Omituisia, mutta tärkeitä kysymyksiä
Olen neurologisesti hieman vinksallaan ja haluaisin kysyä teiltä "normaaleilta" muutamia kysymyksiä:
Jotkut ovat monitulkintaisia tarkoituksella. Vastaa sill tavalla kuin itse koet parhaaksi ja niin pitkästi kuin jaksat. Jo yhden sanan vastauksista olen hyvin kiitollinen.
-Tuntuuko sinusta koskaan että naamallasi oleva ilme ei vastaa tunnetilaa tai ajatusta?
- Kuinka helppo sinun on peittää ahdistuksesi?
- Mitä on small talk?
- Menetkö periaatteen nimissä koskaan liian pitkälle?
- Mitä tunnet kun katsot toista ihmistä suoraan silmiin?
- Kuinka paljon katsot sormien läpi sosiaalisessa tilanteessa sujuvuuden nimissä? Esim. Jos et tiedä sivistyssanaa tai kuullut kunnolla mitä toinen sanoi tms.
- Mitä ajatuksia herättää jos henkilöllä on syvä yhteys ja rikas kommunikaatio (eleet, äänteet) kissansa kanssa?
- Millainen ihminen kysyy tällaisia kysymyksiä?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:25"]
- Mitä on small talk?
[/quote]
Se on usein hieman sisällötöntä, kevyttä jutustelua. En sanoisi kuitenkaan, että small talk on pelkästään pinnallista, koska sen avulla voi päästä käsiksi kiintoisampiin aiheisiin - olettaen tietenkin, että keskustelukumppanilla on ylipäätään jotain kiinnostavaa sanottavaa. (Yleensä on, mutta täytyy sanoa, että tunnen yhden sellaisenkin ihmisen, jonka jutut ovat aina yhtä mitäänsanomattomia.)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:27"]
Sasse!
[/quote]
?? ap
Sorry, liian hankala vastata. Jo muutama noista kysymyksistä olis riittäny aiheeksi aloitukseen.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:31"]
Sorry, liian hankala vastata. Jo muutama noista kysymyksistä olis riittäny aiheeksi aloitukseen.
[/quote]
Voit vastata vain niihin joihin haluat :) Tai miten olisi tähän: Kuinka yleistä luulet tämän tyyppisen pohdiskelun olevan ja onko vastaaminen siksi hankalaa koska näitä et ole ennen tullut ajatelleeksi?
ap
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:29"]
- Mitä on small talk?
[/quote]
Se on usein hieman sisällötöntä, kevyttä jutustelua. En sanoisi kuitenkaan, että small talk on pelkästään pinnallista, koska sen avulla voi päästä käsiksi kiintoisampiin aiheisiin - olettaen tietenkin, että keskustelukumppanilla on ylipäätään jotain kiinnostavaa sanottavaa. (Yleensä on, mutta täytyy sanoa, että tunnen yhden sellaisenkin ihmisen, jonka jutut ovat aina yhtä mitäänsanomattomia.)
[/quote]
Kiitos vastauksesta. Voiko small talk itsessään olla kiinnostavaa? Tai varsinkaan helppoa?
ap
Tuntuuko sinusta koskaan että naamallasi oleva ilme ei vastaa tunnetilaa tai ajatusta?
- Useinkin.
Kuinka helppo sinun on peittää ahdistuksesi?
- Vaikea. Se paistaa mun kasvoilta. Otsa on kurtussa, huulet kuivat, iho kalpea, kädet tärisee, hengitän tiheään, vältän katsomasta ihmisiä...
Mitä on small talk?
- Typerä tapa, jolla ihmiset (yleensä menestyksettömästi) yrittävät välttää kiusallisia tilanteita.
Menetkö periaatteen nimissä koskaan liian pitkälle?
- En ymmärrä kysymystä.
Mitä tunnet kun katsot toista ihmistä suoraan silmiin?
- Ahdistusta. Paitsi jos se on eräs tietty ihana mies, niin lämpöä.
Kuinka paljon katsot sormien läpi sosiaalisessa tilanteessa sujuvuuden nimissä? Esim. Jos et tiedä sivistyssanaa tai kuullut kunnolla mitä toinen sanoi tms.
- Aika paljon. Mulla on usein eri kiinnostuksenkohteet kuin kavereilla. En jaksa takertua pikkuseikkoihin.
Mitä ajatuksia herättää jos henkilöllä on syvä yhteys ja rikas kommunikaatio (eleet, äänteet) kissansa kanssa?
- Tulee hyvä mieli. Tämä henkilö pystyy rentoutumaan kissansa kanssa ja saa iloa elämäänsä.
Millainen ihminen kysyy tällaisia kysymyksiä?
- Ihminen, joka pohtii paljon näitä asioita. Varmaan epäilee hieman mielenterveyttään.
-Tuntuuko sinusta koskaan että naamallasi oleva ilme ei vastaa tunnetilaa tai ajatusta? Tuntuu
- Kuinka helppo sinun on peittää ahdistuksesi? Vaikea
- Mitä on small talk? Kommunikaatiokanavan pitämidtä auki siltä varalta, että jollekulle osallisista sattuisi tulemaan asiaa.
- Menetkö periaatteen nimissä koskaan liian pitkälle? En omasta mielestäni, mutta joku joka ei jaa periaatteita i voi kyllä ajatella toisin.
- Mitä tunnet kun katsot toista ihmistä suoraan silmiin? En mitään erityistä
- Kuinka paljon katsot sormien läpi sosiaalisessa tilanteessa sujuvuuden nimissä? Esim. Jos et tiedä sivistyssanaa tai kuullut kunnolla mitä toinen sanoi tms. Paljon.
- Mitä ajatuksia herättää jos henkilöllä on syvä yhteys ja rikas kommunikaatio (eleet, äänteet) kissansa kanssa? Luulee ymmärtävänsä kattiansa, koska inhimillistää sitä. Vaihtoehtoisesti luulee oleva sa joku temple grandin
- Millainen ihminen kysyy tällaisia kysymyksiä? No tässä kontekstissa taitaa olla joku assi.
[/quote]
Kiitos varsinkin 8 ja 9. Vastaukset ovat todella todella mielenkiintoisia.
ap
Tuntuuko sinusta koskaan että naamallasi oleva ilme ei vastaa tunnetilaa tai ajatusta?
- En usko. Mutta joskus feikkaan tahallani ilmeen pitääkseni oikean reaktioni yksityisenä.
Kuinka helppo sinun on peittää ahdistuksesi?
- Erittäin helppo, jos kyse on lievästä ahdistuksesta. Joskus ahdistaa hirveästi, ja silloin pääsee itku, jos joku inttää arasta asiasta.
Mitä on small talk?
- Kevyttä tuloksetonta jutustelua. Yleensä aiheena sää tai kuulumiset. Ketään ei kiinnosta, mutta hiljaisuus tuntuu monesta liian tympeältä. Itse en harrasta small talkia.
Menetkö periaatteen nimissä koskaan liian pitkälle?
- Ei tule mieleen tuollaisia tapauksia.
Mitä tunnet kun katsot toista ihmistä suoraan silmiin?
- Valpastun, kun katseet kohtaavat. Sitten alkaa ujostuttaa, jos katsekontakti jatkuu yli viisi sekuntia.
Kuinka paljon katsot sormien läpi sosiaalisessa tilanteessa sujuvuuden nimissä? Esim. Jos et tiedä sivistyssanaa tai kuullut kunnolla mitä toinen sanoi tms.
- Jos en tiedä jotain termiä, niin pyydän tarkentamaan. Jos en meinaa kuulla, eikä asia ole tärkeä, niin luovutan, koska olisi myös noloa jatkuvasti kysellä "niin mitäh? Anteeksi? Mitä sanoit? Häh? Vielä kerran?"
Mitä ajatuksia herättää jos henkilöllä on syvä yhteys ja rikas kommunikaatio (eleet, äänteet) kissansa kanssa?
- Itsekin harrastan tuota, mutten muiden ihmisten edessä. Lässytän, mau'un ja tanssahtelen kissan kanssa kaksin, mutta kukaan ihminen itseni lisäksi ei sitä saa nähdä.
Millainen ihminen kysyy tällaisia kysymyksiä?
- Utelias ja oppimishaluinen. Itse olin nuorena masentunut ja kyselin netissä todella omituisia kysymyksiä motivaatiosta ja nautinnosta sun muusta. Halusin vain ymmärtää, ja lopulta se auttoikin jonkin verran.
Vastaan itse kysymyksiin huvin vuoksi:
-Tuntuuko sinusta koskaan että naamallasi oleva ilme ei vastaa tunnetilaa tai ajatusta?
Todella usein.
En kykene ollenkaan.
- Mitä on small talk?
En ole aivan varma. Jutustelua ajan kulumiseksi tai hiljaisuuden peittämiseksi?
Niin pitkälle että muut ärsyyntyvät. Jankkaan niin kauan että asia on koluttu ja selvitetty.
Kuin tämä ihminen näkisi kaikki syvimmät salaisuuteni.
- Kuinka paljon katsot sormien läpi sosiaalisessa tilanteessa sujuvuuden nimissä? Esim. Jos et tiedä sivistyssanaa tai kuullut kunnolla mitä toinen sanoi tms.
En ollenkaan. Ihmiset pitävät minua usein tyhmänä kun tuon tämän ilmi joka kerta.
- Mitä ajatuksia herättää jos henkilöllä on syvä yhteys ja rikas kommunikaatio (eleet, äänteet) kissansa kanssa?
Että kyseessä on intuitiivinen ihminen joka ei tarvitse kommunikaatioon sanoja tai (ihmisen) elekieltä.
ap
Olen neurologisesti hieman vinksallaan ja haluaisin kysyä teiltä "normaaleilta" muutamia kysymyksiä:
Jotkut ovat monitulkintaisia tarkoituksella. Vastaa sill tavalla kuin itse koet parhaaksi ja niin pitkästi kuin jaksat. Jo yhden sanan vastauksista olen hyvin kiitollinen.
- Mitä on small talk?
[/quote]
Ei tunnu usein. Ahdistuksen peittäminen on todella vaikeaa. En harrasta small talkia. Menen hyvin helposti liian pitkälle periaatteen nimissä. Olen periaatteen nainen. Minun on vaikea katsoa toista ihmistä silmiin eli tunnen epämukavuutta. Annan asoiden mennä helposti myös sormienläpi sosiaalisissa tilanteissa, en halua herättää huomiota kysymällä uudestaan. Kissatkin on ihania mutta ei niin ihania kuin omat lapset :) Ihan tavallinen ihminen tälläisiä voi kysyä, ehkä pohdiskelevampi kuin muut.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:31"]
[/quote]
Voit vastata vain niihin joihin haluat :) Tai miten olisi tähän: Kuinka yleistä luulet tämän tyyppisen pohdiskelun olevan ja onko vastaaminen siksi hankalaa koska näitä et ole ennen tullut ajatelleeksi?
ap
[/quote]
Vastaus; En ole törmannyt. Harvoin tulee pohdittua.
Otan kuitenkin haasteen vastaan. :)
1. Joskus näin on, mutta hyvin harvoin.
2. Melko helppo, ainakin kuvittelen niin.
3. Keskustelua positiivisen fiiliksen ylläpitämiseksi.
4.Menen, hyvin usein.
5. Tunnen ajatukset, tunteet.
6. Riippuu tilanteesta. Yleensä kysyn jos en ymmäärrä toisen tarkoitusperiä.
7. Eläytymiskykyinen.
8. Psykologian opiskelija.
-Tuntuuko sinusta koskaan että naamallasi oleva ilme ei vastaa tunnetilaa tai ajatusta? Joskus.
- Kuinka helppo sinun on peittää ahdistuksesi? Omasta mielestä tosi vaikeaa, mutta olen huomannut, että muut ihmiset eivät huomaa sitä, vaikka luulen sen näkyvän metrien päähän.
- Mitä on small talk? Kevyttä jutustelua ajan kuluksi.
- Menetkö periaatteen nimissä koskaan liian pitkälle? Mitä tämä kysymys tarkoittaa? En ymmärrä kysymystä. Periaatteen nimissä en varmaan koskaan mene liian pitkälle. Tunnesyistä sen sijaan voin mennä liian pitkälle.
- Mitä tunnet kun katsot toista ihmistä suoraan silmiin? Sielujen yhteyttä.
- Kuinka paljon katsot sormien läpi sosiaalisessa tilanteessa sujuvuuden nimissä? Esim. Jos et tiedä sivistyssanaa tai kuullut kunnolla mitä toinen sanoi tms. - Aika paljon. Oikeastaan liiankin paljon. Pitäisi olla rehellisempi muille.
- Mitä ajatuksia herättää jos henkilöllä on syvä yhteys ja rikas kommunikaatio (eleet, äänteet) kissansa kanssa? Ymmärtää kissaa.
- Millainen ihminen kysyy tällaisia kysymyksiä? En tiedä. Utelias? Ehkä hieman yksinäinen?
Tuntuu. Tai tiedän, että näin onkin. Feikkaan itseni useimmiten iloiseksi. Tämä on opittu myös työni kautta, aina oltava positiivinen ja energinen. Ja siis usein kun olen lopen uupunut koko maailmaan tai esim. helvetin vaikeassa elämäntilanteessa, kun joku kysyi "mitä kuuluu?", vastaus oli hymyn kera: "hyvää:)!"
Peitän, koska en halua, että kukaan tarttuisi ahdistukseeni tai sen syihin. Se on helppoa, sillä se on turvallisempaa kuin olla avoimesti ahdistunut.
- Mitä on small talk?
Nähdäkseni sitä, kun halutaan pysyä kevyessä juttelussa, jossa kaikilla osapuolilla on sanottavaa aiheeseen. Ei mennä yksityisiin asioihin ja juttelu on näinollen etäistä ja arkipäiväistä. Tavallisimpia aiheita sää, televisio-ohjelmat jne.
En ehkä ymmärrä kysymystä.. Minulla on periaatteeni, mutta vielä ei ainakaan ole tullut tilannetta, jossa olisin mennyt "liian pitkälle". Kukaan ei ole vaatinut niin, eikä tilanne ole eskaloitunut sellaiseksi, että kenekään olisi pitänyt puolustaa periaatteitaan toisen kustannuksella. Toisaalta pidän kyllä pääni ja esim ystäväni tämän tietävät. Kanssani ei kannata kamalasti kinastella, sillä en aio muuttaa kantaani, jos se on oikea tai perusteltu mielestäni. Tämäkin on periaate.
Riippuu päivästä. Hyvin nukkuneena ja iloisena asiassa ei ole ongelmaa ja katseeni on hyvinkin skarppi ja en kavahda silmiin katsomista ollenkaan. Sitten kun ahdistaa tai on huono/väsynyt päivä, on silmiinkatsominen ahdistavaa, tuntuu (viitaten ensimmäiseen kysymykseesi) etten onnistu pitämään kulissia positiivisuudesta.
Toisaalta on ohteliasta katsoa silmiin tietyissä kontakteissa ja silloin kun toiselle puhuu. Ei tarvitse tuijottaa, mutta on outoa jos toinen pakoilee katsetta. Se tuntuu häiritsevältä.
Kyllä minä aina kehtaan kysyä "anteeksi mitä?" tai kysyn täsmennystä jos en ymmärrä jotakin asiaa. Myös riippuu kanssakeskustelijasta - hölöttääkö hän turhanpäiväistä asiaa, josta en ole oikeasti kiinnostunut. Silloin en tarvitse täsmennyksiä jos en jostain saa selkoa. Kiinnostavat tai ajatuksia herättävät keskustelut sitten päinvastoin.
On outoa, jos tämä henkilö lässyttää edessäni eläimelleen niin. Muutama sana toki eri asia, mutta koen outona ja kiusallisena jos henkilö juttelee ihan kunnolla esimerkiksi koiralleen, lässyttäen ja "eläimen kielellä".
Itselläni on sekä koira että kissa. On meillä omat juttumme, mutta en todellakaan lässytä niille julkisilla paikoilla, en edes kotona. Kehun ja hellittelen, mutten juttele omalla kielellä.
Ehkä sellainen, joka pohtii omaa sosiaalista toimintaansa - miltä se vaikuttaa muiden mielestä tai sitten vertailee omia reaktioitaan em. tilanteissa muiden kuvitteellisiin reaktioihin?
Miten sinä analysoit näitä kysymyksiä? Mitä itse vastaat kysymyksiisii?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:27"]
Sasse!
[/quote]
?? ap
[/quote]
Niin sanopa se! Sasse sanoo tamperelainen.
-> ei varsinaisesti, joskus voi tulla sellainen tilanne vastaan ja niissä tapauksissa olen keskittynyt tai väsynyt / ajatuksissani
-> olen hyvä siinä, mitä vieraampi ihminen on kanssani, sen helpompaa se on.
- Mitä on small talk?
-> ystävällistä jutustelua kaikesta ja ei mistään, esimerkiksi säästä,ruoasta ja elokuvasta
-> en, en ole niin tarkkaa taikka orjallinen perjaatteilleni
-> riippuu ihmisestä ja tilanteesta, yritän lukea ihmistä koko ajan ja näyttää että kuuntelen
-> itseasiassa aika usein! Useimmiten en kehtaa keskeyttää /pilata esimerkiksi keskustelua
-> Ei mitään, en pidä kissoista eikä minua kiinnosta ihmisten suhteista niihin.
-> ihminen joka yrittää saada huomiota ja joka luulee että hänessä on jotain epänormaalia tai ihminen joka on hyvin epävarma
Tuntuu. Ihan kaikkea ei voi näyttää edes kasvoillaan, jos tilanne on hankala jossain mielessä.
Ei kovin helppoa.
- Mitä on small talk?
Kevyttä, turhanpäiväistä jutustelua, oikean keskustelun "lämmittelyä".
Harvoin.
Ahdistusta tai pakkoa; keskityn paremmin kun ei tarvitse katsoa silmiin.
Hyvin paljon; ajatukseni karkaavat usein ja päädyn yleensä vaan hymyilemään sekä nyökyttelemään.
Yksinäinen, eläinrakas ihminen?
Asperger.
Ei, paitsi jos on pakko. Eli on pakko pitää pokka koska sosiaalinen tilanne ei mahdollista esim. itkemistä tai nauramista. Tai jos henkilö on suorastaan vastenmielinen mutta on pakko vaan suoriutua asioista hänen kanssaan, teki se toinen sitten mitä hyvänsä.
Riippuu tilanteesta, jos olen tutussa ympäristössä ja omieni parissa ahdistun ihan huoletta jos on sellaisen hetki. Toisaalta taas en välttämättä käsitä termiä "ahdistus" samalla tavalla kuin sinä.
- Mitä on small talk?
Pientä, kevyttä jutustelua aiheista jotka eivät loukkaa ketään, eli se perinteinen sää on hyvä small talkin aihe. Tietysti voi puhua vaikka lomamatkoista tms. mutta kyseessä on pieni kepeä keskustelu, jota ei haittaa vaikka jäisi keskenkin.
En aina. Ja jos mun periaatteen nimissä menen, silloin ei ole termiä "liian pitkälle" edes käytössä. Menen nii pitkälle kuin on tarvis.
Silmiin katsomisesta yleensä ei tule mitään erityisiä tunteita. Jos henkilö, jota katson, on muuten miellyttävä, silloin saattaa sydämessä läikähtää onnen tunne, mutta esim. työasioissa keskutellessa ei tule mitään sen ihmeempiä tunteita pintaan.
Mä kysyn. Olen sillä tavalla joko rohkea tai tyhmä, että kysyn jos joku käyttää sivistyssanaa jota en tiedä, tai jos en kuule.
Sekaisinhan se on.
Utelias.
Sasse!