Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teitä syrjitty työpaikalla raskauden vuoks?

Ihan uteliaisuudesta
26.09.2021 |

Ittalehdessä on jälleen juttu aiheesta. Itse olen ollut työelämässä neljännesvuosisadan. Kaikkina vuosina olen kuullut moisesta ongelmasta, mutten ole koskaan todistanut sitä itse. Aina on äitiys- tai isyyslomalaiselle hommattu sijainen ja elämä on jatkunut kuten ennenkin. Omassa tuttava piirissä on johtajia ja päälliköitä, joilla on useita lapsia, eikä kukaan ole moisesta valittanut.

Millaisessa organisaatiossa te lapsisyrjintää kokeneet olette ja millaista työtä teette?

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/71a7b0bb-351d-4e3f-a46a-09a5…

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sun ei kannata osallistua tuohon koulutukseen, kun oot jäämässä kotiin vauvan kanssa."

Tiimin esimies totesi, kun olin raskaana. Kaikki muut tiimistä pääsivät koulutukseen, mutta esimies oli sitä mieltä, etten koulutusta tarvitse äitiysvapaan takia. Koulutus oli siis yleinen, ei mikään äitiysvapaani aikaisia juttuja koskenut koulutus.

Minä taas olin haaveillut lisäkoulutuksesta ja kun sitä viimein tuli, niin se tuli kuukautta ennen äitiyslomani alkua, joten jätin vapaaehtoisesti välistä, vaikka olin esimiehenkin kanssa keskustellut haluavani ko. työtehtäviä tehdä. Yhdessä todettiin, ettei ollut järkeä opetella uutta asiaa, kun sen ehtii äitiysloman aikana kuitenkin unohtaa. Opettelen sitten töihin palattuani, jos tilaisuus tulee.

Vierailija
22/26 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syrjitty kahdesti, olen töissä valtolla. Ekalla kerralla kyseenalaistettiin se, onko virkani määräaikainen vai ei. Minulla oli paperi siitä, että olen nimitetty virkaan toistaiseksi ja niin työnantaja joutui pohtimaan, miten minut voi irtisanoa muulla perusteella 2 kk ennen äitiysloman alkua. Syytä ei keksitty, projektluonteisen rahoituksen päättyminen ei kelvannut syyksi. Toisessa raskaudessa 3 vuotta myöhemmin minut yritettiin ensin irtisanoa tuta-syistä, mutta koska olin kertonut olevani raskaana, niin ei uskallettu. Toki jouduin tuomaan todistuksen siitä, että olen raskaana, kopio neuvolakortista ei riittänyt. Raskausviikkoja oli tuolloin 22 eli ihan ensivaiheesta ei ollut kyse. Sitten yritettiin lomauttaa vedoten siihen, että ei ole töitä, mutta siihenkin vastaus oli, että jos samaa työtä tekee 12 henkilöä, niin on outoa, että yli 10 vuotta töitään moitteetta tehnyt lomautetaan juuri ennen äitiyslomaa.

Kun 3 vuotta myöhemmin olin palaamassa töihin (opiskeltuani hoitovapaan aikana uuden ammatin), työnantaja kysyi, millä hinnalla en palaa. Sain vähän yli 25 000 e. Olisin joka tapauksessa irtisanoutunut muutaman kuukauden kuluttua, mutta sitähän ei silloinen työnantaja tiennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä tapahtunut tuollaista omalla työpaikalla. Mies24

Vierailija
24/26 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isossa logistiikka-alan yrityksessä olin töissä kun sain lapset ja ensimmäisen hoitovapaan jälkeen minut yritettiin ”alentaa” rivityöntekijäksi ja toisen hoitovapaan jälkeen sain potkut. 5v sisään sieltä irtisanottiin 2 työkaveria hoitovapaalta palatessa. Sama kaava kaikilla, viikkoa ennen töihinpaluuta tuli kirjattu kirje, ilmoitus yt-neuvotteluista ja 2kk päästä potkut. Mitä teki AKT? Ei mitään. Erosinko liitosta? Kyllä. Moni kaveri on ollut määräaikaisena vuosia samassa paikassa ja työt on tietenkin loppuneet raskauden myötä. Naisia roikutetaan määräaikaisina enemmän, en tajua miten tämä voi jäädä keneltäkään huomaamatta.

Vierailija
25/26 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin keskikokoisessa firmassa töissä ja tulin raskaaksi juuri ennen kun ilmoitettiin yt-neuvotteluista. En ollut tässä vaiheessa vielä kertonut raskaudesta. Omissa neuvotteluissani kerroin rehellisesti raskaudesta ja tämän jälkeen sainkin tiedot, että työt loppuvat puolen vuoden päästä. Raskaus menikin kesken ja kerroin myös tästä pomolle. Yllättäen irtisanomiseni peruttiin ja sain jatkaa hieman pidempään, kunnes tulin taas raskaaksi... en palannut firmaan enää vanhempainvapaiden jälkeen.

Vierailija
26/26 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On syrjitty kahdesti, olen töissä valtolla. Ekalla kerralla kyseenalaistettiin se, onko virkani määräaikainen vai ei. Minulla oli paperi siitä, että olen nimitetty virkaan toistaiseksi ja niin työnantaja joutui pohtimaan, miten minut voi irtisanoa muulla perusteella 2 kk ennen äitiysloman alkua. Syytä ei keksitty, projektluonteisen rahoituksen päättyminen ei kelvannut syyksi. Toisessa raskaudessa 3 vuotta myöhemmin minut yritettiin ensin irtisanoa tuta-syistä, mutta koska olin kertonut olevani raskaana, niin ei uskallettu. Toki jouduin tuomaan todistuksen siitä, että olen raskaana, kopio neuvolakortista ei riittänyt. Raskausviikkoja oli tuolloin 22 eli ihan ensivaiheesta ei ollut kyse. Sitten yritettiin lomauttaa vedoten siihen, että ei ole töitä, mutta siihenkin vastaus oli, että jos samaa työtä tekee 12 henkilöä, niin on outoa, että yli 10 vuotta töitään moitteetta tehnyt lomautetaan juuri ennen äitiyslomaa.

Kun 3 vuotta myöhemmin olin palaamassa töihin (opiskeltuani hoitovapaan aikana uuden ammatin), työnantaja kysyi, millä hinnalla en palaa. Sain vähän yli 25 000 e. Olisin joka tapauksessa irtisanoutunut muutaman kuukauden kuluttua, mutta sitähän ei silloinen työnantaja tiennyt.

Sinusta taidettiin todella haluta eroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan