Muita, jotka ei ole sosiaalisessa mediassa?
Onko täällä paljon porukkaa, joilla ei ole tilejä Facebookissa, instagramissa tai muissa vastaavissa?
Itse en ole missään ja saan osakseni jatkuvasti ihmetystä 😁 En vaan koe tarvetta olla noissa, jakaa kuvia tai muutakaan itsestäni jne. Koen itseni outona muiden kommenttien perusteella..
Kommentit (80)
21 jatkaa vielä... En myöskään yhtään tykkää tästä narsistisesta somekulttuurista. En ymmärrä sitä että kokoajan kuvaillaan itseä someen, kadullakin näkee ku teinit poseeraa suu mutrussa tai bussissa ottaa itsestä kuvia :D varsinkin insta on ihan feikkiä ja kulissia.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on sosiaalinen media. Olet siis somessa kun täällä möliset.
Jo 1990-luvulla oli olemassa Usenetin uutisryhmät, mutta ei niitä kutsuttu miksikään sosiaaliseksi mediaksi. On olemassa monenlaisia harrastuksiin keskittyviä nettifoorumeja, mutta niissä voi käyttää nimimerkkiä, jolloin on tärkempää mitä ja miten sanoo kuin kuka sanoo. Vakiintunutta nimimerkkiä käyttämälläkin kirjoittajasta voi muodostua tietynlainen kuva, mutta se on eri asia kuin omalla nimellä kirjoittaminen.
Facebook, Instagram, Twitter ja muut vastaavat sosiaalisen median kanavat ovat taas enemmän henkilökohtaisia tilejä, joissa julkkiset ja tavikset kertovat omista asioista. Minä hoidan henkilökohtaiset asiat netissä vain sähköpostin välityksellä eikä minulla ole yhtään varsinaista sometiliä.
Muuten kirjoittelen muutamille nettifoorumeille rekisteröidyllä nimimerkillä, joka ei viittaa millään lailla reaalimaailmassa olevaan persoonaani. Harrastusfoorumit ovat sikäli hyvä keksintö että niihin kirjoittavat samoista asioista kiinnostuneet ja tietävät ihmiset eri puolilta maailmaa mm. englanniksi.
Ainoastaan Linkedinissä.Sitä kautta sain työnikin eli koen tarpeelliseksi.Muita en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole missään muussa somessa kuin tässä.
Sama. En ole ikinä laittanut kuvia itsestäni tai elämästäni mihinkään.
Minustakin ihmiset jakavat kuvia ja tietojaan somessa turhankin kevyesti ja sitten ihmetellään mm. identiteettivarkauksia. Kun on kerran laittanut kuvan itsestään nettiin, niin kuka tahansa voi napata sen sieltä omalle koneelle mm. kuvankaappausohjelmalla.
Minä kammoan somea - koska näen, mitä se tekee ihmisille. Olen yläkoulun ope, ja opetustyö on menettänyt paljon kiinnostavuuttaan somen takia:
a) nuorten yleissivistyksen ja tiedon taso laskenut valtavasti, eivätkä nuoret tiedä edes nuoriin liittyvistä tapahtumista, rikoksista puhumattakaan lähihistoriasta jne. Muoti ja meikit ovat ne tärkeät asiat. Ja mopot.
b) lähimuisti on hapertunut nuorilla niin, että lukeminen on monelle käynyt tavattoman työlääksi. Osa porukkaa ei kykene lukemaan kahden palstan uutista läpi ja löytämään siitä pääasiaa.
c) keskittymisväli pienentynyt, erityisesti tiktok romahdutti sen. Elokuvien katselukin on monelle liikaa.
d) nuorista on tullut klooneja, samanlaista massaa, joilla on samanlaiset vaatteet ja samanlaiset hiukset, melkein kaikki värjätyt, (anteeksi kalat, joiden elinympäristöä hiusvärit saastuttavat viemäriveden kautta).
Ennen oli punkkareita, hevareita, lolitoja, emoja jne.
Ja perässä tullaan: uudet nuoret työntekijät selaa taukohuoneessa puhelinta, sen sijaan että ottaisivat kontaktia muihin. Onneksi pääsen pian eläkkeelle tuosta pelleilystä, jota kouluksi vielä kutsutaan.
Olen 33 vuotias perheenäiti. Olen FB:ssa, en missään muualla. Ja FB:kin käytän hyvin harvakseltaan. Silloin tällöin saatan lisätä kuvan jostain viherkasvistani, joka kukkii.
Olen myös kyllästynyt kaikkeen liiotettuun ja kiillotettuun. #ihaninta #parastaseuraa #kiitollinensiunattuonnellinen juttuihin. Yhden tälläisen äidin tiedän ja aina kun näen häntä livenä, hän on naama norsunv*tulla ja kovin nyrpeä.
Oon onnellinen, mutta en tarvitse siihen FB:n päivitystä! Halaan, pussaan, leikin, laulan, eväsretkeilen jne lasteni kanssa, mutta se riittää, että me teemme niin ja elämme sitä hetkeä. Ei tarvitse sitä kuuluttaa ja siten näyttää olevansa jotenkin parempi ihminen?!
Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palatakin on somea.
Siis palstakin.
Ok, tänne ei kuitenkaan tarvita tiliä jonka avulla kerätään käyttäjistä tietoa jota myydään.
Ei ole enää muuta kuin ig-tili, jota päivitän erittäin harvoin ja varmaan poistan senkin kohta. Tuntuu niin oudolta, että ihmiset keskittyvät juhlissakin pääasiassa tuottamaan materiaalia someen ja koko ajan kuvataan esim. tanssivia ihmisiä jne. Tästä syystä ei kiinnosta edes käydä missään, kun suurella todennäkäisyydellä joudut jonkun ig storyyn taustalle heilumaan, tanssilattialla on jokaisella luuri kädessä. Tylsää on sekin, kun työpaikan kahvihuoneessa ei enää puhuta mitään, kaikki tuijottavat vaan hiljaa puhelimiaan. Surullinen maailma.
Some on myrkkyä keskustelutaidolle. En käytä.
En ole koskaan ollut rekisteröityneenä mihinkään sosiaaliseen mediaan enkä tunne jääneeni mistään paitsi. En harkitse tällä hetkelläkään rekisteröitymistä mihinkään sosiaaliseen mediaan.
Vierailija kirjoitti:
Some on myrkkyä keskustelutaidolle. En käytä.
Epäaitoja ystäviä ihmiset, jotka seuraavat instassa, facessa tiktokissa ym, mutta eivät koskaa ole yhteydesssä whatsappissa, tekstiviestillä, soittaen, kasvoikkain. Tuskin huomaavat, jos somesta poistuu joku.
Facen suljin pari vuotta sitten, kyllästyin ihmisten aivan jonnin joutaviin päivityksiin, sekä ns aktivisteihin, jotka päivittäin paasasivat milloin mistäkin, todella raskasta luettavaa.
Instaa käytin joskus silloin kun se oli ihan uusi juttu, siis aikana ennen kuin se muuttui huomiohuoraus alustaksi. En jaksa kenenkään loputtomia herutuskuvia ja huomion kerjäämistä.
Näitä palveluita monet käyttävät myös ihan stalkkaamis tarkoitukseen, sekin ärsytti itseäni, ei ole ollut ikävä.
En ole missään. Mulla on ollut muutamia kuukausia FB, Twitter ja Instagram, mutta ei ollut mun juttu. Ei mulla ole kyllä ketään kavereitakaan ja haluan muutenkin syrjäytyä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palatakin on somea.
Anonyymiä huumoria tämä on someen verrattuna.
Somen huonoja puolia, kun lataat kuvan lyhyellä tekstillä tekee joku siitä omat johtopäätöksensä käsittäen asiat ihan väärin pitäen sitä sitten totuutena. Eli pahimmassa tapauksessa voi jopa olöa haittaa. Entä nämä tuntemattomat viestin lähettäjät deitti mielessä, jotka ei ymmärrä sanaa EI. Siinä voi parisuhde kaatua tai mustasukkainen puoliso toimittaa jopa sairaala kuntoon, vaikka kuinka selittäisit ettei mitään ole vain tuntematon viestijä, joka ei ymmärrä lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut rekisteröityneenä mihinkään sosiaaliseen mediaan enkä tunne jääneeni mistään paitsi. En harkitse tällä hetkelläkään rekisteröitymistä mihinkään sosiaaliseen mediaan.
Täällä sama. Puhelin, tekstarit ja face to face -book.
Vierailija kirjoitti:
En ole missään muussa somessa kuin tässä.
Tällä höpöttely sillontällön kikkailupalstalla ei ole mitään tekemistä henkilökohtaisten sometilien kanssa.
En ole liittynyt koskaan mihinkään, koska ei kiinnosta.
Hulluinta, että tämän takia useampikin treffaamani nainen on dumpannut minut, vaikka muuten olisi synkannut kuinka hyvin. Nykyinen ei onneksi välitä.
Minä välttelin somea pitkään, kunnes pari vuotta sitten liityin ensin faceen ja pian sen jälkeen avasin tilin instaan. Faceen liityin harrastusryhmän takia ja instan avasin kahdelle kissalleni. Julkaisen niiden kuvia ja kuulumisia sekä seuraan muita löytökissoja ja eläinsuojeluun keskittyneitä tilejä.
Minun on tosi vaikea ymmärtää miksi some nähdään jonain mörkönä, feikkinä jne. Some on vain yksi alusta, jota täytyy osata käyttää. Minua ei kiinnosta mutristelukuvat, lomaherutukset jne, joten en niitä myöskään somesta seuraa. Hyvin nopeasti Instagram oppi, että minulle kannattaa tarjota lähinnä kissajuttuja ja luontokuvia pohjoisesta. Niitä on kiva katsella. Minulle insta on puhtaasti hyvänmielen viihdettä.
Itse kans poistin vuosien jälkeen kaikki sometilit ja kyllä alkaa olla jo parempi olo ja tottumaan tähän että keskittyy vaan omaan elämään. Instakulttuuria inhosin aina ja siksi sieltä lähdin: tuli aina kateellinen ja riittämätön olo, liikaa itsensä vertailua muihin. Hermosto tykkää kun ei tarvitse kokoajan selailla noita koukuttavia some sovelluksia!