rahat kadonnu, ei voi olla totta!
Mulla katos lompakosta viime viikolla kymppi ja nyt on kadonnu vitonen. En ymmärrä! Oon miettiny pääni puhki, olisinko käyttäny ne vahingossa... Mutta oon ihan varma etten oo! Enkä ymmärrä, miten ja missä joku ois ne voinu viedä. Mä en tiedä, mitä teen... Ne oli mun viimeset rahat. :( ja ilkeille kommentoijille tiedoksi, että olen työssäkäyvä opiskelija, jolla ei nyt vaan ole enempää. Noilla kadonneilla rahoilla olisin pärjännyt seuraavaan rahapäivään... Tekis mieli kuolla pois! Q
Kommentit (55)
No, on sulla aika outo mies, jos ei tuota vertaa voi auttaa! Ettei vaan jäljet johtaisi sinne suuntaan; on tehnyt tuon, että voi syyttää sua huolimattomuudesta. Millaiset välit teillä muuten on? Anteeksi, jos teen vääriä johtopäätöksiä, mutta tämä nyt tuli ekana mieleen tuosta viimeisestä kommententistasi.
No Jos teillä molemmilla on taloudellinen tilanne noin tiukilla että miehen pitää miettiä antaako 15€ ladylleen niin eiköhän syyllinen löydy miehestäsi.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:32"]
No, on sulla aika outo mies, jos ei tuota vertaa voi auttaa! Ettei vaan jäljet johtaisi sinne suuntaan; on tehnyt tuon, että voi syyttää sua huolimattomuudesta. Millaiset välit teillä muuten on? Anteeksi, jos teen vääriä johtopäätöksiä, mutta tämä nyt tuli ekana mieleen tuosta viimeisestä kommententistasi.
[/quote]
En oikein osaa sanoa miehestäni varmaksi. Meillä on muuten hyvä suhde, mutta kotitöistä ja nimenomaan rahasta tulee riitaa. En hänen mielestään tee tarpeeksi ja valitan liikaa. Puolustuksena sanon olevani oikeasti aika väsynty kun on harjoittelua, koulutöitä ja sitten vielä keikkatyötäkin, josta saan rahaa. Tässä on nyt semmonen seikkakin joka herättää epäilyksiä enemmän miehen suuntaan kuin harkkapaikan. Meillä oli vielä viime keväänä häärahoja säästössä käteisenä satasen verran. Pyysin silloin keväällä, josko käytäis Ikeassa. Ne rahat oli kirjekuoressa jemmassa kotona. Mies otti kuoren ja sanoi ettei täällä oo mitään. Syytti mua ja mun kavereita, mutta en ollut ihan oikeasti ottanut niitä ja kavereitakaan ei ollu pitkään aikaan käyny kylässä ja ei mun kaverit muutenkaan oleile makuuhuoneessa tai varsinkaan vaatehuoneessa... Asia jäi selvittämättä.
Eli tää on jo toinen kerta kun rahaa häviää teillä kotona ja mies syyttää sua tilanteessa jossa tiedät että se et ol eollut sinä...
Mutta mitä mä voin tehdä? Mä rakastan miestäni enkä tahdo syyttää häntä, jos en ole varma. :( Ei oo mitään seteleitä, joilla voisin testata, varastaako! Ja mä en myöskään ymmärrä, miksi ei antanut rahaa. Sanoi tilillään olevan satasen, lähti töihin, ja jätti mut ilman rahaa. :( Oma vikani hänen mielestään.
Aika paska ukko. Älä nosta enää käteistä
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:51"]
Eli tää on jo toinen kerta kun rahaa häviää teillä kotona ja mies syyttää sua tilanteessa jossa tiedät että se et ol eollut sinä...
[/quote]
En ole varma, missä tää 15 euroa on hävinny. Kun se on voinut hävitä harjoittelupaikassani. Vaikka mä en ihan oikeesti usko, että joku ois siellä vieny. Mutta en haluisi uksoa miehestänikään...
Miten mä saan selvyyden tähän?
Ja olen täysin varma, etten ole itse käyttänyt rahoja. Ellei mulla oo sitten joku häiriö, joka vie muistin. Toisaalta eikö silooin löytyis kuitti tai jotain, mitä olen ostanut?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:53"]
Aika paska ukko. Älä nosta enää käteistä
[/quote]
En nostakaan kun ei ole mitään mitä nostaa! Enkä nosta jatkossakaan, mutta se ei nyt hirveästi lämmitä tähän hetkeen. Entä kun meillä on joskus lapsia, ja jos tuo mies onkin syyllinen? Pitääkö säästöpossut jättää hankkimatta?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:11"]
En vaan millään haluis uskoo, että joku harjoittelupaikassani varastaa. Tuntuu ihan karmeelta varsinkin kun ne tietää siellä että mulla on rahat vähissä! Kahvihuoneessakin keskusteltu opiskelijoiden vaikeuksista... Millä ihmeellä sen syyllisen edes löytäisi? T. Ap
[/quote]
Kyllä sen nyt on joku joka tuntee sun tapasi ja tietää missä pidät lompakkoaisi tai sitten tällä jollakin on jossain välissä ollu enemmän aikaa penkoa tavaroitasi. Sen jälkeen kun tietää missä lompakkosi on, ei tarvi montaa sekukuntia aikaa kun käy nappaamassa sieltä setelin.
Lompakko kannattaa pitää lukkojen takana tai niin että sitä voi valvoa. Reppu jossain nurkassa pois omista silmistä ei ole hyvä paikka. Jos olet varma siitä että missä vaiheessa raha on kadonnut, niin asian voi ottaa siinä yhteisössä puheeksi. Parhaan selityksen keksijä on varas :)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:15"]
No, syyllisen etsiminen ei ehkä nyt auta. Mutta voithan tehdä testin (jos saat rahaa jostain) laita vaikka vitosen seteli lompakkoon, tarkkaile koko ajan mihin sen jätät. Jos se häviää työaikana, niin ottaja on joku työpaikalta, ja jos se taas häviää kotona, niin sitten ainakin tiedätnettä se on mies
[/quote]
Setelin voi myös merkitä, lyijykynällä etunimi ja päiväys johonkin reunaan huomaamattomasti.
Yksi tuttu oli tehnyt näin ja kun kaverinsa tuli käymään kylässä, niin yllättäen kaveri lyhensi velkaansa setelillä jonka tämä tuttu oli merkinnyt lomakkoonsa ennen kaverinsa tuloa. Oli jossain välissä napannut velkojan lomakosta setelin velanmaksua varten :) Kätevää.
Kun mietin tuota 23:n kommenttia, tuun siihen tulokseen, että sen on melkein pakko olla joku tuttu. Ja tää raha on nyt valitettavasti hävinny semmoseen aikaan, että kavereita en oo nähny. Mutta saa olla kyllä aika ninja jos pystyy viemään mun repusta siellä harjoittelupaiaksta ja vielä tietää msisä kohtaa ne rahat siellä lompakossa on. Säilytän niitä siellä lompakossa vetoketjun alla yhdessä tietyssä korttitaskussa. Ne ei siis näy jos lompakon avaa vaan sitä pitää oikeesti penkoo. Ja se lompakko on tosiaan repussa pohjimmaisena aina!
Millä ihmeellä mä saan selvyyden, onko se mies vai harjoittelupaikka?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:13"]
Mä epäilen jo omaa miestänikin... En uskalla syyttää ketään ku pelkään syyttäväni väärää paikkaa/ihmistä! T. Ap
[/quote]
Onko sun miehellä rahat yhtä tiukilla kuin sulla? Kyllä se joku sellainen on jonka kanssa olet tekemisissä joko vapaa-ajalla tai kotona. Nyt vaan rahat tarkempaan syyniin. Laita pari pientä merkittyä seteliä lompakkosi, äläkä käytä niitä, vaan maksa kaikki kortilla tai pidä ostoksia varten rahat taskussa. Heti kun huomaat rahaa kadanneen, niin pyydä muilta lainaan vastaavaa summaa, koska luulit että sulla on rahaa mutta ei ollutkaan ja pitäisi ostaa jotain. Ehkä varas lainaa sulle varastamansa setelin.
Oletetaan, että se on mies. Mitä mä nyt teen? t. Ap
ps. edelleenkään ei ole rahaa, mitä merkata. Enkä haluis nostaakkaan enää, kun mun talous oikeesti kaatuu tuommoiseen häviämiseen.
Siis käykö miehesi töissä? miksi hän ei lainaa sulle rahaa?
No ihan selvähän tuo on että ukko on ainakin epäilty nro 1, koska ei ole ensimmäinen kerta kun raha häviää teillä kotona! Ja silloinkin syytti sinua ja ystäviäsi, niin miksi ei nytkin sinua syyllistäisi hukkaamisesta?
Työpaikalla/harjoittelupaikalla olisin todella varovainen minkään syyttelyn tai kyselyn kanssa, varsinkin noin hataralla pohjalla olevien. Jos tavaraa olisi hävinnyt toisiltakin, niin homma olisi selvä, mutta sun yksi seteli?
Ei tässä muuta oikein voi kun seurailla tilannetta. Seuraavaksi kun saat rahaa, (esim. 20e) niin hajotat sen vitosiksi ja merkkaat pienellä tussilla setelit. Sitten laitat ne jonnekin talteen kotiinne (lipaston laatikko, kirjahylly jne.) ja kerrot miehelle että täällä on sun hätävararahasto, rahoja ei saa käyttää.
Sitten seuraat, ei se kauan näppejään saa erossa pidettyä, JOS on syyllinen tähän viisikymppisenkin katoamiseen.
Miehellä on rahat myös tiukilla, mutta omasta mielestäni se vaan tuhlaa ne. Ostaa esim. herkkuja. Kiitos 27! Ton mä otan käyttöön! Voi tulla jäätävän noloa mahdolliselle syylliselle! Paitsi jos se sanoo ei oota. T.ap
Kiitos vinkeistä edelleen! Ja siittä että juttelette. Ei ahista enää niin paljoa. En sano harkkapaikalla mitään, ellei rupea joltain muultakin katoamaan. Uskoisin, että ne oikeat työntekijät uskaltaa avata suunsa. t. Ap
Merkitse jatkossa setelisi huomaamattomasti - ja tutki sen jälkeen miehen lompakko.