En ole täti lapsellesi!!
Täti=äidin tai isän sisko.
Miksi kassalle mentäessä pitää ohjeistaa ihanaa pikkutenavaa antamaan tavaran x tädille, niin täti ottaa siitä hinnan.
Arg. En ole kenenkään teidän muksujen täti :D Pännii tädittely varsinkin, kun olen alle kahdenkymmenen.
Sanokaa kassaneiti, kassa, tyttö tms mutta älkää täditelkö!
Kommentit (434)
Mä sanon aina "nainen" tai "tyttö", täti-sana on varattu vain ja ainoastaan mun siskolle :)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:52"]
Ei tädittelyssä ole kyse itsekkyydestä, vaan yrityksestä kutsua sinua kohteliaalla nimityksellä. Täti on kohteliaamman kuuloinen kuin tyttö, kassa, työntekijä tai joku muu vaihtoehto.
[/quote]
Jos tädittely on kohtelias puhuttelutapa, miksi aikuiset eivät yleisesti tädittele ja sedittele toisiaan?
Kysyn nyt uudelleen: miten te normaalisti puhuttelette vieraita ihmisiä, kun lapset EIVÄT ole mukana? Ja miksi nämä puhuttelutavat muuttuvat sopimattomiksi silloin, kun lapsi on paikalla?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:41"]Täällä mammat raivoaa, kun heidän tädittelyään kritisoidaan. Kerta kassahenkilöstöä saa täditellä, niin kaipa minäkin rupean sitten perheellisiä äitejä kutsumaan tantoiksi. "Ja täältä tulee vaihtorahat teille arvon tantta" :)
[/quote]
No mutta täti on ihan ystävällinen ja kohtelias sana, tantta taas haukkumanimi. Ei ollenkaan samantasoiset nimitykset.
[/quote]
Ehkä sinun mielestäsi :)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:39"]Jos meininki on tämä, että "ihan sama kuinka se sana 'täti' sinua loukkaa, niin minähän aion jatkossakin kutsua muita naisia lapseni kuullen niin" niin kyllä saa ihan samalla mitalla takaisin. Seuraavan kerran kun kutsut minua tädiksi, minä kutsun sinua myös nimillä, jotka sinua loukkaavat. Minusta saat kyllä kaverin siihen keskusteluun.
[/quote]
Ööh meinasitkos jokaisen sua tädittelevän haukkua pystyyn? Vai vain av-mamman, ja kuinka meinasit tunnistaa?
Minä 22v olen paljon mieluummin täti kuin tyttö. Olen aika babyface ja mua tytötellään monesti. Vaikka oisin oman lapsen kans liikkeellä.
Minun mielestä:
Täti = Päivi Räsäsen näköinen tiukkis, "kukkahattutäti"
Setä = Seppo Taalasmaan näköinen
Joten kyllä vähän nakersi, kun 19-vuotiaana kassanhoitajana ollessani äiti puheli vauvakielellä lapselleen "Odotahan vielä, kun äiti maksaa tädille".
Tykkäisittekö te kaikki keski-ikäiset mummottelusta?
Mulla itellä särähti kerran korvaan, kun n. 3-4 vuotiaan lapsen äiti sanoi lapselleen, että varoppas tätiä, hän yrittää päästä ohi. Olen 17 vuotta. Sen jälkeen tuli kyllä tavallaan iloinen olo, ettei minua pidetä tyttönä enää. Äiti olisi voinut sanoa lapselleen ihan hyvin, että varo TYTTÖ yrittää mennä ohi, joka olisi ollut paljon inhottavamman kuuloista. :)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:48"]Vieras aikuinen nainen on lapselle täti , vaikket sinä siitä tykkää. Se löytyy sieltä sivistys-sanakirjasta selitettynä miksi. Varmasti on miehiä, jotka eivät halua että heitä kutsutaan miehiksi ja lapsia jotka inhoavat, että heitä sanotaan lapsiksi. Muut käyttävät sanoja joita heille on opetettu, niihin tarkoituksiin mihin ne on tarkoitettu.
Toisilla sanoilla on useita tarkoituksia ja hienoa jos ihmiset hallitsevat ne kaikki. Se on merkki laajasta sanavarastosta.
[/quote]
Terve sulle niin kovin sivistynyt ihminen. Korjaan sun typon: sivistyssanakirja yhteen ilman väliviivaa ;)
Mikäli kuppisi menee tuommoisesta nurin, ei asiakaspalveluala ole sinua varten.
T. Myyjäsetä 29v
Tuo on muuten ärsyttävää! Käyn MLL:n kautta hoitamassa lapsia ja välillä tulee vastaan isejä/äitejä JOTKA TÄDITTELEVÄT vakkka puhuisimme kaksin lapsen ruoka-ajasta. Etenkin isät harrastavat tätä ugh...
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:48"]Vieras aikuinen nainen on lapselle täti , vaikket sinä siitä tykkää. Se löytyy sieltä sivistys-sanakirjasta selitettynä miksi. Varmasti on miehiä, jotka eivät halua että heitä kutsutaan miehiksi ja lapsia jotka inhoavat, että heitä sanotaan lapsiksi. Muut käyttävät sanoja joita heille on opetettu, niihin tarkoituksiin mihin ne on tarkoitettu.
Toisilla sanoilla on useita tarkoituksia ja hienoa jos ihmiset hallitsevat ne kaikki. Se on merkki laajasta sanavarastosta.
[/quote]
Terve sulle niin kovin sivistynyt ihminen. Korjaan sun typon: sivistyssanakirja yhteen ilman väliviivaa ;)
[/quote]
Kiitos! Nainen, jolle täti ei ole koskaan haukkuma nimi.
Minä olen oikein mieluusti täti siellä kaupan kassalla! Sen sijaan, että tätittely ärsyttäisi, keski-ikäisten ja siitä ylöspäin olevien tytöttely sen sijaan ärsyttää. Silti en sano sitä ääneen. Tiedän näyttäväni nuoremmalta mitä olen, moni vanhempi asiakas ei usko, kun kerron olevani 30-vuotias, naimisissa ja kahden lapsen äiti. Omilla sisaruksillani ei vielä ole lapsia, mutta mieheni siskon lapsille olen täti. Eikä haittaa yhtään! Kutsuvat minua (etunimi)-tädiksi. :)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:22"]
Tuo on muuten ärsyttävää! Käyn MLL:n kautta hoitamassa lapsia ja välillä tulee vastaan isejä/äitejä JOTKA TÄDITTELEVÄT vakkka puhuisimme kaksin lapsen ruoka-ajasta. Etenkin isät harrastavat tätä ugh...
[/quote]
Täh, miten tuo käytännössä tapahtuu? Olisi hauska kuulla :D
Mä olen paljon mieluummin täti kuin "vitun ämmä" tai "saatanan huora" -näitä kuulee hoitajan työssä ihan tarpeeksi. Joten ole ap onnellinen, jos täti on pahin sana mitä susta on työssä käytetty :)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:22"]
[/quote]
Täh, miten tuo käytännössä tapahtuu? Olisi hauska kuulla :D
[/quote]
TÄSSÄ ois tädille tämä lappu ja ottaako täti kahvia....
Jos on kyseessä kovin nuori nainen vältän täti sanan käyttöä parhaani mukaan. Olen itsekin aikoinaan työskennellyt asiakaspalvelutyössä jo hyvin nuorena. Itse koin tytöttelyn ehdottomasti negatiivisena, kun taas täti lapselle puhuttaessa on aivan ok. Itselläni on nyt päälle vuoden ikäinen lapsi ja kyllä täti ja setä ovat ihan päteviä yleissanoja, kun maailmaa hahmotetaan. Vaihtoehto tälle olisi sitten nainen tai mies. Ei voi odottaa, että noin pieni lapsi ymmärtää niin monia ammattinimikkeitä, mitä meilläkin päivittäin kohdataan. Kyllä minusta tuntuu oudolta, jos joku loukkaantuu siitä, miten keskustelen oman lapseni kanssa, kun en todellakaan mitään haukkumanimiä käytä. Syy miksi käytän mielummin sanaa täti, kun myyjä on se, että myyjä on ensisijaisesti minulle ihminen joka kohdataan, eikä ammattinimike ja tämän mielellään lapsellenikin haluan opettaa. Isomman lapsen kanssa kokisin ehkä oudommaksi puhua tädeistä ja sedistä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:22"] Tuo on muuten ärsyttävää! Käyn MLL:n kautta hoitamassa lapsia ja välillä tulee vastaan isejä/äitejä JOTKA TÄDITTELEVÄT vakkka puhuisimme kaksin lapsen ruoka-ajasta. Etenkin isät harrastavat tätä ugh... [/quote] Täh, miten tuo käytännössä tapahtuu? Olisi hauska kuulla :D [/quote] TÄSSÄ ois tädille tämä lappu ja ottaako täti kahvia....
[/quote]
No sittenhän sehän on flirttailua tai muuta tarkemminluokittelematonta huumoria. Nuoret ihmiset ovat näköjään järjestään Saga Nordinille sukua.
Kyllä vaan olet lapselleni täti-ihminen. :-)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:31"]Mua aina niin naurattaa nämä tädittelyn vastustajat. Tulen jatkossa tädittelemään sinua sekä muita vieraita naisia lapsilleni. Samoin sedättelen tuntemattomia miehiä lapselleni. Aivan sama vaikka tukehtuisit raivoosi.
[/quote] Piste.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:36"]
Kerran töissä olessani 30-40-v miestyökaverini tuli töihin ja kahvihuoneeseen. Olin kahvitauolla. Hän oli aika tuohtunut. Jotain järkyttävää oli tapahtunut lähikaupassa. Hän kertoi, että hänen ollessaan menossa kassalle, oli hänen edessään ollut pieni lapsi. Lapsen äiti oli sanonut tälle, että anna tuon sedän mennä ensin. Haloo Sedän. Hän ei ole mikään setä. Kysyin, m itä lapsen äidin olisi pitänyt sanoa? Olisi pitänyt sanoa es., että anna tuon nuoren miehen mennä ensin. Hän kertoi myös, että hänen veljensä vaimo odotti pitkien hedelmällisyyshoitojen viimein lasta. Lapsen synnyttyä on selvää, että häntä ei saa sanoa sedäksi. Että sellaista on nykyään maailman meno, narsisteja riittää.
[/quote]
En tiedä onko siinä mitään narsistista saatikka huvittavaa, että jo kolmekymppisillä on nykymaailmassa ikäkriisi? Sillä ikäkriisihän tuolla työkaverillasi selvästi on.
Enkä näe siinäkään mitään outoa, että nuorehko ihminen loukkaantuu sedittelystä tai tädittelystä kulttuurissa, jossa "tätimäinen" pukeutuminen on jotain järkyttävän tanttamaista, ja "setämies" on niljakas keski-ikäinen äijä joka vaivaannuttaa kaikki yrittämällä iskeä nuoria tyttöjä.
Edelleen: aikuisten välisessä kanssakäymisessä noilla sanoilla on nykyään ikävä kaiku, siksipä ihmettelenkin aikuisia, jotka tieten tahtoen niitä käyttävät tuntemattomista ihmisistä - tietämättä yhtään, loukkaantuuko vastapuoli siitä vai ei.
Tämä on hyvin äärimmäinen vertaus, tiedän, eikä tädittelyä ja sedittelyä voi oikeasti verrata mihinkään rasismiin, mutta: vaikuttaa vähän samankaltaiselta itsepäisyydeltä kuin se, että sanoisi taaperolleen "annapa tästä viisi euroa kassan neekerille" ja inttäisi, että hänen on IHAN PAKKO käyttää tuossa yhteydessä sanaa "neekeri", koska pikku taapero on niin pieni että tuntee vielä kaikki tummaihoiset ihmiset "neekereinä", ja sitä paitsi 50 vuotta sitten se oli vielä ihan neutraali sana, joten se on ok.