Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kansalaisaloite abortista kieltäytymisen oikeudesta

Vierailija
15.11.2014 |

Suomessa on tehty kansalaisaloite, jossa pyritään antamaan terveydenhuoltohenkilökunnalle lakisääteinen oikeus kieltäytyä abortin suorittamisesta ja siinä avustamisesta. Nykyisin tällaista oikeutta ei ole Suomessa, vaikka kaikissa EU-maissa Ruotsia lukuunottamatta sellainen on. Tämä on oikeastaan ihan ihmisoikeuskysymys, sillä abortissa on kyse elämän tuhoamisesta, mikä on lääkärin valaa vastaan. Mitä olette mieltä asiasta? Kansalaisaloite löytyy osoitteesta:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860

SSuomessa on tehty kansalaisaloite, jossa pyritään antamaan terveydenhoitohenkilökunnalle oikeus kieltäytyä abortin eli raskauden keskeytyksen suorittamisesta ja siinä avustamisesta. Nykyisin sellaista laillista oikeutta ei ole, mikä on kyllä jonkin sortin ihmisoikeusrikos. Mitä olette mieltä asiasta? Kansalaisaloite löytyy osoitteesta:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa. En mäkään mene kokiksi ravintolaan ja sitten kieltäydy valmistamasta liharuokia eettiseen näkemykseni vedoten.

Vierailija
2/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn kaikki puolet on tiedetty jo koulutuksen aikana. Siinä vaiheessa voi lopettaa kesken jos ei kykene työhönsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:13"]Naurettavaa. En mäkään mene kokiksi ravintolaan ja sitten kieltäydy valmistamasta liharuokia eettiseen näkemykseni vedoten.
[/quote]

Tämä on eri asia. Gynen jne ensisijainen tehtävä ei ole abortin tekeminen vaan naisen terveydestä huolehtiminen. Ja eläin on ihmisen ruokaa jo ravintoketjunkin puolesta.
Jokaisella on oikeus päättää tekeekö aborttia vai ei joten ammattilaisella pitäisi olla oikeus päättää haluaako aborttia tehdä vai ei. Joillekin abortti on murhaan verrattavissa ja miksi lääkärin pitäisi elää tämä omalla tunnollaan?
tietääkseni nykyinen käytäntö Suomessa on että lääkärin ei ole pakko aborttia suostua tekemään mutta joutuu ohjaamaan toiselle lääkärille

Vierailija
4/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:13"]Naurettavaa. En mäkään mene kokiksi ravintolaan ja sitten kieltäydy valmistamasta liharuokia eettiseen näkemykseni vedoten. [/quote] Tämä on eri asia. Gynen jne ensisijainen tehtävä ei ole abortin tekeminen vaan naisen terveydestä huolehtiminen. Ja eläin on ihmisen ruokaa jo ravintoketjunkin puolesta. Jokaisella on oikeus päättää tekeekö aborttia vai ei joten ammattilaisella pitäisi olla oikeus päättää haluaako aborttia tehdä vai ei. Joillekin abortti on murhaan verrattavissa ja miksi lääkärin pitäisi elää tämä omalla tunnollaan? tietääkseni nykyinen käytäntö Suomessa on että lääkärin ei ole pakko aborttia suostua tekemään mutta joutuu ohjaamaan toiselle lääkärille

[/quote]

Älä vaahtoa. Jokainen , joka lähtee opiskelemaan terv hoitoalaa, tietää tasan tarkkaan, mitä siellä duunissa tulee vastaan.

Vierailija
5/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:13"]Naurettavaa. En mäkään mene kokiksi ravintolaan ja sitten kieltäydy valmistamasta liharuokia eettiseen näkemykseni vedoten. [/quote] Tämä on eri asia. Gynen jne ensisijainen tehtävä ei ole abortin tekeminen vaan naisen terveydestä huolehtiminen. Ja eläin on ihmisen ruokaa jo ravintoketjunkin puolesta. Jokaisella on oikeus päättää tekeekö aborttia vai ei joten ammattilaisella pitäisi olla oikeus päättää haluaako aborttia tehdä vai ei. Joillekin abortti on murhaan verrattavissa ja miksi lääkärin pitäisi elää tämä omalla tunnollaan? tietääkseni nykyinen käytäntö Suomessa on että lääkärin ei ole pakko aborttia suostua tekemään mutta joutuu ohjaamaan toiselle lääkärille

[/quote]

Älä vaahtoa. Jokainen , joka lähtee opiskelemaan terv hoitoalaa, tietää tasan tarkkaan, mitä siellä duunissa tulee vastaan.
[/quote]

Älä itse vaahtoa. Jos abortin haluat ni sen sijaan että pakotat toisen tekemään sen puolestasi ja kantamaan omatunnollaan tee se itse

Vierailija
6/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tehdä kansalaisaloite oikeudesta joka on jo olemassa? Sitä kutsutaan AMMATINVALINNAKSI.

Vierailija
7/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:13"]

Naurettavaa. En mäkään mene kokiksi ravintolaan ja sitten kieltäydy valmistamasta liharuokia eettiseen näkemykseni vedoten.

[/quote]

Itseasiassa voit. Kukaan ei voi sinua pakottaa tekemään ruokaa. Jokainen ravintola itse päättää mitä siellä tehdään. 

Vierailija
8/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:18"]

Työn kaikki puolet on tiedetty jo koulutuksen aikana. Siinä vaiheessa voi lopettaa kesken jos ei kykene työhönsä.

[/quote]

Abortti ei ole työtä. Lääkärin työtä on suojella elämää. Se on sen ainoa työ. Sitä paitsi yksityisellä työskentelevien pitää saada itse päättää mitä he tekevät ja mitä ei. 

Vierailija
9/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:22"]

[/quote]

[/quote]

Abortti ei kuulu lääkärin työhön. 

Vierailija
10/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niille lääkäreille, jotka ovat jehovan todistajia oikeus olla tekemättä verensiirtoja? Ehkä noin vahvoja eettisiä/uskonnollisia vakaumuksia omaavan ihmisen pitäisi olla tietoisesti hakeutumatta juuri niille aloille, joilla niitä itsestä vääriltä tuntuvia juttuja joutuu työn puolesta tekemään. Duuneja, joissa ei joudu suorittamaan abortteja on ihan helkkaristi. Valitsisivat jonkin niistä.

Vierailija
11/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:48"]

[/quote]

Itseasiassa voit. Kukaan ei voi sinua pakottaa tekemään ruokaa. Jokainen ravintola itse päättää mitä siellä tehdään. 

[/quote]

Niin. Perusta kasvisravintola. 

Vierailija
12/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:46"]

Miksi pitää tehdä kansalaisaloite oikeudesta joka on jo olemassa? Sitä kutsutaan AMMATINVALINNAKSI.

[/quote]

Jos minä opiskelen sähkömieheksi niin se ei tarkoita että minun pitää tehdä sähkötuoleja. Jokaisen pitää itse saada päättää mikä kuuluu hänen ammattinsa ja mikä ei. 

Vierailija
13/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:50"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:18"]

[/quote]

Abortti ei ole työtä. Lääkärin työtä on suojella elämää. Se on sen ainoa työ. Sitä paitsi yksityisellä työskentelevien pitää saada itse päättää mitä he tekevät ja mitä ei. 

[/quote]

Mutta työnantajan pitää saada sanella työntekijän työtehtävät ja jos niihin kuuluu abortti, niin sitten kuuluu. Ei ole pakko sitä paikkaa ottaa vastaan, hakeutukoon muualle.

Vierailija
14/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:52"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Voihan lääkärikin perustaa oman yksityisen vastaanoton, jossa ei tehdä abortteja.

Vierailija
15/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:53"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:46"]

[/quote]

Jos minä opiskelen sähkömieheksi niin se ei tarkoita että minun pitää tehdä sähkötuoleja. Jokaisen pitää itse saada päättää mikä kuuluu hänen ammattinsa ja mikä ei. 

[/quote]

Älä sitten mene töihin sähkötuolitehtaalle, jos et halua niitä valmistaa.

Vierailija
16/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:51"]

Ja niille lääkäreille, jotka ovat jehovan todistajia oikeus olla tekemättä verensiirtoja? Ehkä noin vahvoja eettisiä/uskonnollisia vakaumuksia omaavan ihmisen pitäisi olla tietoisesti hakeutumatta juuri niille aloille, joilla niitä itsestä vääriltä tuntuvia juttuja joutuu työn puolesta tekemään. Duuneja, joissa ei joudu suorittamaan abortteja on ihan helkkaristi. Valitsisivat jonkin niistä.

[/quote]

Lääkärin ammattiin ei kuulu abortti. Lääkärin kuuluu suojella elämää kaikella mahdollisella tavalla. Sen takia lääkäri ei myöskään saa IKINÄ tehdä eutanasiaa tai ottaa potilasta irti vaikka hengityslaitteista jos potilas vaan elää

Vierailija
17/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisiko lain sitten koskea muitakin lääketieteellisiä toimenpiteitä, eli mistä kaikesta lääkärillä pitää olla oikeus kieltäytyä? Toivottoman tapauksen elvytyksestä? Kipulääkityksen määräämisestä siksi, että potilaasta voi tulla riippuvainen?

Entä mikä taho vastaa kuluista jos aborttia haluava ei saa sitä kotikunnastaan, vaan hänen on matkustettava naapurikuntaan tai hakeuduttava yksityiselle? Isoissa kaupungeissa tämä ei tietenkään ole ongelma, mutta pikkupaikkakunnilla vähintäänkin teoreettisesti mahdollista. Vai rangaistaanko aborttia tarvitseva ensin eväämällä häneltä abortti lääkärin periaatteiden takia ja sitten maksattamalla kulut hänellä? Miten potilaan kansalais- tai ihmisoikeudet silloin toteutuvat?

Vierailija
18/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä mikä tahansa ravintola voi kieltäytyä tekemästä mitä tahansa ruokaa

Vierailija
19/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:53"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:46"]

[/quote]

[/quote]

Mutta jos opiskelet sähkötuolintekijäksi niin olet aika pirun tyhmä jos et tiedä ammattisi sisältävän mm. niiden sähkötuolien tekemistä.

Vierailija
20/81 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 01:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä mikä tahansa ravintola voi kieltäytyä tekemästä mitä tahansa ruokaa

[/quote]

Mutta kokki ei sanele ravintolan omistajalle ravintolan teemaa, vaan tekee sitä ruokaa mitä palkanmaksaja tahtoo tai lähtee menemään.