Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Subliikkinen kilpirauhasen liikatoiminta ja kyhmy

Vierailija
24.09.2024 |

Tänään selvisi, että oikealla puolella kilpirauhasta löytyi hyvänlaatuinen kyhmy, jota radiologi ei lähtenyt edes tutkimaan. Hän ei edes noteerannut sitä, että mulla oli samaan aikaan kipua vasemmalla puolella ja näin ollut jo heinäkuusta asti. Siksi siis hainkin kunnalliselle ultraäänitutkimuksiin.

Kilpirauhanen on enimmäkseen arpeutunut, mutta samalla tulehtunut johtuen taustalla jylläävästä hashimotosta. Vasta-aineet eivät ole ruokavalion muutoksesta huolimatta menneet alas ja syynä siihen tyypin 1 diabetes. Oma lääkäri ei ole vielä kommentoinut asiaa, mutta pelkään, että joudun elämään kivun kanssa vuosia ennen kuin kilpirauhanen kuolee kokonaan.

Nykyinen lääkeannos on 2x 125microg ja 5x 100microg medithyroxinia viikossa plus tyrosiinia 500mg(oma elimistö ei tuota ollenkaan t3 hormonia luonnollisesti). Sen lisäksi otan laajalti kilpirauhasta tukevia ravintolisiä, jotta ei esim. hiukset tipu päästä tai kynnet mene huonoon kuntoon.

Onko mulla mitään vaihtoehtoja hoitojen suhteen? Itse olen valmis tappamaan kilpirauhasen radiojodihoito käyttäen tai poistamaan kyhmyn ja katsomaan, että josko kipu häviäisi.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ruokavalio? Maito, sokeri ja vehnä kannattaa ensimmäiseksi karsia pois, jos niin et vielä ole toiminut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kilpirauhasen kyhmyistä on vaarattomia. Ne ovat tällöin useimmiten rauhaskasvaimia (adenoomia) tai nestetäyteisiä rakkuloita eli kystia. 

Pieniä, hyvänlaatuisia kyhmyjä ei tarvitse hoitaa. Suuret kyhmyt yleensä leikataan.

Vierailija
4/12 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisko kuitenkin subkliininen 

Vierailija
5/12 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kilpirauhasen kyhmyistä on vaarattomia. Ne ovat tällöin useimmiten rauhaskasvaimia (adenoomia) tai nestetäyteisiä rakkuloita eli kystia. 

Pieniä, hyvänlaatuisia kyhmyjä ei tarvitse hoitaa. Suuret kyhmyt yleensä leikataan.

Mutta voivatko ne aiheuttaa kipua?

Vierailija
6/12 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla muutama kysta kilpirauhasessa. Ultrattu pariin kertaan: ensimmäisellä ultrauskerralla ne löydettiin ja toisella sitten radiologi katsoi, että kasvaako ne. Niille ei tehdä mitään. Olin vuosia ennen tuota löydöstä ja sublkiinisen kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnosointia kokenut, että on palan tunne kurkussa. Sellainen epämiellyttävä tuntemus, enkä halunnut, että mikään vaatekappale esimerkiksi koskee kurkun aluetta. Radiologin mukaan ihan mahdollista, että kilpirauahsen kystat ovat olleet noiden oireiden takana. Pystyn kuitenkin elämään kystieni kanssa ja ne ovat aika pieniä, joten niiden poistoa ei edes harkita. Sopii minulle.

Olisin ehkä vaatinut sitä, jos olisi ihan kipua ollut eikä vain lievää epämukavuutta. Itselle riittää, että tiedän, että siellä on vain hyvänlaatuisia muutoksia.

Vierailija
7/12 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla muutama kysta kilpirauhasessa. Ultrattu pariin kertaan: ensimmäisellä ultrauskerralla ne löydettiin ja toisella sitten radiologi katsoi, että kasvaako ne. Niille ei tehdä mitään. Olin vuosia ennen tuota löydöstä ja sublkiinisen kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnosointia kokenut, että on palan tunne kurkussa. Sellainen epämiellyttävä tuntemus, enkä halunnut, että mikään vaatekappale esimerkiksi koskee kurkun aluetta. Radiologin mukaan ihan mahdollista, että kilpirauahsen kystat ovat olleet noiden oireiden takana. Pystyn kuitenkin elämään kystieni kanssa ja ne ovat aika pieniä, joten niiden poistoa ei edes harkita. Sopii minulle.

Olisin ehkä vaatinut sitä, jos olisi ihan kipua ollut eikä vain lievää epämukavuutta. Itselle riittää, että tiedän, että siellä on vain hyvänlaatuisia muutoksia.

Rohkea valinta elää muutosten kanssa ja että ei ole kipua esiintynyt. Itse en halua elää kivun kanssa.

Vierailija
8/12 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkea valinta elää muutosten ka

kun tietää, että ovat hyvänlaatuisia, niin ei siinä tarvi sitten sen enempää valita (kilpirauhasen alueen leikkaukset ei ole yksinkertaisia siinä mielessä, että alueella on paljon kaikenlaista tavaraa (en jaksa nyt muistaa mitä kaikkea) ja näin lekkaus ei ole riskitön). tiedän, että jos alkavat vaivata enemmän, voin ottaa yhteyttä tk:hon ja saan sitten uuden ultra-ajan radiologille, joka katsoo tilannetta. Välillä ne vaivaa enemmän. oikohan tuossa kuukausi sitten kun tunsin painetta taas sillä alueella, mutta se meni sitten ohi ajan kanssa, nyt ei juuri tunnu miltään (ellen erikseen ala sitten "kuulostella")

Vierailija
9/12 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkea valinta elää muutosten ka

niin ja ymmärrän: en minäkään ehkä jaksaisi elää kilpparini kanssa, jos siitä olisi jatkuvaa kipua. Auttaisikohan sinua (tai lääkäriäsi tekemään päätöksen), jos lääkärissä kertoisit miten paljon kipu häiritsee elämääsi

Vierailija
10/12 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on niin kummalliset käsitykset että huhhuh. Suurella osalla meistä on erinäisiä kyhmyjä kilpirauhasessa eikä ne todellakaan kipuile paitsi äärimmäisen harvoin ja silloin ultrakaan ei tahdo onnistua kun kosketuskin sattuu. Kaulakivut on ihan muusta johtuvia, usein tarpeettomia lihasjännityksiä, joita ahdistuneisuus ja neuroottisuus lisää.

Hashimotokaan ei kipuile. Kilpirauhanen vain hissuksiin surkastuu. Turha sitä kuollutta kudosta on radiojodihoitaa, kun toimimaton kudos ei edes ota sitä radiojodia sisäänsä.

Ne kilpirauhasvasta-aineet eivät välttämättä ikinä häviä eikä niiden seuraamisessa ole mitään mieltä. Niillä on merkitystä vain diagnostiikassa. 

Leikkaus ei varmasti kaulakipuusi auttaisi vaan todennäköisesti vai pahentaisi. Eikä kukaan kirurgi edes suostuisi noilla perusteilla leikkaamaan. 

Vierailija
11/12 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

subakuutti tyreoidiitti voi aiheuttaa kipua

Vierailija
12/12 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

subakuutti tyreoidiitti voi aiheuttaa kipua