivänsä sisältöä.
Kuka on se joka määrää miten sairaanhoitaja tekee työnsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.
Yliopiston tutkijat
Sosiaalityöntekijät
Kirjastonhoitajat
Kielenkääntäjät
Museoalan ihmiset
Amanuenssit
Lastentarhanopettajat
Kanttorit
Kaikki muut vaativat pääsääntöisesti maisteriopinnot paitsi lastentarhanopettaja, joten se ei kuulu tuohon alipalkattujen ylemmän akateemisen korkeakoulututkinnon vaativien alojen joukkoon. Sairaanhoitajien palkan ja koulutuksen kanssa toki voi verrata.
Sosiaalityöntekijöitä ja lastentarhaopettajia lukuunottamatta kukaan ei myöskään koskaan mainitse näitä pienipalkkaisia akateemisesti koulutettuja työntekijöitä ainakaan siinä mielessä, että heidän olojaan oltaisiin parantamassa. Maailmassa ei muuta olekaan kun hoitajien palkat ja opettajien työolot. Alkaa ottaa päähän.
Ja jos joku näiden ammattien edustaja alkaa puhua omista palkoistaan tai työoloistaan, joista ainakin palkka on kaikilla huonompi kuin opettajilla/hoitajilla (osalla myös työolot), niin eikö nämä tule sinnekin melskaamaan omista asioistaan ja ylen katsomaan muita niin, että kaikkien muiden asia jää jalkoihin. Tosiaan rasittavan yksipuolista tämä julkisten alojen pienistä palkoista keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.
Yliopiston tutkijat
Sosiaalityöntekijät
Kirjastonhoitajat
Kielenkääntäjät
Museoalan ihmiset
Amanuenssit
Lastentarhanopettajat
Kanttorit
Ja jos joku näiden ammattien edustaja alkaa puhua omista palkoistaan tai työoloistaan, joista ainakin palkka on kaikilla huonompi kuin opettajilla/hoitajilla (osalla myös työolot), niin eikö nämä tule sinnekin melskaamaan omista asioistaan ja ylen katsomaan muita niin, että kaikkien muiden asia jää jalkoihin. Tosiaan rasittavan yksipuolista tämä julkisten alojen pienistä palkoista keskustelu.
Totta. Kun lastentarhanopettajat muutama vuosi sitten saivat jonkin pikkukorotuksen, niin heti hoitajat olivat käsi ojossa vaatimassa reippaasti isompaa korotusta sillä perusteella että tekevät koulutettuina tärkeämpää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla on tärkeä työ, mutta jos rehellisiä ollaan, niin valmis opetussuunnitelma ja sen räätälöiminen käyttöön, toimii opettajalla monta vuotta - jos opetettava ikäluokka pysyy samana. Lasten kasvattaminen on kyllä tosi iso haavekuva. Lapset ovat toki päivässä tekemisissä useankin opettajan kanssa. Mutta luokassa on 25 muutakin oppilasta. Ja opettajan keinot ja mahdollisuudet puuttua vaikkapa epäasialliseen käytökseen? Olen lukenut lehdistä, että koti on se, joka vastaa kasvatuksesta ja opettajien kädet ovat nykyään sidottu lasten oikeuksien vuoksi.
Opettajilla etuna lomat ja päivätyö.Olen toiminut opettajana 14 vuotta, kertaakaan en mitään ole voinut käyttää uudestaan. Suunnittelen kaiken aina alusta saakka. Sairaanhoitajalla on kerrallaan 1 potilas, minulla 28 oppilasta. Näistä 3 ei osaa suomen kieltä, 3 on adhd, 5 on oppimisvaikeuksia, 3 on mielenterveysongelmia, 1 käytöshäiriö. Luokassa ei ole ohjaajaa, erityisopettaja on 3 h viikossa luokassa. Sh ystäväni neulovat yövuorossa sukkia, minä teen joka päivä 7.30-16 töitä ilman taukoja. No usein puolen päivän aikaan käyn vessassa.
Minulla (sh) on kyllä enemmän kuin 1 potilas kerrallaan. Yhtä kun hoitaa, toiset ovat samaan aikaan avun tarpeessa, tai haahuilevat/ touhuilevat siellä missä ei pitäisi. Kun yhtä autat, saattaa toinen potilas olla tuuppimassa toista, irrottamassa tuuletusikkunaa saranoiltaan, syömässä toisen potilaan ruokia, "auttamassa" toista potilasta turvavyön avaamisessa ym. Lisäksi ainoana sairaanhoitajana huolehdin antibioottitipat, opiaatit ja olen loppupeleissä vastuussa koko osastosta ja kaikista potilaista. Arvostan kyllä opettajia. Arvokasta ja henkisesti raskasta työtä tekevät ja kotona vielä korjataan kokeita, suunnitellaan tunteja. Tsemppiä myös opettajille.
Tähän on lisättävä vielä kuten opettajallakin, osastolla saattaa olla 3-4 potilasta, jotka eivät ymmärrä suomea, muistisairaita, jotka ymmärtävät huonosti tai eivät muista kuin sen hetken, mitä on kerrottu käytöshäiriöisiä, jotka vaatisivat jatkuvaa silmällä pitoa, koska voivat olla vaaraksi itselleen ja muille, psyykkisesti sairaita jne. Meillä ei ole yhtään täysin asiallista potilasta. Täytyy sanoa että työ on hyvin vaihtelevaa, kun ei koskaan voi tietää mitä tapahtuu. Kun potilas muuttuu levottomaksi, muut seuraavat perässä tai ärtyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun pitäisi saada ollenkaan palkkaa turhasta työstäsi. Samat tiedot on netissäkin tarjolla.
Voiko hoitajat eritellä mitä muita julkisen sektorin työntekijöitä tarvitaan ja mitä palkkaa he voivat ansaita? Näitä keskusteluja kun seuraa, niin ketään muuta ei hoitajan lisäksi tarvita (koska kaikkien muiden työ on turhaa) ja ainakaan siitä ei pidä maksaa. Harrastuksena voi opettaa, leikkiä tuomaria, hoitaa paperiasioita, pitää huolta muiden turvallisuudesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko hoitajat eritellä mitä muita julkisen sektorin työntekijöitä tarvitaan ja mitä palkkaa he voivat ansaita? Näitä keskusteluja kun seuraa, niin ketään muuta ei hoitajan lisäksi tarvita (koska kaikkien muiden työ on turhaa) ja ainakaan siitä ei pidä maksaa. Harrastuksena voi opettaa, leikkiä tuomaria, hoitaa paperiasioita, pitää huolta muiden turvallisuudesta...
Tämä. Hoitajat ihan omalla turhantärkeydellään aiheuttavat sen, ettei heitä arvosteta. Lopettakaa se jatkuva kitinä, niin ehkä saisitte jostain tukea. Ja kun teillä on ihan ok palkat kun vertaa muihin akateemisiin (korkeammin koulutettuihin) julkisen sektorin tekijöihin, jotka tekee myös tärkeää ja vastuullista työtä. Työoloissa varmasti kyllä parannettavaa.
Opiskelin opeksi 7 vuotta koska on kolmen aineen pätevyys(jotta saisi töitä) ja erkkaopintoja myös. Käteen kuussa 2100. Kesät palkatta. Jippii, hyvinpä valitsin.
Nauratti kun ajelin omalla skodallani ja viereen ajoi tuttavani ökymersulla. Me ollaan opettajia ja he putkiasentaja ja lähihoitaja. Ei tätä menoa maailmalla ymmärrettäisi mutta suomessa mahdollista.
Omat lapseni eivät opiskele akateemisiksi kun ovat nähneet että kaverien amisvanhemmat saa nopeemmin ja helpommalla enemmän.
Ehkäpä vaihdan vielä alaa…
Vierailija kirjoitti:
T.
Yliopiston tutkijat
Sosiaalityöntekijät
Kirjastonhoitajat
Kielenkääntäjät
Museoalan ihmiset
Amanuenssit
Lastentarhanopettajat
Kanttorit
Kiitos tästä! Kun valmistut humanistisesta tiedekunnasta maisteriksi niin palkkaus voi olla alle 2000 €/kk. Syy miksi en lähtenyt opiskelemaan taidehistoriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.
Yliopiston tutkijat
Sosiaalityöntekijät
Kirjastonhoitajat
Kielenkääntäjät
Museoalan ihmiset
Amanuenssit
Lastentarhanopettajat
Kanttorit
Kiitos tästä! Kun valmistut humanistisesta tiedekunnasta maisteriksi niin palkkaus voi olla alle 2000 €/kk. Syy miksi en lähtenyt opiskelemaan taidehistoriaa.
Humanistit harvemmin kitisee palkasta. Koska tietävät mihin ryhtyvät. Eikö hoitajat ole alalle hakeutuessaan tutustuneet alan realiteetteihin ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä perinteinen tarkkailuluokka?
Voi kertoa kuinka kauan opet on taukohuoneessa.