Kansalaisaloite abortista kieltäytymisen oikeudesta
Suomessa on tehty kansalaisaloite, jossa pyritään antamaan terveydenhuoltohenkilökunnalle lakisääteinen oikeus kieltäytyä abortin suorittamisesta ja siinä avustamisesta. Nykyisin tällaista oikeutta ei ole Suomessa, vaikka kaikissa EU-maissa Ruotsia lukuunottamatta sellainen on. Tämä on oikeastaan ihan ihmisoikeuskysymys, sillä abortissa on kyse elämän tuhoamisesta, mikä on lääkärin valaa vastaan. Mitä olette mieltä asiasta? Kansalaisaloite löytyy osoitteesta:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860
SSuomessa on tehty kansalaisaloite, jossa pyritään antamaan terveydenhoitohenkilökunnalle oikeus kieltäytyä abortin eli raskauden keskeytyksen suorittamisesta ja siinä avustamisesta. Nykyisin sellaista laillista oikeutta ei ole, mikä on kyllä jonkin sortin ihmisoikeusrikos. Mitä olette mieltä asiasta? Kansalaisaloite löytyy osoitteesta:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:18"]
Työn kaikki puolet on tiedetty jo koulutuksen aikana. Siinä vaiheessa voi lopettaa kesken jos ei kykene työhönsä.
[/quote]
Abortti ei ole työtä. Lääkärin työtä on suojella elämää. Se on sen ainoa työ. Sitä paitsi yksityisellä työskentelevien pitää saada itse päättää mitä he tekevät ja mitä ei.
[/quote]
Mutta työnantajan pitää saada sanella työntekijän työtehtävät ja jos niihin kuuluu abortti, niin sitten kuuluu. Ei ole pakko sitä paikkaa ottaa vastaan, hakeutukoon muualle.
[/quote]
Ei ole julkisella puolella. Julkisen puolen töissä ei tuollaista voi päättää ellei kansa ole niin äänestänyt.
Yksityisen puolen lääkärien ei tarvitse nokkaansa loksauttaa näille abortoijille.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:53"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:46"]
Miksi pitää tehdä kansalaisaloite oikeudesta joka on jo olemassa? Sitä kutsutaan AMMATINVALINNAKSI.
[/quote]
Jos minä opiskelen sähkömieheksi niin se ei tarkoita että minun pitää tehdä sähkötuoleja. Jokaisen pitää itse saada päättää mikä kuuluu hänen ammattinsa ja mikä ei.
[/quote]
Älä sitten mene töihin sähkötuolitehtaalle, jos et halua niitä valmistaa.
[/quote]
Lääkärintyöhön ei kuulukkaan abortit.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:02"]
Työn kaikki puolet on tiedetty jo koulutuksen aikana. Siinä vaiheessa voi lopettaa kesken jos ei kykene työhönsä.
[/quote]
Abortti ei ole työtä. Lääkärin työtä on suojella elämää. Se on sen ainoa työ. Sitä paitsi yksityisellä työskentelevien pitää saada itse päättää mitä he tekevät ja mitä ei.
[/quote]
Mutta työnantajan pitää saada sanella työntekijän työtehtävät ja jos niihin kuuluu abortti, niin sitten kuuluu. Ei ole pakko sitä paikkaa ottaa vastaan, hakeutukoon muualle.
[/quote]
Ei ole julkisella puolella. Julkisen puolen töissä ei tuollaista voi päättää ellei kansa ole niin äänestänyt.
Yksityisen puolen lääkärien ei tarvitse nokkaansa loksauttaa näille abortoijille.
[/quote]
Niin, eli tuolloin lääkäri on tehnyt ratkaisunsa ja mennyt sellaiseen työhön, jossa ei tarvitse tehdä abortteja.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:56"]
Tulisiko lain sitten koskea muitakin lääketieteellisiä toimenpiteitä, eli mistä kaikesta lääkärillä pitää olla oikeus kieltäytyä? Toivottoman tapauksen elvytyksestä? Kipulääkityksen määräämisestä siksi, että potilaasta voi tulla riippuvainen?
Entä mikä taho vastaa kuluista jos aborttia haluava ei saa sitä kotikunnastaan, vaan hänen on matkustettava naapurikuntaan tai hakeuduttava yksityiselle? Isoissa kaupungeissa tämä ei tietenkään ole ongelma, mutta pikkupaikkakunnilla vähintäänkin teoreettisesti mahdollista. Vai rangaistaanko aborttia tarvitseva ensin eväämällä häneltä abortti lääkärin periaatteiden takia ja sitten maksattamalla kulut hänellä? Miten potilaan kansalais- tai ihmisoikeudet silloin toteutuvat?
[/quote]
Abortin hakija vastaa kaikista kustannuksista tietenkin itse. Miksi muiden se pitäisi maksaa?
Jokaisen työntekijän pitää saada kieltäytyä haluamistaan töistä.
Sitten vielä ihmetellään miksi lääkärit eivät halua tulla julkiselle puolelle töihin. Paska palkka, joutuu tekemään vastenmielisiä asioita sekä paskat työajat.
Oikea ratkaisu tähän on että julkisenpuolen terveyskeskuksia, sairaaloita ja mmuuta terveydenhoitoa kutistetaan ja reilusti. Jokainen maksakoot omilla rahoilla hoitonsa yksityisellä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:05"]
Miksi pitää tehdä kansalaisaloite oikeudesta joka on jo olemassa? Sitä kutsutaan AMMATINVALINNAKSI.
[/quote]
Jos minä opiskelen sähkömieheksi niin se ei tarkoita että minun pitää tehdä sähkötuoleja. Jokaisen pitää itse saada päättää mikä kuuluu hänen ammattinsa ja mikä ei.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja minä sanon, että kuuluu tietyissä tapauksissa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:53"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:46"] Miksi pitää tehdä kansalaisaloite oikeudesta joka on jo olemassa? Sitä kutsutaan AMMATINVALINNAKSI. [/quote] Jos minä opiskelen sähkömieheksi niin se ei tarkoita että minun pitää tehdä sähkötuoleja. Jokaisen pitää itse saada päättää mikä kuuluu hänen ammattinsa ja mikä ei. [/quote] Mutta jos opiskelet sähkötuolintekijäksi niin olet aika pirun tyhmä jos et tiedä ammattisi sisältävän mm. niiden sähkötuolien tekemistä.
[/quote]
Sähkömies ei ole sähkötuolintekijä. Lääkärin työhön ei kuulu abortti. Vaan abortti rikkoo lääkärin valaakin jo törkeästi.
Siis tietäväthän kaikki että Suomi on harvoja maita joissa tuo ei vielä ole laillista ;) eli muualla euroopassa ollaan enemmän otettu huomioon ihmisen arvomaailmaa ja päätöstä kieltäytyä kyseisestä toiminnasta...
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:53"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:46"] Miksi pitää tehdä kansalaisaloite oikeudesta joka on jo olemassa? Sitä kutsutaan AMMATINVALINNAKSI. [/quote] Jos minä opiskelen sähkömieheksi niin se ei tarkoita että minun pitää tehdä sähkötuoleja. Jokaisen pitää itse saada päättää mikä kuuluu hänen ammattinsa ja mikä ei. [/quote] Mutta jos opiskelet sähkötuolintekijäksi niin olet aika pirun tyhmä jos et tiedä ammattisi sisältävän mm. niiden sähkötuolien tekemistä.
[/quote]
Sähkömies ei ole sähkötuolintekijä. Lääkärin työhön ei kuulu abortti. Vaan abortti rikkoo lääkärin valaakin jo törkeästi.
[/quote]
Kenenkäs työhön se abortti sitten kuuluu?
[/quote]
[/quote]
Kyllä se nyt vaan kuuluu, ihan lain puolestakin. Muuta vaikka Vatikaaniin jos ei Suomen lait miellytä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:13"]
Naurettavaa. En mäkään mene kokiksi ravintolaan ja sitten kieltäydy valmistamasta liharuokia eettiseen näkemykseni vedoten.
[/quote]
Itseasiassa voit. Kukaan ei voi sinua pakottaa tekemään ruokaa. Jokainen ravintola itse päättää mitä siellä tehdään.
[/quote]
Niin. Perusta kasvisravintola.
[/quote]
Kyllä mikä tahansa ravintola voi kieltäytyä tekemästä mitä tahansa ruokaa
[/quote]
Mutta kokki ei sanele ravintolan omistajalle ravintolan teemaa, vaan tekee sitä ruokaa mitä palkanmaksaja tahtoo tai lähtee menemään.
[/quote]
Julkisen puolen palkanmaksaja on veronmaksaja. Veronmaksajat eivät ole sanoneet että abortti pitää tehdä. Vain Suomen kansalla on oikeus päättää sellaisista asioista
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:08"]
Tulisiko lain sitten koskea muitakin lääketieteellisiä toimenpiteitä, eli mistä kaikesta lääkärillä pitää olla oikeus kieltäytyä? Toivottoman tapauksen elvytyksestä? Kipulääkityksen määräämisestä siksi, että potilaasta voi tulla riippuvainen?
Entä mikä taho vastaa kuluista jos aborttia haluava ei saa sitä kotikunnastaan, vaan hänen on matkustettava naapurikuntaan tai hakeuduttava yksityiselle? Isoissa kaupungeissa tämä ei tietenkään ole ongelma, mutta pikkupaikkakunnilla vähintäänkin teoreettisesti mahdollista. Vai rangaistaanko aborttia tarvitseva ensin eväämällä häneltä abortti lääkärin periaatteiden takia ja sitten maksattamalla kulut hänellä? Miten potilaan kansalais- tai ihmisoikeudet silloin toteutuvat?
[/quote]
Abortin hakija vastaa kaikista kustannuksista tietenkin itse. Miksi muiden se pitäisi maksaa?
Jokaisen työntekijän pitää saada kieltäytyä haluamistaan töistä.
Sitten vielä ihmetellään miksi lääkärit eivät halua tulla julkiselle puolelle töihin. Paska palkka, joutuu tekemään vastenmielisiä asioita sekä paskat työajat.
Oikea ratkaisu tähän on että julkisenpuolen terveyskeskuksia, sairaaloita ja mmuuta terveydenhoitoa kutistetaan ja reilusti. Jokainen maksakoot omilla rahoilla hoitonsa yksityisellä.
[/quote]
Mahtavaa. Koska niillä ihmisillä, joilla ei olisi varaa aborttiin yksityisellä olisi ihan varmasti varaa lapseen.
[/quote]
[/quote]
Ja mitähän kohtaa lääkärinvalasta se rikkoo? Anna tulla.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:51"]
Ja niille lääkäreille, jotka ovat jehovan todistajia oikeus olla tekemättä verensiirtoja? Ehkä noin vahvoja eettisiä/uskonnollisia vakaumuksia omaavan ihmisen pitäisi olla tietoisesti hakeutumatta juuri niille aloille, joilla niitä itsestä vääriltä tuntuvia juttuja joutuu työn puolesta tekemään. Duuneja, joissa ei joudu suorittamaan abortteja on ihan helkkaristi. Valitsisivat jonkin niistä.
[/quote]
Lääkärin ammattiin ei kuulu abortti. Lääkärin kuuluu suojella elämää kaikella mahdollisella tavalla. Sen takia lääkäri ei myöskään saa IKINÄ tehdä eutanasiaa tai ottaa potilasta irti vaikka hengityslaitteista jos potilas vaan elää
[/quote]
Lääkärin ammattiin ei kuulu eutanasia Suomessa, abortti sen sijaan kuuluu. Suomessa lääkäri saattaa muuten myös joutua ottamaan hengityslaitteista irti sellaisen potilaan, joka on elossa, mutta kuolee laitteista irroittamisen jälkeen. Nämä potilaat ovat yleensä niitä, joiden aivot ovat vaurioituneet pysyvästi niin pahasti, ettei hengitys enää toimi.
[/quote]
Lääkärin ammatti on universaali eikä sitä määritellä millään hemmetin laeilla. Lääkärin työtä on suojella elämää kaikilla mahdollisilla keinoilla.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:11"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:13"]
Naurettavaa. En mäkään mene kokiksi ravintolaan ja sitten kieltäydy valmistamasta liharuokia eettiseen näkemykseni vedoten.
[/quote]
Itseasiassa voit. Kukaan ei voi sinua pakottaa tekemään ruokaa. Jokainen ravintola itse päättää mitä siellä tehdään.
[/quote]
Niin. Perusta kasvisravintola.
[/quote]
Kyllä mikä tahansa ravintola voi kieltäytyä tekemästä mitä tahansa ruokaa
[/quote]
Mutta kokki ei sanele ravintolan omistajalle ravintolan teemaa, vaan tekee sitä ruokaa mitä palkanmaksaja tahtoo tai lähtee menemään.
[/quote]
Julkisen puolen palkanmaksaja on veronmaksaja. Veronmaksajat eivät ole sanoneet että abortti pitää tehdä. Vain Suomen kansalla on oikeus päättää sellaisista asioista
[/quote]
Niin, ja sinä et ole Suomen Kansa, vaan yksi kansalainen, kuten minäkin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei työnantaja pysty sanella töitä. Ei sinunkaan työnantaja pysty mielivaltaisesti sanoa mitä sinun pitää tehdä ja mitä ei.
Jos sinä haet talouspääliköksi ja omistaja ilmoittaa että työhösi kuuluu myös hänen viihdyttämisensä sängyssä niin se on laitonta.
Et voi vaatia työhön kuuluvan asiaa mitä siihen ammattiin ei kuulu.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:13"]
Ja niille lääkäreille, jotka ovat jehovan todistajia oikeus olla tekemättä verensiirtoja? Ehkä noin vahvoja eettisiä/uskonnollisia vakaumuksia omaavan ihmisen pitäisi olla tietoisesti hakeutumatta juuri niille aloille, joilla niitä itsestä vääriltä tuntuvia juttuja joutuu työn puolesta tekemään. Duuneja, joissa ei joudu suorittamaan abortteja on ihan helkkaristi. Valitsisivat jonkin niistä.
[/quote]
Lääkärin ammattiin ei kuulu abortti. Lääkärin kuuluu suojella elämää kaikella mahdollisella tavalla. Sen takia lääkäri ei myöskään saa IKINÄ tehdä eutanasiaa tai ottaa potilasta irti vaikka hengityslaitteista jos potilas vaan elää
[/quote]
Lääkärin ammattiin ei kuulu eutanasia Suomessa, abortti sen sijaan kuuluu. Suomessa lääkäri saattaa muuten myös joutua ottamaan hengityslaitteista irti sellaisen potilaan, joka on elossa, mutta kuolee laitteista irroittamisen jälkeen. Nämä potilaat ovat yleensä niitä, joiden aivot ovat vaurioituneet pysyvästi niin pahasti, ettei hengitys enää toimi.
[/quote]
Lääkärin ammatti on universaali eikä sitä määritellä millään hemmetin laeilla. Lääkärin työtä on suojella elämää kaikilla mahdollisilla keinoilla.
[/quote]
Eli ongelma on ammattinimikkeessä?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei työnantaja pysty sanella töitä. Ei sinunkaan työnantaja pysty mielivaltaisesti sanoa mitä sinun pitää tehdä ja mitä ei.
Jos sinä haet talouspääliköksi ja omistaja ilmoittaa että työhösi kuuluu myös hänen viihdyttämisensä sängyssä niin se on laitonta.
Et voi vaatia työhön kuuluvan asiaa mitä siihen ammattiin ei kuulu.
[/quote]
Mutta lääkärin työhön kuuluu Suomessa abortit. Ja tämän tietää jokainen lääketieteenopiskelija ja jos ei sitä kestä, tämä menee jollekin alalle, jossa ei tule abortteja vastaan, vaikka hammaslääkäriksi.
Ah, mutta nyt sinä takerrut siihen "lääkärin kuuluu suojella elämää" jankkaukseen. Joten kysyn, kenen sitten pitäisi hoitaa abortit, jos se ei lääkäreille kuulu?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja minä sanon, että kuuluu tietyissä tapauksissa.
[/quote]
Lääkärin työtä on suojella elämää vaikka henkilö ei sitä itse haluaisikaan. Se on lääkärin ainoa työ. ON ollut koko historian ajan
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 02:11"]
[/quote]
[/quote]
Kenenkäs työhön se abortti sitten kuuluu?
[/quote]
Ei ainakaan lääkärin. Jokainen tehkööt itselleen sen jos välttämättä haluaa.
[/quote]
[/quote]