En ole täti lapsellesi!!
Täti=äidin tai isän sisko.
Miksi kassalle mentäessä pitää ohjeistaa ihanaa pikkutenavaa antamaan tavaran x tädille, niin täti ottaa siitä hinnan.
Arg. En ole kenenkään teidän muksujen täti :D Pännii tädittely varsinkin, kun olen alle kahdenkymmenen.
Sanokaa kassaneiti, kassa, tyttö tms mutta älkää täditelkö!
Kommentit (434)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:22"]Tuo on muuten ärsyttävää! Käyn MLL:n kautta hoitamassa lapsia ja välillä tulee vastaan isejä/äitejä JOTKA TÄDITTELEVÄT vakkka puhuisimme kaksin lapsen ruoka-ajasta. Etenkin isät harrastavat tätä ugh...
[/quote] Mitäs olet niin tätimäinen!?!
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:31"]Mua aina niin naurattaa nämä tädittelyn vastustajat. Tulen jatkossa tädittelemään sinua sekä muita vieraita naisia lapsilleni. Samoin sedättelen tuntemattomia miehiä lapselleni. Aivan sama vaikka tukehtuisit raivoosi. [/quote] Piste.
[/quote]
Uuuhh, ooks vähä badass kun uskallat täditellä ja seditellä. Oot vähä semmonen niinku suoraan sanova badass. Sulle täti on täti ja setä on setä. Sanot pataa padaks, niinku jenkit sanoo, tieätsä. Vai onkse lapioo lapioks, mä en oo ihan varma. Mut joka tapauksessa rispekt!!!
Kaverin lapsille olen täti vaikka en sukua olenkaan. Minusta se on jotenkin arvokkaampaa kun pelkällä etunimellä kutsuminen. Minun sisaruksilla kun ei ole lapsia mutta minun lapsillani on eno,tätejä ja setä ihan suvussa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:15"]
Kaverin lapsille olen täti vaikka en sukua olenkaan. Minusta se on jotenkin arvokkaampaa kun pelkällä etunimellä kutsuminen. Minun sisaruksilla kun ei ole lapsia mutta minun lapsillani on eno,tätejä ja setä ihan suvussa.
[/quote]
Mutta tutuille, läheisille ihmisille se kait onkin ihan ymmärrettävää? Vähän niinkuin kunniasukulainen (mitä kummitädit ja -sedätkin periaatteessa ovat, englanniksihan ne ovat godmother ja godfather eli sukulaisuuteen siinäkin viitataan).
Minun mielestäni on edelleen ihan eri asia täditellä ja seditellä (ja myöskin tytötellä ja pojatella) vieraita aikuisia ihmisiä. Mutta tehkää mitä haluatte, tiedän ettei kukaan tämän ketjun perusteella kuitenkaan muuta mieltään ;)
Itseasiassa täti- sanan käyttö on kunnioitusta. Monissa kulttureissa lapset liitävät etunimen eteen täti-sanan. Ilman sitä puhuttelu on epäkunnioittavaa.
T: tätiJohanna.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:43"]
Itseasiassa täti- sanan käyttö on kunnioitusta. Monissa kulttureissa lapset liitävät etunimen eteen täti-sanan. Ilman sitä puhuttelu on epäkunnioittavaa.
[/quote]
Anna esimerkki?
[/quote]
Onko muualla yhdistetty täti- ja setä-sanat myös negatiivisiin asioihin (tätimäinen, kukkahattutäti, setämäinen, namusetä)?
Ap, olisi kyllä mahtavaa nähdä/kuulla se kerta kun sinua ensimmäisen kerran teititellään.
Mitä mahtaisi esimiehesi pitää siitä, että korjailet asiakkaiden sanomisia tällaisessa asiassa? Lapselle kun on hieman vaikeata selittää eri-ikäisten naisten nimityksiä. Melkoisen pikkumainen olet.
Yhtälailla minua on täditelty 18-vuotiaasta lähtien kassalla ollessani enkä ole vetänyt hernettä nenään. Täti ei ole mikään haukkumasana, joten yritä nyt aikuistua.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:52"]
[/quote]
Anna esimerkki?
[/quote]En ole tuon ensimmäisen kommentin kirjoittaja, mutta esimerkiksi Intiassa on näin.
Näähän on selviä mielipide asioita. Miksi siis niistä kiistellään??
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:52"]
[/quote]
Anna esimerkki?
[/quote]En ole tuon ensimmäisen kommentin kirjoittaja, mutta esimerkiksi Intiassa on näin.
[/quote]
Niin, no - en nyt välttämättä lähtisi rinnastamaan Intian ja Suomen kulttuuria monessa muussakaan asiassa.
Löytyykö Euroopasta yhtään esimerkkiä?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:43"]
Kassalla työskentelen minäkin ja ärsyttää suunnattomasti tuo tädittely. Kun nimeonomaan se LAPSI ei tädittele, vaan se äiti!
Pystyn kuitenkin palvelemaan hymyillen nuo tädittelijät, kun mielessäni ajattelen (joka kerta!) ai että suakin on mun juoppoveljeni pannut...
[/quote]
Mutta miksi se ärsyttää? Suomessa ei ole neutraalia sanaa, jolla viitataan naispuoliseen ihmiseen tuolla tavalla kolmannessa persoonassa, sitä lähinnä on sana täti. "Anna se naiselle" - ei käy. "Anna kassalle" - kassa on myös se itse tiski, ei käy. "Anna tuolle ihmiselle" - kuulostaa oudolta. Mitä suosittelet tilalle?
[/quote]
Öö..miten olisi myyjä?
[/quote]
Kassalla työskentelevä ei ole myyjä, ei ainakaan näissä päivittäistavarakaupoissa. Sillä hän ei myy mitään, ainoastaan rahastaa. Kun taas esim. Gigantissa, Expertillä ja muissa vastaavissa kodinkonekaupoissa on myyjiä, joiden tehtävävä on myydä esim se pesukone juuri sinulle.
Hauska täti-keskustelu. Meillä on aamuvuorossa kassalla usein minä (kassavastaava ja apulaismyymäläpäällikkö) tai esimieheni (myymäläpäällikkö). Meitä saa ainakin täditellä ;) On kiva olla kaupan TÄTI.
Ot: en ymmärrä kassamyyjien dissaamista, se ei ole yhtään vähempiarvoisempaa työtä kuin mikään muukaan. Kassakontakti on usein ainoa kontakti myyjään kauppareissulla. On tärkeää että se sujuu hyvin ja ammattitaitoisesti.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:50"]
Täti tarkoittaa muutakin, kuin vain sitä isän tai äidin siskoa. Täti on yleisnimitys vieraalle naiselle. Hieman kotoisampi, kuin vain "nainen". Olen pahoillani, jos nimitys loukkaa, mutta se ei ole tarkoitus. On kuitenkin vanhemman oikeus nimitellä ihmisiä lapselleen miten haluaa. Esim. toisille isä on isi, iskä, pappa, tai joku muu. Meillä vieras aikuinen nainen on täti. Sinä voit sanoa kassan tätejä omille lapsillesi kassaneideiksi tms. mutta meillä heitä sanotaan tädeiksi. Myös jatkossa.
[/quote]
Samalla logiikalla tummaa kassahenkilöä voi kutsua kassan*eriksi?
Itse myöskin kaupankassana vihasin sitä että mua kutsuttiin tädiksi. Nyt on oma lapsi ja menin itse käyttämään tätä täti sanaa. AI luoja että vitutti.
Ei luoja tätä ketjua...
miksi suutut jos sinua sanotaan tädiksi?
miksi suutut kun et saa sanoa tuntematonta ihmistä tädiksi?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:50"]
Täti tarkoittaa muutakin, kuin vain sitä isän tai äidin siskoa. Täti on yleisnimitys vieraalle naiselle. Hieman kotoisampi, kuin vain "nainen". Olen pahoillani, jos nimitys loukkaa, mutta se ei ole tarkoitus. On kuitenkin vanhemman oikeus nimitellä ihmisiä lapselleen miten haluaa. Esim. toisille isä on isi, iskä, pappa, tai joku muu. Meillä vieras aikuinen nainen on täti. Sinä voit sanoa kassan tätejä omille lapsillesi kassaneideiksi tms. mutta meillä heitä sanotaan tädeiksi. Myös jatkossa.
[/quote]
Samalla logiikalla tummaa kassahenkilöä voi kutsua kassan*eriksi?
[/quote]
Tietenkin, koska yleiskielellisestihän kaikkia tummaihoisia kutsutaan neutraalisti n-sanalla. Yritä ymmärtää se, että jokaikinen ihminen ymmärtää sen, jos nuortakin ihmistä kutsuu lapselle tädiksi, koska se on todella yleistä ja vakiintunut tapa, eikä se ole mitenkään ei-poliittisesti-korrekti ilmaus. Ja se on myös selvää, että kukaan, joka lapsen kanssa täti-ilmausta käyttää, ei tee sitä loukkaamis-tai ärsyttämistarkoituksessa.
Ja kassa olen itsekin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:05"]
Jos sanotte täti niin saatatte nähtävästi loukata ko. henkilöä. Niin miksi nyt ei voida vaan hyvässä hengessä sopia sanovamme heitä myyjiksi :)
[/quote]
Miksi ihmeessä täysin neutraalia sanaa pitää alkaa karttaa vain sen takia että joku voi ehkä siitä loukkaantua? Mitä muita sanoja pitää alkaa vältellä?
[/quote]
Ennen pitkää joka ainoaa. Eihän tässä ole päätä ei häntää. Pääkin on kyllä ruma sana, sehän tuo mieleen peräpään, ja lisäksi käytetään ikävää haukkumasanaa päätön. Häntä taas viittaa miesten etuhäntään.
Arrrgh.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:04"]
Kyllä vaan olet lapselleni täti-ihminen. :-)
[/quote]
Lapsellesi joo, mutta entä SINULLE? Sinähän sitä sanaa käytät.