Omituisia, mutta tärkeitä kysymyksiä
Olen neurologisesti hieman vinksallaan ja haluaisin kysyä teiltä "normaaleilta" muutamia kysymyksiä:
Jotkut ovat monitulkintaisia tarkoituksella. Vastaa sill tavalla kuin itse koet parhaaksi ja niin pitkästi kuin jaksat. Jo yhden sanan vastauksista olen hyvin kiitollinen.
-Tuntuuko sinusta koskaan että naamallasi oleva ilme ei vastaa tunnetilaa tai ajatusta?
- Kuinka helppo sinun on peittää ahdistuksesi?
- Mitä on small talk?
- Menetkö periaatteen nimissä koskaan liian pitkälle?
- Mitä tunnet kun katsot toista ihmistä suoraan silmiin?
- Kuinka paljon katsot sormien läpi sosiaalisessa tilanteessa sujuvuuden nimissä? Esim. Jos et tiedä sivistyssanaa tai kuullut kunnolla mitä toinen sanoi tms.
- Mitä ajatuksia herättää jos henkilöllä on syvä yhteys ja rikas kommunikaatio (eleet, äänteet) kissansa kanssa?
- Millainen ihminen kysyy tällaisia kysymyksiä?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:03"]
Miten sinä analysoit näitä kysymyksiä? Mitä itse vastaat kysymyksiisii?
[/quote]
Vertaan teidän vastauksianne siihen mitä itse tunnen (viestissä 12 vastaan kysymyksiin itse). Useimmat vastauksistanne ovat todella hämmästyttäviä. En esimerkiksi pysty kuvittelemaan että miten ihmeessä joku kykenee peittämään ahdistuksensa. Todella kätevä taito aivan varmasti. Toinen on tämä silmiin katsominen. Itse "säikähdän" joka kerta kun katson toista ihmstä silmiin ja tämä katsoo takaisin. Tai en varsinaisesti säikähdä mutta sisuskaluni hypähtää ja hätkähdän.
Kyllä minä tavallaan tiedän että joku voi esittää iloista ja katsoa silmiin mutta se ei vaan mene mun tajuntaan. Olen hyvin kiinnostunut siitä miten eri tavalla tavalliset arkiset asiat voi ottaa :)
18: En yhäkään ymmärrä mitä yrität sanoa.. Vai onko edes tarkoitus?
ap
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:27"]
Sasse!
[/quote]
?? ap
[/quote]
Sano se. Länsirannikolla saatetaan sanoa sasse! -painottaen vähän enemmän viimeistä tavua. Tarkoittaa vähän sitä, että kommentoijakin on miettinyt samaa muttei tiedä mikä on syy/lopputulos.
[/quote]
Ah, eli "sanopa se" tai "sanopa muuta"? Murremuuri selvästi :) Miettiikö 2 todella näitä aivan samoja juttuja? Olisi kiva kuulla lisää.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:15"]
Sasse!
[/quote]
?? ap
[/quote]
Sano se. Länsirannikolla saatetaan sanoa sasse! -painottaen vähän enemmän viimeistä tavua. Tarkoittaa vähän sitä, että kommentoijakin on miettinyt samaa muttei tiedä mikä on syy/lopputulos.
[/quote]
Ah, eli "sanopa se" tai "sanopa muuta"? Murremuuri selvästi :) Miettiikö 2 todella näitä aivan samoja juttuja? Olisi kiva kuulla lisää.
ap
[/quote]
Sitä en tiedä, mutta "sasse" on tuttu sana.
-Tuntuuko sinusta koskaan että naamallasi oleva ilme ei vastaa tunnetilaa tai ajatusta? Useimmiten.
- Kuinka helppo sinun on peittää ahdistuksesi? Vaikea.
- Mitä on small talk? Se on kuin tanssi, jonka askelia en tunne.
- Menetkö periaatteen nimissä koskaan liian pitkälle? Jos tämä tarkoittaa sitä, että pystynkö joustamaan periaatteistani, niin en pysty.
- Mitä tunnet kun katsot toista ihmistä suoraan silmiin? Ahdistusta. Toinen mahdollinen reaktio on alkaa väkisin tuijottaa, mikä ahdistaa sekin toki.
- Kuinka paljon katsot sormien läpi sosiaalisessa tilanteessa sujuvuuden nimissä? Esim. Jos et tiedä sivistyssanaa tai kuullut kunnolla mitä toinen sanoi tms. En osaa, joten jumitan näissä tilanteissa.
- Mitä ajatuksia herättää jos henkilöllä on syvä yhteys ja rikas kommunikaatio (eleet, äänteet) kissansa kanssa? Ihailua, sympatiaa. Itselläni oli koira, jonka kanssa tämä oli mahdollista.
- Millainen ihminen kysyy tällaisia kysymyksiä? Varmaan samanlainen kuin minäkin :) Itsekin olen neurologisesti poikkeava, joten en tiedä, olisiko pitänyt vastata tähän. Mutta vastasinpa kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:29"]
-Tuntuuko sinusta koskaan että naamallasi oleva ilme ei vastaa tunnetilaa tai ajatusta? Useimmiten.
- Menetkö periaatteen nimissä koskaan liian pitkälle? Jos tämä tarkoittaa sitä, että pystynkö joustamaan periaatteistani, niin en pysty.
- Mitä tunnet kun katsot toista ihmistä suoraan silmiin? Ahdistusta. Toinen mahdollinen reaktio on alkaa väkisin tuijottaa, mikä ahdistaa sekin toki.
- Kuinka paljon katsot sormien läpi sosiaalisessa tilanteessa sujuvuuden nimissä? Esim. Jos et tiedä sivistyssanaa tai kuullut kunnolla mitä toinen sanoi tms. En osaa, joten jumitan näissä tilanteissa.
- Mitä ajatuksia herättää jos henkilöllä on syvä yhteys ja rikas kommunikaatio (eleet, äänteet) kissansa kanssa? Ihailua, sympatiaa. Itselläni oli koira, jonka kanssa tämä oli mahdollista.
- Millainen ihminen kysyy tällaisia kysymyksiä? Varmaan samanlainen kuin minäkin :) Itsekin olen neurologisesti poikkeava, joten en tiedä, olisiko pitänyt vastata tähän. Mutta vastasinpa kuitenkin.
[/quote]
Kiitos vastauksesta! Taitaa meillä olla tämän perusteella jonkin verran, ellei paljon, yhteistä :) Saanko kysyä vielä, että onko poikkeavuudellesi annettu (lääkäri, sinä itse, joku muu) nimeä?
ap
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:37"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:29"]
[/quote]
Kiitos vastauksesta! Taitaa meillä olla tämän perusteella jonkin verran, ellei paljon, yhteistä :) Saanko kysyä vielä, että onko poikkeavuudellesi annettu (lääkäri, sinä itse, joku muu) nimeä?
ap
[/quote]
Kyllähän se Asperger-sana on tullut esille - kerran lääkäriltä (sen tarkempaa diagnoosia tekemättä), ja Asperger-testeistä tulee netissä aina korkeita tuloksia. Mutta toisaalta minulla on monta piirrettä, jotka eivät sovi perinteiseen Aspergerin syndroomaan yhtään, joten tiedä häntä sitten. Ehkä autismin kirjoon kuuluu muitakin lieviä oireyhtymiä, joita ei ole kunnolla eroteltu toisistaan.
Ne neurologiset poikkeamat ilmenevät konkreettisesti esim. tavoissa käsitellä tietoa, ja kuuluvat varmaan siihen samaan "syndroomaan".
Tuohon toiseksi viimeiseen kysymykseen vastaan. Minusta on merkillistä kun joillakin EI ole tuollaista yhteyttä kissaansa ( tai koiraan, hevosesta puhumattakaan)
-Tuntuuko sinusta koskaan että naamallasi oleva ilme ei vastaa tunnetilaa tai ajatusta?
Vain, jos tarkoituksella peitän tunteeni. Voin hymyillä leveästi, vaikka haluaisin itkeä. Teen tätä aika usein.
Vieraassa seurassa tai työtilanteissa yms erittäin helppoa - tai siis se vaatii kyllä sisäisen ponnistelun, mutta olen uskottava kuulemma peittämään ahdistuksen, jota tunnen. Tutussa seurassa en kykene tuohon ponnistukseen, ja läheisimmät lukevat minua kuulemma kuin avointa kirjaa ja kaikki tunteet näkyvät naamaltani, kun en esitä.
- Mitä on small talk?
Kohteliasta tilan täyttämistä puheella, jolla ei ole suurta merkitystä. Myös positiivisella tavalla ylläpitää ystävällistä tunnelmaa ihmislajin edustajien kesken; olemme tasaveroisia, haluan kohdata sinut ihmisenä, jutellaan jotain edes.
En keksi mitään tilannetta. Jos uskon johonkin asiaan tosi vakaasti tai asia on minulle äärimmäisen tärkeä, kuten lapseni, niin sitten toki. Mutta itsepintaisesti vaan koska "täytyy" niin en mene.
Kyllä minulla usein läikähtää jotain rinnassa, on vaikea katsoa toista syvälle silmiin, siinä tulee niin lähelle toista. Olen opetellut tätä kuitenkin ja nykyään osaan jo aika hyvin.
- Kuinka paljon katsot sormien läpi sosiaalisessa tilanteessa sujuvuuden nimissä? Esim. Jos et tiedä sivistyssanaa tai kuullut kunnolla mitä toinen sanoi tms.
Hyvin paljon. Vältän kiusallisia tilanteita ja teeskentelen kohteliaasti, etten huomaa toisenkaan mokaa.
- Mitä ajatuksia herättää jos henkilöllä on syvä yhteys ja rikas kommunikaatio (eleet, äänteet) kissansa kanssa?
Ihanaa, ymmärrän tämän. Minullakin on <3
Todennäköisesti asperger-piirteinen, joka ottaa puheen liian sanatarkasti ymmärtämättä vivahteita kovinkaan hyvin ja on usein ymmällään ihmisten kanssa mutta tuntee syvää yhteyttä eläimiin, esim. siihen kissaansa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:25"]Olen neurologisesti hieman vinksallaan ja haluaisin kysyä teiltä "normaaleilta" muutamia kysymyksiä:
Jotkut ovat monitulkintaisia tarkoituksella. Vastaa sill tavalla kuin itse koet parhaaksi ja niin pitkästi kuin jaksat. Jo yhden sanan vastauksista olen hyvin kiitollinen.
Ei varmaankaan tunnu, koska en tuota ole koskaan tullut ajatelleeksi
Suhteellisen helppo. Toki voin olla poissaolevampi tai ylenpalttisen rauhallinen.
- Mitä on small talk?
Puhutaan säästä, pinnallisista asioista joista ei juuri voi kinastella eikä mennä pintaa syvemmälle.
Menen.
En.mitään erikoista, tykkään kyllä kääntää katseeni tasaisesti pois ja taas silmiin. Tuntemukset riippuu toki aina ihmisestä.
Melko paljon, etenkin vieraakseen kanssa ja jos.asialla ei ole juurikaan merkitystä kokonaisuutta ajatellen.
No se on varmaankin kissaihminen. Tykkää lemmikistään. Saattaa pitää sitä miten sen.nyt sanoisi, enemmän kuin kissana. Kissoja siis väheksymättä.
[/quote]
Jaa.a en tiedä. Tuntuu oudolta. Vähän saa ihmettelemään. Ehkä tutkit jotain?
Minun kasvot viestittää monille että olisin vakava vaikka nauran kasvojen takana.
Usein viljelen sarkasmia ja huumoria vakavalla naamalla, ja usein huomaan että joudun myöhemmin selittää mutamille jotka ei välttämättä ymmärrä vakavalla naamalla viljelemääni mustaa huumoria.
Duunissa minulta usein kysytään onko jokin huonosti kun näytän vakavalta, vaikka mielestäni naama on peruslukemilla
T. Man behind the mask
Kyllä. Kuulemma hymyilen, kun kuuntelen ikäviä uutisia.
Olen neurologisesti hieman vinksallaan ja haluaisin kysyä teiltä "normaaleilta" muutamia kysymyksiä:
* usein
* hymyn taakse on helppo peittää paljon negatiivisia tunteita silloin kun on pakko ja jaksaa tehdä niin
- Mitä on small talk?
* turhanpäiväistä paskanjauhantaa, jota en osaa
* toisinaan, mutta pyrin tekemään sen vain tilanteissa joissa ei tule toisille harmia
* en mitään, mitä pitäisi?
* melko paljon, en jaksa alkaa inttämään vaan selvitän mieltäni vaivaavan asian myöhemmin
* taitaa pitää kissoista
* joku jota terapeutti on käskeny miettimään näitä asioita. Jos tulkitsin kysymykset oikein, löydän itsestäni paljon samaa, vaikken terapiassa käykään.
- Ei vastaa aina, tarkotuksella peitän monesti oikean tunnetilani jos se ei sovi tilanteeseen muuten
- Helppo peittää pieni ahistus, pahempi ahistus on sit melkeinpä jo mahdotonta
- Semmosta rupattelua mikä ei oo kauheen henkilökohtasta ja tarkotus on tehä tunnelmaa rennommaksi esim
- No valitettettavasti olen monesti ymmärtävinäni jonkun asian jos ei kiinnosta tai olen omissa ajatuksissani :D En usko tämän kuitenkaan lisäävän sosiaalista sujuvuutta
- No kaipa ajattelen että eläinrakas ihminen
- Omien sanojensa mukaan "neurologisesti vinksallaan" oleva, enpä muuta tiedä
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:25"]
- Mitä on small talk?
[/quote]
Se on usein hieman sisällötöntä, kevyttä jutustelua. En sanoisi kuitenkaan, että small talk on pelkästään pinnallista, koska sen avulla voi päästä käsiksi kiintoisampiin aiheisiin - olettaen tietenkin, että keskustelukumppanilla on ylipäätään jotain kiinnostavaa sanottavaa. (Yleensä on, mutta täytyy sanoa, että tunnen yhden sellaisenkin ihmisen, jonka jutut ovat aina yhtä mitäänsanomattomia.)
[/quote]
Kiitos vastauksesta. Voiko small talk itsessään olla kiinnostavaa? Tai varsinkaan helppoa?
ap
[/quote]
Small talk on sitä, kun joudut tai pääset jonkun vieraamman ihmisen kanssa samaan kahvi- tai lounaspöytään. Et ala tilittämään tuntojasi, etkä haasta riitaa, vaan kokeilet, kiinnostaako tuota toista ihmistä yleensäkään puhua kanssasi. Sellaista kanavanetsintää. Ei ole tarkoitus, että lyttäät toisen mielipiteilläsi tai tuppaudut liian lähelle kyselemällä yksityisasioita. Se ei ole kilpailu pätemisestä, vaan toisen ihmisen huomioimista silloin kun olette pakoonpääsemättömissä sen aterian ajan.
Sasse!
[/quote]
?? ap
[/quote]