En ole täti lapsellesi!!
Täti=äidin tai isän sisko.
Miksi kassalle mentäessä pitää ohjeistaa ihanaa pikkutenavaa antamaan tavaran x tädille, niin täti ottaa siitä hinnan.
Arg. En ole kenenkään teidän muksujen täti :D Pännii tädittely varsinkin, kun olen alle kahdenkymmenen.
Sanokaa kassaneiti, kassa, tyttö tms mutta älkää täditelkö!
Kommentit (434)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:43"] Kassalla työskentelen minäkin ja ärsyttää suunnattomasti tuo tädittely. Kun nimeonomaan se LAPSI ei tädittele, vaan se äiti! Pystyn kuitenkin palvelemaan hymyillen nuo tädittelijät, kun mielessäni ajattelen (joka kerta!) ai että suakin on mun juoppoveljeni pannut... [/quote] Mutta miksi se ärsyttää? Suomessa ei ole neutraalia sanaa, jolla viitataan naispuoliseen ihmiseen tuolla tavalla kolmannessa persoonassa, sitä lähinnä on sana täti. "Anna se naiselle" - ei käy. "Anna kassalle" - kassa on myös se itse tiski, ei käy. "Anna tuolle ihmiselle" - kuulostaa oudolta. Mitä suosittelet tilalle? [/quote] miten ois vaik "anna se tuolle myyjälle"? Koska sehän se ammattinimike on.
[/quote]
Tuohon vielä semmoinen mukavan ivallinen sävy, niin avot. "Anna se tuolle myyjälle":D
Ettekö te loukkaantujat voi ymmärtää, että suomen kielessä ja lapselle puhuttaessa sana täti on kohtelias ja kunnioittava sana. Sillä ei todellakaan haluta loukata tai alentaa toista, kuten esimerkiksi tytöttelyllä. Eli ensi kerran kun pienet aivosi alkavat kiehua sanan täti kuullessasi, muista että se ei liity sinun ulkoiseen hapitukseen tai ole kuittailua, vaan on kunnioittava neutraali sana, jolla on helppo kuvata aikuista naista lapselle.
Käyttäkää vaikka sitten passiivia, jos ette osaa muuta kuin täditellä - jätätte vaan pois sen tädin. Tädittely on yksi hirveimmistä asioista, joista asiakaspalvelussa joutuu kärsimään. Sanoisivat sitten vaikka neidiksi tms. Tytöttelykin tuntuu mukavammalta.
Ei ne lapset ala tädittelemään ELLEI NIITÄ OPETA. Eli se on tasan teidän vanhempien vika, että täditellään ja tehän sitä tädittelyä harrastatte. Itse olen 25-vuotias ja täti ainoastaan sisarieni lapsille. Tulistun täysin, kun joku mamma 35v tulee Rauno-Eevertin kanssa tädittelemään. Oonkin muutamalle ihmisentaimelle tuumannut, että "sori mut en oo sun tätis" ja kun on kysytty, että mikä mä sit olen, niin olen vastannut omalla nimelläni tai esim. "olen tämän paikan myyjä". Yleensä lapset on tajunneet, kun vanhemmat ei vaivaudu edes sitä nimikylttiä lukemaan.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:43"] Kassalla työskentelen minäkin ja ärsyttää suunnattomasti tuo tädittely. Kun nimeonomaan se LAPSI ei tädittele, vaan se äiti! Pystyn kuitenkin palvelemaan hymyillen nuo tädittelijät, kun mielessäni ajattelen (joka kerta!) ai että suakin on mun juoppoveljeni pannut... [/quote] Mutta miksi se ärsyttää? Suomessa ei ole neutraalia sanaa, jolla viitataan naispuoliseen ihmiseen tuolla tavalla kolmannessa persoonassa, sitä lähinnä on sana täti. "Anna se naiselle" - ei käy. "Anna kassalle" - kassa on myös se itse tiski, ei käy. "Anna tuolle ihmiselle" - kuulostaa oudolta. Mitä suosittelet tilalle? [/quote] miten ois vaik "anna se tuolle myyjälle"? Koska sehän se ammattinimike on.
[/quote]
Tuohon vielä semmoinen mukavan ivallinen sävy, niin avot. "Anna se tuolle myyjälle":D
Ettekö te loukkaantujat voi ymmärtää, että suomen kielessä ja lapselle puhuttaessa sana täti on kohtelias ja kunnioittava sana. Sillä ei todellakaan haluta loukata tai alentaa toista, kuten esimerkiksi tytöttelyllä. Eli ensi kerran kun pienet aivosi alkavat kiehua sanan täti kuullessasi, muista että se ei liity sinun ulkoiseen hapitukseen tai ole kuittailua, vaan on kunnioittava neutraali sana, jolla on helppo kuvata aikuista naista lapselle.
[/quote]
Kaikki ei koe sitä niin neutraalina kuin sinä täti siellä. :)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:07"]
[/quote]
[/quote]
Kaikki ei koe sitä niin neutraalina kuin sinä täti siellä. :)
[/quote]
Olen setä:)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:05"]
Käyttäkää vaikka sitten passiivia, jos ette osaa muuta kuin täditellä - jätätte vaan pois sen tädin. Tädittely on yksi hirveimmistä asioista, joista asiakaspalvelussa joutuu kärsimään. Sanoisivat sitten vaikka neidiksi tms. Tytöttelykin tuntuu mukavammalta.
Ei ne lapset ala tädittelemään ELLEI NIITÄ OPETA. Eli se on tasan teidän vanhempien vika, että täditellään ja tehän sitä tädittelyä harrastatte. Itse olen 25-vuotias ja täti ainoastaan sisarieni lapsille. Tulistun täysin, kun joku mamma 35v tulee Rauno-Eevertin kanssa tädittelemään. Oonkin muutamalle ihmisentaimelle tuumannut, että "sori mut en oo sun tätis" ja kun on kysytty, että mikä mä sit olen, niin olen vastannut omalla nimelläni tai esim. "olen tämän paikan myyjä". Yleensä lapset on tajunneet, kun vanhemmat ei vaivaudu edes sitä nimikylttiä lukemaan.
[/quote]
Myötähäpeä on valtaisa, eikä varmasti esimiehesikään arvosta noin pikkumaista käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:40"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:31"] Tapa jota 99,99% ihmisistä pitää positiivisena ja kunnioittavana. Se, että sinä koet sen jotenkin loukkaavana, tarkoittaa, että sinulla on peiliin katsomisen paikka. Ei sinun tarvitse siitä tykätä, mutta koska tädittely ei ole loukkaava termi millään muotoa, on sinulta todella pikkumaista lähteä siitä huomauttelemaan. En minäkään tykkää, kun ihmiset teitittelevät, mutta ajattelen, että se on vain kohteliasta ja hymyilen takaisin. t. Setä 29v [/quote] No ei kyllä todellakaan ole 99,99%. Oletko ikinä lukenut näitä keskusteluja, täällä tai muualla? Voi olla, että 60% pitää sitä positiivisena (etenkin täällä, kun on pikkulasten vanhempia niin paljon), mutta merkittävä määrä ihmisiä siitä kuitenkin nykypäivänä ärtyy. Edelleenkään siinä ei ole mitään väärää, jos pikkulapsi sanoo tädiksi tai sedäksi. Mutta jos jonkun pienen lapsen äiti/isä tädittelee tai sedittelee, aika monelle tulee sellainen tunne, että pitääkö tuo aikuinen ihminen minua niin vanhan näköisenä. Sellainen tunne, että "pitääkö tuo kolmekymppinen pikkulapsen äiti muka itseään jonain niin nuorena tyttönä minuun verrattuna vai, että oikein täditellä täytyy?" Eihän se mitään rationaalista ole, mutta loukkaantuminen harvemmin on. Luulisi kuitenkin, että tänä ikäkriisien luvattuna aikakautena ihmisillä olisi vähän enemmän ymmärrystä näitä asioita kohtaan. Korkeaa ikää kun ei nykyään todellakaan pidetä minään kunnioitettavana asiana. Ennen olikin toisin. [/quote] Ennen tätä keskustelua en ole koskaan kuullutkaan kenenkään loukkaantuvan tädittelystä/sedittelystä. Tytöttelystä/pojuttelusta kyllä olen, mutta siinä onkin astetta negatiivisempi sävy. Termi täti ei viittaa tätimäisyyteen, vaan se on kunnioittava termi vanhempaa henkilöä kohtaan. Ja vaikka sinä olisitkin 18v, olet sinä "täti" esimerkiksi 3v lapselle. [/quote] Ääliö, tajuatko, että tällä haetaan sitä, että lapsen vanhempi tädittelee? Ei sillä ole väliä, täditteleekö lapsi. Ei se haittaa varmaan ketään.
[/quote]
Lapsen vanhempi puhuu lapselleen kassatädistä tai sedästä. Hän ei puhu sinulle. Aikuisten ei tarvitse keskutelussa käyttää etuliitteitä. Tervehdys ja asia riittää.
[/quote]
Tajuatko, että vaikka vanhempi puhuu lapselleen, se täditeltävä täti tai sediteltävä setä on SIINÄ VIERESSÄ ja kuulee joka sanan?
Minusta on ihan ok, että lapselle puhutaan esim. kotona tädeistä ja sedistä, tai jos puhutaan yleisellä tasolla jotain "ei Nico-Petteri, et voi mennä sinne kun tuo on naisten vessa, tädit käyvät siellä". (Itselleni tosin puhuttiin lapsesta pitäen naisista ja miehistä, enkä koe menettäneeni mitään.) Mutta kyllä se nyt vaan on ihan tarpeetonta täditellä tai seditellä jotain tiettyä vierasta henkilöä. Pienet lapset eivät ole niin tyhmiä, että olisi ihan pakko sanoa "anna TÄDILLE raha" tai "sano SEDÄLLE päivää", jotta he ymmärtäisivät. En oikeastaan keksi yhtään sosiaalista tilannetta tuntemattomien ihmisten välillä, jossa olisi pakko tehdä lapselle mahdollisimman selkeäksi, että puhe on juuri tästä ihmisestä tässä, joka edustaa juuri tätä sukupuolta. Ainoa syy tällaiselle tädittelylle tai sedittelylle on se, että vanhempi jostain syystä HALUAA niin tehdä.
Muutenkin on minusta huonotapaista keskustella jostain vieraasta henkilöstä niin, että tämä kuulee. Jos lapsi kysyy jostain ohikulkijasta, miksi tuolla sinipukuisella tädillä on pyörätuoli ja miksi tuon sedän kassi on täynnä pulloja, niin ei sitä ole mikään pakko ruveta siinä ihmisen itsensä kuullen selittämään. Ehkä kannattaisi lapsellekin opettaa jo pienestä pitäen, ettei ole kohteliasta kommentoida vieraita ihmisiä.
Ikäkriisiä sit pukkaa? :D
[/quote]
Kyllä, onko se paha asia?
[/quote]
[/quote]
"Tuolle" on tuossa asiayhteydessä ihan turha. Useimmissa tapauksissa on aika epäkohteliasta sanoa ihmisestä "tuo", ellei osoiteta jotain tiettyä ihmistä isommasta joukosta.
Mutta jos sanot lapsellesi, "annapa Pirkko-Liisa tämä vitonen myyjälle", niin siinä ei tasan tarkkaan ole mitään ivallista. Jos pidät sitä ivallisena, taitaa sinun asenteessasi asiakaspalvelijoita kohtaan olla jotain vikaa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:40"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:31"] Tapa jota 99,99% ihmisistä pitää positiivisena ja kunnioittavana. Se, että sinä koet sen jotenkin loukkaavana, tarkoittaa, että sinulla on peiliin katsomisen paikka. Ei sinun tarvitse siitä tykätä, mutta koska tädittely ei ole loukkaava termi millään muotoa, on sinulta todella pikkumaista lähteä siitä huomauttelemaan. En minäkään tykkää, kun ihmiset teitittelevät, mutta ajattelen, että se on vain kohteliasta ja hymyilen takaisin. t. Setä 29v [/quote] No ei kyllä todellakaan ole 99,99%. Oletko ikinä lukenut näitä keskusteluja, täällä tai muualla? Voi olla, että 60% pitää sitä positiivisena (etenkin täällä, kun on pikkulasten vanhempia niin paljon), mutta merkittävä määrä ihmisiä siitä kuitenkin nykypäivänä ärtyy. Edelleenkään siinä ei ole mitään väärää, jos pikkulapsi sanoo tädiksi tai sedäksi. Mutta jos jonkun pienen lapsen äiti/isä tädittelee tai sedittelee, aika monelle tulee sellainen tunne, että pitääkö tuo aikuinen ihminen minua niin vanhan näköisenä. Sellainen tunne, että "pitääkö tuo kolmekymppinen pikkulapsen äiti muka itseään jonain niin nuorena tyttönä minuun verrattuna vai, että oikein täditellä täytyy?" Eihän se mitään rationaalista ole, mutta loukkaantuminen harvemmin on. Luulisi kuitenkin, että tänä ikäkriisien luvattuna aikakautena ihmisillä olisi vähän enemmän ymmärrystä näitä asioita kohtaan. Korkeaa ikää kun ei nykyään todellakaan pidetä minään kunnioitettavana asiana. Ennen olikin toisin. [/quote] Ennen tätä keskustelua en ole koskaan kuullutkaan kenenkään loukkaantuvan tädittelystä/sedittelystä. Tytöttelystä/pojuttelusta kyllä olen, mutta siinä onkin astetta negatiivisempi sävy. Termi täti ei viittaa tätimäisyyteen, vaan se on kunnioittava termi vanhempaa henkilöä kohtaan. Ja vaikka sinä olisitkin 18v, olet sinä "täti" esimerkiksi 3v lapselle. [/quote] Ääliö, tajuatko, että tällä haetaan sitä, että lapsen vanhempi tädittelee? Ei sillä ole väliä, täditteleekö lapsi. Ei se haittaa varmaan ketään.
[/quote]
Lapsen vanhempi puhuu lapselleen kassatädistä tai sedästä. Hän ei puhu sinulle. Aikuisten ei tarvitse keskutelussa käyttää etuliitteitä. Tervehdys ja asia riittää.
[/quote]
Tajuatko, että vaikka vanhempi puhuu lapselleen, se täditeltävä täti tai sediteltävä setä on SIINÄ VIERESSÄ ja kuulee joka sanan?
Minusta on ihan ok, että lapselle puhutaan esim. kotona tädeistä ja sedistä, tai jos puhutaan yleisellä tasolla jotain "ei Nico-Petteri, et voi mennä sinne kun tuo on naisten vessa, tädit käyvät siellä". (Itselleni tosin puhuttiin lapsesta pitäen naisista ja miehistä, enkä koe menettäneeni mitään.) Mutta kyllä se nyt vaan on ihan tarpeetonta täditellä tai seditellä jotain tiettyä vierasta henkilöä. Pienet lapset eivät ole niin tyhmiä, että olisi ihan pakko sanoa "anna TÄDILLE raha" tai "sano SEDÄLLE päivää", jotta he ymmärtäisivät. En oikeastaan keksi yhtään sosiaalista tilannetta tuntemattomien ihmisten välillä, jossa olisi pakko tehdä lapselle mahdollisimman selkeäksi, että puhe on juuri tästä ihmisestä tässä, joka edustaa juuri tätä sukupuolta. Ainoa syy tällaiselle tädittelylle tai sedittelylle on se, että vanhempi jostain syystä HALUAA niin tehdä.
Muutenkin on minusta huonotapaista keskustella jostain vieraasta henkilöstä niin, että tämä kuulee. Jos lapsi kysyy jostain ohikulkijasta, miksi tuolla sinipukuisella tädillä on pyörätuoli ja miksi tuon sedän kassi on täynnä pulloja, niin ei sitä ole mikään pakko ruveta siinä ihmisen itsensä kuullen selittämään. Ehkä kannattaisi lapsellekin opettaa jo pienestä pitäen, ettei ole kohteliasta kommentoida vieraita ihmisiä.
[/quote]
Ehkä sinulla ei menisi kuppi niin helposti nurin aikuisena jos vanhempasi olisivat käyttäneet täti-termiä. Olisit tajunnut, että siinä ei ole mitään pahaa.
ja aion täditellä jatkossa entistä kovemmin. Annan myös palautetta jos sinä myyjänä alat ohjeistamasn minua asiassa.
t. Myyjäsetä
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:14"]
Ikäkriisiä sit pukkaa? :D
[/quote]
Kyllä, onko se paha asia?
[/quote]
Mikäli siitä aiheutuu tälläistä lapsellista kiukuttelua, niin kyllä.
Huomaa ettei sulla ole lapsia. Veikkaappa kuitenkin, osaako noin 2-vuotias sanoa "kassaneiti ettei vaan helpompi olis lapsen sanoa se "täti"? Se loukkaa sinua koska.... Niin, miksi?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ehkä sinulla ei menisi kuppi niin helposti nurin aikuisena jos vanhempasi olisivat käyttäneet täti-termiä. Olisit tajunnut, että siinä ei ole mitään pahaa.
ja aion täditellä jatkossa entistä kovemmin. Annan myös palautetta jos sinä myyjänä alat ohjeistamasn minua asiassa.
t. Myyjäsetä
[/quote]
Minä en ole myyjä. Täällä on muitakin keskustelijoita kuin ap. Minua ei edes tädittely henkilökohtaisesti loukkaa, mutta ymmärrän kyllä ihmisiä, joita se loukkaa. Minua ei loukkaisi edes huorittelu, huvittaisi lähinnä, sillä olen neitsyt. Ihmisillä on erilaisia arkoja paikkoja - onko se minun tai sinun päätettävissä, mitkä ovat "sallittuja" arkoja paikkoja ja mitkä eivät? Mikä oikeus kellään on nauraa esimerkiksi jonkun ikäkriisille? Ikäkriisi tulee kuitenkin useimmille meistä jossain vaiheessa.
Moniko teistä muuten mummottelee yli kuusikymppisen näköisiä? Varmaan aika moni.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 02:36"]
Käyttääkö joku rouvanimitystä? Ja vieläpä lapselle? Kuulostaa aivan joltain Suomifilmimeiningiltä :D
[/quote]
Suomifilmimeininki olisi kyllä sata kertaa parempaa kuin nykypäivän käytöstavat.
Ihan oikeasti kuinka naurettava aloitus. Jos sua ei saa kutsua tädiksi niin katsokkin TYTTÖ ettet enää kysy multa kertaakaan henkkareita kun ostan tupakkaa!! Kaksikymppiset kysyy henkkareita kolmekymppiseltä ja kun aski lähestyy kassaa niin otetaan se oikein käteen ja vaaditaan henkilötodistusta ja katsotaan naama vääränä että olen alaikäinen.
Terv. 29v 5 lapsen TÄTI ja 2 lapsen ÄITI
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:05"]
[/quote]
Myötähäpeä on valtaisa, eikä varmasti esimiehesikään arvosta noin pikkumaista käytöstä.
[/quote]
Esimieheni on tehnyt täysin samaa, hyvin pyyhkii edelleen. Lapsista on kivaa, että mulla on nimi tai ammatti. Aikuiset ne on niitä jotka loukkaantuu. Tiettyjä aspatöitä tehtyäni voin sanoa, että lapset ovat suurimmaksi osaksi erittäin mukavia asiakkaita, uskovat kun sanotaan ja lähtevät mukaan juttuihin... kaikki ongelmatilanteet lähtevät vanhemmista.
Olen muuten ollut töissä päiväkodissakin (ja sain työstäni ja asenteestani hyvää palautetta), enkä vieläkään ole täti. Miettikääpäs sitä.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:30"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:24"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:20"]
Täti olisi setä jos sillä olisi munat.
Ehdotan lasten vanhemmille neutraalia ilmaisua "henkilö". Annapas Maija henkilölle/kauppahenkilölle rahat. Avaapas Matti henkilölle ovi. Tiina autapas henkilöä kauppakassien kanssa.
Henkilö sopii urbaaniin kaupunkielämään. Se ei leimaa sukupuolellisesti eikä iän suhteen. Se on sopivan hajuton, mauton, mutta erottaa kuitenkin kasvi- ja eläinkunnasta. Tätä kannattaa opettaa pienestä pitäen. Leena, kuka on henkilön lempihenkilö? Tietääkös Lauri ketä henkilöä henkilö rakastaa? Mitenkäs henkilön lempihenkilöllä tänään sujuu?
[/quote]
"Lauri annappas nyt tuolle henkilölle se lelu, niin äiti pääsee maksamaan" ou yeah!:D
Ehkä kyhnötetään kaikki vain hiljaa kotona ilman minkäänlaista kanssakäymistä muiden kanssa. Tällöin kukaan ei loukkaannu ja kaikki ovat onnellisia.
[/quote]
"Lauri, laitapa lelu siihen kassapöydälle"? "Lauri, ojennapa lelu kassalle"? "Lauri, annapa lelu kiltisti myyjälle"? "Lauri, annapa lelu maksettavaksi"?
Täysin mahdottomia sanoa, totta kai... niin monimutkaisia lauseita että päätä huimaa.
[/quote]
pysyttäydyn sedässä ja tädissä. Saa tulla whinedmään jos haluas. Oikein odotan sitä.;D
[/quote]
Tuskin kukaan tulee "whinedmään" (wut?), vaikka pitäisikin se/tädittelyä epäkohteliaana. Nämä ovat niitä arjen pieniä epäkohteliaisuuksia, joista vähän ärtyy eikä muuta. Suomessa harvemmin kukaan alkaa selvin päin ääneen "whinedmöidä" (sinun outoa termiäsi käyttääkseni), vaikka tulisi pahemminkin tylytetyksi tuntemattoman toimesta.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:26"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:07"]
TÄSSÄ TIIVISTETTYNÄ TAPAKOULUTTAJAN KANTA ASIAAN:
– Ymmärrän, että pienet lapset käsittävät ihmiset vain aikuisiksi ja lapsiksi. Tuntematonta ei kuitenkaan pidä täditellä tai seditellä. JOS kohteen etunimi on tiedossa, sen käyttö on oikein nimenomaan lapselle kohdistetussa puheessa. Jos nimeä ei tiedetä, voi lapselle puhua rouvasta tai herrasta.
– Itse en näe tarpeelliseksi loukkaantua puhuttelussa käytetystä sanasta, oli se sitten tyttö, rouva tai täti, jos sitä selvästi ei ole käytetty minua loukkaamaan.
– Jos äiti kutsuu minua lapselleen tädiksi, en näe hänen ajattelevan, että olen tätimäinen. Täti on perinteisesti ollut yleissana vanhemmalle naiselle. Kolmen lapsen äitinä myös tiedän, että sen enempää ajattelematta täti- ja setä-sanoja tulee helposti käytettyä pienen lapsen kanssa.
/thread
[/quote]
Tiivistit sitten kahden eri tapakouluttajan sanomiset yhteen :D
Tässä oikea tiivistys:
Ensimmäisen tapakouluttajan (nimeltään Arja Porvali) mielestä ei ole sopivaa täditellä tai tytötellä tuntemattomia ihmisiä.
Toinen tapakouluttaja (nimeltään Merja Helaniemi) sanoo, että hän ei loukkaannu tädittelystä eikä tytöttelystä.
/thread
(tuohon artikkeliin muuten tiivistyy koko tämä ketju: kaksi täysin poikkeavaa näkemystä asiasta kohtaa)
[/quote]
Arja ei ota samalla tavalla kantaa asiaan. Uskon että hän on täysin samoilla linjoilla Merjan kanssa. Eli tunnistaa milloin tädittelyllämon tarkoitus loukata ja milloin ei.
[/quote]
Ei ota kantaa?? Arja sanoo:
"Ymmärrän, että pienet lapset käsittävät ihmiset vain aikuisiksi ja lapsiksi. Tuntematonta ei kuitenkaan pidä täditellä tai seditellä."
Kuinka paljon selvemmin pitäisi ottaa kantaa? :D
[/quote]
Ei ota kantaa siihen, että loukkaako tädittely tai ymmärtääkö hän sen.
[/quote]
Arja Porvalin pointti ei ole se, loukkaantuuko hän itse tädittelystä vai ei. Kyse on yleisesti käytöstavoista.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 02:52"]Tällä sankarilla on vissiin takana jo kaudet mua-ei-saa-kutsua-lapseksi-vaikka-olenkin, mua-ei-saa-kutsua-koululaiseksi-vaikka-olenkin ja mua-ei-saa-kutsua-murkuksi-vaikka-olenkin, ja tulevaisuudessa on edessä myös kaudet mua-ei-saa-kutsua-keski-ikäiseksi-vaikka-olenkin ja mua-ei-saa-kutsua-vanhukseksi-vaikka-olenkin. Joidenkin elämä on kovin vaikeaa. :D
T: Keski-ikäinen
[/quote]
Vähän taas kaukaa haettu.... minä en ole täti, koska a) en ole sukua lapsellesi b)minulla on nimi jolla voi kutsua c)minäkin olen ihminen ja toivon saavani hyvää kohtelua.