Kansalaisaloite abortista kieltäytymisen oikeudesta
Suomessa on tehty kansalaisaloite, jossa pyritään antamaan terveydenhuoltohenkilökunnalle lakisääteinen oikeus kieltäytyä abortin suorittamisesta ja siinä avustamisesta. Nykyisin tällaista oikeutta ei ole Suomessa, vaikka kaikissa EU-maissa Ruotsia lukuunottamatta sellainen on. Tämä on oikeastaan ihan ihmisoikeuskysymys, sillä abortissa on kyse elämän tuhoamisesta, mikä on lääkärin valaa vastaan. Mitä olette mieltä asiasta? Kansalaisaloite löytyy osoitteesta:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860
SSuomessa on tehty kansalaisaloite, jossa pyritään antamaan terveydenhoitohenkilökunnalle oikeus kieltäytyä abortin eli raskauden keskeytyksen suorittamisesta ja siinä avustamisesta. Nykyisin sellaista laillista oikeutta ei ole, mikä on kyllä jonkin sortin ihmisoikeusrikos. Mitä olette mieltä asiasta? Kansalaisaloite löytyy osoitteesta:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860
Kommentit (81)
Työn kaikki puolet on tiedetty jo koulutuksen aikana. Siinä vaiheessa voi lopettaa kesken jos ei kykene työhönsä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:13"]Naurettavaa. En mäkään mene kokiksi ravintolaan ja sitten kieltäydy valmistamasta liharuokia eettiseen näkemykseni vedoten.
[/quote]
Tämä on eri asia. Gynen jne ensisijainen tehtävä ei ole abortin tekeminen vaan naisen terveydestä huolehtiminen. Ja eläin on ihmisen ruokaa jo ravintoketjunkin puolesta.
Jokaisella on oikeus päättää tekeekö aborttia vai ei joten ammattilaisella pitäisi olla oikeus päättää haluaako aborttia tehdä vai ei. Joillekin abortti on murhaan verrattavissa ja miksi lääkärin pitäisi elää tämä omalla tunnollaan?
tietääkseni nykyinen käytäntö Suomessa on että lääkärin ei ole pakko aborttia suostua tekemään mutta joutuu ohjaamaan toiselle lääkärille
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:22"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:13"]Naurettavaa. En mäkään mene kokiksi ravintolaan ja sitten kieltäydy valmistamasta liharuokia eettiseen näkemykseni vedoten. [/quote] Tämä on eri asia. Gynen jne ensisijainen tehtävä ei ole abortin tekeminen vaan naisen terveydestä huolehtiminen. Ja eläin on ihmisen ruokaa jo ravintoketjunkin puolesta. Jokaisella on oikeus päättää tekeekö aborttia vai ei joten ammattilaisella pitäisi olla oikeus päättää haluaako aborttia tehdä vai ei. Joillekin abortti on murhaan verrattavissa ja miksi lääkärin pitäisi elää tämä omalla tunnollaan? tietääkseni nykyinen käytäntö Suomessa on että lääkärin ei ole pakko aborttia suostua tekemään mutta joutuu ohjaamaan toiselle lääkärille
[/quote]
Älä vaahtoa. Jokainen , joka lähtee opiskelemaan terv hoitoalaa, tietää tasan tarkkaan, mitä siellä duunissa tulee vastaan.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:22"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:13"]Naurettavaa. En mäkään mene kokiksi ravintolaan ja sitten kieltäydy valmistamasta liharuokia eettiseen näkemykseni vedoten. [/quote] Tämä on eri asia. Gynen jne ensisijainen tehtävä ei ole abortin tekeminen vaan naisen terveydestä huolehtiminen. Ja eläin on ihmisen ruokaa jo ravintoketjunkin puolesta. Jokaisella on oikeus päättää tekeekö aborttia vai ei joten ammattilaisella pitäisi olla oikeus päättää haluaako aborttia tehdä vai ei. Joillekin abortti on murhaan verrattavissa ja miksi lääkärin pitäisi elää tämä omalla tunnollaan? tietääkseni nykyinen käytäntö Suomessa on että lääkärin ei ole pakko aborttia suostua tekemään mutta joutuu ohjaamaan toiselle lääkärille
[/quote]
Älä vaahtoa. Jokainen , joka lähtee opiskelemaan terv hoitoalaa, tietää tasan tarkkaan, mitä siellä duunissa tulee vastaan.
[/quote]
Älä itse vaahtoa. Jos abortin haluat ni sen sijaan että pakotat toisen tekemään sen puolestasi ja kantamaan omatunnollaan tee se itse
Miksi pitää tehdä kansalaisaloite oikeudesta joka on jo olemassa? Sitä kutsutaan AMMATINVALINNAKSI.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:13"]
Naurettavaa. En mäkään mene kokiksi ravintolaan ja sitten kieltäydy valmistamasta liharuokia eettiseen näkemykseni vedoten.
[/quote]
Itseasiassa voit. Kukaan ei voi sinua pakottaa tekemään ruokaa. Jokainen ravintola itse päättää mitä siellä tehdään.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:18"]
Työn kaikki puolet on tiedetty jo koulutuksen aikana. Siinä vaiheessa voi lopettaa kesken jos ei kykene työhönsä.
[/quote]
Abortti ei ole työtä. Lääkärin työtä on suojella elämää. Se on sen ainoa työ. Sitä paitsi yksityisellä työskentelevien pitää saada itse päättää mitä he tekevät ja mitä ei.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:28"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:22"]
[/quote]
[/quote]
Abortti ei kuulu lääkärin työhön.
Ja niille lääkäreille, jotka ovat jehovan todistajia oikeus olla tekemättä verensiirtoja? Ehkä noin vahvoja eettisiä/uskonnollisia vakaumuksia omaavan ihmisen pitäisi olla tietoisesti hakeutumatta juuri niille aloille, joilla niitä itsestä vääriltä tuntuvia juttuja joutuu työn puolesta tekemään. Duuneja, joissa ei joudu suorittamaan abortteja on ihan helkkaristi. Valitsisivat jonkin niistä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:48"]
Naurettavaa. En mäkään mene kokiksi ravintolaan ja sitten kieltäydy valmistamasta liharuokia eettiseen näkemykseni vedoten.
[/quote]
Itseasiassa voit. Kukaan ei voi sinua pakottaa tekemään ruokaa. Jokainen ravintola itse päättää mitä siellä tehdään.
[/quote]
Niin. Perusta kasvisravintola.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:46"]
Miksi pitää tehdä kansalaisaloite oikeudesta joka on jo olemassa? Sitä kutsutaan AMMATINVALINNAKSI.
[/quote]
Jos minä opiskelen sähkömieheksi niin se ei tarkoita että minun pitää tehdä sähkötuoleja. Jokaisen pitää itse saada päättää mikä kuuluu hänen ammattinsa ja mikä ei.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:18"]
[/quote]
Abortti ei ole työtä. Lääkärin työtä on suojella elämää. Se on sen ainoa työ. Sitä paitsi yksityisellä työskentelevien pitää saada itse päättää mitä he tekevät ja mitä ei.
[/quote]
Mutta työnantajan pitää saada sanella työntekijän työtehtävät ja jos niihin kuuluu abortti, niin sitten kuuluu. Ei ole pakko sitä paikkaa ottaa vastaan, hakeutukoon muualle.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voihan lääkärikin perustaa oman yksityisen vastaanoton, jossa ei tehdä abortteja.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:53"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:46"]
[/quote]
Jos minä opiskelen sähkömieheksi niin se ei tarkoita että minun pitää tehdä sähkötuoleja. Jokaisen pitää itse saada päättää mikä kuuluu hänen ammattinsa ja mikä ei.
[/quote]
Älä sitten mene töihin sähkötuolitehtaalle, jos et halua niitä valmistaa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:51"]
Ja niille lääkäreille, jotka ovat jehovan todistajia oikeus olla tekemättä verensiirtoja? Ehkä noin vahvoja eettisiä/uskonnollisia vakaumuksia omaavan ihmisen pitäisi olla tietoisesti hakeutumatta juuri niille aloille, joilla niitä itsestä vääriltä tuntuvia juttuja joutuu työn puolesta tekemään. Duuneja, joissa ei joudu suorittamaan abortteja on ihan helkkaristi. Valitsisivat jonkin niistä.
[/quote]
Lääkärin ammattiin ei kuulu abortti. Lääkärin kuuluu suojella elämää kaikella mahdollisella tavalla. Sen takia lääkäri ei myöskään saa IKINÄ tehdä eutanasiaa tai ottaa potilasta irti vaikka hengityslaitteista jos potilas vaan elää
Tulisiko lain sitten koskea muitakin lääketieteellisiä toimenpiteitä, eli mistä kaikesta lääkärillä pitää olla oikeus kieltäytyä? Toivottoman tapauksen elvytyksestä? Kipulääkityksen määräämisestä siksi, että potilaasta voi tulla riippuvainen?
Entä mikä taho vastaa kuluista jos aborttia haluava ei saa sitä kotikunnastaan, vaan hänen on matkustettava naapurikuntaan tai hakeuduttava yksityiselle? Isoissa kaupungeissa tämä ei tietenkään ole ongelma, mutta pikkupaikkakunnilla vähintäänkin teoreettisesti mahdollista. Vai rangaistaanko aborttia tarvitseva ensin eväämällä häneltä abortti lääkärin periaatteiden takia ja sitten maksattamalla kulut hänellä? Miten potilaan kansalais- tai ihmisoikeudet silloin toteutuvat?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mikä tahansa ravintola voi kieltäytyä tekemästä mitä tahansa ruokaa
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:53"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:46"]
[/quote]
[/quote]
Mutta jos opiskelet sähkötuolintekijäksi niin olet aika pirun tyhmä jos et tiedä ammattisi sisältävän mm. niiden sähkötuolien tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mikä tahansa ravintola voi kieltäytyä tekemästä mitä tahansa ruokaa
[/quote]
Mutta kokki ei sanele ravintolan omistajalle ravintolan teemaa, vaan tekee sitä ruokaa mitä palkanmaksaja tahtoo tai lähtee menemään.